Haat en nijd bij vrouwen onderling (?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Haat en nijd bij vrouwen onderling (?)

Berichtdoor Kate Spade » 15 okt 2009 21:37

Het geroddel ken ik wel... Zelf roddel ik niet over collega´s tegen een andere collega, ik hou niet van geroddel op de werkvloer. Ik ga er ook niet altijd op in als iemand anders tegen mij begint te roddelen. Liever praat ik hier met mijn vriend over of thuis of met een vriendin. Ik irriteer me namelijk wel eens aan een collega en dan wil ik die frustratie gewoon even kwijt.

Verder vraag ik me af in welke mate vrouwen elkaar succes gunnen, is roddel niet gewoon een teken van jaloezie?
Dus, dat.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 15 okt 2009 22:09

Geroddel is vaak ook jaloezie. Of om zichzelf de lucht in te steken ten koste van anderen.
Ik weet niet of jullie wel eens in refocafees kwamen/komen. Daar kreeg ik wel eens duwen van andere meisjes, of elleboogstoten. Dat hoorde ik van nog een paar vriendinnen van me. Als blikken konden doden daar... Er is veel concurrentie onder de meiden om jongens.
Volgens mij hadden de heren daar helemaal geen last van...
What goes around, comes around

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 16 okt 2009 08:49

Mannen hebben uiteraard ook last van haat of nijd. Ze zullen het alleen anders uiten. Bijvoorbeeld door tegen een goede collega of vriend te zeggen: 'X is echt een kl**tzak, want..', of negeren iemand, stangen een persoon, of gaan evt. iemand te lijf (als ze fysiek ingesteld zijn) als diegene in hun ogen veel te ver gaat.

Zelf kom ik uit een mannengezin met mijn moeder als enige vrouw. Ook al ben ik een echte vrouw, ik baal soms dat ik een sociale richting heb gekozen waar veel vrouwen werken. Op één stageplek zag je groepjesvorming en roddelgedrag. Ik was blij dat ik in de laatste periode met een mannelijke collega kon werken.

Daarom is werken met 50% / 50% een meest gezonde werksfeer voor allebei. Ook voor mannen want mijn pa werkt bijvoorbeeld op een plek waar enkel mannen werken. Het communicatieniveau is daar niet hoog en als er een keer een vrouw door de loods loopt beginnen ze zich achtelijk te gedragen. Mochten ze door de stad lopen dan is er niets aan de hand, want dan is het gewoon. Raar.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 16 okt 2009 18:19

En dan al die vrouwen die het beter moeten weten. Grrr....
Ik zou zeggen, neem jezelf niet te serieus en hou de zaken lekker luchtig met wat zelfspot. Is nooit verkeerd!

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 18 okt 2009 12:39

mormeltje schreef:Ik weet niet of jullie wel eens in refocafees kwamen/komen. Daar kreeg ik wel eens duwen van andere meisjes, of elleboogstoten. Dat hoorde ik van nog een paar vriendinnen van me. Als blikken konden doden daar... Er is veel concurrentie onder de meiden om jongens.

Heel herkenbaar! Die paar keren dat ik in hotel gorinchem ben geweest was dat ook zo, werd ik geduwd bij de spiegels van de toiletten en in de rij bij de bar. En die meisjes die dat deden keken heel bozig en jaloers. Best belachelijk eigenlijk :D
Dus, dat.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 18 okt 2009 13:40

Kate, inderdaad. Ik vond het heel ziek. Ik voelde me als 'naakt' als ik daar binnenkwam, zo werd je bekeken. Door de mannen gekeurd, door de vrouwen soms afgekeurd :S
Wat ik ook een vorm van jaloezie bij vrouwen onderling vind, is het de schone schijn ophouden. Wat sommige vrouwen bij mijn ouders in de kerk bijvoorbeeld vaak doen, is tegen elkaar opscheppen over hun slimme kinderen. En als er iemand bij zit met kinderen waar veel zorgen om zijn, zit die met een mond vol tanden. Het valt me op dat bij anderen het gras vaak zo groen is. Ik vind het knap als mensen ook eens kunnen vertellen tegen elkaar als het allemaal minder lekker loopt, of als er dingen gebeuren waar bepaald niet over te pochen valt... Pas kwam ik een oude vriendin van me tegen. Zij had een zoontje van een jaar. Die jankte dag en nacht, en ze zei dat ze m af en toe wel terug wilde stoppen ;) ze zei dat het moederschap erg tegenviel, en dat ze er om de problemen erg aan moest wennen. Dat vond ik ook heel knap, je hoort vaak van die halleluja verhalen. Daar is natuurlijk veel van waar ;) maar ook fijn als je het kunt delen als dingen tegenvallen.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 18 okt 2009 21:57

