Scheppingsmodel op eigen merites.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jammie
Mineur
Mineur

Re: Scheppingsmodel op eigen merites.

Berichtdoor Jammie » 21 okt 2009 22:23

Mortlach schreef:Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar aangezien er vaak superzware "kernen" in een sterrenstelsel zitten, en zwaartekracht de drijvende kracht is op kosmische schaal, ligt het voor de hand dat je vooral daar naar moet kijken. Net als bij planeten zullen de banen niet perfect cirkelvormig zijn, maar de snelheid meet je niet in km/u. Hoe het precies zit weet ik ook niet helemaal, maar men rekent in de astronomie met de eenheid "oppervlakte van het ellips-deel per tijdseenheid. Die is altijd constant. (staat mooi uitgelegd in Simon Singh's boek De Oerknal). De snelheid in km/u kan best variëren.

Ik moet wel wat rustiger aan met mijn geld doen maar ik heb hem bij mijn titels gezet die ik nog moet hebben. Interessante kwestie. Ik verwacht niet dat de banen perfect circelvormig zijn. Hoe komen ze erachter dat die ellips-deel per tijdseenheid constant is? Is het vergelijkbaar met de aarde die met een constante snelheid om dat zon draait?

mortlach schreef:Het is natuurlijk allemaal interpretaties van verschillende vlekjes op telescopische opnamen. Zowel de supernova's (al zijn die "vlekjes" vrij fel, en soms zelfs met het blote oog te zien), als het ontstaan van nieuwe sterren. maar het blijven veranderende licht-intensiteiten van stipjes aan de hemel.

Supernova's zijn ook groot door telescopen waargenomen dat weet ik, je krijgt dan een prachtig beeld. Indrukwekkend.

mortlach schreef:Het "live" volgen van de geboorte van een individuele ster zal je niet terugvinden. Daarvoor is de tijdsschaal simpelweg te groot. Maar omdat de ruimte zo groot is, kun je wel vergelijkbare structuren vinden die als het ware na elkaar in de tijd liggen. Daaruit kun je dan toch dingen afleiden over het ontstaan van sterren. Je zoekt een "jonge" nevel waar sterren in gevormd worden, volgens de theorie, en dan ga je op zoek naar een soortgelijke nevel die een paar 100 miljoen jaar ouder is, en dan nog een weer een paar 100 miljoen jaar ouder. etc. Zo krijg je toch een behoorlijk aaneengesloten plaatje.

Die schatting wordt best wel vaak verkeerd gemaakt, pas las ik nog dat ze eerst dachten dat het een baby-sterrenstelsel was maar bleek later dat hij bejaard was. We hebben dus geen evidence voor het onstaan van nieuwe sterren? Ik heb wel eens gelezen dat in het vak astronomie de meeste interpretatie zit, klopt dat? Maar dan kom je weer bij de wetenschapfilosofische kwestie uit die ik nu niet wil behandelen.
Bedankt voor je geduld en kalmheid om het uit te leggen.
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 22 okt 2009 00:43

Jammie schreef:
martien schreef:Ik heb toch aangegeven met dat voorbeeldje van de zwarte koffie dat DAT t punt was? Klopt t niet?

Zou best kunnen kloppen, moet wel altijd checken wat iemand zegt. Heb geen kaas gegeten van astronomie dus doe ik er wat langer over om het te begrijpen, maar ik sta jullie graag te woord, mits er serieus op elkaar gereageerd wordt. Ik kan het mis hebben, jullie kunnen het mis hebben maar we moeten elkaar in de waarde laten. Ons leven hangt er immers niet vanaf.

Maar waarom verwijs je me dan opnieuw naar het verhaaltje van Humphreys om de "argumenten" te bekijken? waarom doe je dat dan?

martien schreef:Sorry?????

Oké nogmaals de vraag: Hoe worden de snelheden objectief gemeten? Is de claim dat de rotation snelheid in de kern sneller is dan aan de uiteinde van de armen ongegrond? Zo ja, toon dat aan!

Zie wiki. De snelheid kan bepaald worden door roodverschuiving.
SLIK.... Lees nou nog es waar t hier om gaat. De grafiek geeft aan dat de snelheid van de sterren KONSTAND is onafhankelijk van de afstand tot de kern. DAT is in tegenspraak met de wetten van keppler. DAT is de kwestie die je in het wiki documnet besproken ziet.

martien schreef:Ook hier mis je em. Het grafiekje geeft aan dat er een snelheidsprofiel is dat niet overeenkomt met het newtoniaanse model. DAT is de kwestie, NIET het opwinden van de spiraalarmen.

Het gaat mijns inziens over het opwinden van het hele sterrenstelsel. Dat grafiekje geeft aan dat het niet overeenkomt met de voorspelling.

De voorspelling is die van de gewone newtoniaanse/ Keppler voorspelling en dat blijkt niet te kloppen. Dus t gaat anders. Maar dat is een andere kwestie dan het oppwikkelen.

Maar dan moeten ze er wel zwarte materie aan toevoegen, hoe het zonder toevoegen van zwarte materie is wordt niet verteld. Dat leidt ik eruit af, maar ik kan een verkeerde conclusie trekken. Het is moeilijk oordelen.

Lees dat artikel nou nog es door op dat punt.
De VERONDERSTELLING was dat met de introduktie van zwarte massa dat probleem opgelost kon worden. Echter, toen die veronderstelling eenmaal gemaakt was, bleken er veel meer aanwijzingente bestaan dat zwarte materie meer was dan alleen een veronderstelling. Zoiets zie je wel meer in de wetenschap.

martien schreef:Kijk, jammie Je eet van twee walletjes en dat gebeurt al wekenlang.
Er zijn TWEE mogelijkheden:
1. Je weet niet hoe het verleden was, WANT je was er niet bij.
2. Je kan WEL weten hoe het verleden was op basisi van huidige waarneming.

