Scheppingsmodel op eigen merites.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jammie
Mineur
Mineur

Re: Scheppingsmodel op eigen merites.

Berichtdoor Jammie » 06 okt 2009 09:42

Mortlach schreef:*mompelt iets over kernfusieprocessen in de zon*¨

Ik bedoel wie heeft dit onderzoek uitgevoerd, waar staat dat onderzoek etc.

Mortlach schreef:Nee, die man krijgt de Nobel-prijs, maar de kans lijkt mij groter dat ik op één dag de staatsloterij win én door de bliksem wordt getroffen dan dat die man ooit geboren gaat worden.

De Nobelprijs zal niet worden gegeven aan een persoon die evolutie verwerpt. Volgens jou statistiek wordt deze man nooit geboren. Dat is geen echte wetenschap Mortlach. Dat heet dan een dogma dat zo vast staat als een huis. Richard Dawkins geeft zelfs toe dat het Darwinisme verworpen kan worden.

Darwin mag dan aan het eind van de twintigste eeuw als overwinnaar uit de bus zijn gekomen, we moeten de mogelijkheid erkennen dat er nieuwe feiten aan het licht kunnen komen die onze opvolgers in de eenentwintigste eeuw zullen dwingen het darwinisme te verlaten of het onherkenbaar aan te passen Richard Dawkins, A Devils Chaplain, p. 135 geciteerd door Alister McGrath , Dawkins' God p. 113
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2009 10:41

Jammie schreef:Ik bedoel wie heeft dit onderzoek uitgevoerd, waar staat dat onderzoek etc.

Volgens mij kan elke middelbare scholier wel zo'n beetje deze berekeningen maken.

De Nobelprijs zal niet worden gegeven aan een persoon die evolutie verwerpt. Volgens jou statistiek wordt deze man nooit geboren. Dat is geen echte wetenschap Mortlach. Dat heet dan een dogma dat zo vast staat als een huis. Richard Dawkins geeft zelfs toe dat het Darwinisme verworpen kan worden.

Darwin mag dan aan het eind van de twintigste eeuw als overwinnaar uit de bus zijn gekomen, we moeten de mogelijkheid erkennen dat er nieuwe feiten aan het licht kunnen komen die onze opvolgers in de eenentwintigste eeuw zullen dwingen het darwinisme te verlaten of het onherkenbaar aan te passen Richard Dawkins, A Devils Chaplain, p. 135 geciteerd door Alister McGrath , Dawkins' God p. 113

Ja, theoretisch is die mogelijkheid er nog wel, op dezelfde manier dat de mogelijkheid bestaat dat de Atoomtheorie niet klopt, en dat de Aarde in het echt een platte schijf is die op de rug van 4 olifanten rust, die weer op A'tuin, de grote ruimteschildpad staan.

Dat is geen dogma. Dat is simpelweg het erkennen van een feit. En Dawkins zal er precies zo over denken, waardoor je citaat de verdenking van quote-mining op zich laadt. Ik heb Devils Chaplain nu niet bij de hand, maar ik weet vrij zeker dat het citaat verder gaat met "de bergen bewijzen die we hebben etc, etc."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 06 okt 2009 10:45

Jammie schreef:Martien, het kan een beetje onoverzichtelijk worden maar ik doe mijn best om dat te voorkomen. In het RATE-boek staat een tabel van verschillende gedateerde rotsformaties. Deze tabel laat zien dat ze niet allemaal dezelfde leeftijd geven, die eerste is opmerkelijk.

1. Mt. Ngauruhoe andesites, Conventional Age:1949,1953,1975, K-Ar: Not applicable, Rb-Sr 133±87, sm/Nd:197±160, Pb-Pb 3908±390
2. Uinkaret Plateau basalts, Conventional Age: <1,16 Miljoen, K-Ar: None, Rb-Sr 1143±220, Sm-Nd: 916±570, Pb-Pb: Not available
3. Somerset Dam layered mafic intrusion, Conventional Age: 216 Miljoen, K-Ar: 174±8, Rb-Sr 393±170, Sm-Nd: 259±76, Pb-Pb 1425±1000
4. Cardenas Basalt, Conventional Age: 1103 miljoen, k-Ar: 516±30, Rb-Sr: 1111±81 en 892±82, Sm-Nd 1588±170, Pb-Pb: 1385±950
5. Bass Rapids diabase still , Conventional Age 1070 miljoen, K-Ar: 841,5±164, Rb-Sr 1055±46, 1060±24, 1075±34, 1007±79, Sm-Nd: To much scatter, 1379±140, 1330±360,1336±380, Pb-Pb: 1250±130, To much scatter, 1584±420, 1327±230
6. Apache Group Basalts, Conventional Age: 1100 Miljoen, K-Ar: Too much scatter, Rb-Sr: 2295±300, Sm-Nd: Not enough spread, Pb-Pb: 1304±69
7. Apache Group diabase sills, Conventional Age: 1130 Miljoen, K-Ar: Too much scatter, Rb-Sr: 2067±380, Sm-Nd: Too much scatter, Pb-Pb 1142±98 en 1146±59
8. Brahma amphibolites, Conventional Age: 1740-1750 Miljoen, K-Ar: Too much scatter, Rb-Sr: 840±86 en 1240±84 Sm-Nd: 1678±60 en 1655±40, Pb-Pb: 1864±78 en 1883±53
9. Elves Chasm Grandiorite, Conventional Age: 1840 Miljoen, K-Ar: Not available, Rb-Sr: 1512±140, Sm-Nd: 1664±200, Pb-Pb: 1933±220
10. Beartooth andesitic amphibolite, Conventional Age: 2790 Miljoen, K-Ar: Too much scatter, Rb-Sr: 2515±110, Sm-Nd: 2886±190, Pb-Pb: 2689,4±8,6

