Versterkingen & bemoedigingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 feb 2004 09:55

Psalm 118 (gedeelte daaruit)

5 Uit de benauwdheid heb ik den HEERE aangeroepen; de HEERE heeft mij verhoord, [stellende] [mij] in de ruimte.
6 De HEERE is bij mij, ik zal niet vrezen; wat zal mij een mens doen?
7 De HEERE is bij mij onder degenen, die mij helpen; daarom zal ik [mijn] [lust] zien aan degenen, die mij haten.
8 Het is beter tot den HEERE toevlucht te nemen, dan op den mens te vertrouwen.
9 Het is beter tot den HEERE toevlucht te nemen, dan op prinsen te vertrouwen.
10 Alle heidenen hadden mij omringd; het is in den Naam des HEEREN, dat ik ze verhouwen heb.
11 Zij hadden mij omringd, ja, zij hadden mij omringd; het is in den Naam des HEEREN, dat ik ze verhouwen heb.
12 Zij hadden mij omringd als bijen; zij zijn uitgeblust als een doornenvuur; het is in den Naam des HEEREN, dat ik ze verhouwen heb.
13 Gij hadt mij zeer hard gestoten, tot vallens toe, maar de HEERE heeft mij geholpen.
14 De HEERE is mijn Sterkte en Psalm, want Hij is mij tot heil geweest.
15 In de tenten der rechtvaardigen is een stem des gejuichs en des heils; de rechterhand des HEEREN doet krachtige daden.
16 De rechterhand des HEEREN is verhoogd; de rechterhand des HEEREN doet krachtige daden.
17 Ik zal niet sterven, maar leven; en ik zal de werken des HEEREN vertellen.
18 De HEERE heeft mij wel hard gekastijd; maar Hij heeft mij ter dood niet overgegeven.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 03 feb 2004 18:50

Jesaja 61:
1 De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis;
2 Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten;
3 Om den treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwden geest; opdat zij genaamd worden eikebomen der gerechtigheid, een planting des HEEREN, opdat Hij verheerlijkt worde.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2004 22:00

Wat blijdschap smaakt mijn ziel,
Wanneer ik voor U kniel,
In 't huis, dat Gij U hebt gesticht!
Hoe lief heb ik Uw woning,
De tent, o Hemelkoning,
Die G', U ter eer, hebt opgericht!

Psalm 26 vers 8 berijmd, 1773

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

versterkingen en bemoedigingen

Berichtdoor tanteoranje » 05 feb 2004 09:22

Filippensen 1:6...
"Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op de dag van Jezus Christus".

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2004 09:33

Jeremia 17:
7 Gezegend daarentegen is de man, die op den HEERE vertrouwt, en wiens vertrouwen de HEERE is!
8 Want hij zal zijn als een boom, die aan het water geplant is, en zijn wortelen uitschiet aan een rivier, en gevoelt het niet, wanneer er een hitte komt, maar zijn loof blijft groen; en in een jaar van droogte zorgt hij niet, en houdt niet op van vrucht te dragen.
9 Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
10 Ik, de HEERE, doorgrond het hart, en proef de nieren; en dat, om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

versterkingen en bemoedigingen

Berichtdoor tanteoranje » 05 feb 2004 09:47

(bedankt Caprice, dat je deze mooie topic geopend hebt!)
uit
Zondag 10, catechismus...
vr.
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
antw.
...dat gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn vaderlijke hand ons toekomen.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 09:51

Job
8 En de HEERE zeide tot den satan: Hebt gij ook acht geslagen op Mijn knecht Job? Want niemand is op de aarde gelijk hij, een man oprecht en vroom, godvrezende en wijkende van het kwaad.
9 Toen antwoordde de satan den HEERE, en zeide: Is het om niet, dat Job God vreest?
10 Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem, en voor zijn huis, en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in den lande.
11 Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen?
12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.

