Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Bestaat er een kerk die zich letterlijk aan de bijbel houd ?

Berichtdoor Faramir » 13 okt 2009 10:32

Familie Bos schreef:Faramir,

Ik zou niet weten hoe en waar ik mijzelf tegenspreek.

Dat had ik ook niet verwacht.
En verder wil ik u de volgende vraag stellen.
Wiens woord is belangrijker:
Het woord van de mensen 300 jaar later na Christus die opgeleid zijn door de appostelen ?
Of
Het woord van de Vader van Christus, God zelf (dat in het nieuwe testament nogmaals is bevestigd door de Here Jezus zelf) ?

Je stelt dat er sprake is van een tegenspraak tussen deze twee, die is er echter niet.
Laat ik het begrijpelijk voor jou maken;
Waar hecht je meer waarde aan aan de interpretatie van het evangelie door mensen die zijn onderwezen door de apostelen of aan de interpretatie van de Schrift (wat dus minder accuraat is dan de apostelen zelf) honderden jaren later door een stel hobbyisten?
Het lijkt me dus nogal duidelijk, tenzij je natuurlijk een fundamentalist bent.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 14 okt 2009 23:00

faramir zegt:
Waar hecht je meer waarde aan aan de interpretatie van het evangelie door mensen die zijn onderwezen door de apostelen of aan de interpretatie van de Schrift (wat dus minder accuraat is dan de apostelen zelf) honderden jaren later door een stel hobbyisten?

Weet je werkelijk wel wat je zegt? Ik denk het niet!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 15 okt 2009 08:46

Familie Bos schreef:Lijkt me nogal een duidelijke zaak dus of we zaterdag of zondag moeten aannemen, of wil je Gods woord en leefregels aan de kant schuiven vanwegen dat wat mensen gezegt hebben ?

Op dit soort argumentaties knap ik dus volledig af. Het zou ook goed zijn de tegenargumenten te bestuderen en die proberen te ontkrachten. Daarbij zou je eigen stellingname alleen maar versterkt worden. Wat ik nu lees is alleen maar een hard roepen van de eigen toegedane mening. Zoiets versterkt je eigen standpunt niet, en dan wijs ik ook nog even op een spelfout en het ontbreken van de nodige punctuatie: zoiets vergroot ook het gehalte van 'amateurisme'.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2009 10:14

Familie Bos schreef:
Faramir schreef:En ook als we in de Bijbel zelf kijken naar Handelingen 20:7, 1 Korintiërs 16:2, Kolossenzen 2:16-17, Openbaring 1:10 zien we al dat de sabbat niet meer bindend is. Of lees in die geest ook eens Galaten 5:1-6.

Het is duidelijk zowel in het Nieuwe Testament als bij de kerkvaders zien we terug dat de sabbat voor de nieuwe christenen niet meer bindend was.

In Handelingen 20:7 en in 1 Korintiërs 16:2 en Openbaringen 1:10 lees ik niets dat over de sabbat gaat.
In Kolossenzen 2 lees ik het volgende :

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan.

Hier staat dus een stukje verder dat deze tekst gaat over door mensen opgelegde regels, wereldse wetten. De tien geboden zijn echter regels van God zelf, niet van of door mensen.

In Galaten 5:4 lees ik :
4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld.

Niemand kan door het naleven van de wet, of door goede werken in de hemel komen. Slechts enkel en alleen door de genade van God en dankzij het offer van de Here Jezus Christus kunnen wij in de hemel komen.
Maar dat betekend niet dat we de tien geboden zomaar van tafel kunnen vegen.
Het blijven de leefregels waarmee God ons duidelijk maakt hoe Hij graag wil dat wij leven en Hem dienen. Zeer belangrijk dus.

Natuurlijk moeten, nee mogen we de geboden naleven. Het zijn geen opgelegde, gedwongen lastige regels, maar goede leefregels. Ik vind wel dat je moet kijken naar het doel van die regels. God rustte een dag uit van zijn werk en gaf ons die regel ook. Een dag om tot rust te komen, en een dag, speciaal voor Hem afgezonderd. (die twee gaan heel goed samen).
Waar zit de kern van het gebod? In dat rusten en Hem dienen, of in een specifieke dag.

