Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Loëlla » 19 okt 2009 17:48

monocle schreef:Loella,

Een hele mooie uitleg, maar ik mis wel enige schriftverwijzing dat het nemen van de maaltijd alleen doorde gezalfden dient te gebeuren.
Ik heb mij suf gezocht, ....noppes!

Mijn excuses :) Ik heb gisteren tijdens het typen geen schriftplaats gevonden waar letterlijk staat dat alleen gezalfden aan de maaltijd mogen deelnemen. Maar mijns inziens is het logisch, waarom zou een ongezalfde van de symbolen gebruiken als hij/zij niet het verlangen voelt in de hemel te regeren?

monocle schreef:Wat mensen geloven is een zaak, wat in de schrift staat een andere.

Ja, dat is waar! Kan jij me uit de schrift tonen dat ongezalfden aan het avondmaal mogen deelnemen?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 19 okt 2009 19:42

Beste Loella, in je posts verbindt je "gezalfd zijn" met "verlangen voelen in de hemel te regeren". Nergens in het N.T. wordt "verlangen voelen in de hemel te regeren" als een kenmerk genoemd van het ontvangen hebben van de Heilige Geest. Daarnaast vind ik het vreemd dat je eerst zegt dat" christenen" gezalfd werden en dat je daarna jezelf "Getuige" noemt. Zo geef je in woordgebruik al aan, dat het over een andere zalving gaat bij de "Getuigen".

mhg

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 20 okt 2009 12:10

Ze struinen ook weer bij ons in de buurt rond...
M'n zus ne ik wisten dat niet...Vnamorgen om half 9 gaat de bel, we sliepen beide nog, en m'n zus werd wakker, gaat naar beneden (want wie staat er nou om half 9 aan de bel...Vaak is er dan wel wat gebeurt)....Ja hoor...Staat er een Jehova getuige! Maar toen 'ie zag dat ze net wakker was bood 'ie z'n excuses aan en ging weer verder...Maar niet zonder te proberen een boekje weg te geven :wink:

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 20 okt 2009 18:13

learsi schreef:Beste Loella, in je posts verbindt je "gezalfd zijn" met "verlangen voelen in de hemel te regeren". Nergens in het N.T. wordt "verlangen voelen in de hemel te regeren" als een kenmerk genoemd van het ontvangen hebben van de Heilige Geest.
Nee, da’s juist. Ik probeerde het alleen duidelijk over te brengen, omdat het in feite daar op neerkomt. :) Misschien zijn volgende schriftplaatsen interessant:

* (Ef 1:13) Maar ook GIJ hebt op hem gehoopt nadat GIJ het woord der waarheid, het goede nieuws over UW redding, hadt gehoord. Door bemiddeling van hem werdt ook GIJ, nadat GIJ hadt geloofd, met de beloofde heilige geest verzegeld,
    * (Openb 7:4a) En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden, honderd vierenveertig duizend,
    * (Openb 5:10) en gij hebt hen gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen als koningen over de aarde regeren.

Je bent het vast met me eens dat Gods koninkrijk in de hemel is, daarom is het logisch dat de gezalfden –net als Jezus- na hun dood tot geestelijke wezens opgewekt worden. En ik kan me voorstellen dat de gezalfden daar erg naar uitkijken. :)

learsi schreef:Daarnaast vind ik het vreemd dat je eerst zegt dat" christenen" gezalfd werden en dat je daarna jezelf "Getuige" noemt. Zo geef je in woordgebruik al aan, dat het over een andere zalving gaat bij de "Getuigen".
Nee hoor, dat maak jij er van. :) Jehovah’s Getuigen zijn christenen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 20 okt 2009 22:15

Wat betekent volgens jou het woord "geloven" in Ef 1:13 ?

