Jerommel schreef:Wie zich van Bijbelteksten bedient om aan te tonen dat de sabbat de zondag is geworden is bezig met smoesjes, om de kerkelijke traditie goed te praten.
Op zich presteer je nog niet best om de opwerpingen te weerleggen. Wellicht kun je er gewoon vrede mee hebben dat de Bijbel op vele verschillende manieren te interpreteren is. En dat jou privé interpretatie slechts een van de vele mogelijkheden is. Kerkelijke traditie zet jij hier weg als iets slechts, dat hoeft natuurlijk helemaal niet want de traditie heeft ons oa de heilige drie-eenheid en de triniteit overgeleverd. 2 belangrijke, zelfs essentiële punten van het christendom, en beide niet direct en letterlijk uit de Bijbel te halen.
Het is vrij simpel.
Ik hou van simpel, hier komen we straks op terug.
Ergens in de 4e eeuw is besloten de zondag als vrije dag in te stellen, en ook de christenen dienden zich daar aan te conformeren, da's geschiedenis.
Ik ben dol op geschiedenis. Vandaar ook mijn post waarin ik enkele bronnen aangaf van ver voor het jaar 400 waarnaar al af te leiden is dat de eerste christenen de zondag onderhielden. Dat wordt door mensen zoals jij genegeerd en afgedaan als 'hopeloos stereotype' maar daarmee verdwijnen deze geschiedkundige argumenten niet.
Later pas werden er smoesjes verzonnen die een basis in de Bijbel zouden moeten aantonen voor die verschuiving.
Zoals uit de link, die ik in vorig bericht gaf, mag blijken is er in de Bijbel (dus ook het NT) geen reden om de zondag te bestempelen als 7e dag, noch als 'de dag van God'.
Je bent het er niet mee eens en dus is het maar een smoesje. Bijzonder inhoudelijk argument, maar dat zijn we inmiddels wel gewend. In de katholieke Kerk is de zondag de dag des Heren waarop wij de verrijzenis van Christus vieren.
Ik zal even een klein stukje catechismus plaatsen om een en ander duidelijk te maken;
DEEL III: HET LEVEN IN CHRISTUS
TWEEDE SECTIE: DE TIEN GEBODEN
EERSTE HOOFDSTUK: 'Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand'
ARTIKEL 3: Het derde gebod
Denk aan de sabbat; die moet heilig zijn voor u. Zes dagen zult gij werken en alle arbeid verrichten. Maar de zevende dag is de sabbat voor de Heer uw God. Dan moogt gij geen enkele arbeid verrichten (Ex. 20,8-10).1
De sabbat is gemaakt om de mens, maar niet de mens om de sabbat. De Mensenzoon is dus Heer ook van de sabbat (Mc. 2,27-28).
I. De dag van de sabbat
2168
Het derde gebod van de #dekaloog# herinnert aan de heiligheid van de sabbat: 'de zevende dag is een sabbat, een volstrekte rustdag, gewijd aan Jahwe' (Ex. 31,15).
2169
De Schrift herinnert in dit verband aan de schepping: 'In zes dagen immers heeft Jahwe de hemel, de aarde, de zee met al wat er in is gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt' (Ex. 20,11).
2170
De Schrift onthult in de dag des Heren ook nog een herdenking van de bevrijding van Israël uit de Egyptische slavernij: 'Bedenk dat gij slaaf zijt geweest in Egypte en dat Jahwe uw God u met sterke hand en uitgestrekte arm uit dat land heeft geleid. Daarom heeft Hij u geboden de sabbat te onderhouden (Deut. 5,15).
2171
God heeft de sabbat. aan Israël gegeven om die als een teken van het onverbreekbare verbond te onderhouden.1 De sabbat hoort toe aan de Heer, hij blijft als een heilige dag gereserveerd voor de lofprijzing van God, van zijn scheppingswerk en van zijn heilzaam optreden ten gunste van Israël.
2172
Het handelen van God staat model voor het handelen van de mens. Als God op de zevende dag 'rustte om op adem te komen' (Ex. 31,17), moet de mens ook 'zijn werk laten liggen' en de anderen, vooral de armen, de kans geven Om 'op adem te komen' (Ex. 23,12). De sabbat doet ons de dagelijkse arbeid onderbreken en stelt een rustpauze in. Het is een dag van protest tegen de slavernij van de arbeid en de cultus van het geld.
