Openbare schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 04 okt 2008 11:11

Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen, maar aan de andere kant zie ik de andere 99% van de jeugd zitten in zo'n dienst die ook sex voor het huwelijk heeft, en die wel aan voorbehoedsmiddelen heeft gedacht (of waar het niet fout is gegaan...).

Bekruipt me dan een beetje het gevoel van hypocriet zijn...

Zolang het niet fout gaat, en zolang er niet over gepraat wordt, dan bestaat het niet....

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 okt 2008 11:49

Harold. schreef:Zolang het niet fout gaat, en zolang er niet over gepraat wordt, dan bestaat het niet....
Zo wordt er echt niet mee omgegaan! Er wordt genoeg aandacht aan besteed op catechisaties e.d., maar openbare schuldbelijdenis kun je nu eenmaal alleen doen van openbaar geworden zonden... dat is inherent aan de openbare schuldbelijdenis en heeft niets met hypocrisie te maken.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 06 okt 2008 12:08

[quote=maar openbare schuldbelijdenis kun je nu eenmaal alleen doen van openbaar geworden zonden... dat is inherent aan de openbare schuldbelijdenis en heeft niets met hypocrisie te maken.[/quote]

Dan ziet God volgens mij alleen maar huichelaars om de persoon staan welke pech heeft gehad dat hun zaak aan het licht kwam. Als er dan toch openbare schuldbelijdenis moet zijn, ga dan allemaal. Wie durft te zeggen dat hij/zij geen overtreding van Gods geboden heeft begaan?

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 okt 2008 12:30

De tollenaar beleed zijn zonde achteraf in een hoekje en niet voor de 'kerkenraad' of midden in de tempel.
Het lijkt mij dat je schuld belijden meer iets is tussen God en jou, dan de kerk en jou.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 06 okt 2008 12:35

Gerdien B. schreef:De tollenaar beleed zijn zonde achteraf in een hoekje en niet voor de 'kerkenraad' of midden in de tempel.
Het lijkt mij dat je schuld belijden meer iets is tussen God en jou, dan de kerk en jou.

Mee eens. En als er iets fout is gegaan t.o.v. de kerk, dan volstaat schuldbelijdenis bij een ouderling. Die kan hooguit in de kerkenraad aangeven dat er een gesprek is geweest met gemeentelid x, waarin dat gemeentelid iets dat verkeer was heeft beleden. De ouderling heeft zwijgplicht over wat hem in vertrouwen ter ore is gekomen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 okt 2008 13:59

Ach ja, voor mij hoeft openbare schuldbelijdenis ook niet, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind niet dat je dit fenomeen als hypocriet moet/kunt bestempelen.

Schuldbelijdenis is inderdaad iets tussen jou en God, aan de andere kant: wat stelt de 2e sleutel van het hemelrijk (tucht) nog voor als openbare schuldbelijdenis wegvalt?

Riska

Berichtdoor Riska » 06 okt 2008 15:47

LeChat schreef:Ach ja, voor mij hoeft openbare schuldbelijdenis ook niet, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind niet dat je dit fenomeen als hypocriet moet/kunt bestempelen.

Schuldbelijdenis is inderdaad iets tussen jou en God, aan de andere kant: wat stelt de 2e sleutel van het hemelrijk (tucht) nog voor als openbare schuldbelijdenis wegvalt?

Gaat het er dus om wat je onder 'openbaar' verstaat.
Immers, als ik schuld belijd aan een ouderling, kan die mij ook vermanen, uit hoofde van zijn functie. Dat is toch een vorm van 'tucht'? Dat hoeft toch niet de gehele kerk te horen?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 okt 2008 18:02

Da's inderdaad wel een mooi alternatief.

BertV
Verkenner
Verkenner

Re: Openbare schuldbelijdenis

Berichtdoor BertV » 12 okt 2009 15:30

Onze predikant is enkele jaren geleden gescheiden en uit kringen dichtbij nog een predikant welke het zelfde is overkomen. Mijn mening is: " wie zonder zonden is werpe enz.".
Bij een openbare schuldbekentenis zitten nu eenmaal geen heiligen te luisteren.

vr.gr.BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 okt 2009 20:10

Charles en Camilla moesten ook openbare schuldbelijdenis doen ten overstaande van de kerk en de televisie omdat ze met elkaar gingen toen Charles nog getrouwd was met Diana. Wat heeft de wereld er aan? Wat is er zo belangrijk aan? In je handen wrijven omdat ze openbaar schuld hebben afgelast? Leedvermaak? Ik snap dat echt niet. Iedereen heeft zonden bij zich, hoe groot of hoe klein ook. Als iedereen openbare schuldbelijdenis zou afleggen vanwege die zonden dan zou niemand meer tijd hebben om onderhand een leven te hebben.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2009 20:42

Ik belijd wekelijks mijn schuld ten overstaan van mijn broeders en zusters.

Ik belijd voor de almachtige God,
en voor u allen,
dat ik gezondigd heb
in woord en gedachte,
in doen en laten,
door mijn schuld, door mijn schuld, (de gelovigen kloppen zich drie maal op de borst)
door mijn grote schuld.
Daarom smeek ik de heilige Maria,
altijd maagd,
alle engelen en heiligen,
en u, broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Heer, onze God.
Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,
onze zonden vergeven,
en ons geleiden tot het eeuwig leven.
Amen.

In mijn beleving een onmisbaar onderdeel van de viering.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 okt 2009 20:47

in het openbaar ook hardop?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2009 21:03

kwebbel schreef:in het openbaar ook hardop?

Jazeker.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 okt 2009 22:31

Ja, maar samen. Wat hier bedoeld wordt is dat een of twee personen in het openbaar schuld moeten belijden aan de kerkenraad en/of de gehele gemeente. En het heeft altijd te maken met seks voor het huwelijk. Geen enkele zonde tegen de Torah moet worden benoemd, alleen dat ene.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 okt 2009 00:35

Riska schreef:Ja, maar samen. Wat hier bedoeld wordt is dat een of twee personen in het openbaar schuld moeten belijden aan de kerkenraad en/of de gehele gemeente. En het heeft altijd te maken met seks voor het huwelijk. Geen enkele zonde tegen de Torah moet worden benoemd, alleen dat ene.

Juist. Om nog maar te zwijgen over de mensen in de gemeente die al dan niet gniffelend (in gedachten) denken, ik had daar ook kunnen staan.

Persoonlijk vind ik een opgelegde openbare schuldbelijdenis iets verwerpelijks. Het getuigt voor mij meer als een afschrikkings middel dan dat het getuigd van liefde en respect voor elkaar. Anders ligt het als iemand persoonlijk ten overstaan van de kerkraad (dus niet ten overstaan de gemeente) "zelf" een getuigenis wenst af te leggen over bepaalde zaken.

Mensen die menen op grond van bepaalde bijbelteksten pro openbare schuldbelijdenis te zijn, moeten m.i. eens eerst naar de context van die teksten kijken, alsmede te kijken naar:

-Wat staat er in de tekst?
    -Wat betekende de tekst voor de eerste lezers?
    -Hoe pas ik dit nu toe?

Dus niet een los vers lezen, zonder context, dit gelijk op het heden van toepassing willen laten zijn, het per definitie als (enig) bijbels correct (willen) stellen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”