Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rolf

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rolf » 03 aug 2009 17:08

Nikon D3000
De D3000 is misschien de opvolger van de D80. Ook 10,1 MP,
maar 11 scherpstelpunten. Dus onder de D5000 en de D90
(nieuwe sensor met 12,1 MP).

Nikkor 18 - 200
Mijn broer heeft de Nikon D5000 met 18 - 200 3.5 - 5.6 VR.
Of het ook een VR 2 is weet ik niet. Pas had ik met hem een
discussie hierover. Ik denk dat de combinatie Nikon D5000 met
Tamron 17- 50 2.8 (mijn keus) scherpere beelden opleverd.
Hier een shot. Uit de hand, met nog weing ervaring,
gewoon programma 'Landschap', kan dus misschien scherper.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 aug 2009 17:52

Boekenlezer schreef:Nikon heeft weer wat nieuwtjes.

D3000
De nieuwe instapreflexcamera.
Artikel op Let's go digital.

D300s
Opvolger van de D300. Ik zie er eigenlijk weinig nieuws aan, wat interessant is. Misschien betere prestaties bij hoge ISO-waarden. Dat moet natuurlijk nog getest worden. Voor de rest zou ik weinig weten.

AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II
Vernieuwd objectief.

AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
Opvolger van de AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR.
Nikon D3000
De D3000 is misschien de opvolger van de D80. Ook 10,1 MP,
maar 11 scherpstelpunten. Dus onder de D5000 en de D90
(nieuwe sensor met 12,1 MP).

Nikkor 18 - 200
Mijn broer heeft de Nikon D5000 met 18 - 200 3.5 - 5.6 VR.
Of het ook een VR 2 is weet ik niet. Pas had ik met hem een
discussie hierover. Ik denk dat de combinatie Nikon D5000 met
Tamron 17- 50 2.8 en Nikkor 55 - 200 3.5 - 5.6 VR (mijn keus)
scherpere beelden opleverd. Hier een shot (met de Tamron, op 50 mm).
Uit de hand, met nog weing ervaring, gewoon programma 'Landschap',
kan dus misschien scherper. Groot verschil met de Nikon D60 en Nikkor
18 - 55 is de scherptediepte. Die was toen veel minder, zie hier
(voor- en achtergrond onscherper).

Nikkor iets degelijker
Nikkor lenzen zijn qua afwerking wel iets hoogstaander dan Tamron.
Maar een 2.8 over het hele bereik moet natuurlijk scherpere beelden
geven dan een 3.5 - 5.6. Komt ook nog bij dat naarmate het bereik
groter wordt de scherpte minder wordt. Qua kosten maakt het niet
veel verschil. De Nikkor 18 - 200 (€559) is iets duurder dan de Tamron
17 - 50 + Nikkor 55 - 200. Nadeel is alleen de noodzakelijkheid om te
wisselen. Maar mijn ervaring is dat het bereik tot 50 mm verreweg het
meeste gebruikt wordt.

Een Nikkor telezoom met F2.8 heb ik bij aankoop nog heel even overwogen.
Maar het verschil in prijs (>€800) met de Nikkor 3.5 - 5.6 is wel erg groot.
En veel meer dan een getal met vier cijfers moet het voor een amateur
zoals schrijver dezes niet worden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 sep 2009 19:39

Canon lijkt de laatste tijd - zeg maar vanaf een jaar geleden - de neiging te vertonen om de sensoren van zijn spiegelreflexcamera's overvol te maken met pixels.
Dat kwam al naar boven bij de EOS 50D, met maar liefst 15 Megapixel op APS-C-formaat. Dat was een record. En in testen viel ook wel af te lezen dat dat zo zijn nadelen had als het gaat om gebruik bij hoge lichtgevoeligheden, en ook de scherpte op pixelniveau. (Zie bijvoorbeeld DPReview over de EOS 50D. En vergelijk dat eens met de EOS 40D.)
Met de nieuwe EOS 7D maken ze het nog bonter: 18 Megapixel op hetzelfde sensorformaat!
Ik moet nog zien hoe dat gaat uitpakken. De testen moeten nog verschijnen.

