bindingsangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Re: bindingsangst

Berichtdoor Filosoof » 01 okt 2009 19:42

Gretchen schreef:@ Filosoof: hoe perfecter iemand bij je past, zie je denk ik pas later in je relatie. Maar na 1 dag verkering kan de bindingsangst blijkbaar ook al opspelen...

Ja, maar de beste relaties vloeien voort uit vriendschap. Raymond E. Feist zei ooit dat liefde soms als storm over zee komt, en dat het soms voort bloeit uit de zaden van de vriendschap. Dat laatste kent een veel sterkere grondslag en is dus aan te raden. Het lijkt me namelijk erg onverstandig een relatie te beginnen met iemand die je niet goed kent. Dat maakt alles onzeker, en bovendien maakt dat alles tot een onnodig risico.

Liefde is complex. Heel complex.
Geef haar vleugels en ze raakt zoek, keten haar en ze zal sterven.
Het vinden van de gulden middenweg kan lastig zijn, zeker als je last hebt van emotionele en psychische remmingen.

Door eerst een vriendschappelijke band op te bouwen, vul je de valkuilen op of kom je tot de conclusie dat er teveel valkuilen zijn om daadwerkelijk een liefdesrelatie op te bouwen. Dat laatste kan ofwel voortkomen uit rationele overwegingen, ofwel uit angst voor wat nog komt. Dat laatste valt dan weer onder bindingsangst. Helaas.

Er is ook geen pasklare oplossing denk ik, maar de oplossing ligt in elk geval niet in het vinden van de 'perfecte' partner. Bindingsangst zit in jezelf, en je zult het er ook zelf weer uit moeten krijgen. Een ander kan dat niet voor je doen. Je bent alleen afhankelijk van je eigen inzet. Soms is daar een psycholoog voor nodig en m.b.t. bindingsangst lijkt me dat zeker aan te raden.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 19:49

Filosoof schreef:Soms is daar een psycholoog voor nodig en m.b.t. bindingsangst lijkt me dat zeker aan te raden.

Zeker weten, als ze mooi is, een goed figuur heeft en ongehuwd is, kan ze wellicht zelfs mij er van af helpen met intense therapie! :lol:

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 01 okt 2009 19:51

Och, wat geestig.
;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 19:57

Filosoof schreef:Och, wat geestig.
;)

:mrgreen:

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 15 okt 2009 11:29

Maar weer even ontopic na die flauwe opmerkingen...
Ik heb ooit ge-internetdated. Daar had ik een date met een leuke, erg goeduitziende jongen.
Dat werd uiteindelijk niks, (na twee maanden min of meer een relatie gehad te hebben) omdat hij maar niet over zijn exen-trauma heen kon komen. Ook een soort bindingsangst.
Ik denk dan: bedenk dat eerder, en ga niet bewust op zoek naar een date. Of het was gewoon een smoesje van hem, zou ook kunnen ;)
What goes around, comes around

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 15 okt 2009 11:29

Maar weer even ontopic na die flauwe opmerkingen...
Ik heb ooit ge-internetdated. Daar had ik een date met een leuke, erg goeduitziende jongen.
Dat werd uiteindelijk niks, (na twee maanden min of meer een relatie gehad te hebben) omdat hij maar niet over zijn exen-trauma heen kon komen. Ook een soort bindingsangst.
Ik denk dan: bedenk dat eerder, en ga niet bewust op zoek naar een date. Of het was gewoon een smoesje van hem, zou ook kunnen ;)

smarlicia

Berichtdoor smarlicia » 15 okt 2009 11:57

ik heb denk ik ook wel wat bindingsangst
ik heb nu bijna 1 jaar verkering
en tword echt heel sirieus nu
en dat vind ik best wel eng
maar ook erg leuk

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 15 okt 2009 12:16

't Is idd al weer even geleden dat er hier gereageerd werd.

@ mormeltje: Lastig is dat en wel logisch ja, dat je dat denkt. Als iemand weet dat ie bindingsangst heeft is het wel apart om zo op zoek te gaan naar een relatie. Aan de andere kant: iemand met bindingsangst kan toch wel graag een relatie willen... Dus dan probeert diegene het denk toch weer, denkend dat het misschien een keer over is. Maar wel balen ja, als je dan met zo'n iemand verkering krijgt, dan voel je je toch een beetje genept... Ik herken het ook... :?

@ Filosoof: Dat kan idd wel waar zijn, maar dan kan het nog zijn dat na 1 dag (oke, 1 week dan) het opspeelt, al ken je elkaar nog zo goed. Want alles kan leuk en mooi zijn, maar als de relatie start komt pas de bindingsangst om de hoek kijken.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 16 okt 2009 11:30

Persoonlijk denk ik, dat als je in een relatie erge bindingsangst hebt, het òf een trauma is van een vorige nare relatie, of je hebt een relatieprobleem.
Misschien denk ik maar heel kort door de bocht. Als iemand heel goed bij je past, je je erg goed voelt bij je partner en dat wederzijds ook zo is, waarom zou je dan bindingsangst moeten hebben?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 okt 2009 11:38

Omdat bindingsangst niet per sé rationeel is.

