jonge kinderen die worstelen met de zonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

jonge kinderen die worstelen met de zonden

Berichtdoor pannenkoek » 24 okt 2009 15:07

In okt/nov 08 heeft onze zoon die toen 11 was, een heftige tijd meegemaakt. Doordat onze jongste dochter van toen 4 zich flink verslikte ging hij nadenken over het plotseling kunnen sterven. “stel je voor dat ze stikt, en dan…..??” Dat ging hij toepassen bij zich zelf. “stel je voor dat ik zou stikken en moet plotseling sterven, en dan…..ik kan niet sterven, dan is het niet goed met mij......” Als je niet eet kun je ook niet stikken, dus heeft hij ook een aantal weken heel slecht gegeten. Één weekend heeft hij zelfs zijn speeksel in de toilet uitgespuugd. O, wat is dat erg als je je kind zo ziet. Later heeft hij een poos brinta of yoghurt gegeten, dat ging beter dan een boterham waar hij een uur over deed. Hij kwam met grote regelmaat ’s avonds uit bed, “ik heb zoveel zonden gedaan, en kan niet sterven, hoe moet het nu met mij…?” Dit hielt hem allemaal erg bezig. Wij praatten met hem en lazen met hem een stukje uit de Bijbel, en baden met hem. Hij kwam uren slaap tekort. Hierbij deed de satan ook aanvallen op onze zoon. Hij moest schelden en vloeken, en mensen in elkaar slaan of vermoorden. Die stem zei dit iedere keer weer. Gelukkig is hij hiervoor bewaart en is het nooit gebeurd. Op een zaterdag in okt. kwam hij helemaal raar binnen. Heel onrustig, en kon geen moment stil zitten. Hij vertoonde heel vreemd gedrag. Hij barstte in huilen uit. Deze avond heeft mijn man diverse keren met hem gebeden, of die stemmen mochten verdwijnen. Na elk gebed werd de stem minder. Uiteindelijk was die stem verdwenen en niet meer terug gekomen. Ik heb hier toen de geschiedenis ervaren van de maanzieke knaap uit Markus 9.
Voor school moest hij in nov. zondag 1 leren. En dat heeft hem uiteindelijk troost gegeven. ‘Dat ik mag weten het eigendom van Christus te zijn…..’ Dat gaf hem rust en vanaf die tijd knapte hij op.
Hij is een week thuis gebleven van school en hebben hulp ingeschakeld bij Eleos. Na een aantal gesprekken kwam er uit dat hij last had van een religieuse angststoornis. Hij zou hulp krijgen via een Psycho Motorische Therapie maar zo ver zijn we niet gekomen. Voor school moest hij in nov. zondag 1 leren. En dat heeft hem uiteindelijk troost gegeven. ‘Dat ik mag weten het eigendom van Christus te zijn…..’ Dat gaf hem rust en vanaf die tijd knapte hij op.
En nu gaat het gewoon goed. En de gesprekken die wij als ouders kregen bij Eleos zijn ook afgelopen.

Doordat hij thuis bleef van school hebben we het gewoon kenbaar gemaakt wat er aan de hand was.

Wij zouden graag eens willen weten of er meer ouders zijn waarvan hun kind zo omgaat met het zonde besef en het niet kunnen sterven.

Wij hadden toen een hoop zorgen, maar het waren geen zorgen zonder hoop.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Faramir

Re: jonge kinderen die worstelen met de zonden

Berichtdoor Faramir » 24 okt 2009 15:17

Heftig verhaal.

Even een vraagje voor verduidelijking. Hoe reageerde de dominee hierop?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 okt 2009 15:26

Faramir schreef:Heftig verhaal.

Even een vraagje voor verduidelijking. Hoe reageerde de dominee hierop?

Daar wij hier vacant zijn (Ger Gem) hebben we de consulent benaderd. Die had ook zo'n soort geval in de gemeente. We konden ons verhaal bij hem kwijt, en hij heeft hulp aangeboden. Als hij bij ons was vroeg hij altijd hoe het ging bij ons.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2009 19:25

Ik wil niet oordelen, ik wil alleen zeggen dat ik erg verdrietig wordt als ik je verhaal lees. De kindergeest is helemaal niet geschikt om om te gaan met dit soort heftige thema's. Het heeft er simpelweg de hulpmiddelen niet voor om het in perspectief te plaatsen. Bij ieder kind komt op een gegeven moment het besef van de eigen sterfelijkheid, en daarbij horen angsten, maar om een kind dat doodsbang is voor de zonden die hij gedaan heeft te lezen, dan breekt mijn hart.