Ik ben blij dat Nikon dat soort gekke dingen niet uithaalt met hun spiegelreflexcamera's, en daar wat bedachtzamer mee omspringt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 sep 2009 18:57

Lange tijd was het in mijn gedachten, en ik heb er ook wel eens iets over gezegd, maar nu is het dan eindelijk zover: ik ben weer een objectief rijker. En wel de Nikkor AF-S 300mm f/4D.
Eindelijk dus weer eens enige progressie in mijn objectievenverzameling!
Ik heb er ook de Nikon TC-14E II teleconverter bij gekocht.

Leek me wel een slimme keuze.
Weegt heel ietsje meer, en is een heel klein beetje groter dan mijn AF 80-200mm f/2.8D. Maar veel is dat niet. En hij heeft een beeldkwaliteit die past bij mijn andere objectieven.
- Een AF-S 300mm f/2.8G VR is natuurlijk mooi, en heeft dezelfde lichtsterkte als mijn telezoom. Maar hij weegt twee keer zo veel als mijn huidige nieuwe objectief, en kost vier keer zo veel.
- Met de AF-S 200-400mm f/4G VR heb je qua bereik natuurlijk een mooie aansluiting op de AF 80-200mm f/2.8D. Heeft dezelfde lichtsterkte als mijn nieuwe. Maar die weegt eveneens twee keer zoveel, en kost vijf keer zo veel.

Met mijn keuze heb je ook best uitbreidingsmogelijkheden. En wel in de vorm van teleconverters. Die zijn betaalbaar, en qua gewicht ook goed draagbaar. Lijkt me geen probleem om die erbij te hebben in de cameratas.
Met de TC-14E II wordt het een AF-S 420mm f/5.6D. (Dat maakt een concurrent van de Canon EF 400mm f/5.6L USM in feite overbodig.)
Met de TC-17E II wordt het een AF-S 510mm f/6.7D. Nikon raadt dat af m.b.t. de autofocus, maar het schijnt nog goed te werken in de praktijk.
Als je dit op een DX-camera plaatst (cropfactor 1,5), dan worden de getallen (equivalenten) nog een stuk indrukwekkender. Die heb ik niet, maar ik kan mijn camera eventueel wel op DX-uitsnede zetten. De resolutie is dan alleen niet zo hoog meer.

Dat is zo een relatief voordelige manier, om te leren omgaan met het supertelebereik. Duurder, groter en zwaarder kan eventueel altijd nog, als dat nodig is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 sep 2009 00:32

Boekenlezer schreef:Lange tijd was het in mijn gedachten, en ik heb er ook wel eens iets over gezegd, maar nu is het dan eindelijk zover: ik ben weer een objectief rijker. En wel de Nikkor AF-S 300mm f/4D.
Eindelijk dus weer eens enige progressie in mijn objectievenverzameling!
Ik heb er ook de Nikon TC-14E II teleconverter bij gekocht.

Leek me wel een slimme keuze.
Weegt heel ietsje meer, en is een heel klein beetje groter dan mijn AF 80-200mm f/2.8D. Maar veel is dat niet. En hij heeft een beeldkwaliteit die past bij mijn andere objectieven.

kijk aan, dat is een mooie lens :) bevalt de 80-200 trouwens goed? hij is volgens mij behoorlijk goedkoper dan de 70-200. Ik wil er op termijn nog wel zoiets bij hebben. Ben zelf behoorlijk groothoek-gericht (ik heb momenteel niets boven de 50mm), maar een mooie telelens lijkt me wel een goede aanvulling, vooral voor wildlife-foto's enz.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 sep 2009 18:58

Dit is vooral een reactie op Napoleon. Het citeren van zijn bericht lukte niet - er gebeurde consequent iets heel raars met het bericht toen ik op 'Voorbeeld' drukte - dus zet ik mijn verhaal maar zelfstandig neer.