2173
Het evangelie vermeldt talrijke incidenten, waarbij Jezus ervan beschuldigd wordt de wet van de sabbat te overtreden. Maar nooit doet Jezus afbreuk aan de heiligheid van die dag.1 Met gezag geeft Hij aan wat er de juiste interpretatie van is: 'De sabbat is gemaakt om de mens, maar niet de mens om de sabbat' (Mc. 2,27). Met echt mededogen kent Christus zich het recht toe 'om op de sabbat goed te doen veeleer dan kwaad, iemand te redden liever dan hem te doden' (Mc. 3,4). De sabbat is de dag van de Heer van alle barmhartigheid en van de eer van God.2 'De Mensenzoon is Heer van de sabbat' (Mc. 2,28).
II. De dag des Heren
Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt, laat ons hem vieren in blijdschap (Ps. 118,24).
2174
Jezus is verrezen uit de doden, 'de eerste dag van de week' (Mt. 28,1) ; (Mc. 16,2) ; (Lc. 24,1) ; (Joh. 20,1). Als 'eerste dag' brengt de dag van Christus' verrijzenis ons de oorspronkelijke schepping in herinnering. Als 'achtste dag', die volgt op de dag van de sabbat1, verwijst hij naar de nieuwe schepping, die met Christus' Verrijzenis een aanvang nam. Voor de christenen is hij de eerste geworden van alle dagen, het eerste feest van alle feesten, de dag des Heren (Hè kuriakè hèmera, dies dominica), de 'zon (ne) dag'.
Wij komen samen op de dag van de zon, omdat het de eerste dag is (na de joodse sabbat, maar ook de eerste dag) waarop God de materie uit de chaos te voorschijn gehaald heeft en de wereld heeft geschapen, en omdat op diezelfde dag Christus uit de doden is opgestaan.
2175
De zondag is duidelijk onderscheiden van de sabbat, waarop hij wekelijks chronologisch volgt; hij komt voor de christenen in de plaats van de voorgeschreven sabbatviering. De zondag brengt de geestelijke waarheid van de joodse sabbat in het Pasen van Christus tot vervulling en is een aankondiging van de eeuwige rust van de mens bij God. Want de eredienst van de wet was een voorbereiding op het Christusmysterie, en wat daar gebeurde was een zekere voorafbeelding met betrekking tot Christus:
Zij die leefden volgens de oude ordening der dingen zijn nu gekomen tot een nieuwe verwachting; zij onderhouden niet meer de sabbat, maar wel de dag des Heren waarop ons leven gezegend is door Hem en door zijn dood.
2176
Door de viering van de zondag wordt het morele voorschrift onderhouden dat van nature in liet hart van de mensen is gegrift: 'God een eredienst bewijzen, die zichtbaar is, die in het openbaar geschiedt en regelmatig gehouden wordt als een teken van de wereldwijde weldaad aan de mensen bewezen'.1 De viering van de dag des Heren vervult het morele voorschrift van het oude verbond, waarvan zij het ritme en de geest overneemt, door elke week de Schepper en de Verlosser van zijn volk te huldigen.
Bovenstaande lijkt me grotendeels voor protestanten ook van toepassing. Mocht je het na willen lezen inclusief met verwijzingen naar kerkvaders en concilies;
http://www.stvitus.nl/KKK/De reformatie heeft hier gefaald om los te komen van de Roomse dwalingen.
Ja, of jij hebt gefaald om de christelijke leer en daarmee Christus te volgen. Het is makkelijk om zulke beweringen te doen, maar onderbouwen ho maar.
Overigens is er niet 1 bepaalde dag vastgesteld om naar de kerk te gaan o.i.d.
In de katholieke Kerk kun je elke dag naar de kerk indien je dat wenst. En in sommige protestantse gemeenten kun je bijvoorbeeld ook op woensdagavond een dienst meemaken. Naast de diensten/vieringen zijn er in de meeste protestantse gemeenten en katholieke parochies ook tal van andere activiteiten die met geloof te maken hebben. Bezoek je plaatselijke protestantse gemeente eens om te kijken wat voor activiteiten ze allemaal hebben. Wellicht zit er wat interessants tussen zodat je kan anticiperen in je lokale gemeenschap van christenen.
Verder vind ik het triest hoe onhebbelijk er gereageerd wordt op iemand die liever de Bijbel wil volgen als dat in conflict blijkt met de kerken.
Groendelijke Vrieten.
Ik vind het triest dat jij niet verder komt dan het zwart maken en beschimpen van mensen die met heldere visies onderbouwt met feiten komen. In het begin noem je het simpel, uit je reactie blijkt echter dat het zo simpel nog niet is, anders had je je wel bediend van een inhoudelijke, goed onderbouwde, bijdrage.