Zij die, levend in deze wereld, ingaan in het koninkrijk van de Zoon, zullen, aan het einde, als de Zoon dit koninkrijk overgeeft aan God de Vader(1Kor.15:24), leven in Gods koninkrijk.Gods koninkrijk is dus nu reeds op de aarde.Hij/zij die geen deel uitmaakt van dit koninkrijk op aarde, zal ook geen deel uitmaken van het koninkrijk dat Christus aan de Vader geeft.
De bijbel leert geen aardse of hemelse verwachting van de gelovigen.

Uit de gesprekken die ik met "Getuigen" gehad heb , werd duidelijk dat je ook al ben je christen, je je bij de "Getuigen"zult moeten voegen om behouden te kunnen worden. De "Getuigen" leren zo dat er dus een onderscheid is tussen hen en de Christenen! (zeg niet dat dat niet zo is, je weet wel beter)

The Gentleman

Berichtdoor The Gentleman » 21 okt 2009 09:09

Als het over Jehova Getuigen gaat denk ik altijd aan een antwoord wat een dominee uit onze gezindte gaf toen hij twee Jehova Getuigen aan de deur kreeg. Zij zeiden: Wij zijn Jehova Getuigen. De dominee antwoordde: Ik ook. :wink:

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 21 okt 2009 11:36

learsi schreef:Wat betekent volgens jou het woord "geloven" in Ef 1:13 ?

(Hebreeën 11:1) Geloof is de verzekerde verwachting van dingen waarop wordt gehoopt, de duidelijke demonstratie van werkelijkheden die echter niet worden gezien.
Da’s de beste defenitie van geloof. Verder horen bij geloof ook werken:

(Jak. 2:14, 26) “Wat voor nut heeft het, mijn broeders, indien iemand zegt dat hij geloof heeft, maar hij heeft geen werken? Dat geloof kan hem toch niet redden? Ja, zoals het lichaam zonder adem dood is, zo is ook geloof zonder werken dood.”

En als we dezelfde werken doen als ons grote voorbeeld, Jezus, dan is ons geloof zeker aanvaardbaar in Gods ogen.
Dus om terug te komen op Ef 1:13, de Efeziërs hadden juiste kennis gekregen van God, en ze geloofden in Jezus en God (en hadden een juiste levenswijze! Geloof + werken), dan was hun geloof aanvaardbaar in Gods ogen en kwamen zij bij God in aanmerking om verzegeld te worden. Deze christenen waren dus verzegeld en horen bij de 144.000.

learsi schreef:Zij die, levend in deze wereld, ingaan in het koninkrijk van de Zoon, zullen, aan het einde, als de Zoon dit koninkrijk overgeeft aan God de Vader(1Kor.15:24), leven in Gods koninkrijk.Gods koninkrijk is dus nu reeds op de aarde.Hij/zij die geen deel uitmaakt van dit koninkrijk op aarde, zal ook geen deel uitmaken van het koninkrijk dat Christus aan de Vader geeft.
De bijbel leert geen aardse of hemelse verwachting van de gelovigen.
Zozo! Zeer interessant. :) Ik zit met een aantal vraagjes, voor de gemakkelijkheid zal ik ze even nummeren.

Dus als ik je goed begrijp geloof je dat Gods koninkrijk nu op aarde is. 1) Bedoel je dan een letterlijk koninkrijk, of een figuurlijke (die dan op jouw religie slaat neem ik aan)?
2) En je gelooft ook dat de mens geen aardse of hemelse hoop heeft. Vreemd, dat heb ik nog nooit een gelovige horen zeggen! :) Dus de mens heeft enkel dit leven?
3) En als je geen deel uitmaakt van het koninkrijk dat nu op aarde is, wat gebeurt er dan met je? 4) Jezus Christus leidt volgens jou het koninkrijk dat nu op aarde is, wanneer wordt het aan God gegeven? Wat gebeurt er dan met de mensen die in dat koninkrijk zijn?
5) Wat is volgens jou het doel van Gods koninkrijk?