Anyhow, het feit dat er wat verandert is op zich niet verkeerd, er verandert in de Bijbel in de loop van de tijd ook een hoop. Die veranderingen mag je onderzoeken en toetsen, maar de houding: Het is anders dus het is fout lijkt me niet verkeerd. Dan kunnen we ons ook wel weer laten besnijden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 okt 2009 17:50

marin schreef:faramir zegt:

Weet je werkelijk wel wat je zegt? Ik denk het niet!

Tegen zo'n betoog vol met argumenten kan natuurlijk niemand op. ](*,)

PS; indien je echt interesse had, ik weet prima wat ik zeg. Wellicht dat ik hobbyisten had kunnen vervangen door een andere term, maar vond het wel toepasselijk en een betere term had ik zo niet.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 22 okt 2009 01:41

Faramir, Faramir...
Jij bent echt een hopeloos stereotype...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 okt 2009 09:44

Jerommel schreef:Faramir, Faramir...
Jij bent echt een hopeloos stereotype...

Ook al zo'n betoog vol argumenten. Alleen doe jij er gewoon een week over om met je inhoudelijke reactie te komen. =D>

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 okt 2009 18:12

Laat dan nu de inhoudelijke reacties maar komen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 25 okt 2009 21:55

Waar zit de kern van het gebod? In dat rusten en Hem dienen, of in een specifieke dag.

Anyhow, het feit dat er wat verandert is op zich niet verkeerd, er verandert in de Bijbel in de loop van de tijd ook een hoop. Die veranderingen mag je onderzoeken en toetsen, maar de houding: Het is anders dus het is fout lijkt me niet verkeerd. Dan kunnen we ons ook wel weer laten besnijden.

"Gedenk de sabbat", dus zeker niet de zondag, die de heidenen gedenken.
Het is notabene het 4e gebod, u weet wel, van die 10.
"Jota noch tittel" benadrukte Hij nog.

hamlap schreef:
Familie Bos schreef:Lijkt me nogal een duidelijke zaak dus of we zaterdag of zondag moeten aannemen, of wil je Gods woord en leefregels aan de kant schuiven vanwegen dat wat mensen gezegt hebben ?

Op dit soort argumentaties knap ik dus volledig af. Het zou ook goed zijn de tegenargumenten te bestuderen en die proberen te ontkrachten. Daarbij zou je eigen stellingname alleen maar versterkt worden. Wat ik nu lees is alleen maar een hard roepen van de eigen toegedane mening. Zoiets versterkt je eigen standpunt niet, en dan wijs ik ook nog even op een spelfout en het ontbreken van de nodige punctuatie: zoiets vergroot ook het gehalte van 'amateurisme'.
Ik lees hier een pak ad hominems en projecties van een traditie-aanbidder (die wel goed kan spellen).
Kijk bijvoorbeeld hier maar eens voor een duidelijke uitleg waarom het niet Bijbels is om de zondag te houden als dag des Heeren.

Tja, topictitel: Ik denk toch dat men als broeders en zusters onder mekaar samen met de Bijbel als Gods woord een kerk kan doen bestaan die zich aan de Bijbel houdt.
(Letterlijk vind ik geen handig woord in deze, omdat er zo veel beeldspraken en vergelijkingen in staan)

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 25 okt 2009 22:12

Wat dacht je ervan dat er niet naar een kern gezocht moet worden. God heeft dit gebod zo gegeven, en dit gebod is dus in zijn geheel belangrijk, niet alleen een kern. God is hier duidelijk over het rusten, het dienen en over de dag waarop.

Dan kunnen we ons ook wel weer laten besnijden.

Als je de bijbel wat nauwkeuriger leest en wat serieuzer/letterlijker neemt, dan zul je zien dat het oude verbond (waarvan de besnijdenis een teken was) vervallen is en vervangen is door een nieuw verbond. Het laten besnijden is ook helemaal niet ter sprake in de tien geboden.

