jonge kinderen die worstelen met de zonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: jonge kinderen die worstelen met de zonden

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2009 15:10

pannenkoek schreef:Mede doordat mijn man in de kerkenraad zit is het daar ook diverse malen ter sprake gekomen. UIt de gesprekken die gevoerd zijn waren ze het allen er over eens dat het stemmen waren van de duivel. Er zijn meerdere predikanten over benaderd omdat wij eigenlijk met onze handen in het haar zaten. Wij zagen ons kind hieraan lijden, en wat dan te doen? De situatie was hier in huis enkele weken onhoudbaar. zodra wij mensen vertelden over de situatie hierzo huiverden ze.

In je situatie kan ik het me wel voorstellen, maar toch blijf ik het persoonlijk vreemd vinden. Omdat de predikanten het eens waren... waren die predikanten toevallig ook psycholoog of neuroloog? Niets ten nadele van hen, uiteraard, maar het is natuurlijk niet vreemd dat een predikant de duivel ziet waar een psycholoog een psychose ziet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 26 okt 2009 15:42

Eigenlijk ben ik er ook voorzichtig mee om een psychose / angstaanval een aanval van de duivel te noemen.
Hij is wel sterk, die satan. Ik ken een vrouw die erg psychotisch was, en daarbij erg vloekte en shockerende dingen over de Bijbel/God zei. Dan denk ik wel: sjonge, de duivel is wel heel sterk in haar... Maar zij zit al jaren aan de anti-psychotica medicijnen.

Ik ben vroeger erg vaak gewaarschuwd tegen verloren gaan, en in mijn puberteit tegen 'onwaardiglijk aangaan' aan het avondmaal. Die ballast raak je niet zomaar kwijt, ook daar is bevrijding voor nodig...

Mijn kleine zusje van 10 jaar zit op een reformatorische school. Persoonlijk (met alle respect naar mijn ouders, en allen die hun kinderen daar wel heen sturen) zou ik daar niet voor kiezen. Natuurlijk zijn er positieve leerkrachten. Daar ook. Maar ook scherpslijpers. De juf van mn zusje zei dat de vrouw een hulpje is voor de man. (refererend aan Adam en Eva) ontzettend onbijbels en ongeemancipeerd! De klasgenootjes van mijn zusjes hebben zich tot ware Farizeeertjes ontpopt. Dit alles heeft veel invloed op haar. Het is een heel puur, gevoelig en open meisje, en ze neemt al die dingen in zich op... Ik vind dat best zorgelijk. Zal ze eronder gebukt gaan of er tegen aan gaan trappen? Jullie merken wel dat ik erg gek op haar ben, ik was 16 toen ze geboren werd en heb een speciale band met haar :)
What goes around, comes around

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 okt 2009 16:22

pannenkoek schreef:Mede doordat mijn man in de kerkenraad zit is het daar ook diverse malen ter sprake gekomen. UIt de gesprekken die gevoerd zijn waren ze het allen er over eens dat het stemmen waren van de duivel. Er zijn meerdere predikanten over benaderd omdat wij eigenlijk met onze handen in het haar zaten. Wij zagen ons kind hieraan lijden, en wat dan te doen? De situatie was hier in huis enkele weken onhoudbaar. zodra wij mensen vertelden over de situatie hierzo huiverden ze.

bij ieder is de situatie anders, net als het zusje van 10 van mormeltje (volgens mji ) dat hoeft echt niet hetzelfde te zijn hoewel ik wel raakvlakken zie.

Omdat wij nooit eerder van zulke extreme gevallen hadden gehoord heb ik dus een nieuw onderwerp in de groep gegooid.

Waar baseer je dat op?? Al het bewijs laat zien dat stemmen horen iets is dat in je brein plaats vind.
*onderschrift verwijderd door moderator*

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 26 okt 2009 16:45

haring schreef:

bij ieder is de situatie anders, net als het zusje van 10 van mormeltje (volgens mji ) dat hoeft echt niet hetzelfde te zijn hoewel ik wel raakvlakken zie.