Dat het een relatieprobleem is, lijkt me duidelijk. Maar dat kan uit een vorige relatie, of ergens anders uit je leven komen,
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 16 okt 2009 15:39

Ja, je hebt een relatieprobleem. Niet om wat hier gezegd is - dat je een slechte relatie achter de rug hebt.
Een relatieprobleem ligt heel diep en gaat opspelen als iemand te dicht op je huid komt.
@Smarlicia - dat je twijfels hebt is heel normaal. Op zich heeft dat niks met bindingsangst te maken. Maar wanneer een relatie serieus wordt komen vragen als: Houd ik genoeg van hem, voor een heel leven en ik verzeker je, iedere bruid of bruidegom kent die vragen.

Maar ik heb al eerder gezegd: bindingsangst kan al heel vroeg ontstaan. Als iemand heel jong al een ouder heeft verloren, als bij een scheiding de ouders uit elkaar gaan en de een de ander voor rot scheldt, zodat het kind losgescheurd wordt. (op zich vind ik dat volstrekt onbegrijpelijk want de ander is net zo goed ouder als jezelf en je mag een kind nooit opzadelen met al jouw negatieve gevoelens). Als andere 'bakens in zee' ineens uit het leven verdwijnen, als er mensen zijn die jou hebben laten vallen, omdat je een aangeboren (gedrags)probleem hebt.
En soms is er heel diepgaande therapie nodig. Om misschien uiteindelijk toch tot de ontdekking te komen, dat diep in je een bepaalde angst blijft dat degenen die jou lief heeft en die jij liefhebt, toch, op een kwade dag, jou verlaat.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 16 okt 2009 17:13

Ik denk dat je wel degelijk bindingsangst kunt hebben door een nare relatie. Je wilt je beschermen tegen een nieuwe teleurstelling, en je krijgt gauw last van déjà vu's.
Ik heb zelf geleerd om rationeel naar dingen te kijken, daar kom ik veel verder mee dan op mijn gevoel te drijven. Als je dingen rationeel probeert te bekijken (en daarmee bedoel ik: angsten) kom je erachter dat veel angsten helemaal niet zo reeel zijn als je denkt.
Je moet die angsten dan wel kritisch onder de loep nemen. Bijv.: ik ben nu wel bang voor een teleurstelling, maar waar is dat op gebaseerd? Als je dan de voors en tegens afweegt, kom je 9 van de 10 keer erop uit dat het onzin is wat je denkt. Dat voelt niet meteen zo, maar als je je steeds die dingen voorhoudt, volgt je gevoel uiteindelijk wel denk ik.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 16 okt 2009 18:12

mormeltje schreef:Maar weer even ontopic na die flauwe opmerkingen...

Hmm komt me bekend in de oren....mijn verhaal ging precies zo....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 16 okt 2009 18:18

Ik werd daar erg chagrijnig van. Hij hield mij ook aan het lijntje, hij was net zo bezig als zijn ex.
Dat heb ik hem ook onder de neus gewreven. Ik pijn, hij pijn. Heel fout misschien, maar het voelde heerlijk om iemand erg te beledigen na een teleurstelling.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 okt 2009 20:38

mormeltje schreef:Ik denk dat je wel degelijk bindingsangst kunt hebben door een nare relatie. Je wilt je beschermen tegen een nieuwe teleurstelling, en je krijgt gauw last van déjà vu's.

Ja, natuurlijk kán het wel, maar dat wil niet zeggen dat het altíjd zo gaat. Er zijn meer factoren die kunnen meespelen in dit soort zaken, zoals bij alle zaken waar de menselijke geest mee gemoeid is.

Ik heb zelf geleerd om rationeel naar dingen te kijken, daar kom ik veel verder mee dan op mijn gevoel te drijven. Als je dingen rationeel probeert te bekijken (en daarmee bedoel ik: angsten) kom je erachter dat veel angsten helemaal niet zo reeel zijn als je denkt.
Je moet die angsten dan wel kritisch onder de loep nemen. Bijv.: ik ben nu wel bang voor een teleurstelling, maar waar is dat op gebaseerd? Als je dan de voors en tegens afweegt, kom je 9 van de 10 keer erop uit dat het onzin is wat je denkt. Dat voelt niet meteen zo, maar als je je steeds die dingen voorhoudt, volgt je gevoel uiteindelijk wel denk ik.

Dat is volgens mij ook precies waar een psycholoog uit wil komen, dat de mensen die bij hem/haar aankloppen voor hulp dat leren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”