Die AF 80-200mm f/2.8D bevalt uitstekend.
Ik kocht hem in 2000. Voor mijn doen was het toen een behoorlijk geavanceerd objectief. De AF 35-70mm f/2.8D is namelijk iets oudewetser.
Hij is uitgebracht in 1997. In die tijd was het zo ongeveer het beste wat je kon hebben, als het ging om een professionele lichtsterke telezoom. En daar vroeg Nikon ook nog eens een relatief vriendelijk bedrag voor. (Zo'n f 2.500,-) Dit objectief heeft mij dan ook nooit teleurgesteld. Prachtige beeldkwaliteit, heel stevig gebouwd.
Ik heb hem gebruikt op de F100, de D70s, en de D700. Hij deed het altijd zonder problemen, en gaf geweldig goede resultaten. Dus het is zeker een aanrader.
Als voornaamste nadeel zou ik het gewicht kunnen noemen. 1,3 kg is nogal stevig! Met een rugtas vind ik het wel te doen, maar voor een heuptas vind ik hem eigenlijk te zwaar.
Ik zie dat hij bij de handelaren op voorraad is, dus de kans is er. (KE/FK (momenteel alleen in België)/CN/CT)

De belangrijkste verschillen met de AF-S 70-200mm f/2.8G VR:
- VR, wat staat voor Vibration Reduction. Een systeem om camerabeweging op te vangen, met als resultaat dat je bij een paar stops minder licht nog uit de hand kan blijven fotograferen.
- AF-S. De S staat voor Silent Wave Motor. Dat is een scherpstelmotor, die in het objectief zit. Dat betekent: sneller en stiller scherpstellen. De volgende camera's vereisen een AF-S-objectief voor autofocus: D40, D40x, D60, D3000, D5000. Dat zijn camerabodies zonder ingebouwde scherpstelmotor. De AF 80-200mm f/2.8D kan er dan wel op, maar dan kun je alleen handmatig scherpstellen. Jij had dacht ik een D90, dus dan zit je in alle gevallen goed.
- De ontwikkeling van optieken staat niet stil. Daardoor is de AF-S 70-200mm f/2.8G wat betreft optische kwaliteit weer op een ietsje hoger plan dan de AF 80-200mm f/2.8D. Het is alleen de vraag of je het grote verschil in geld wilt bijleggen, zeker gezien het feit dat de AF 80-200mm f/2.8D toch ook bepaald geen kinderachtige beeldkwaliteit geeft.
- De AF-S 70-200mm f/2.8G VR is een stukkie zwaarder dan de AF 80-200mm f/2.8D. 1470 gram tegen 1300 gram.

Van de professionele lichtsterke telezoom wordt om ongeveer de vijf jaar een nieuw model uitgebracht. Dat is dit jaar ook weer gebeurd. De allernieuwste, de AF-S 70-200mm f/2.8G VR II is aangekondigd, maar nog niet leverbaar. Op een website lees ik dat de levering in november 2009 verwacht wordt. De nieuwste is weer wat zwaarder, en in ieder geval voorlopig ook weer een stuk duurder. Wat betreft de prijs, is het afwachten hoe dat zich ontwikkelt, als de levering eenmaal echt goed op gang is. Misschien daalt die prijs nog wel wat.
Ken Rockwell heeft op zijn website een pagina over de historie van de professionele f/2.8-telezoom van Nikon.

Mijn nieuwe objectief past overigens nog in mijn camerarugzak. Die zonnekappen van sommige objectieven zijn zo onbescheiden groot. Maar als ik die in het extra vak doe, waar de flitser in zit, dan passen mijn camerabody en de vier objectieven precies in mijn rugtas. Da's mooi! :D

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 28 sep 2009 20:21

Broertje heeft een Canon 40D. Als ik dat zie en af en toe mag vast houden begint het bij mij ook wel te kriebelen.
Zie nu bijvoorbeeld de 50D, zelfde bodyopbouw (scrollwiel en afmetingen enzo). Aan de andere kant de 500D, die goedkoper is.