Omdat wij nooit eerder van zulke extreme gevallen hadden gehoord heb ik dus een nieuw onderwerp in de groep gegooid.

Waar baseer je dat op?? Al het bewijs laat zien dat stemmen horen iets is dat in je brein plaats vind.

Idd
maar wie ben jij om te zeggen dat het geen stemmen waren van de duivel? Is het dan normaal dat een kind stemmen hoort die zeggen dat hij moet vloeken en vermoorden???
Ons kind ging eronder gebukt, en ging er aan onderdoor. HEt is een heftige tijd geweest, die ik niemand toe wens. Dan zijn het echt zomaar geen stemmen. Als iemand de Heere zoekt, dan gaat de duivel des te harder er tegen in.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 26 okt 2009 16:48

mormeltje schreef:Eigenlijk ben ik er ook voorzichtig mee om een psychose / angstaanval een aanval van de duivel te noemen.
Hij is wel sterk, die satan. Ik ken een vrouw die erg psychotisch was, en daarbij erg vloekte en shockerende dingen over de Bijbel/God zei. Dan denk ik wel: sjonge, de duivel is wel heel sterk in haar... Maar zij zit al jaren aan de anti-psychotica medicijnen.

Ik ben vroeger erg vaak gewaarschuwd tegen verloren gaan, en in mijn puberteit tegen 'onwaardiglijk aangaan' aan het avondmaal. Die ballast raak je niet zomaar kwijt, ook daar is bevrijding voor nodig...

Mijn kleine zusje van 10 jaar zit op een reformatorische school. Persoonlijk (met alle respect naar mijn ouders, en allen die hun kinderen daar wel heen sturen) zou ik daar niet voor kiezen. Natuurlijk zijn er positieve leerkrachten. Daar ook. Maar ook scherpslijpers. De juf van mn zusje zei dat de vrouw een hulpje is voor de man. (refererend aan Adam en Eva) ontzettend onbijbels en ongeemancipeerd! De klasgenootjes van mijn zusjes hebben zich tot ware Farizeeertjes ontpopt. Dit alles heeft veel invloed op haar. Het is een heel puur, gevoelig en open meisje, en ze neemt al die dingen in zich op... Ik vind dat best zorgelijk. Zal ze eronder gebukt gaan of er tegen aan gaan trappen? Jullie merken wel dat ik erg gek op haar ben, ik was 16 toen ze geboren werd en heb een speciale band met haar :)

oNZe kinderen ziten ook op een reformatorische school. Verder is er hier iin het noorden niks fatsoenlijks. scholen die zich christerlijk noemen maar en weinig of niks aan doen. Het voortgezet onderwijs volgen de oudsten op een vrijgemaakte school.

Mijn zicht op school heb ik hier al eerder vermeld

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 26 okt 2009 16:49

Ik merk dat de 'beste stuurlui aan wal staan'
Mijn vraag: wat zouden jullie in zo'n geval dan doen??

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 okt 2009 16:56

pannenkoek schreef:Idd
maar wie ben jij om te zeggen dat het geen stemmen waren van de duivel? Is het dan normaal dat een kind stemmen hoort die zeggen dat hij moet vloeken en vermoorden???

Wie ben jij om te zeggen dat het geen stemmen waren van kabouters, eenhoorntjes, draken ect. Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van de duivel dus kun je het ook niet als argument gebruiken.

Ons kind ging eronder gebukt, en ging er aan onderdoor. HEt is een heftige tijd geweest, die ik niemand toe wens. Dan zijn het echt zomaar geen stemmen. Als iemand de Heere zoekt, dan gaat de duivel des te harder er tegen in.

Ordinaire bangmakerij noem ik het. De duivel is het grote kwaad en je bent alleen veilig als je goed christen bent.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 okt 2009 17:02

pannenkoek schreef:Ik merk dat de 'beste stuurlui aan wal staan'

Als mn kind stemmen zou horen die opdrachten geven? Zoals dat ie mensen moet vermoorden en slaan (zoals je in je eerst post van dit topic zei). Dan ga ik naar de dokter met hem die hem hopelijk doorverwijst naar een psygoloog of psygiater (of beiden).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2009 17:25

Het is geen kwestie van de beste stuurlui willen zijn. En niemand beweert dat een psychotische episode iets makkelijks is, ook niet voor jullie, de directe naasten. Haring is wat bot, maar ik deel zijn suggestie: naar de huisarts en aandringen op psychologische/psychiatrische hulp.