mormeltje schreef:Valt het jullie, geachte, vooral vrouwelijke refowebbers ;), ook al zo op dat het in vrouwencultuurtjes vaak haat en nijd is? En waardoor denken jullie dat het komt?
Ik leef al sinds de havo in een omgeving met vooral vrouwen. Het valt me op dat er vaak heel sneaky steken onder water worden gegeven om er zelf beter van te worden. Of eigen gelijk te halen.
Op de pabo bij mij zaten een paar leuke jongens. Ik kon het met een jongen goed vinden, alleen maar gewone vriendschap. Maar op een gegeven moment merkte ik dat als ik met hem praatte, er opdringerige flirtende dames tussendoor kwamen en hem qua gesprek helemaal 'inpikten', en mij bewust negeerden. Dan ging ik de strijd maar niet aan, en ging gezellig met iemand anders kletsen. Even maar een triviaal voorbeeldje. (wil daarmee niet zeggen dat ik een heilige ben ;) )
Zo kan ik nog tig voorbeelden noemen.
Nu bij mij op school wordt er soms zo vals geroddeld, ook heel sneaky.
Maar ik ben benieuwd naar jullie gedachten over dit onderwerp.

Dat komt omdat vrouwen als ze vruchtbaar zijn sneller ruzie zoeken met vrouwen. Om zichzelf beter te laten te lijken dan de andere dames. Zodat die jongens kiezen voor haar ipv de andere vrouwen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 19 okt 2009 06:59

mormeltje schreef:Geroddel is vaak ook jaloezie. Of om zichzelf de lucht in te steken ten koste van anderen.
Ik weet niet of jullie wel eens in refocafees kwamen/komen. Daar kreeg ik wel eens duwen van andere meisjes, of elleboogstoten. Dat hoorde ik van nog een paar vriendinnen van me. Als blikken konden doden daar... Er is veel concurrentie onder de meiden om jongens.
Volgens mij hadden de heren daar helemaal geen last van...

Ik kkwam regelmatig in dat refocafé in Nijkerk....Gruwel! Als je binnen komt lijkt 't een vee-keuring, maar als je een x binnen bent is 't ook wel gezellig, maar sommige mensen kunnen gewoon enorrrrm vernietigend kijken!!! :-&

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 19 okt 2009 13:06

Tsja de veemarkt in utrecht is er niks bij :) en waar letten ze op....uiterlijkheden...

Is wel een gat in de markt, Bester / mooiste Refo verkiezing van het jaar op de EO. ( en dat bedoel ik cynisch ) jammer hoor dat men zo met elkaar om moet gaan ! en is het niet haat en nijd via woorden dan wordt het wel via kleren uitgevochten, de een nog mooier dan de ander... eigenlijk om van te kotsen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 okt 2009 14:02

tsja... zelfs met rood haar krijg je de meest rare woorden naar je hoofd toegeslingerd.. :roll:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 okt 2009 15:45

Hoezo 'zelfs' met rood haar, Evelien?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 okt 2009 15:46

in die refocafe's. ... (hoe ze je benaderden zeg maar).

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 okt 2009 15:50

Ja, dat snap ik, maar bedoel je dan hoe de jongens je benaderen of hoe de meiden dat doen? En waarom zou je dat niet verwachten als je rood haar hebt? Rood haar is toch juist mooi, daar kan iemand toch best jaloers op zijn bijv of dat aantrekkelijk vinden? Door de toevoeging 'zelfs' lijkt het alsof je dat rode haar zelf maar erg lelijk zou vinden en niet begrijpt dat men je dan aantrekkelijk zou vinden, begrijp je?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 okt 2009 15:51

zo bedoel ik dat niet.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 okt 2009 15:52

Oké, dacht van andere postings al te begrijpen dat je (gelukkig) blij met met je haar, maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe je het wel bedoelde :wink:

Terug naar “Archief”