Geweldig stuk.

joris

Berichtdoor joris » 05 feb 2004 10:37

Als mijn volk dat alleen mij toebehoort, zich dan in gebed nedering tot mij wendt en zijn slechte praktijken laat varen, zal ik vanuit de hemel naar ze luisteren, hun zonde vergeven en hun land herstellen.

2 kro 7:14

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 feb 2004 18:31

Maakt groot, de Heere onze God door ons
Zijn werken zijn volmaakt, en al Zijn wegen recht.

Een God van trouw is Hij
Volmaakt in liefde
Goed en rechtvaardig is Hij!

Een God van trouw is Hij
Volmaakt in liefde
Goed en rechtvaardig is Hij!

Ik zou graag willen, dat mijn vrienden en familie dat op mijn begrafenis zingen, ook al sterf ik morgen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 10 feb 2004 05:32

[quote="Justus Vermeer"][/quote] Dat de duistere en bestreden zielen mogen zien en geloven dat de Heere hen roept, is hun vreemd. Ja, de Heere roept u bij name, en daarvoor is het krachtigste bewijs uw eigen toestand. Het is Gods weg over u, om u duister te maken door u in te leiden in de verdorvenheden in uw hart, en in de verkeerdheden van uw natuurstaat, en in de vijandschap tegen God, Zijn zaak en volk. En dat wel zo krachtig dat er een overmeestering is over het nieuwe schepsel, waaruit alleen vloeit dat het genadewerk niet gezien kan worden, zoals David zegt: vanwege mijn ongerechtigheden heb ik niet kunnen zien. Dit zou u van tevoren vreemd geweest zijn, wanneer anderen eens zeiden dat het verdorven deel nog in zijn kracht bestond. En dat het alleen door een tweede genade was dat het ten onder gehouden werd. Hieruit kan men zien hoe nodig zulken deze weg hebben om aan zichzelf bekend te worden en om (wanneer zei hieruit eens opkomen) de weg van vrije genade dierbaarder te schatten, meer medelijden te oefenen met anderen die in zulk een stand zijn, en om dus daardoor meer geoefenden nuttiger te worden naar buiten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 feb 2004 20:38

Eens stond ik aan de buitenhaven
En zag een schip, na veel beraân,
Heel langzaam met gereefde zeilen
De veilige haven binnengaan.

De schipper voer met vaste blikken
En hij stond bij zijn roerpen pal,
Terwijl hij even later rustig
Zijn scheepke meerde aan de wal.

Deze vraag lag mij toen op de lippen:
Vertel mij nu eens, goede vriend,
Waarom toch heb je Ot zeil gestreken
Je voer toch volop voor de wind?

Toen sprak hij: Wil ik binnenkomen,
Dan let ik op getij en peil.
En om de eigen gang te stuiten,
Zo strijken wij ons grote zeil.

Kijk, als je mij nu goed wilt vatten,
Het is geen kracht van onze kant,
Een scheepje dat wil binnen lopen,
Het vaart met o zo weinig want.

O zielen, nu zo vaak verslagen,
Hebt gij die levensles verstaan?
Nooit is een schip met volle zeilen
Zo maar de haven ingegaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 12 feb 2004 21:19

Gisteravond las ik echt iets wat ik supermooi vond, het was Jesaja 40:11:

Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden.
He died for me, I life for Him!

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 05:00

Ik las net deze Hebreeen 4:

1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
3 Want wij, die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: Zo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: En God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust.
5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
6 Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,
7 Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet.
8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.
9 Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
10 Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
11 Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
13 En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.
14 Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 feb 2004 09:24

Heeuhh las gister precies hetzelfe, kzat er ook al over te denken om em te posten maar kon geen toepasselijke topic vinden :oops:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 19 feb 2004 16:49

Psalm 119 vers 36 (berijmd, 1566)

Geen meerder goed, Heer, Gij mij geven meugt,
Dan dat Gij mij vernedert en maakt kleine;
Dat ik leer Uwe wet die mij verheugt,
Veel zilver en goud, gelouterd zeer reine,
Is niet zo kostlijk, noch goed van deugd,
Als Uw woord is en Uwe wet alleine.

Terug naar “Archief”