leef regels om aan te houden!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Re: leef regels om aan te houden!

Berichtdoor Jerommel » 25 okt 2009 23:44

Voor God gaan denken? Dat lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee.
Nee, dat lijkt Familie Bos ook geen goed idee, schat ik zo in.
Niet mensen uitspraken in de schoenen te schuiven! [-X
(is maar een tip hoor.)
Maar heeft degene aan wie je die opmerking richt daar echt wat aan?
Ik denk dat die gene prima weet wat ik bedoel, en ik denk jij ook. Mee eens of niet is eigen mening.
Metal erkent de menselijke emoties die we zelf vaak maar zo diep mogelijk wegstoppen. Maar je weet wat er gebeurd met dingen die je wegstopt: die komen later ergens anders weer boven, en vaak veel heftiger dan nodig is.
Wegstoppen lukt nooit voor altijd, maar oproepen is m.i. ook niet de bedoeling...
Dat het goed voelt is niet altijd de maatstaf. Heroïne voelt immers ook goed. (mwjoa, onhandig voorbeeld misschien, maar wel duidelijk, denk ik.)

jwruiter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jwruiter » 25 okt 2009 23:45

oke ik geloof dat ik een beetje verkeerd begrepen ben :D

dat van muziek en wassen is een voorbeeld.
mijn stelling was: Kan het zo zijn dat God voor verschillende mensen, verschillende regels heeft?
(wat voor de een goed is , kan voor de ander niet goed zijn..)

@Mortlach zullen we een nieuw topic openen bij muziek, over metal :-({|=
of iig over muziekstijlen waar een beetje overnagedacht is en wel passie in zit :lol:

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 25 okt 2009 23:50

jwruiter, ik denk dat God algemene leefregels heeft. Ik denk dat die veel minder specifiek zijn als sommigen opvatten. De een heeft behoefte aan strikt, alles dichtgetimmerd. Een ander kan goed van wereldlijke dingen genieten en daarbij Gods hoofdregels niet uit het oog verliezen.
Zo zie ik het tenminste. De bijbel is in tegenstelling tot bijv. de Koran geen leefregelboek, maar een boek wat vertelt over Gods goedheid en daden. In dat licht kan je Zijn regels ook zien denk ik.
What goes around, comes around

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 25 okt 2009 23:55

Ik denk, dat God eerst kijkt naar of je Zijn Woord wel serieus neemt, gelooft en er naar probeert te leven.
En dat God dan kijkt naar iedereen persoonlijk (naar je hart) hoe je met Zijn Woord omgaat (tenslotte ervaart iedereen alles anders, voor de 1 is iets een zonde en de ander ervaart dat mischien weer niet zo).

Maar aangezien ik niet voor God wil denken of spreken leg ik hier nogmaals de nadruk op het feit dat ik dat DENK (dus hecht maar niet te veel waarde aan mijn bovenstaande reactie).

God is Liefdevol en Genadig maar ook Rechtvaardig !!!
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

jwruiter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jwruiter » 25 okt 2009 23:57

mormeltje schreef:Waarom moet er persé een verschil zitten tussen christelijke en seculiere muziek?

Mij achtervolgt vaak de gedachte: wie een vriend is van de wereld, is een vijand van God. IK denk dat het meer ligt in de manier waarop je met mensen omgaat, en de manier waarop je met God omgaat. Dat zit hem niet in kleding of muziek denk ik. Christenen in andere landen dansen er ook op los op seculiere muziek, en ik zou niet durven zeggen dat het allemaal vijanden zijn van God...

Er hoeft niet perse verschil te zijn denk ik, alleen je moet wel uitkijken naar wat de band uitdraagt en wat voor song teksten ze hebben! Het kan je namelijk wel van God afhouden!

jij zegt ook: wie een vriend is van de wereld, is een vijand van God.

Dat is ook zeker waar! maar dan heb je het over de wereld in de zin van, wereldse dingen(dingen die niet van God zijn) zoals sex met jan en alleman, geweld, enz , enz
maar je leeft wel in deze wereld!

waarom zou dansen niet van God kunnen zijn? David danste ook!

iets om over na te denken:

God heeft alle dingen geschapen, de duivel kan ze alleen maar gebruiken!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2009 00:16

mormeltje schreef:Zo zie ik het tenminste. De bijbel is in tegenstelling tot bijv. de Koran geen leefregelboek, maar een boek wat vertelt over Gods goedheid en daden. In dat licht kan je Zijn regels ook zien denk ik.