Even kort wat de bijbel zegt:
* Volgens mij leert de bijbel heel duidelijk dat er voor mensen een hoop in de hemel is weggelegd:
    (1 Pet 1:3-5) => levende hoop, […] ze is in de hemelen weggelegd voor u en
    (Kol 1:5) => wegens de hoop die voor U in de hemelen is weggelegd. GIJ hebt reeds eerder over deze [hoop] gehoord door de prediking van de waarheid van dat goede nieuws,),
Daarom is prediking van het goede nieuws ook zo belangrijk! Het moet de hoofdbezigheid zijn van IEDEREEN die zich christen noemt. => Rom. 10:13-15! Het is Jezus’ opdracht aan zijn volgelingen.

* en voor anderen op aarde
    (Psalm 115:16) => Maar de aarde heeft hij aan de mensenzonen gegeven en
    (Psalm 39:27) => De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

* Ook leert de bijbel volgens mij dat het koninkrijk in de hemel is, niet op aarde
    (Matth 11:11, 12) => koninkrijk der hemelen.

learsi schreef:Uit de gesprekken die ik met "Getuigen" gehad heb , werd duidelijk dat je ook al ben je christen, je je bij de "Getuigen"zult moeten voegen om behouden te kunnen worden. De "Getuigen" leren zo dat er dus een onderscheid is tussen hen en de Christenen! (zeg niet dat dat niet zo is, je weet wel beter)
Ja, het is waar dat Jehovah’s Getuigen een onderscheid maken. Religies die beweren christelijk te zijn, maar waar uit hun leerstellingen blijkt dat ze onchristelijk zijn, zijn eigenlijk naamchristenen.
Dat is niet denigrerend bedoeld, maar dient om een onderscheid te kunnen maken tussen zij die beweren christelijk te zijn, en ware christenen.

Er kan maar 1 waar geloof zijn, er is maar 1 smal pad dat tot God leidt. Het is dus niet zo dat als je jezelf christelijk noemt of een christelijke religie aanhangt, je tijdens Armageddon gered zal worden. Nee, alleen degenen die de ware christelijke religie aanhangen worden tijdens Armageddon gered. En Jehovah’s Getuigen geloven dat zij de ware religie hebben. Ook zijn we christenen, een christelijke religie. :)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 okt 2009 11:42

Loëlla schreef:Ja, het is waar dat Jehovah’s Getuigen een onderscheid maken. Religies die beweren christelijk te zijn, maar waar uit hun leerstellingen blijkt dat ze onchristelijk zijn, zijn eigenlijk naamchristenen.
Dat is niet denigrerend bedoeld, maar dient om een onderscheid te kunnen maken tussen zij die beweren christelijk te zijn, en ware christenen.

Prachtig, dan zijn we er toch uit. Het wachttoren genootschap vind niet wachttoren aanhangers geen christenen, en christenen vinden Jehova's getuigen geen christenen.

Ja goed, ze beweren christelijk te zijn, maar ze ontkennen de godheid van Christus. Daarmee diskwalificeren ze zichzelf.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 21 okt 2009 11:50

Faramir schreef:Ja goed, ze beweren christelijk te zijn, maar ze ontkennen de godheid van Christus. Daarmee diskwalificeren ze zichzelf.

Andersom ook :mrgreen:

Jehovah's Getuigen ontkennen overigens niet de godheid van Christus. Alleen ontkennen we dat hij de Almachtige God is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 okt 2009 11:57

Loëlla schreef:
Faramir schreef:Ja goed, ze beweren christelijk te zijn, maar ze ontkennen de godheid van Christus. Daarmee diskwalificeren ze zichzelf.

Andersom ook :mrgreen:

Ik vind het best. Mij maakt het maar weinig uit als een ander mij christelijk noemt of niet. Ik kom echter op verschillende fora nogal gepikeerde Jehova's getuigen tegen die het een niet zo leuke constatering vinden.
Jehovah's Getuigen ontkennen overigens niet de godheid van Christus. Alleen ontkennen we dat hij de Almachtige God is.