Ik hoop dat jullie alsnog iemand kunnen vinden voor hulp, want een angststoornis kan opkomen en daarna weer gaan sluimeren, maar verdwijnen doen ze niet zomaar.

Sterkte.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 24 okt 2009 21:02

Ik ben het met Mortlach eens - ik word hier verdrietig van en ook boos.
Want geheid dat die angst diep in zijn hart blijft en hem tot het eind van zijn leven zal blijven achtervolgen.
Wie heeft hem dit geleerd? Een heel jong kind nog wel. Dan ben je open voor zulke dingen.
Ik behoor nu tot de senioren en ben nog altijd als de dood voor het Oordeel, omdat het me op school ooit is bijgebracht in wat nu groep 7 is. Want op die dag zullen zon, maan en sterren als bloed en vuur uit de hemel op aarde komen. Mensenlief, wat een angst. Ten diepste ben ik het nooit kwijtgeraakt.
Een kind mag best bepaald worden bij fouten, maar zeker als het jong is, moet het alleen maar weet hebben van de genade ons gegeven door de Opgestane Heer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2009 23:49

Riska schreef:Ik ben het met Mortlach eens - ik word hier verdrietig van en ook boos.
Want geheid dat die angst diep in zijn hart blijft en hem tot het eind van zijn leven zal blijven achtervolgen.
Wie heeft hem dit geleerd? Een heel jong kind nog wel. Dan ben je open voor zulke dingen.
Ik behoor nu tot de senioren en ben nog altijd als de dood voor het Oordeel, omdat het me op school ooit is bijgebracht in wat nu groep 7 is. Want op die dag zullen zon, maan en sterren als bloed en vuur uit de hemel op aarde komen. Mensenlief, wat een angst. Ten diepste ben ik het nooit kwijtgeraakt.

Groep 7; als ik het goed heb was je destijds ook zo rond de 11 jaar. Dat kan natuurlijk toeval zijn, de dataset is te klein om er uberhaupt wat uit te concluderen.

Een kind mag best bepaald worden bij fouten, maar zeker als het jong is, moet het alleen maar weet hebben van de genade ons gegeven door de Opgestane Heer.

Ik vraag me af of dat vertrouwen opgewassen is tegen de angsten waar een kind op die leeftijd mee te maken kan krijgen. Ik heb het idee dat één van de kerndoelen van iedere religie is dat de volgers ervan met een gerust hart kunnen sterven wanneer de tijd daar is. Het is altijd zo ontzettend om te lezen dat het ook wel eens helemaal verkeerd uitpakt en het het tegenovergestelde effect heeft.

Maar goed, het laatste wat er moet gebeuren is met het vingertje gaan wijzen. Dat doen we dan ook niet, want daar is niemand mee geholpen. Maar ik hoop wel van ganser harte dat met name Riska's stuk jullie ook raakt, en dat jullie toch hulp zoeken, ook al lijkt het nu goed te gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 okt 2009 09:23

Mortlach schreef:Ik vraag me af of dat vertrouwen opgewassen is tegen de angsten waar een kind op die leeftijd mee te maken kan krijgen.

Ja, zo lang het evenwicht maar niet verstoord is. En met evenwicht bedoel ik dit: dat er angst kan zijn voor ik-weet-niet-wat allemaal, als dat maar geen religieuze angst is.
In sommige kerken - en scholen helaas - wordt de nadruk veel te veel - of bijna alleen - gelegd op de straffende, wrekende Gerechtigheid en wordt nauwelijks aandacht geschonken aan het verlossingswerk van Christus.
Als ik jonge mensen (twintigers) hoor zeggen dat zij verdoemd voor Zijn aangezicht liggen en 'och mocht het toch eens gebeuren dat...' dan is mijn stellige overtuiging dat predikers tekort zijn geschoten. Dat er veel te veel de nadruk is gelegd op ellende en nauwelijks op heil, verlossing en dus dankbaarheid.

