Riska schreef:Ja, maar samen. Wat hier bedoeld wordt is dat een of twee personen in het openbaar schuld moeten belijden aan de kerkenraad en/of de gehele gemeente. En het heeft altijd te maken met seks voor het huwelijk. Geen enkele zonde tegen de Torah moet worden benoemd, alleen dat ene.
Juist. Om nog maar te zwijgen over de mensen in de gemeente die al dan niet gniffelend (in gedachten) denken, ik had daar ook kunnen staan.
Persoonlijk vind ik een opgelegde openbare schuldbelijdenis iets verwerpelijks. Het getuigt voor mij meer als een afschrikkings middel dan dat het getuigd van liefde en respect voor elkaar. Anders ligt het als iemand persoonlijk ten overstaan van de kerkraad (dus niet ten overstaan de gemeente) "zelf" een getuigenis wenst af te leggen over bepaalde zaken.
Mensen die menen op grond van bepaalde bijbelteksten pro openbare schuldbelijdenis te zijn, moeten m.i. eens eerst naar de context van die teksten kijken, alsmede te kijken naar:
-Wat staat er in de tekst?
-Wat betekende de tekst voor de eerste lezers?
-Hoe pas ik dit nu toe?
Dus niet een los vers lezen, zonder context, dit gelijk op het heden van toepassing willen laten zijn, het per definitie als (enig) bijbels correct (willen) stellen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.