50D lijkt me relaxt, maar de 500D bied wel meer ruimte voor bijvoorbeeld een grip of een extra lens. lastig, lastig :)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 sep 2009 20:38

Boekenlezer schreef:
Die AF 80-200mm f/2.8D bevalt uitstekend.
Ik kocht hem in 2000. Voor mijn doen was het toen een behoorlijk geavanceerd objectief. De AF 35-70mm f/2.8D is namelijk iets oudewetser.
Hij is uitgebracht in 1997. In die tijd was het zo ongeveer het beste wat je kon hebben, als het ging om een professionele lichtsterke telezoom. En daar vroeg Nikon ook nog eens een relatief vriendelijk bedrag voor. (Zo'n f 2.500,-) Dit objectief heeft mij dan ook nooit teleurgesteld. Prachtige beeldkwaliteit, heel stevig gebouwd.
Ik heb hem gebruikt op de F100, de D70s, en de D700. Hij deed het altijd zonder problemen, en gaf geweldig goede resultaten. Dus het is zeker een aanrader.
Als voornaamste nadeel zou ik het gewicht kunnen noemen. 1,3 kg is nogal stevig! Met een rugtas vind ik het wel te doen, maar voor een heuptas vind ik hem eigenlijk te zwaar.
Ik zie dat hij bij de handelaren op voorraad is, dus de kans is er. (KE/FK (momenteel alleen in België)/CN/CT)

De belangrijkste verschillen met de AF-S 70-200mm f/2.8G VR:
- VR, wat staat voor Vibration Reduction. Een systeem om camerabeweging op te vangen, met als resultaat dat je bij een paar stops minder licht nog uit de hand kan blijven fotograferen.
- AF-S. De S staat voor Silent Wave Motor. Dat is een scherpstelmotor, die in het objectief zit. Dat betekent: sneller en stiller scherpstellen. De volgende camera's vereisen een AF-S-objectief voor autofocus: D40, D40x, D60, D3000, D5000. Dat zijn camerabodies zonder ingebouwde scherpstelmotor. De AF 80-200mm f/2.8D kan er dan wel op, maar dan kun je alleen handmatig scherpstellen. Jij had dacht ik een D90, dus dan zit je in alle gevallen goed.
- De ontwikkeling van optieken staat niet stil. Daardoor is de AF-S 70-200mm f/2.8G wat betreft optische kwaliteit weer op een ietsje hoger plan dan de AF 80-200mm f/2.8D. Het is alleen de vraag of je het grote verschil in geld wilt bijleggen, zeker gezien het feit dat de AF 80-200mm f/2.8D toch ook bepaald geen kinderachtige beeldkwaliteit geeft.
- De AF-S 70-200mm f/2.8G VR is een stukkie zwaarder dan de AF 80-200mm f/2.8D. 1470 gram tegen 1300 gram.

Dank je! voorlopig zit het er even niet in (huis kopen enzo), maar goed, ooit zal het er wel van komen, en de 80-200 is natuurlijk qua budget erg aantrekkelijk :)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 sep 2009 19:54

jip_86 schreef:Broertje heeft een Canon 40D. Als ik dat zie en af en toe mag vast houden begint het bij mij ook wel te kriebelen.
Zie nu bijvoorbeeld de 50D, zelfde bodyopbouw (scrollwiel en afmetingen enzo). Aan de andere kant de 500D, die goedkoper is.

50D lijkt me relaxt, maar de 500D bied wel meer ruimte voor bijvoorbeeld een grip of een extra lens. lastig, lastig :)

Daar kan ik wel inkomen, dat het begint te kriebelen. Als ik in een camerawinkel loop, dan vind ik dat ook altijd wel bijzonder. Dat is wel bling-bling!