Een predikant (PKN-Gereformeerd) zei het kortgeleden zo als opening van een classisvergadering (groep kerken uit één regio) n.a.v. zondag 1 van de HC:
Deze geloofsbelijdenis uit zondag 1 is het fundament van de kerk, van de PKN. Het is een vloer waar niet doorheen gezakt kan worden. God is getrouw, wat er ook gebeurt. Waar Hij mij vasthoudt kan ik mijzelf niet kwijtraken. Het is alles wat nodig is om te weten. De drieslag is: ellende, verlossing, dankbaarheid, maar de verlossing komt voorop, verlossing uit ellende tot een leven van dankbaarheid. Wij zijn geroepen om te leven. Je mag er 'één van Christus' zijn
Dat is mij uit het hart gegrepen. En dan komt ook die angst niet om de hoek kijken. Je brengt een kind geen verhalen bij over hel en verdoemenis, maar over geborgenheid in Christus.

(en wat dat tijdsbestek betreft: het was in het jaar 1951/1952 dat ik in de vijfde klas - nu groep 7 - zat... )

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 okt 2009 11:44

Riska schreef:Een predikant (PKN-Gereformeerd) zei het kortgeleden zo als opening van een classisvergadering (groep kerken uit één regio) n.a.v. zondag 1 van de HC:
Deze geloofsbelijdenis uit zondag 1 is het fundament van de kerk, van de PKN. Het is een vloer waar niet doorheen gezakt kan worden. God is getrouw, wat er ook gebeurt. Waar Hij mij vasthoudt kan ik mijzelf niet kwijtraken. Het is alles wat nodig is om te weten. De drieslag is: ellende, verlossing, dankbaarheid, maar de verlossing komt voorop, verlossing uit ellende tot een leven van dankbaarheid. Wij zijn geroepen om te leven. Je mag er 'één van Christus' zijn
Dat is mij uit het hart gegrepen. En dan komt ook die angst niet om de hoek kijken. Je brengt een kind geen verhalen bij over hel en verdoemenis, maar over geborgenheid in Christus.

(en wat dat tijdsbestek betreft: het was in het jaar 1951/1952 dat ik in de vijfde klas - nu groep 7 - zat... )

Dit is ook mij uit het hart gegrepen. Zo denk ik er ook over. Je wordt verlost waardoor je pas gaat beseffen waarvan en niet andersom.

Vanochtend zei de dominee nog dat wij opgeroepen worden tot bekering en tot verzoening en dat dit betekend het actief te doen en niet af te wachten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 okt 2009 12:38

Ook ik word triest van dit verhaal en wat Riska vraagt, waar hij het heeft geleerd is denk ik zeer terecht.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 okt 2009 12:46

Riska schreef:Ik behoor nu tot de senioren en ben nog altijd als de dood voor het Oordeel, omdat het me op school ooit is bijgebracht in wat nu groep 7 is. Want op die dag zullen zon, maan en sterren als bloed en vuur uit de hemel op aarde komen. Mensenlief, wat een angst. Ten diepste ben ik het nooit kwijtgeraakt.

Dat vind ik erg jammer om te lezen. Volgens aartsvader Jakob staan de zon, de maan en de sterren voor Israël, lees Gen 37 maar eens, misschien neemt dat iets van je angsten weg. En beste Riska, weet dat God een gebroken en verslagen hart niet verachten zal (Ps 51,19) dus vrees niet!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 okt 2009 12:48

tsja , zo kan je ook gemeente leden behouden, flink preken, en inhaken op de hel en verdoemenis, en alle andere negatieve zaken, zodat men vooral bij de kerk / leer blijft.. en als kers op de taart dan een heel heel klein stukje over de verlossing .. en zeker niet te veel ...stel je voor Triest dat er nog predikanten , cq leraren zijn die zo denken en dit andere mensen aandoen.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 okt 2009 13:35

mohamed schreef:Dat vind ik erg jammer om te lezen. Volgens aartsvader Jakob staan de zon, de maan en de sterren voor Israël, lees Gen 37 maar eens, misschien neemt dat iets van je angsten weg. En beste Riska, weet dat God een gebroken en verslagen hart niet verachten zal (Ps 51,19) dus vrees niet!

