Filia schreef:(Overigens valt me op dat er in dit topic veel gesproken wordt over het MOETEN doen van schuldbelijdenis. Een schuldbelijdenis is toch pas oprecht wanneer deze vrijwillig gebeurt?)
Omdat het voor het grootste deel over een 'moetje' gaat - dus wat genoemd wordt de zonde tegen het 7e gebod - en men in feite gewoon van elkaar houdt. Men wordt gedwongen tot een schuldbekentenis/belijdenis, om te kunnen trouwen.
Normaliter zouden ze daar echt geen schuld (welke schuld?) voor beleden hebben en reken maar dat diegenen die voor het huwelijk gemeenschap met elkaar hadden, maar 'toevallig' niet zwanger zijn geworden, het heus niet doen.
Het is een soort 'dwangmaatregel vanuit de kerk.
En andere zaken, die soms binnen de gehele gemeente bekend zijn, zoals pannenkoek bv. aangeeft over arbeidskrachten in de kassen, komen zelfs niet in het woordenboek van een kerkorde voor, als het om 'tuchtmaatregelen' gaat.
Ik kan alleen maar diep dankbaar zijn dat binnen mijn kerkelijke gemeente openbare schuldbelijdenis al lang en breed voltooid verleden tijd is. Om iemand voorgoed de kerk uit te jagen...