Je blijft maar hameren dat ik gezegd heb Je was er niet bij. Maar ik bedoelde dat in een andere context. Ik eet helemaal niet van twee walletjes. De uitspraken over het verleden zijn speculatief en hangen af van interpretatie,

Precies. Maar dat aspect van "speculatie" is plotseling verdwenen als het gaat om helium in zircoon kristallen of opwikkelende spiraalarmen. "ER zou toch minder helium moeten zijn", of "de spraalarmen zouden al hun detaillering moeten verliezen"

je kunt het nooit helemaal zeker weten en zeker niet als je het heden neemt als sleutel voor het verleden.

Maar dan is er ook geen probleem. Je kan t niet weten dus "your guess is as good as mine". Fijn. Dan is teveel helium een gok, opwikkelende spiraalarmen een gok, dan is adam en eva een gok. Alls is een gok.

Dus ik eet niet wekenlang van twee walletjes, dat is een valse beschuldiging en ongegrond ook nog.

Helermaal niet. Je presteert het zelfs binnen EEN redenering. Hier komt de gronding:
1. Je zegt dat er uit het kriatal MEER helium gelekt zou moeten zijn dan nu gevonden. Dat is dus een conclusie op basis van het verleden beschrijven op basisn van de gegens nu.
2, In DATZELFDE Zircoon kristal zitten lood en uranium. De verhouding geeft de lleftijd van dat kristal. maar nu is plotseling de verhouding niet meer te gebruiken als datering, want "het is allemaal maar speculatie" hoe het vroeger was.
Maar vervolgens heb je t over "parabolische" veranderingen in de natuurkonstanten om t maar weer kloppend te krijgen. Alweer het verleden rijmen met de gegevens nu. Dus nu gebruik je weer het historische perspectief. En zo gaat t maar door.

Ik zeg niet dat ik gelijk heb.

Niemand zegt dat. Ik zeg dat je je redenering aanpast afhankelijk van wat voor resultaat je wil.

Je kunt het heden gebruiken voor het verleden

???
Kan t nou wel of niet?

maar dan kan het zijn dat de snelheden van het heden net zo geweest zijn als het verleden of dat de snelheden in het verleden anders waren dan het heden.

Oh.... t kan dus wel anders zijn? Dan is dat gedoe over dat helium zinloos. Helium kan best veeeeel dikker/stroperiger geweest zijn in t verdelen, toch?

Dat het variabele constanten worden i.p.v. constanten. Dat is een kwestie van interpretatie. Ik doe het op de laatste manier. Dus blijf ik in mijn eigen kamp en eet ik niet van twee walletjes.

Je pakt dus ofwel "t kan vroeger anders geweest zijn" of "de hoeveelheid helium klopt niet met een oude aarde", wat veronderstelt dat gedurende die tijd de parameters constant waren.

En er is al diverse malen gereageerd op de vreemde veronderstelling dat de constanten vroeger anders waren dan nu. Dat zou dramatische gevolgen hebben. Maar daar ga je niet op in, t blijft in jouw ogen maar steeds mogelijk dat t allemaal anders was. En je moet van 4.5 MILJARD naar 6000 jaa, dus die constanten moeten giga veranderingen hebben ondergaan. Dat gaat simpelweg niet. Zie de vorige posts daarover.

martien schreef:Telkens wanneer het de creationisten uitkomt dan blijkt waargenomen feiten prima geschikt om daar mee naar het verleden te kijken, maar als t lastig wordt dan blijkt opeens van alles "niet bewezen" te zijn.

Dat is fake martien, het is altijd lastig als je uitspraken doet over het verleden. Niets is bewezen over het verleden.

Onzin. T is bewezen dat niet alle zuurstofmoleculen zich in de bovenste helft van de atmosfeer bevonden in d etijd dat het leven afhankelijk was van zuurstof. Het is bewezen dat de aarde geen 600 miljoen graden heet is geweest. het is bewezen...
Er zijn dingen die gewoon niet kunnen. Niet alle radioactiviteit heeft plaatsgevonden in de laatste 6000 jaar.

Er zijn argumenten voor of tegen maar bewezen bestaat niet als je een uitspraak doet over het verleden.

Ik gaf je een paar voorbeelden van dingen die niet zo hebben plaatsgevonden.

Het is niet hoe het uitkomt maar het is hoe de methodes zichzelf aandragen. Als de methode al inconsistent is in zichzelf hoezo zou je hem dan gebruiken?

Nogmaals, je gebruikt zelfs de twee verschillende redenaties binnen 1 kwestie, n.l. die van het helium in Zircoon.

martien schreef:Het is prima om te twijfelen aan de constantheid van de natuurkonstanten als het gaat om radio active dating, maar als er te veel helium in een rots zit kan dat niet met een aarde van 4.5 miljard jaar WANT dan moest er toch meer helium ontsnapt zijn.

Helium is een mooi argument maar de methodes zijn niet in overeenstemming met elkaar en diegene die ze gebruiken nemen de dateringen en methodes die het beste in hun plaatje past. Dat noem ik geen wetenschap maar verzwijgen van de feiten.

Zie je nou niet dat je dus voor beide kwesties verschillende uitgangspunten kiest?
"Verzwijgen van de feiten"??????
Allemachtig.
Noem mij nou es 1 feit dat "verzwegen" is. EENTJE maar. Je zit helemaal in een soort algemene complottheorie die absurd is.

martien schreef:De huidige vorm van de spiraalnevel is een argument voor een jonge aarde met als argument "het zou toch in al die tijd diffuus geworden zijn". DUS is een waarneming van nu een argument voor iets uit het verleden. Dus nu is dat plotseling weer WEL een argument.