Moet dat nou? In een totaal ongerelateerd topic toch even een sneer richting de Islam. Buiten dat slaat je opmerking nergens op. Heb je de Koran wel eens gelezen, dat je zo goed weet wat voor een leefregelboek het is? En bovendien kan je uit de Bijbel ook genoeg halen wat allemaal wel en niet mag, en O, wat mag er veel niet als je de Bijbel maar selectief genoeg leest.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2009 00:21

Jerommel schreef:Wegstoppen lukt nooit voor altijd, maar oproepen is m.i. ook niet de bedoeling...

Hoezo niet? Als het een reinigende werking heeft, zoals bij een Katharsis, dan is het juist goed.

Je laat de nare deeltjes van je geest even buiten spelen waar het veilig kan, en je er niemand kwaad mee doet, om ze daarna weer onder gepaste observatie te houden.

Dat het goed voelt is niet altijd de maatstaf. Heroïne voelt immers ook goed. (mwjoa, onhandig voorbeeld misschien, maar wel duidelijk, denk ik.)

Ja, het is vooral duidelijk dat er een verschil is tussen het directe effect, en het effect op lange termijn. Je noemt nu een zwaar verslavende hard drug, maar vergis je niet dat religie net zo veslavend - en verwoestend - kan zijn. Maar goed, daar gaat het nu niet om.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 26 okt 2009 12:37

Mortlach, dit is geen sneer. Mijn moslimvrienden geven zelf aan dat de Koran heel specifiek leefregels omschrijft. Daarmee zeg ik niet dat ik geen respect heb of het een flutboek vind.
Ik geloof gewoon niet in de boodschap van de Koran, that's all.
Bovendien weet ik wel degelijk waar ik het over heb, ik ben afgestudeerd op een onderwerp binnen de islam waarvoor ik veel stukken uit de Koran heb gelezen...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2009 12:45

Oh, excuus, ik verwarde je volgens mij met iemand anders.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 26 okt 2009 14:02

Gelukkig maar Mortlach ;) Ik ben geen anti-islam-fanatiekeling...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2009 16:24

Ik vind het neigen naar afgodendienst om zomaar te oordelen over wat een paar gelijkgestemden misschien wel met passie en toewijding gemaakt hebben met elkaar. Verplaats je eens in de muzikant, de ander, misschien is het wel je buurman, een gitarist, want de kans dat je naast een muzikant woont die in een band speelt welke je zou bestempelen als 'fout' is helemaal niet gering. Daarom zeg ik, een christen die iets achter muziek zoekt vind ik een vreemde combinatie. Immers, als je zegt tegen je naaste buurman dat je bepaalde muziek afkeurt, weet je niet of hij dat als een compliment of broodroof zal opvatten toch? Hoe het ook zij, muziek is een invloed van buitenaf en Jezus leerde:

Marcus 7
20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22 overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’

Het Amerikaanse gezegde 'wat er niet inzit komt er niet uit' zou op deze passage gebaseerd kunnen zijn zou je haast zeggen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 26 okt 2009 19:24

jwruiter schreef:
mormeltje schreef:Waarom moet er persé een verschil zitten tussen christelijke en seculiere muziek?

Mij achtervolgt vaak de gedachte: wie een vriend is van de wereld, is een vijand van God. IK denk dat het meer ligt in de manier waarop je met mensen omgaat, en de manier waarop je met God omgaat. Dat zit hem niet in kleding of muziek denk ik. Christenen in andere landen dansen er ook op los op seculiere muziek, en ik zou niet durven zeggen dat het allemaal vijanden zijn van God...

Er hoeft niet perse verschil te zijn denk ik, alleen je moet wel uitkijken naar wat de band uitdraagt en wat voor song teksten ze hebben! Het kan je namelijk wel van God afhouden!

Dat is ook zeker waar! maar dan heb je het over de wereld in de zin van, wereldse dingen(dingen die niet van God zijn) zoals sex met jan en alleman, geweld, enz , enz

Ik zou er van maken misbruiken
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

jwruiter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jwruiter » 26 okt 2009 19:37

pannenkoek schreef:
jwruiter schreef:

Ik zou er van maken misbruiken

Dat bedoel ik :D
tanx voor de verbetering :wink:

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 26 okt 2009 22:30

Ik ben het helemaal met jullie eens. Wij christenen mogen best wat meer van dingen genieten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2009 10:14

Wat ik zo vreemd vind is dat mensen nog altijd de duivel de schuld geven want dat deed Eva ook, maar ging ze vrijuit?

Terug naar “[Religie] - Open forum”