Tegen argumenten tegen de bijbel ga ik dus echt niet ontkrachten, dat zou inhouden dat ik de waarheid van Gods woord zou moeten verdedigen ???
Gods woord is waarheid, alles wat daar tegen in gaat is het ontkrachten niet waard.
Ieder gelovige en zelfs de satan en al zijn helpers weten dat Gods woord de enige waarheid is zonder draaien en zonder aanpassingen.

Ik wil graag meningen delen en samen Gods woord bestuderen en bespreken om zo meer te kunnen leren en te leren begrijpen, maar ik wil mij niet verdedigen tegen opmerkingen die Gods woord/de bijbel niet als waarheid zien.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 26 okt 2009 09:26

Vooraf gesteld: ik zie Gods Woord als waarheid, en als bron en norm voor leer en leven. Dat mag en moet dan het gemeenschappelijke uitgangspunt zijn in dit soort gesprekken.
Dan kunnen we ons ook wel weer laten besnijden.

Als je de bijbel wat nauwkeuriger leest en wat serieuzer/letterlijker neemt, dan zul je zien dat het oude verbond (waarvan de besnijdenis een teken was) vervallen is en vervangen is door een nieuw verbond. Het laten besnijden is ook helemaal niet ter sprake in de tien geboden.

Ja, hallo? Heb jij niet gemerkt dat er een 2e wereldoorlog is geweest, dat er een staat Israel is gesticht, en dat de HEERE zijn oude verbondsvolk nog steeds gedenkt? Het oude verbond met dat volk is niet vervallen en vervangen!

Tegen argumenten tegen de bijbel ga ik dus echt niet ontkrachten, dat zou inhouden dat ik de waarheid van Gods woord zou moeten verdedigen ???
Gods woord is waarheid, alles wat daar tegen in gaat is het ontkrachten niet waard.
Ieder gelovige en zelfs de satan en al zijn helpers weten dat Gods woord de enige waarheid is zonder draaien en zonder aanpassingen.
Het houdt in dat je die luchtbelletjes van je 'tegenstanders' doorprikt. Het betekent mensen waarschuwen tegen drogredenaties en hen wijzen op fouten in hun denken. Je hebt immers de HEERE ook lief te hebben met heel je verstand. Nu beperk je je tot het uitspreken van je eigen standpunten, zonder je uberhaupt ook maar bezig te houden met anders denkenden.

Ik wil graag meningen delen en samen Gods woord bestuderen en bespreken om zo meer te kunnen leren en te leren begrijpen, maar ik wil mij niet verdedigen tegen opmerkingen die Gods woord/de bijbel niet als waarheid zien.

Komt nog weinig van terecht.... helaas.
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 27 okt 2009 20:00

Wie zich van Bijbelteksten bedient om aan te tonen dat de sabbat de zondag is geworden is bezig met smoesjes, om de kerkelijke traditie goed te praten.

Het is vrij simpel. Ergens in de 4e eeuw is besloten de zondag als vrije dag in te stellen, en ook de christenen dienden zich daar aan te conformeren, da's geschiedenis.
Later pas werden er smoesjes verzonnen die een basis in de Bijbel zouden moeten aantonen voor die verschuiving.
Zoals uit de link, die ik in vorig bericht gaf, mag blijken is er in de Bijbel (dus ook het NT) geen reden om de zondag te bestempelen als 7e dag, noch als 'de dag van God'.
De reformatie heeft hier gefaald om los te komen van de Roomse dwalingen.

Overigens is er niet 1 bepaalde dag vastgesteld om naar de kerk te gaan o.i.d.

Verder vind ik het triest hoe onhebbelijk er gereageerd wordt op iemand die liever de Bijbel wil volgen als dat in conflict blijkt met de kerken.

Groendelijke Vrieten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 okt 2009 20:30

Jerommel schreef:Wie zich van Bijbelteksten bedient om aan te tonen dat de sabbat de zondag is geworden is bezig met smoesjes, om de kerkelijke traditie goed te praten.