Als je uitgaat van het evolutiemodel

Evolutiemodel??????????????????????????
Wat heeft de soortvorming en variabiliteit tussen generaties van levende wezens in vredesnaam met kosmologie te maken???
zou hij diffuus geworden zijn,

Lees nou NOG es het stukje van wiki door. De kwestie die daar staat gaat NIET over het diffuus worden van de spiraalarmen, maar over de afwijkende snelheid. De gemeten snelheid is afwijkend.

nu is dat niet het geval dus het evolutiemodel is onjuist,

Pffffffff.... Wat niet klopt is de uniforme snelheid, dus de GEMETEN snelheid. ALS de snelheden volgens de wetten van keppler zouden bewegen zouden de spiraalarmen diffuus worden.
Kijk, er zou een punt zijn ALS de snelheden "Newtoniaans" zouden zijn EN de spiraaarmen zo gedetailleerd. Maard e snelheden zijn dat nou net niet.

Overigens zijn er vele spiraalnevels met allerlei verschillende vormen en uiterlijkheden. Dr zijn ook bolvormige en geheel diffuse stelsels.

de snelheden zijn anders geweest of er is een Schepper.

Zwarte materie geeft vooralsnog een prima verklaring. Bewezen? nee, maar wel van steeds meer argumenten voorzien.

Het is kiezen of delen.

Nee, t is wetenschap of de alles negeren en per se de bijbel als letterlijk verslag nemen, een boek dat daar nooit voor bedoeld is.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het argument niet klopt :)

Ach ja...

martien schreef:Dit soort voortdurend geschakel tussen "je kan het niet weten want je was er niet bij" EN "als het heelal oud is dan kun je dat of dat niet verklaren" is wat lastig.

Je loopt maar te hameren op dat je kan het niet weten je was er niet bij.

Ook in deze post begin je daar weer uitgebreid over, je hebt t over 'interpretatie" of "paradigma's".

Want ik bedoelde je kan het niet zeker weten, morgen komt er weer iets anders en de hele theorie is niets meer. Het paradigma blijft wel staan maar de theorie binnen dat paradigma is verworpen. Zo werkt wetenschap, niets is zeker als het gaat over het verleden.

Tsjah.......
En nou nog het creationisme op dezelfde manier laten werken. Dan komen we verder. Dus als iets onjuist blijkt te zijn dan VERWERPEN we die theorie. mensen en dino's leefden NIET in dezelfde tijd.

martien schreef:Dat lijstje is door Hettys al gegeven, ook door mij en je hebt aan jou kant alleen een lijstje van publicaties van de ICR club opgelepeld.

Op hettys lijstje heb ik al lang gereageerd ga ik nu niet weer doen.

Mooi. Dan is dat punt nu afghehandeld?

Wat is er mis met ICR publicaties?

Holy cow.. Heb je een middagje?

Natuurlijk verdedigen evolutionisten hun eigen inconsistenties niet.

Er zijn geen inconsistenties. Je moet de C14 methode niet gebruiken voor diamant. Zei je zelf niet dat je toch vooral ALLE methodes moest gebruiken voor ALLE situaties? En dan ga je t over "inconsistenties" hebben?

Ze vermijden het liever. Dus moet ik wel naar andere publicaties. Maar als jij een betere publicatie weet die alle soorten radiomethoden op een gesteente loslaat presenteerd dan hou ik me aanbevolen. Maar je hebt me die nog steeds niet aangereikt.

Grapjas.

martien schreef:Mijn sarcasme komt voort uit de af en toe ergerlijke afwezigheid van kennis van zake, terwijl je WEL meent van allerlei uitspraken te moeten doen over van alles en nogwat. Een vergelijking tussen een tol en een ronddraaiend sterrestelsel is daar een voorbeeld van.

Ho, ho....dan neem je me niet serieus. Want ik heb duidelijk gezegd dat ik niet veel van astronomie en natuurkunde afweet. Daar kun je me dus niet op pakken.

Maar waarom dan het schermen met de argumenten van de crea's? Laat t dan zitten.

Maar omdat Hettys het argument aanreikt wil ik er wel over praten. Ik dacht laat ik sportief zijn. Ik geloof dat de andere atheïsten hier op dat forum dat wel begrijpen, die doen nl. niet sarcastisch. Maar zeggen gewoon hoe het dan wel is, zonder sarcasme. Ik kom hier niet alleen voor de lol maar ook om wat te leren. Dat laatste is een groter punt dan het eerste.

Hoe is het dan toch steeds dat de argumenten als ze aangereikt worden geen doel treffen? waarom begin je ook in deze post weer over de flexibiliteit van "fundamentele constanten" terwijl al is aangereikt dat dat simpelweg niet kan? Ik heb t over permafrost boringen en wat zeg je? "Ik heb zo mn bedenkingen daartegen"... En dan blijft t vreder stil.

martien schreef:Maar zo zijn er zoveel meer. Er is op alle punten die ondertussen zijn aangevoerd geen enkel argument terug gekomen. De "radiation death", de dramatische consequenties van veranderende natuurkonstanten...

Bij jou punten ook niet Martien. Jij beweerde dat de dateringsmethoden met elkaar in overeenstemming waren. Toen zei ik toon me het lijstje. Je hebt dat niet gedaan. Ik toonde aan dat de dateringsmethoden niet met elkaar in overeenstemming waren. Jij moet nu een tegenreactie daarop geven. Ik wacht af. De enige reactie die je gaf is het 'katten' op ICR, maar dat is geen goede reactie.

Wat is dat nou toch? Ik gaf je toch de link? Hettys zei dat ze t lijstje niet gecopy/paste kreeg op dit forum. Wat is nou je punt? Nogmaals, dat ik een lijst met overeenkomende dateringsmethodes aan je heb toegezegd zuig je uit je duim. Je stelde dat je wel een lijstje zou aanleveren en dat werd ene lijstje publicaties. Ik zei dat ik dan ook wel een lijstje zou aanleveren. Just one click away, my friend.

