Als ik hun oom niet ben, noemen ze me ook niet Oom Marnix

ajl schreef:Toch vind ik dat een ander verhaal. Een kind moet je nu eenmaal bepaalde gewoontes/beleefdheden leren....ook al zijn die niet in alle situaties toepasbaar. Je kan een kind nu eenmaal niet leren dat ze wisselend u/jij zeggen. Voor kleine kinderen is het vaak alles of niets anders raken ze in de war. Ik wil Hugo straks leren dat alle grote mensen 'u'zijn en ook dat hij ouderen niet bij de voornaam mag noemen. Het is aan hem als klein jongetje nu eenmaal niet uit te leggen dat grote mensen u zijn, behalve die oma en die oom. Voor vreemden is het helemaal duidelijk->iedereen u noemen. Dat hij daar als hij ouder wordt enkele nuances in zal aanbrengen, vind ik prima, maar eerst moeten kinderen wel bepaalde gewoontes/beleefdheden aanleren.
Ach ja, je moet ze gewoon de volgende dingen leren:
1. Sommige mensen vinden "u" een teken van beleefdheid en dus belangrijk, zeg dus u
2. Beleefdheid zit hem uiteindelijk niet in de aanspraakvorm maar in de beleefdheid
3. Sommige mensen willen juist niet met "u" aangesproken worden.
Conclusie: Zeg altijd u, tenzij mensen zeggen dat ze dat niet willen, zeg het dan niet. Zeg dan gewoon "jij".
Dan zijn we er toch? Ik heb zo'n hekel aan een "het moet zus of het moe zo". Een beetje flexibiliteit is dan denk ik beter