Op zich presteer je nog niet best om de opwerpingen te weerleggen. Wellicht kun je er gewoon vrede mee hebben dat de Bijbel op vele verschillende manieren te interpreteren is. En dat jou privé interpretatie slechts een van de vele mogelijkheden is. Kerkelijke traditie zet jij hier weg als iets slechts, dat hoeft natuurlijk helemaal niet want de traditie heeft ons oa de heilige drie-eenheid en de triniteit overgeleverd. 2 belangrijke, zelfs essentiële punten van het christendom, en beide niet direct en letterlijk uit de Bijbel te halen.
Het is vrij simpel.

Ik hou van simpel, hier komen we straks op terug.
Ergens in de 4e eeuw is besloten de zondag als vrije dag in te stellen, en ook de christenen dienden zich daar aan te conformeren, da's geschiedenis.

Ik ben dol op geschiedenis. Vandaar ook mijn post waarin ik enkele bronnen aangaf van ver voor het jaar 400 waarnaar al af te leiden is dat de eerste christenen de zondag onderhielden. Dat wordt door mensen zoals jij genegeerd en afgedaan als 'hopeloos stereotype' maar daarmee verdwijnen deze geschiedkundige argumenten niet.
Later pas werden er smoesjes verzonnen die een basis in de Bijbel zouden moeten aantonen voor die verschuiving.
Zoals uit de link, die ik in vorig bericht gaf, mag blijken is er in de Bijbel (dus ook het NT) geen reden om de zondag te bestempelen als 7e dag, noch als 'de dag van God'.

Je bent het er niet mee eens en dus is het maar een smoesje. Bijzonder inhoudelijk argument, maar dat zijn we inmiddels wel gewend. In de katholieke Kerk is de zondag de dag des Heren waarop wij de verrijzenis van Christus vieren.

Ik zal even een klein stukje catechismus plaatsen om een en ander duidelijk te maken;

DEEL III: HET LEVEN IN CHRISTUS
TWEEDE SECTIE: DE TIEN GEBODEN
EERSTE HOOFDSTUK: 'Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand'
ARTIKEL 3: Het derde gebod

Denk aan de sabbat; die moet heilig zijn voor u. Zes dagen zult gij werken en alle arbeid verrichten. Maar de zevende dag is de sabbat voor de Heer uw God. Dan moogt gij geen enkele arbeid verrichten (Ex. 20,8-10).1
De sabbat is gemaakt om de mens, maar niet de mens om de sabbat. De Mensenzoon is dus Heer ook van de sabbat (Mc. 2,27-28).

I. De dag van de sabbat

2168
Het derde gebod van de #dekaloog# herinnert aan de heiligheid van de sabbat: 'de zevende dag is een sabbat, een volstrekte rustdag, gewijd aan Jahwe' (Ex. 31,15).

2169
De Schrift herinnert in dit verband aan de schepping: 'In zes dagen immers heeft Jahwe de hemel, de aarde, de zee met al wat er in is gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt' (Ex. 20,11).

2170
De Schrift onthult in de dag des Heren ook nog een herdenking van de bevrijding van Israël uit de Egyptische slavernij: 'Bedenk dat gij slaaf zijt geweest in Egypte en dat Jahwe uw God u met sterke hand en uitgestrekte arm uit dat land heeft geleid. Daarom heeft Hij u geboden de sabbat te onderhouden (Deut. 5,15).

2171
God heeft de sabbat. aan Israël gegeven om die als een teken van het onverbreekbare verbond te onderhouden.1 De sabbat hoort toe aan de Heer, hij blijft als een heilige dag gereserveerd voor de lofprijzing van God, van zijn scheppingswerk en van zijn heilzaam optreden ten gunste van Israël.

2172
Het handelen van God staat model voor het handelen van de mens. Als God op de zevende dag 'rustte om op adem te komen' (Ex. 31,17), moet de mens ook 'zijn werk laten liggen' en de anderen, vooral de armen, de kans geven Om 'op adem te komen' (Ex. 23,12). De sabbat doet ons de dagelijkse arbeid onderbreken en stelt een rustpauze in. Het is een dag van protest tegen de slavernij van de arbeid en de cultus van het geld.