Mortlach vroeg hoe het zat met de kernreacties. Wat zij ik toen: RATE noemt dat inderdaad ook als probleem, onderzoek is nog volop aan de gang. Moet je me daar niet op afrekenen.

Dus kloipt mn opmerking dan toch? dan blijven de argumenten toch onbeantwoord?

martien schreef:Ik begrijp dus niet hoe je zo aan de ene kant een wetenschappelijk imago wil hooghouden en aan de andere kant niet van plan bent de wetenschappelijke methode te omarmen.

Wat is de wetenschappelijke methode? :) Definitie graag.

Zie wiki.

Wat bedoel jij met de wetenschappelijke methode?

Zie wiki.

Mijn idee bij een wetenschappelijke methode is: je doet waarnemingen in de natuur en je past die binnen je kader of paradigma. Deze waarnemingen doe je met instrumenten die daarvoor geschikt zijn of gewoon met je ogen.

Dat is HEEEEL wat anders dan de wetenschappelijke methode. Zie wiki.

martien schreef:Ik had al aangegeven dat ZELFS de "wetenschappers" van het ICR niet ontkennen dat er een verband is tussen het verleden en de huidige wereld. Zelfs het creationisme ontkent dat verband niet. Kan ook niet anders, want op het momnet dat je zegt "...en DAAROM is de wereld jong" gebruik je dezelfde argumentatie.

Ik ontken dat ook niet, ik zeg alleen dat je nooit zeker kan zijn van je uitspraken over het verleden. We hebben geen videomateriaal. We doen voorspellingen vanuit ons heden op het verleden en proberen zo een verklaring te vinden over ons verleden. DUS IK ONTKEN DAT HELEMAAL NIET.

Fijn, dan zijn we klaar. Niets is zeker, t is allemaal speculatie.
Bijzonder is alleen dat je die onzekerheid steeds opvoert als het om argumenten gaat rondom de OUDE aarde, maar nooit als het gaat om argumenten rond de jonge aarde.

martien schreef:We meten de verhouding tussen bepaalde isotopen. Is dat nu wel of niet een argument voor een oude aarde? Niet? Dan is het verhaal over helium of opwikkelende spiraalarmen ook totaal zinloos (of evolutie, geologie, of what ever).

Geef me eerst een lijstje of publicatie die aantoont dat de dateringsmethoden wel met elkaar in overeenstemming zijn. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen? Dan kunnen we verder.

Is gedaan. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen?

Als ze totaal inconsistent zijn dan kun je de dateringsmethoden niet meer toepassen op het verleden. Dus wat je doet is een kromme analogie.

Ze zijn NIET "totaal inconsequent". Je moet een methode toepassen binnen zn bruikbaarheidsgebied. Anders loop je de boel moedwillig te flessen.

Verder: Ben ik het zat om zo'n verbeten gesprek te hebben met jou. Laten we relaxed doen, kun je dat niet dan helaas discussiër ik niet meer met jou.

Dat moet je helemaal zelf weten.

Ik moet me niet hoeven opvreten omdat iemand een sarcastische uitspraak tegen me doet. Ik wil serieuze en een discussie met humor en geen elkaar-afmaken-discussie.

Wat zou helpen in deze discussie, in ieder geval wat mij betreft, is dat een argument dan ook serieus genomen wordt en niet opzijgewoven. Wat voor 'bedenkingen" heb je dan tegen de permafrost boringen?
Hoe gaan we om met de kwestie van "interpretatie" ten aanzien van wetenschapsbedrijving in t algemeen?

Verder als je wat te zeggen hebt over het creationisme moet je dat in Utrecht doen (http://www.r-evolutie) waar de creationisten zijn. Dan krijg je nog eens wat te horen wat misschien niet in je straatje past maar wel indrukwekkend is, ik heb nl. namen gezien die wel wat te vertellen hebben. In persoonlijke sfeer werkt een discussie beter dan zo op een forum.

Ik heb geen enkele behoefde daar tijd te steken. Waarom zou ik? Die mensen hebben de vaste overtuiging dat de wereld 6000 jaar oud is en kunnen daar niet voorbij kijken. Heeft iets met hun interpretatie van de bijbel te maken. Mag van mij, maar met wetenschap heeft dat verder niet zoveel te maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 okt 2009 09:58

Jammie schreef:Ik moet wel wat rustiger aan met mijn geld doen maar ik heb hem bij mijn titels gezet die ik nog moet hebben. Interessante kwestie. Ik verwacht niet dat de banen perfect circelvormig zijn. Hoe komen ze erachter dat die ellips-deel per tijdseenheid constant is? Is het vergelijkbaar met de aarde die met een constante snelheid om dat zon draait?

Het boek is gelukkig niet zo duur, aangezien het een populair-wetenschappelijk boek is, dus ook populair-wetenschappelijk geprijsd ;-) (en voor ons geïnteresseerde leken dus ook goed te volgen).

Er ontstaat een klein probleem met het begrip "snelheid". Want is dat kilometers per uur? Of de hoeksnelheid van graden per uur, of de oppervlaktedeel van de ellips per uur? De absolute kilometers per uur snelheid varieert wel degelijk. De Aarde beweegt langzamer door de ruimte in onze winter, gerekend in km/u.

Hoe ze erachter komen dat dat ellips-deel per tijdseenheid constant is... Hier staat een uitleg die ik even snel gegoogled heb. De engelstalige Wiki-pagina Hier staat ook een bewijs, maar op die wiskunde moet ik ook even studeren hoor voor ik het goed kan volgen.

Supernova's zijn ook groot door telescopen waargenomen dat weet ik, je krijgt dan een prachtig beeld. Indrukwekkend.