De Canon EOS 50D is een mooi toestel. Wat ik alleen jammer vind van Canon, is dat ze tegenwoordig kiezen voor zo'n hoge resolutie. Ik vind persoonlijk dat ze daarin te ver gaan. 15 MegaPixel op een APS-C-sensor is wel erg veel. Het nadeel is dan mindere prestaties op hogere gevoeligheden, en mindere scherpte op pixelniveau. De EOS 40D had dat allemaal niet (10 MP), en het is eigenlijk wel jammer dat die onderhand uitverkocht lijkt te zijn. Ziet er hetzelfde uit als de EOS 50D.
De EOS 500D heeft dezelfde resolutie als de EOS 50D.
Ondanks die nadelen hindert dat voor de EOS 500D blijkbaar niet voor een award.
Het zijn op zich prima camera's, hoor. Maar die hoge-resolutie-politiek van Canon is mijn smaak niet zo. Met de EOS 7D zijn ze nòg weer verder gegaan: 18 MP! Ik zie dat als pure overkill.

Daarom ben ik blij dat Nikon dat niet doet. Die houden het met APS-C gewoon bij 12 MegaPixel tot nu toe.
En ze halen er ook awards mee binnen. (Bijv. voor de D5000, en de D90.)
Als ik als D700-gebruiker door een camerawinkel loop, vind ik de D90 indrukwekkend mooi om te zien.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 11 okt 2009 13:47

Heb inmiddels een 5D gekocht, wat een supercamera is dit. Dus mijn 400D met Tamron 17-50 f/2.8 gaat in de verkoop.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 11 okt 2009 20:14

Boekenlezer schreef:
jip_86 schreef:Broertje heeft een Canon 40D. Als ik dat zie en af en toe mag vast houden begint het bij mij ook wel te kriebelen.

Daar kan ik wel inkomen, dat het begint te kriebelen. Als ik in een camerawinkel loop, dan vind ik dat ook altijd wel bijzonder. Dat is wel bling-bling!

De Canon EOS 50D is een mooi toestel. Wat ik alleen jammer vind van Canon, is dat ze tegenwoordig kiezen voor zo'n hoge resolutie. Ik vind persoonlijk dat ze daarin te ver gaan. 15 MegaPixel op een APS-C-sensor is wel erg veel. Het nadeel is dan mindere prestaties op hogere gevoeligheden, en mindere scherpte op pixelniveau. De EOS 40D had dat allemaal niet (10 MP), en het is eigenlijk wel jammer dat die onderhand uitverkocht lijkt te zijn. Ziet er hetzelfde uit als de EOS 50D.
De EOS 500D heeft dezelfde resolutie als de EOS 50D.
Ondanks die nadelen hindert dat voor de EOS 500D blijkbaar niet voor een award.
Het zijn op zich prima camera's, hoor. Maar die hoge-resolutie-politiek van Canon is mijn smaak niet zo. Met de EOS 7D zijn ze nòg weer verder gegaan: 18 MP! Ik zie dat als pure overkill.

Daarom ben ik blij dat Nikon dat niet doet. Die houden het met APS-C gewoon bij 12 MegaPixel tot nu toe.
En ze halen er ook awards mee binnen. (Bijv. voor de D5000, en de D90.)
Als ik als D700-gebruiker door een camerawinkel loop, vind ik de D90 indrukwekkend mooi om te zien.