2173
Het evangelie vermeldt talrijke incidenten, waarbij Jezus ervan beschuldigd wordt de wet van de sabbat te overtreden. Maar nooit doet Jezus afbreuk aan de heiligheid van die dag.1 Met gezag geeft Hij aan wat er de juiste interpretatie van is: 'De sabbat is gemaakt om de mens, maar niet de mens om de sabbat' (Mc. 2,27). Met echt mededogen kent Christus zich het recht toe 'om op de sabbat goed te doen veeleer dan kwaad, iemand te redden liever dan hem te doden' (Mc. 3,4). De sabbat is de dag van de Heer van alle barmhartigheid en van de eer van God.2 'De Mensenzoon is Heer van de sabbat' (Mc. 2,28).

II. De dag des Heren
Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt, laat ons hem vieren in blijdschap (Ps. 118,24).

2174
Jezus is verrezen uit de doden, 'de eerste dag van de week' (Mt. 28,1) ; (Mc. 16,2) ; (Lc. 24,1) ; (Joh. 20,1). Als 'eerste dag' brengt de dag van Christus' verrijzenis ons de oorspronkelijke schepping in herinnering. Als 'achtste dag', die volgt op de dag van de sabbat1, verwijst hij naar de nieuwe schepping, die met Christus' Verrijzenis een aanvang nam. Voor de christenen is hij de eerste geworden van alle dagen, het eerste feest van alle feesten, de dag des Heren (Hè kuriakè hèmera, dies dominica), de 'zon (ne) dag'.

Wij komen samen op de dag van de zon, omdat het de eerste dag is (na de joodse sabbat, maar ook de eerste dag) waarop God de materie uit de chaos te voorschijn gehaald heeft en de wereld heeft geschapen, en omdat op diezelfde dag Christus uit de doden is opgestaan.

2175
De zondag is duidelijk onderscheiden van de sabbat, waarop hij wekelijks chronologisch volgt; hij komt voor de christenen in de plaats van de voorgeschreven sabbatviering. De zondag brengt de geestelijke waarheid van de joodse sabbat in het Pasen van Christus tot vervulling en is een aankondiging van de eeuwige rust van de mens bij God. Want de eredienst van de wet was een voorbereiding op het Christusmysterie, en wat daar gebeurde was een zekere voorafbeelding met betrekking tot Christus:

Zij die leefden volgens de oude ordening der dingen zijn nu gekomen tot een nieuwe verwachting; zij onderhouden niet meer de sabbat, maar wel de dag des Heren waarop ons leven gezegend is door Hem en door zijn dood.

2176
Door de viering van de zondag wordt het morele voorschrift onderhouden dat van nature in liet hart van de mensen is gegrift: 'God een eredienst bewijzen, die zichtbaar is, die in het openbaar geschiedt en regelmatig gehouden wordt als een teken van de wereldwijde weldaad aan de mensen bewezen'.1 De viering van de dag des Heren vervult het morele voorschrift van het oude verbond, waarvan zij het ritme en de geest overneemt, door elke week de Schepper en de Verlosser van zijn volk te huldigen.

Bovenstaande lijkt me grotendeels voor protestanten ook van toepassing. Mocht je het na willen lezen inclusief met verwijzingen naar kerkvaders en concilies; http://www.stvitus.nl/KKK/
De reformatie heeft hier gefaald om los te komen van de Roomse dwalingen.

Ja, of jij hebt gefaald om de christelijke leer en daarmee Christus te volgen. Het is makkelijk om zulke beweringen te doen, maar onderbouwen ho maar.
Overigens is er niet 1 bepaalde dag vastgesteld om naar de kerk te gaan o.i.d.

