Vloeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 20:51

Ik vloek niet. Ik gebruik alleen soms wat 'lelijke' woorden (hoe erg je die vind is persoonlijke smaak), maar als mensen om me heen moeite met de lelijke woorden hebben vervang ik die ook door andere dingen. Ik zou ook goed uit de voeten kunnen met bijvoorbeeld PINDAKAAS!!! :@#$%#:@:@

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 feb 2004 22:37

menachem schreef:
ו לא תשא את-שם-יהוה אלהיך, לשוא: כי לא ינקה יהוה, את אשר-ישא את-שמו לשוא.

?

wat is dit dan voor vloek :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 13 feb 2004 08:17

kootje schreef:Volgens mij kun je twee soorten vloeken onderscheiden.
1. Vloeken waarbij je om je eigen verdoemenis vraagt.
2. Vloeken waarbij je Gods Naam misbruikt, als stopwoord bijvoorbeeld.
Wat de eerste betreft, lijkt me ongepast, in welke situatie ook. Ook in een wroegingssituatie, dan is het wanhopen aan Gods vergevende liefde.

* in het eerste geval kent de Bijbel twee precedenten: Mozes en Paulus door te vragen om verdoemenis resp. uit het Boek des Levens verwijderd te worden/ten behoeve van de broers naar het vlees geen redding te ontvangen.
* het tweede is in geen geval toegestaan: maar daar gaat het wel over De –vierletterige- NAAM: God, gossie, gojjemikkie etc. bevatten niet de NAAM van God en vallen dus niet onder het verbod uit Ex. 20.

kootje schreef:Wat de tweede betreft, is behoorlijk wat lastiger te beoordelen, vind ik zelf. Als ik iemand 'O God' hoor roepen hoeft dat niet per definitie fout te zijn.

Is per definitie niet fout, want het gebruikt de -vierletterige- NAAM niet loos.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Terug naar “Archief”