Ik wil de discussie niet eens aangaan of God een psychose kan genezen; God heeft er wel voor gezorgd dat er hulpverleners zijn en medicatie als dat nodig is. Het onbehandeld laten omdat je denkt dat de duivel is verdreven, dat is in ieder geval niet wat ik zou doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 26 okt 2009 17:39

haring schreef:

Wie ben jij om te zeggen dat het geen stemmen waren van kabouters, eenhoorntjes, draken ect. Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van de duivel dus kun je het ook niet als argument gebruiken.

Ordinaire bangmakerij noem ik het. De duivel is het grote kwaad en je bent alleen veilig als je goed christen bent.

Zeg Haring, wat doe jij uberhaupt op dit forum.. als je niet gelooft in het bestaan van een duivel.. geloof je ook neit in het bestaan van een God.. aangezien dit een christelijk forum is....l

dan is 1 en 1 voor mij ....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 okt 2009 19:13

Dit topic is verplaatst naar het subforum Geloof en Leven. De reden: de topicstarter gaat uit vanuit het christelijk geloof. Dan is het niet de bedoeling om dat in dit topic ter discussie te stellen, wat in het Open Forum vaker wel dan niet gebeurt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 26 okt 2009 19:16

haring schreef:

Als mn kind stemmen zou horen die opdrachten geven? Zoals dat ie mensen moet vermoorden en slaan (zoals je in je eerst post van dit topic zei). Dan ga ik naar de dokter met hem die hem hopelijk doorverwijst naar een psygoloog of psygiater (of beiden).

inderdaad doorverwijzen. Wij zijn doorverwezen, en hebben hulp gezocht bij Eleos. Een instelling van onze richting. En daar zijn we heel goed geholpen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 26 okt 2009 19:18

Spons schreef:
haring schreef:

Zeg Haring, wat doe jij uberhaupt op dit forum.. als je niet gelooft in het bestaan van een duivel.. geloof je ook neit in het bestaan van een God.. aangezien dit een christelijk forum is....l

dan is 1 en 1 voor mij ....

Tja, je bent me net voor, ik verbaasde me ook al over deze persoon

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 26 okt 2009 22:28

Het christelijk geloof, haring, zou niet bestaan zonder de satan. Waar zouden wij mensen anders van verlost moeten worden? Wie zou Christus dan overwonnen moeten hebben?
Het is een spanningsveld - waarheid vertellen en bang maken. Ik vind (ik ben leerkracht, geef les aan tere zieltjes van 10 jaar) dat ik de duivel/zonde niet achterwege mag laten. Anderzijds wil ik niet dat de kinderen er bang voor worden, ik wil graag dat ze zien dat ze veel beter voor God kunnen kiezen dan voor satan en al zijn geneugten.
Persoonlijk zeg ik nooit: als je niet in God gelooft, ga je naar de hel. Ik zeg, dat mensen die niks met God te maken willen hebben niet bij Hem mogen komen na dit leven.
Ik hoop dat ik mijn leerlingen op die manier niet bang maak, en te erg laat worstelen met hun zonden.
Het is goed als kinderen nadenken over zonde, maar erin blijven hangen is voor niemand goed. Je moet dan toch verder (naar onze Redder), en daar mogen wij onze kinderen/leerlingen in begeleiden hopelijk.
What goes around, comes around

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 okt 2009 17:44

@pannenkoek,

wat heeft de school zelf jullie toegezegd en actie ondernomen aangaande de vertellingen?

Zelf denk ik dat ik zeker nog hulp zou zoeken. Niet alleen bij een dominee maar ook iemand die expertise heeft op gebied van angsten en kinderen. Beter te veel dan te weinig hulp op dit gebied. Uiteindelijk zijn de dominees er alleen voor het geloofsleven en niet voor de psyche van de mens.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”