Er zijn dus meerdere goden. Bijzonder. En laat ik het daar maar bij laten wat het interesseert me eigenlijk ook helemaal niet wat het wachttoren genootschap leert.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 21 okt 2009 12:05

Faramir schreef:Ik vind het best. Mij maakt het maar weinig uit als een ander mij christelijk noemt of niet. Ik kom echter op verschillende fora nogal gepikeerde Jehova's getuigen tegen die het een niet zo leuke constatering vinden.

Ach, ik vind het niet nodig om gepikeerd te reageren. Dit is een forum, en dient om meningen en gedachten uit te wisselen. En uiteraard zullen die meningen verschillen, maar daar kan je alleen maar van leren :)
Daarbij, ik noem jullie toch ook naamchristenen?

Faramir schreef:Er zijn dus meerdere goden. Bijzonder. En laat ik het daar maar bij laten wat het interesseert me eigenlijk ook helemaal niet wat het wachttoren genootschap leert.

Hehe, toch heeft jouw eigen bijbel het ook over meerdere goden ;) En je hebt gelijk, er is in dit topic al ontzettend veel over goden en Drieëenheid gediscussiëerd.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 21 okt 2009 14:25

The Gentleman schreef:Als het over Jehova Getuigen gaat denk ik altijd aan een antwoord wat een dominee uit onze gezindte gaf toen hij twee Jehova Getuigen aan de deur kreeg. Zij zeiden: Wij zijn Jehova Getuigen. De dominee antwoordde: Ik ook. :wink:

Ha-ha. Nu ja, het is tenminste een antwoord. :wink:

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 22 okt 2009 06:54

Loella,

Als ik dus bij het wachttorengenootschap ben aangesloten, dan ben ik gered?

The Gentleman

Berichtdoor The Gentleman » 22 okt 2009 12:18

Loëlla schreef:Ha-ha. Nu ja, het is tenminste een antwoord. :wink:

Krijgen jullie zo vaak geen antwoord dan?

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 22 okt 2009 13:27

monocle schreef:Loella,

Als ik dus bij het wachttorengenootschap ben aangesloten, dan ben ik gered?
Nee monocle. :) Het is uiteraard levensbelangrijk om de ware religie aan te hangen, maar dat alleen is niet voldoende. Door de bijbel te bestuderen leer je wat God van je verlangt en zijn wil doen is ook levensbelangrijk. Daarbij moet je zijn wil blijven doen tot het einde.

Stel dat een gedoopte Getuige na een tijd Gods wil niet echt meer op de eerste plaats zet (hoe, dat mag je zelf invullen :P ), en dan komt Armageddon. Hij zal het misschien niet overleven, ook al is hij een gedoopte Getuige.

Je moet aan je geloof en je band met God blijven werken en het beste geven dat je kan. :)

Enkele bijbelteksten die in dit verband interessant zijn:

* (Jak. 2:14, 26) “Wat voor nut heeft het, mijn broeders, indien iemand zegt dat hij geloof heeft, maar hij heeft geen werken? Dat geloof kan hem toch niet redden? Ja, zoals het lichaam zonder adem dood is, zo is ook geloof zonder werken dood.”
    -> geloof zonder werken is dood, dus levensbelangrijk om de juiste werken te doen. Zie Matth 7:21-24

* (Matth. 10:22) “Gij zult om mijn naam voorwerpen van haat zijn voor alle mensen; wie echter heeft volhard tot het einde, die zal gered worden.
    -> niet eens gered, altijd gered!

* (1 Kor. 9:27) “Ik ben hard voor mijn lichaam en leid het als een slaaf, om niet, na tot anderen te hebben gepredikt, zelf op een of andere wijze afgekeurd te worden.”
    -> ook al was Paulus een gedoopte christen, als hij niet streng oplette het juiste te blijven doen, kon hij door God nog steeds afgekeurd worden = niet gered worden. Zie Hebr 10:26, 27

Door de prediking van het goede nieuws, de opdracht die Jezus zijn volgelingen gaf, komen mensen uit alle landen en volken en talen te weten wat God van hen verlangt. Daarom is de prediking een ontzettend belangrijk werk, het betekent redding voor de mensen die het willen horen! :)

Terug naar “Archief”