Tot zover de tabel, ik vind de tabel erg opmerkelijk. RATE heeft mijns inziens goed onderzoek gedaan door dit te bekijken.

En in WELK onderzoek staat nou dat de wereld 6000 jaar oud is?

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 06 okt 2009 10:56

jammi schreef:Maar ik ken geen argumenten voor een oude aarde, alleen voor een jonge.

Nou jok je.
:^o

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 06 okt 2009 11:07

martien schreef:En in WELK onderzoek staat nou dat de wereld 6000 jaar oud is?

Vreemde opmerking martien, we hadden het erover dat de methoden niet met elkaar in overeenstemming zijn. Je kan dus hiermee geen leeftijden bepalen. Dat is dus een aanzet tot het zoeken naar een alternatief. Als de methode niet werkt op bekende leeftijden waarom zou hij dan wel moeten werken op onbekende leeftijden. Dat is mijn vraag achter de dateringsmethoden. Er staat inderdaad geen 6.000 jaar in de tabel. Dit accepteert de gangbare wetenschap niet. Maar de methode van deze wetenschap werkt niet. RATE toont aan dat deze methoden niet werken, of niet met elkaar in overeenstemming zijn. Dus er is een alternatief nodig, hoe kunnen we de leeftijd van de aarde bepalen, via objectieve empirische wetenschap. De gangbare wetenschap die ziet een waarde, een verhouding, als ze dateren ze geven hier de interpretatie aan dat het gesteente zo en zo oud moet zijn, maar de ene methode geeft een andere verhouding dan de andere, dat is nu erg jammer is het niet?

Ik zou trouwens een logische conclusie kunnen maken. Bekende rotsformatie is ontstaan in 1949 door vulkanische uitbarsting. Hij wordt gedateerd (laagste datering) op 133 miljoen jaar. Dus 133 miljoen jaar verval kan in 60 jaar plaatsvinden. 1,5 miljard jaar kan dus in 676 jaar plaats vinden, ik zeg niet dat dit gebeurt is, let daar wel op. 4,6 miljard jaar kan 2075 jaar plaatsvinden. Wat is de kronkel in mijn redenering? Dus 133 miljoen jaar wat eigenlijk in 60 jaar moest zijn omdat we betrouwbare bronnen hebben van de uitbarsting. Geeft te denken.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 06 okt 2009 11:08

martien schreef:Nou jok je. :^o

Mijn neus is nog klein dus... :D Halve leugen dan :) Ik weet misschien wel een argument maar die vind ik niet overtuigend. Ik ken alleen dateringsmethoden die een overtuigende rol zouden moeten spelen. Verder: The Rocks cry out: The earth is young :)

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 06 okt 2009 11:22

Mortlach schreef:Volgens mij kan elke middelbare scholier wel zo'n beetje deze berekeningen maken.

Dat is geen argument Mortlach. En ook geen referentie.

Mortlach schreef:Ja, theoretisch is die mogelijkheid er nog wel, op dezelfde manier dat de mogelijkheid bestaat dat de Atoomtheorie niet klopt, en dat de Aarde in het echt een platte schijf is die op de rug van 4 olifanten rust, die weer op A'tuin, de grote ruimteschildpad staan.

Vreemde vergelijking Mortlach. Dit lijkt op religie, darwingodreligie. Nieuw soort religie uitgevonden? Dat de aarde en platte schijf is op olifanten, is natuurlijk een mythe een onzinverhaaltje. Maar evolutie is een theorie, deze theorie kan verworpen worden. Verder staan atomen sterker dan evolutie (van amoebe tot mens), omdat dit spreekt van directe waarnemingen. Darwinistische evolutie (amoebe tot mens) spreekt van interpretatie volgens eigen paradigma en niet van directe waarneming. Maar dit topic is niet bedoeld om de evolutietheorie kritisch te bekijken maar om het scheppinsmodel te bekijken. Maar laten we eerlijk kijken, elke theorie kan verworpen worden als er weer nieuw materiaal komt wat die theorie ontkracht.

Mortlach schreef:Dat is geen dogma. Dat is simpelweg het erkennen van een feit. En Dawkins zal er precies zo over denken, waardoor je citaat de verdenking van quote-mining op zich laadt. Ik heb Devils Chaplain nu niet bij de hand, maar ik weet vrij zeker dat het citaat verder gaat met "de bergen bewijzen die we hebben etc, etc."