Dat is het zeker. Het zijn onvoorstelbare krachten die vrij komen, en goed waarneembaar. Ik vind het persoonlijk verbazingwekkend hoeveel informatie astronomen weten te peuteren uit de soms minimale data die ze kunnen verzamelen. Zo is er laatst bewijs gevonden voor organische moleculen (methaan en koolstofdioxide) in de atmosfeer van twee exoplaneten - planeten die om een andere ster dan de Zon draaien. Geweldig toch!

Die schatting wordt best wel vaak verkeerd gemaakt, pas las ik nog dat ze eerst dachten dat het een baby-sterrenstelsel was maar bleek later dat hij bejaard was. We hebben dus geen evidence voor het onstaan van nieuwe sterren? Ik heb wel eens gelezen dat in het vak astronomie de meeste interpretatie zit, klopt dat? Maar dan kom je weer bij de wetenschapfilosofische kwestie uit die ik nu niet wil behandelen.
Bedankt voor je geduld en kalmheid om het uit te leggen.

Tja, interpretaties zijn altijd aan wijzigingen onderhevig in het licht van nieuwe data. Zeggen dat we geen bewijs hebben lijkt me nogal een boude uitspraak. Ik weet niet precies over welk baby sterrenstelsel je het hebt, maar om op basis van die voorlopig anecdotische opmerking kun je moeilijk je conclusie baseren dat er in de gehele astronomie geen bewijzen zijn voor het ontstaan van sterren. Ik vraag me ook af waar je die "best wel vaak" vandaan haalt.

Kijk, een mensenleven (een jaartje of 70-80) is simpelweg tekort om ooggetuige te zijn van bepaalde fenomenen. (soortvorming, ontstaan van een ster, het eroderen van een continent, etc). Daar zullen we me moeten leren leven (haha). Gelukkig is dat geen beperking voor het bedrijven van wetenschap, als het zorgvuldig gebeurd.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 22 okt 2009 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 okt 2009 10:06

Martien heeft natuurlijk wel een punt over de houding van creationisten wat betreft het verleden afleiden uit het heden. Als het niet uitkomt, dan mag het ineens niet, maar als het het eigen punt lijkt te onderschrijven, dan kan het ineens wel. Dat riekt toch wel een beetje naar opportunisme.

De houding dat je het verleden niet kunt afleiden uit aanwijzingen uit het heden leidt trouwens ook tot allerlei logische en praktische absurditeiten, uiteindelijk uitmondend in Last Tuesdayism.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 22 okt 2009 15:32

martien schreef:Precies, de maan blijft ook netjes op zn plaats, dus is dat niet lang geleden de maan op zn plaats gezet. Er zijn twee kwesties die hier genegeerd worden:
1. Sterren worden gevormd en sterven weer.

Het evolutionaire geloof komt weer om de hoek kijken, er is geen greintje bewijs dat sterren gevormd worden, het enigste wat je krijgt te zien is een foto waar een wolk is te zien, en veronderstellen dat het daar gevormd wordt.Ik ben er een tijdje niet geweest, maar de evo's blijven op de oude voet verder hobbelen.

Hadden ze trouwens niet iets gevonden laatst (als het waar is) wat de theorie van Einstein en Newton ter disscussie stelt net zoals Setterfield al een tijdje geleden voorstelde?

http://www.nu.nl/algemeen/2092930/mogel ... eelal.html

(En de missing links disscussie is denk al voorbij maar ik kan het niet laten om te zeggen dat er weer enorm veel geld is verspilt aan ida, maar dat terzijde: http://www.nu.nl/wetenschap/2106878/fos ... rwant.html:)
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 okt 2009 17:55

Jammie schreef:
hettys schreef:Nu is het zo dat creationisten zeggen dat de evolutionisten dit probleem noemen als 'winding up dilemma". Hier is geen spoor van te vinden. Dus het zou een probleem zijn, genoemd door astronomen?

Het IS een probleem zie deze link: http://en.wikipedia.org/wiki/Galaxy_rot ... he_problem
Maar zo te zien redde Zwarte Materie de theorie. Niet-waargenomen zwarte materie.

ER is een probleem. Een ander probleem, m.i.
De binnenste armen draaien nog steeds even snel als de buitenste, in tegenstelling tot wat Humphreys beweerd. Alleen draaien ze sneller dan verwacht.

hettys schreef:Voorzover ik kan nagaan klopt de helft van het argument al zeker niet.

Jammie schreef:Kom met observaties. Wat voorspeld was zie je in het grafiekje bij de bovenstaande link. Voorspeld was een afname van snelheid tussen de kern en het uiteinde. Geobserveerd is een gestage snelheid Maar ze geven wel toe: The discrepancy between the curves is attributed to dark matter. Dus de voorspelling is zo gek niet.

Maar we weten dus al 60 jaar dat die voorspelling niet klopte. Waarom weet Humphreys dat niet?

Jammie schreef:Want je zou vragen kunnen krijgen als: Waarom neemt de snelheid niet langzaam af? Als je een tol opwindt dan neemt de snelheid ook langzaam af en is er een einde. Daarom kun je de conclusie trekken dat deze Melkwegstelsel opgewonden zijn.

Ik snap em niet. Het sterrenstelsel gedraagt zich duidelijk niet als een tol waarvan de snelheid afneemt, DUS zou je JUIST kunnen concluderen dat ze niet opgewonden zijn.

Ook de armen blijven netjes op hun plaats. Dus is het niet lang geleden dat deze Melkwegstelsels opgewonden zijn. Maar....dit is uit mijn duim. Ik moet me hier verder in verdiepen. Maar je heb wel gezien dat het in ieder geval eerst een probleem was, of het nu nog een probleem is moeten we afwachten met de vraag Is er Zwarte Materie en kan dat het probleem verklaren.