In de katholieke Kerk kun je elke dag naar de kerk indien je dat wenst. En in sommige protestantse gemeenten kun je bijvoorbeeld ook op woensdagavond een dienst meemaken. Naast de diensten/vieringen zijn er in de meeste protestantse gemeenten en katholieke parochies ook tal van andere activiteiten die met geloof te maken hebben. Bezoek je plaatselijke protestantse gemeente eens om te kijken wat voor activiteiten ze allemaal hebben. Wellicht zit er wat interessants tussen zodat je kan anticiperen in je lokale gemeenschap van christenen.
Verder vind ik het triest hoe onhebbelijk er gereageerd wordt op iemand die liever de Bijbel wil volgen als dat in conflict blijkt met de kerken.

Groendelijke Vrieten.

Ik vind het triest dat jij niet verder komt dan het zwart maken en beschimpen van mensen die met heldere visies onderbouwt met feiten komen. In het begin noem je het simpel, uit je reactie blijkt echter dat het zo simpel nog niet is, anders had je je wel bediend van een inhoudelijke, goed onderbouwde, bijdrage.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 27 okt 2009 22:08

Mag ik even op bovenstaande stukje ingaan.

Allereerst lees ik de volgende opmerking :
In de katholieke Kerk is de zondag de dag des Heren waarop wij de verrijzenis van Christus vieren.

Dat kan wel zo wezen, maar dat hebben dus de mensen verzonnen. God heeft echter de opdracht gegeven om sabat/zaterdag te vieren.

Wat betreft de catechismus, deze is ook door mensen samengesteld aan de hand van bijbelteksten. Het is NIET DE BIJBEL.

In de bijbel zelf zul je namelijk nergens kunnen vinden dat we de zondag moeten vieren, en al helemaal niet in plaats van de Heilige Zaterdag die God zelf heeft ingesteld.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 okt 2009 22:19

Familie Bos schreef:Mag ik even op bovenstaande stukje ingaan.

Allereerst lees ik de volgende opmerking :
In de katholieke Kerk is de zondag de dag des Heren waarop wij de verrijzenis van Christus vieren.

Dat kan wel zo wezen, maar dat hebben dus de mensen verzonnen. God heeft echter de opdracht gegeven om sabat/zaterdag te vieren.

Dat hebben de vroege christenen zo gedaan onder leiding van de Heilige Geest. Dat kun jij door mensen verzonnen noemen, maar dan is ook zoiets als de Bijbel verzonnen door mensen.
Wat betreft de catechismus, deze is ook door mensen samengesteld aan de hand van bijbelteksten. Het is NIET DE BIJBEL.

Zou ik jou eens een 'geheimpje' vertellen? De bijbelboeken zijn ook door mensen geschreven. Is vervolgens door mensen overgeschreven waarin de kans op kleine foutjes heel reëel is. De losse boeken zijn vervolgens samengevoegd tot Bijbel door bisschoppen van de katholieke Kerk. In dat proces is een selectie gemaakt uit vele boeken. Zonder vertrouwen in de Kerk (en de meeste protestanten vertrouwen nog in de ongedeelde Kerk (tot het jaar 1000 oid heb ik begrepen) en nemen de eerste concilies aan) kun je dus ook niet vertrouwen op de Bijbel.

Ik vind het altijd zo bijzonder interessant dat er christenen zijn die zelf claimen heel bijbels te zijn, maar die er een islamitische visie op nahouden. De manier waarop deze christenen de Bijbel zien is namelijk hetzelfde als de manier waarop islamieten de koran zien.

Elke christen weet echter dat in de islam Mohammed de boodschapper is en de koran de boodschap, maar dat in het christendom de bijbel slechts de boodschapper is en Jezus Christus de boodschap. Essentiële verschillen.
In de bijbel zelf zul je namelijk nergens kunnen vinden dat we de zondag moeten vieren, en al helemaal niet in plaats van de Heilige Zaterdag die God zelf heeft ingesteld.

Je kan onliners herhalen totdat je blauw ziet, maar er zijn hier in dit topic al genoeg zeer redelijke argumenten aangedragen waarom wij christenen de zondag vieren. Daar hoef jij het niet mee eens te zijn, en jij staat vrij om je eigen weg te gaan, maar ga christenen niet de les lezen wat zij dan wel en niet zouden moeten doen.

Terug naar “Archief”