Dat neemt niet weg dat ook in de Bijbel staat dat de sterren uit de hemel zullen vallen en de maan als bloed wordt. Kijk maar bij de rede der laatste dingen, die Jezus uitsprak (Matth. 25, Marcus 13, Lucas 21)
Ik weet op Wie ik mijn vertrouwen mag stellen. Maar desalniettemin komt helaas de voorspelling uit van een predikant, dat die angst voor het Oordeel als een duveltje(!!) in mijn gedachten zou blijven haken. Af en toe bespringt het me weer.
Daarom moeten leerkrachten en voorgangers zich realiseren dat ze een zeer grote verantwoordelijkheid hebben.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 okt 2009 13:39

is het niet zo dat als de angst overheerst door hier op in te beuken dat men juist stikt en geen lucht krijgt om te geloven !

Riska

Berichtdoor Riska » 25 okt 2009 14:02

De dominee, waarbij ik ooit belijdenis deed zei: "Het is een Godswonder dat jij je geloof behouden hebt" En dat bedoelde hij letterlijk zo - een wonder van God.
En dat is ook zo, maar soms he, soms...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2009 16:29

Gerdien B. schreef:Dat is mij uit het hart gegrepen. En dan komt ook die angst niet om de hoek kijken. Je brengt een kind geen verhalen bij over hel en verdoemenis, maar over geborgenheid in Christus.

Dit vind ik wel een hele mooie benadering; zo had ik het nog niet bekeken.

Ik heb eigenlijk best moeite met het idee kinderen religieus op te voeden. Soms zie je wel eens wat op tv, en als ik kleine kinderen hoor vertellen over zonde en verlossing, dan gaan de rillingen over mijn rug. Het komt op mij over als een ontzettend leeg geloof. Geloof, omdat je ouders je dat geleerd hebben; je "ervaart God in je leven" omdat je ouders hebben aangewezen waar je die ervaring zou moeten ervaren. Het is het belangrijkste in je leven, omdat het voor je ouder het belangrijkste in hún leven is. Het komt op mij over als kritiekloos gedrag voortgebracht door groepsdruk.

Ik begrijp ook wel dat jong geleerd, oud gedaan is, en dat je het zaadje vroeg wilt planten enzo, maar toch. Het zal ook wel zo zijn dat het kinderlijk geloven op een gegeven moment overgaat in een volwassener soort geloof. Misschien is het mijn manco dat mijn christelijke leventje op die scheiding is afgekapt en ik nooit het nooit verder heb kunnen/willen ontwikkelen.

Het lijkt mij persoonlijk zoveel waardevoller als je je geloof vindt na een zoektocht. Je voelt dat er iets mis is, met jezelf, met de wereld, en gaat op zoek, waarna je uitkomt bij antwoorden die je ten diepste raken. Niet iets dat je met de paplepel krijgt ingegoten en waarvan vertelt wordt dat het je ten diepste moet raken.

Ik begrijp natuurlijk wel dat je het geluk en de vrede die je gevonden hebt in je geloof wilt delen met je naasten, en zeker je kinderen. Het zou ook niet goed zijn dat voor hen te verbergen. En elke reden om je kinderen naastenliefde, vergiffenis en vrijgevigheid aan te leren is een goede. Het is alleen net die periode waarin kinderen ergens bloedserieus mee bezig kunnen zijn, terwijl de ervaring (nog) mist. Maar goed, tot zo ver mijn gedachten hierover voorlopig.

Wat ik nog wel even kwijt wil, is een stukje uit de openingspost. Over de aanvallen van Satan. Vergeef me als ik het erg vreemd vind dat je psychische nood aan de duivel toeschrijft. Jullie zullen het ongetwijfeld zo ervaren hebben, maar het staat zo ontzettend ver weg van mijn beleving. Botsende wereldbeelden.

Vanochtend zei de dominee nog dat wij opgeroepen worden tot bekering en tot verzoening en dat dit betekend het actief te doen en niet af te wachten.

Het klinkt alsof jullie dominee het "door heeft". Om verzoening te krijgen, moet je verzoenen. Geloofsleven is inderdaad een doe-sport.

Terug naar “Archief”