Waaruit leidt je nou af dat ze opgewonden zijn?

hettys schreef:Paul Smith zegt: 2) "Evolutionists" (whatever that means) don't call this winding up a dilemma because the galaxies don't actually wind up because the arms which you're basing this on are constantly fading in and out with star development. M.i. wordt de ontwikkeling van sterren waargenomen. net zoals het uitdoven van sterren. Dus lijkt de stelling van Smith me iets logischer als dat onze arm opgewonden wordt.

Er wordt geïnterpreteerd dat er nieuwe sterren ontstaan. Of is dat werkelijk zo? Het uitdoven van sterren is ook een argument dat het heelal nooit zo oud kan zijn als het wordt voorgesteld maar dat is weer een ander argument.

Persoonlijk trek ik het ontstaan van nieuwe sterren niet in twijfel. In elk geval niet totdat iemand met gedegen argumenten komt dat deze waarnemingen verzinsels zijn en dat alle astronomen op de wereld het fout hebben. Ik heb net een artikeltje gelezen over het ontstaan van 'bruine dwergen'. Best interessant in dit verband.
http://www.blijfdenken.nl/node/27824

Verder nieuws: http://www.desterren.net/nieuws/1365/ruimtetelescoop-herschel-legt-ontstaan-sterren-vast/

Jammie schreef:
hettys schreef:Dat zal dan even duren. De enige creationistische astronoom die ik vinden kon is Hugh Ross, en die is 'Oude aarde creationist" en erkent de leeftijd van het heelal conform wetenschappelijke inzichten.

Dan heb je niet goed gekeken. Verder denk ik dat diverse natuurkundigen ook nog wel wat interessants kunnen zeggen over het heelal. Omdat dit vooral uit natuurkunde bestaat, en dan kom je op veel meer mensen. Wil je jezelf beperken tot de astronomie dan mag je van mij Hugh Ross er niet bij betrekken want die zit niet in mijn straatje. Zoek naar deze personen:

Dr. Jason Lisle
Dr. John Hartnett
Barry Setterfield

Ik heb wel goed gekeken; er is geen astronoom te vinden. Ik heb het één en ander gelezen over het werk van de jou aangedragen personen.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 okt 2009 17:26

Even een opmerking terzijde:

Als je door een telescoop kijkt, kíjk je naar het verleden. Als je licht opvangt van een sterrenstelsel dat op een miljard lichtjaar afstand staat, dan kijk je een in principe een miljard jaar terug in de tijd. Over het verleden niet kunnen afleiden uit het heden....

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 23 okt 2009 22:21

martien schreef:Maar waarom verwijs je me dan opnieuw naar het verhaaltje van Humphreys om de "argumenten" te bekijken? waarom doe je dat dan?

Omdat ik eerst goed wil lezen omdat ik niet weet/zie of jij gelijk hebt. Wat ik wel lees vanuit je berichtjes is dat je een fanatieke chagarijnige "atheïst (wat ik niet zeker weet)" bent die niet de moeite neemt om correct te reageren. Moet je eens even je reacties zien hieronder. Daar heb ik niet eens zin om op te reageren. Reageer nu eens eerst op die tabel, KIJK en LEES wat ik tegen Hettys heb gezegd. De beste methode uitkiezen die net toevallig in het straatje past kan ik ook nog wel. Maar methodes met elkaar vergelijken dat wordt lastiger. Tenminste jij bent er nog niet mee gekomen. Je loopt alleen maar te SMIJTEN met links en ik moet maar uitzoeken wat je bedoelt! Maar zo werkt het niet. Is je volgende reactie niet normaal, dan stop ik met discussiëren met jou en moet je het maar uitzoeken. Elke reactie die je dan levert heb ik het antwoord: Ik praat niet meer met jou, niet omdat je antwoorden niet correct kunnen zijn maar om de toon die je aanslaat.

Zie wiki. De snelheid kan bepaald worden door roodverschuiving.
SLIK.... Lees nou nog es waar t hier om gaat. De grafiek geeft aan dat de snelheid van de sterren KONSTAND is onafhankelijk van de afstand tot de kern. DAT is in tegenspraak met de wetten van keppler. DAT is de kwestie die je in het wiki documnet besproken ziet.

Wil je het niet uitleggen verwijs dan niet naar wiki. Je kunt me alles wijsmaken op het gebied van sterrenkunde maar de draaisnelheid met roodverschuiving bepalen lijkt me lastig. Is de snelheid onafhankelijk van de afstand tot de kern? Goed toon me het aan. Tot het buitenste einde van het sterrenstelsel en dan kijken we of je gelijk hebt.

De VERONDERSTELLING was dat met de introduktie van zwarte massa dat probleem opgelost kon worden. Echter, toen die veronderstelling eenmaal gemaakt was, bleken er veel meer aanwijzingente bestaan dat zwarte materie meer was dan alleen een veronderstelling. Zoiets zie je wel meer in de wetenschap.

Zwarte materie is niet aangetoont, het was een probleem voor evolutionisten omdat het niet binnen het raamwerk past, daarom moeten ze veronderstellen dat er toch zwarte materie moet zijn. Leuke theorie die je vast moet houden met onbewezen argumenten.

Precies. Maar dat aspect van "speculatie" is plotseling verdwenen als het gaat om helium in zircoon kristallen of opwikkelende spiraalarmen. "ER zou toch minder helium moeten zijn", of "de spraalarmen zouden al hun detaillering moeten verliezen"

Heb ik dat gezegd, lees a.u.b. mijn reacties eens, dat is een voorwaarde voor een discussie. Ik zeg dat beide kampen van een paradigma uitgaan, van uitgangspunten. Ook mijn argumenten die ik doe over het verleden zijn afhankelijk van mijn interpretatie.