Nou, ik heb dus afgelopen vrijdag in een winkel beide toestellen in de hand gehad. Moet zeggen dat de 500D toch wel erg klein is hoor. Je pink past er gewoon niet bij. Eigenlijk moet er dan dus een grip bij de 500D.
Als je dan het lijstje bij elkaar gaat optellen kom je op ongeveer honderd euro verschil in 500D-50D :O Ik geloof dat de keuze voor mij dan wel gemaakt is. Vraag is alleen nog of ik gek ben zo gelijk in dit segment in te stappen zonder uberhaupt een compact camera te hebben :P

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 okt 2009 06:36

CGK<3 schreef:Heb inmiddels een 5D gekocht, wat een supercamera is dit. Dus mijn 400D met Tamron 17-50 f/2.8 gaat in de verkoop.

wow, doe maar gek 8)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 12 okt 2009 10:14

Napoleon schreef:
CGK<3 schreef:Heb inmiddels een 5D gekocht, wat een supercamera is dit. Dus mijn 400D met Tamron 17-50 f/2.8 gaat in de verkoop.

wow, doe maar gek 8)

:lol: Heb inmiddels ook een Canon 300mm f/4 en een Sigma 100-300 f/4
8)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 12 okt 2009 10:18

Ook maar even een advertentie op dit forum geplaatst, dus, als je geinteresseerd bent in een mooie digitale spiegelreflexcamera met een lens die veel beter is dan de standaard kitlens, hier moet je zijn:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=9&t=23658

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 okt 2009 14:08

Gefeliciteerd!
Dus jij hebt de concurrent gekocht van mijn camera.
Mooi ding! d:)b

Voordeel van Canon t.o.v. Nikon is een aantal objectieven in het aanbod, die Nikon niet biedt. Zoals:
- TS-E 17 mm f/4L - Een tamelijk nieuw objectief. Nikon heeft hier geen equivalent voor.
- EF 24mm f/1.4L II USM - Een objectief waar je heel mooie dingen mee kan doen, lijkt mij. Nikon heeft zo'n objectief helaas niet.
- EF 28mm f/1.8 USM - Ooit had Nikon de AF 28mm f/1.4D. Die wordt echter niet nieuw meer verkocht. De enige vaste 28mm is de AF 28mm f/2.8D, maar die is niet eens lichtsterker dan de AF-S 17-35mm f/2.8D, noch kwalitatief beter, dus wat is daar dan nog zo interessant aan? Wat wel een mogelijkheid is voor Nikon, is de Carl Zeiss ZF Distagon T* 28mm f/2. Die heeft alleen geen autofocus. Maar qua beeldkwaliteit is een Carl Zeiss een goede keuze.
- EF 35mm f/1.4L USM - Nikon heeft de AF 35mm f/2D, die dus een stop lichtsterker is dan f/2.8. Er zijn geruchten over een AF-S 35mm f/1.4G die eraan zou komen, maar met geruchten moet je natuurlijk altijd afwachten of die ook uitkomen. Als ze die uitbrengen wil ik er wel een!
- EF 50mm f/1.2L USM - Nikon heeft de AF-S 50mm f/1.4G. Die komt qua lichtsterkte over een met de Canon EF 50mm f/1.4 USM. Scheelt wel erg veel in prijs met de f/1.2L!
- EF 85mm f/1.2L II USM - Nikon heeft de AF 85mm f/1.4D. Is ook heel lichtsterk, al is het ietsje minder dan de Canon (een halve stop, niet echt schokkend dus). De Nikon is echter wel een heel stuk betaalbaarder.
Verder kun je bij Canon ook kiezen voor f/4-zoomobjectieven i.p.v. f/2.8-zoomobjectieven. Die zijn goedkoper en lichter. Niet dat ik dat mis bij Nikon.
Nog een aantekening bij de genoemde lichtsterkte objectieven: het verzamelen daarvan is wel een verdraaid dure hobby! Vooral die EF 85mm f/1.2L! Reken daarvoor maar op zo'n 1800 euro! Met de TS-E 17mm f/4L is het nog erger. Reken dan maar op zo'n 2300 euro.
Aan de andere kant: objectieven verouderen niet snel, waardoor het een betere investering is dan een camerabody. En ach, als je ziet wat bijvoorbeeld het Leica M-systeem in dergelijk opzicht kost, waar hebben we het dan nog eigenlijk over...? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 17 okt 2009 12:12, 4 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Zaken”