Maar dan is er ook geen probleem. Je kan t niet weten dus "your guess is as good as mine". Fijn. Dan is teveel helium een gok, opwikkelende spiraalarmen een gok, dan is adam en eva een gok. Alls is een gok.

Ontstaan van leven een gok, macro-evolutie een gok, ontstaan van sterren een gok, het bestaan van zwarte materie een gok, het ontstaan van elementen een gok. Sjonge jonge wat een argument. Weet je dat ik jou discussiestijl helemaal niet waardeer. Niet omdat je eventueel de waarheid zegt maar omdat je zo vreemd discussiëer. Je creeëert allemaal rookgordijnen. Hou ik niet zo van. Kom met argumenten en beargumenteer die. Alles wat je over de wetenschappelijkheid van het scheppingsmodel zegt kan ik ook toepassen op jou model. Geeft niets, ik wil de argumenten. Kan wel een uur doorgaan zo maar daar heb ik geen zin in.

De vragen die ik aan jou heb, voor een gezonde discussie en een laatste poging:

Is het aangetoont dat de snelheid van de sterren in het sterrenstelsel even snel zijn. Draaien alle sterren even snel rond de kern? Zo ja, schrijf voor mij het uit met diverse citaten.

Is het aangetoont dat de dateringsmethoden met elkaar in overeenstemming zijn als je diverse dateringsmethoden loslaat op een bepaald gesteente? Please geen rookgordijn dat ik bedoeld zou hebben C14, maar de radioactieve methoden die je los kan laten op gesteenten.

Is het aangetoont dat er nieuwe sterren gevormd worden en er oude sterren vervallen, zodat de draaisnelheid constant zou kunnen blijven? Zo ja, toon me dat aan.

Genoeg voor vanavond, hopelijk kun je de discussie goed voeren. Voorwaarde voor een fijn debat.
Laatst gewijzigd door Jammie op 23 okt 2009 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 23 okt 2009 22:24

Mortlach schreef:Martien heeft natuurlijk wel een punt over de houding van creationisten wat betreft het verleden afleiden uit het heden. Als het niet uitkomt, dan mag het ineens niet, maar als het het eigen punt lijkt te onderschrijven, dan kan het ineens wel. Dat riekt toch wel een beetje naar opportunisme.

Zo gebeurt het ook bij evolutionisten dus niets nieuws onder de zon. Bijvoorbeeld met de dateringsmethoden, de best uitkomende methode die wordt gebruikt. Dat heet werken vanuit een paradigma. Is geen probleem hoor, voor mij althans.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 24 okt 2009 08:46

Jammie schreef:
Mortlach schreef:Martien heeft natuurlijk wel een punt over de houding van creationisten wat betreft het verleden afleiden uit het heden. Als het niet uitkomt, dan mag het ineens niet, maar als het het eigen punt lijkt te onderschrijven, dan kan het ineens wel. Dat riekt toch wel een beetje naar opportunisme.

Zo gebeurt het ook bij evolutionisten dus niets nieuws onder de zon. Bijvoorbeeld met de dateringsmethoden, de best uitkomende methode die wordt gebruikt. Dat heet werken vanuit een paradigma. Is geen probleem hoor, voor mij althans.

Als je achter de waarheid wilt komen en je werkt vanuit een paradigma lijkt me dat geen goede zaak. Als je nooit een bestaande theorie kunt vervangen door een nieuwe kun je ook geen vooruitgang boeken. Maar we zien juist dat er wel theorieën vervangen worden en dat er wel vooruitgang geboekt wordt door verschillende disciplines. De vooruitgang van de wetenschap bewijst dat ze niet werkt vanuit een paradigma.
Of geldt er een uitzondering als het gaat om de leeftijd van de aarde?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 24 okt 2009 13:09

Jammie schreef: Bijvoorbeeld met de dateringsmethoden, de best uitkomende methode die wordt gebruikt. Dat heet werken vanuit een paradigma.

Kletskoek.

Je gaat geen weegbrug voor vrachtwagens gebruiken als je diamanten wil wegen of een diamantweger om vrachtwagens te wegen. Dat heeft NUL te maken met zoiets als een "paradigma", een beetje een stopwoordje van je.

Je kiest DIE methode die t beste past bij wat je wil meten.

Wil je nou serieus beweren dat het opportunisme is dat er gekozen wordt voor de meest geeigende dateringsmethode voor het betreffende monster?

Je stelt voor dat alle methodes dezelfde uitkomsten MOETEN geven? Dus we gaan vulkanische rots dateren met de C14 methode? Of botten van humanoids met de uranium lood datering?

Get real.

Opportuun is een leeftijd koppelen aan ene hoeveelheid helium in een kristal zonder dat je ook maar enige notie hebt van welke invloeden het uitlekken van helium bepalen. Ook de geschiedenis van dat kristal op DIE vindplaats (het gaat slechts om 1 vindplaats) is onbekend.
Wat hier gebeurt is een volstrekt omwetenschappelijke speculatie over leeftijd en helium content. Gezien de achtergrond van de onderzoekers is die datering opportuun.

Stel, dat je iets wil kunnne zeggen over de leeftijd van een kristal en de hoeveelheid helium. Wat je dan dient te doen is die 'dateringsmethode" wetenschappelijk te onderbouwen, rekenmodellemn maken die de verhouding helium/leeftijd weergeven, de externe factoren in kaart brengen, ijkmethodes beschrijven. Als je die beschrijving van de methode hebt, ga je een peer review aan met collega's. Als DAT allemaal gedaan is heb je iets wat enige waarde kan hebben.
In het geval van het helium is dat allemaal NIET gedaan. Daarnaast zullen een hoop wetenschappers aan je vragen waarom je in vredesnaam een "dateringsmethode" wil introduceren die zozeer afhankelijk is van externe factoren (druk, temperatuur, samenstelling omgeving) terwijl er veel betere methodes zijn die hele hoge nauwkeurigheden geven.

Maar goed, als je per se een "dateringsmethode" wil baseren op de hoeveelheid helium, zul je dus een sluitend mathematisch model van die methode moeten hebben.
Het kan zijn dat je afwijkingen vindt met de bestaande methodes. Die leiden er dan toe dat je gaat onderzoeken waarom je uitkomsten afwijken van de bestaande methodes. ALS je dan, en alleen DAN hebt uitgesloten dat het uiterlijke omstandigheden zijn, maar een intrinsieke afwijking, zou er es een wetenschappelijke paper aan gewijd kunnen worden.
Maar dat gebeurt allemaal NIET. We hebben een afwijking, DUS we roepen in creakoor "de aarde is jong".

In de geschiedenis van de wetenschap is het vaker voorgekomen dat 1 enkele proefneming/experiment dat afweek van de verwachte uitkomsten, aanleiding was voor een totaal nieuw wetenschappelijk inzicht (nieuw paradigma). Het experimnet van Michaelson om de lichtsnelheid te meten en het foto elektrisch effect waren aanleiding voor Einstein om een revolutionaire theorie op te stellen.

MAAAARRRRRRRR.... Daarbij was het experiment ZELF niet omstreden en was er voor gezorgd dat alle praktische randvoorwaarden waren "afgedekt".
Voor de kwestie van het helium is dat allerminst het geval, zie de discussie daarover. Dat was ook precies de kritiek van de official van de ASA, die bezorgd was over de wijze van rapportage door het ICR.

Dus VOORDAT men iets roept over de leeftijd van de aarde zou allereerst het experiment/waarneming ZELF "undisputed" moeten zijn. En dat is het allerminst. Een omstandigheid zoals wanneer er bij de vorming van Zircoon veel helium van nature aanwezig zijn kan de rekenpartij totaal onrealistisch maken.
Laatst gewijzigd door martien op 24 okt 2009 21:51, 3 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 okt 2009 13:34

Mortlach schreef:Even een opmerking terzijde:

Als je door een telescoop kijkt, kíjk je naar het verleden. Als je licht opvangt van een sterrenstelsel dat op een miljard lichtjaar afstand staat, dan kijk je een in principe een miljard jaar terug in de tijd. Over het verleden niet kunnen afleiden uit het heden....

Jammie schreef:Dat heet werken vanuit een paradigma. Is geen probleem hoor, voor mij althans
.

Staat een ster 40 lichtjaar van ons af is er geen probleem. 4000 lichtjaren ook niet. maar als een ster 40.000 lichtjaren verwijderd is dan is er ineens wél een probleem. Dan ineens krijgen we een paradigma aangepraat. Het zijn de creationisten die een streep in de tijd trekken en daar niet overheen mogen. Omdat het niet in hun wereldbeeld past. En dat precies de reden dat werken vanuit een paradigma volgens creationisten wel okee is, anders zouden ze zichzelf diskwalificeren.

Scheermes schreef:Als je achter de waarheid wilt komen en je werkt vanuit een paradigma lijkt me dat geen goede zaak. Als je nooit een bestaande theorie kunt vervangen door een nieuwe kun je ook geen vooruitgang boeken. Maar we zien juist dat er wel theorieën vervangen worden en dat er wel vooruitgang geboekt wordt door verschillende disciplines. De vooruitgang van de wetenschap bewijst dat ze niet werkt vanuit een paradigma.
Of geldt er een uitzondering als het gaat om de leeftijd van de aarde?

Jammie schreef:Zwarte materie is niet aangetoont, het was een probleem voor evolutionisten omdat het niet binnen het raamwerk past, daarom moeten ze veronderstellen dat er toch zwarte materie moet zijn. Leuke theorie die je vast moet houden met onbewezen argumenten.

Donkere materie is m.i. wel aangetoond.
http://www.kennislink.nl/publicaties/mysterieuze-donkere-materie-wiedt-dwergstelsels
Ook gif is geschapen.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 24 okt 2009 14:59

:) :) :)
jammie schreef:dat je een fanatieke chagarijnige "atheïst (wat ik niet zeker weet)" bent

Great!

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 24 okt 2009 18:08

hettys schreef:
Mortlach schreef:Even een opmerking terzijde:

Staat een ster 40 lichtjaar van ons af is er geen probleem. 4000 lichtjaren ook niet. maar als een ster 40.000 lichtjaren verwijderd is dan is er ineens wél een probleem. Dan ineens krijgen we een paradigma aangepraat. Het zijn de creationisten die een streep in de tijd trekken en daar niet overheen mogen. Omdat het niet in hun wereldbeeld past. En dat precies de reden dat werken vanuit een paradigma volgens creationisten wel okee is, anders zouden ze zichzelf diskwalificeren.

De grootte van het heelal staat hier toch ook niet ter discussie of wel? Is er iemand hier die twijfelt dat er sterren van de aarde verwijderd staan op een afstand die groter is dan de afstand die licht aflegt met 300 000 kilometer per seconde in 40.000 jaar?
En zolang er geen goede plausibele alternatieve verklaring komt waarom licht afkomstig van die sterren de aarde bereikt lijkt me de discussie over het "winding up dilemma" totaal overbodig. Het heelal lijkt heel sterk een stuk ouder te zijn dan 10.000 jaar.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 24 okt 2009 23:19

martien schreef::) :) :)
jammie schreef:dat je een fanatieke chagarijnige "atheïst (wat ik niet zeker weet)" bent
Great!

Sorry, maar werd een beetje simpel van jou reactie. :):) maar aan de blijde gezichtjes te zien ben je toch niet zo chagarijnig :wink:

Terug naar “Archief”