Evolutie (van amoebe tot mens) is geen feit, het is een interpretatie van de gegevens (Maar hierover genoeg in dit topic). Of het quote-mining is kan ik niet controleren, heb Devils Chaplain niet in mijn boekenkast. Maar waarom zou Alister McGrath dat doen. Hij heeft respect voor Dawkins en bewondert zijn schrijfkunst. Hij werkt in Oxford als ik me niet vergis op dezelfde Universiteit. Alister is geen creationist, maar (naar ik geloof) accepteerd hij de evolutietheorie (amoebe tot mens) maar ziet dat God een rol speelt in het evolutieproces. Hij wijdt zelfs een boek aan hem, dan moet je uitkijken voor quote-mining anders sta je een stuk zwakker met je argumenten. Mijn conclusie: "Ik geloof niet in je quote-mining argument, Ik denk dat je moet uitkijken om iemand zomaar te beschuldigen van quote-mining.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 06 okt 2009 11:38

Jammie schreef: Ik weet misschien wel een argument maar die vind ik niet overtuigend.

Ach ja...
Ik ken alleen dateringsmethoden die een overtuigende rol zouden moeten spelen.

Die zijn er natuurlijk wel, maar ... "je vindt ze niet overtuigend".

Verder: The Rocks cry out: The earth is young :)

Welnee.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 06 okt 2009 11:53

Jammie schreef:
martien schreef:En in WELK onderzoek staat nou dat de wereld 6000 jaar oud is?

Vreemde opmerking martien,

Vind je? Ik vind het een volstrekt normale vraag. Daar hadden we het toch over? Toch niet over een beetje meer of een beetje minder dan zoveel honderd miljoen jaar?

we hadden het erover dat de methoden niet met elkaar in overeenstemming zijn.

Daar had JIJ t over. En ik zei dat een beetje frunnikken aan de dateringsuitkomsten je never nooit niet een faktor van pakweg een miljoen gaat opleveren.

Je kan dus hiermee geen leeftijden bepalen.

Jewel hoor. Tot op 1% nauwkeurig. Over honderden miljoenen jaren.

Dat is dus een aanzet tot het zoeken naar een alternatief.

Welnee. Het zit in de weg bij de creationisten dat de uitkomsten een oude aarde opleveren en dat vinden ze lastig omdat ze een 2000 jaar oud boek tot wetenschapsprofetie hebben verheven en DAT is waar t schoentje wringt en DAAROM is er "gezocht" naar een "alternatief". En dat zieken is volstrekt gekleurd doordat er een enorm sterke wens is om bepaalde uitkomsten te WILLEN krijgen, zie de uitspraken van het ICR, en DUS is het pseudo wetenschap. DAT is de aanzet en niets anders.

Als de methode niet werkt op bekende leeftijden

Hij werkt prima. Allemaal werken ze prima.

waarom zou hij dan wel moeten werken op onbekende leeftijden.

Ze werken prima.

Dat is mijn vraag achter de dateringsmethoden.

Welnee. Je wil perse horen dar er 6000 jaar uitkomt.

Er staat inderdaad geen 6.000 jaar in de tabel.

Mooi. Ook niet in de verste verte.

Dit accepteert de gangbare wetenschap niet.

NEE, creationisten accepteren de wetenschap niet. NIET andersom. En apekool accepteren ze ook niet.

Maar de methode van deze wetenschap werkt niet.

In your dreams.

RATE toont aan dat deze methoden niet werken, of niet met elkaar in overeenstemming zijn.

In your sweet dreams.

Dus er is een alternatief nodig,

Welnee. De creationistische community WIL wat anders horen dan dat 2x2 vier is.

hoe kunnen we de leeftijd van de aarde bepalen, via objectieve empirische wetenschap.

Ga es bij de geologie kijken.

De gangbare wetenschap die ziet een waarde, een verhouding, als ze dateren ze geven hier de interpretatie aan dat het gesteente zo en zo oud moet zijn, maar de ene methode geeft een andere verhouding dan de andere, dat is nu erg jammer is het niet?

Wat jammer is, is dat er niet bij verteld wordt dat deze RATE club een volstrekt vooringenomen positie heeft. Heb je de verontrusting gelezen van die meneer van de ASA over de rapportage van de RATE club?

Ik zou trouwens een logische conclusie kunnen maken. Bekende rotsformatie is ontstaan in 1949 door vulkanische uitbarsting. Hij wordt gedateerd (laagste datering) op 133 miljoen jaar. Dus 133 miljoen jaar verval kan in 60 jaar plaatsvinden.

???? Hoe?

1,5 miljard jaar kan dus in 676 jaar plaats vinden, ik zeg niet dat dit gebeurt is, let daar wel op. 4,6 miljard jaar kan 2075 jaar plaatsvinden. Wat is de kronkel in mijn redenering? Dus 133 miljoen jaar wat eigenlijk in 60 jaar moest zijn omdat we betrouwbare bronnen hebben van de uitbarsting. Geeft te denken.

Als je de methoden maar onjuist genoeg toepast kan je alles krijgen wat je wil. Maar met wetenschap heeft dat natuurlijk NIETS te maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2009 11:57

Jammie schreef:Ik zou trouwens een logische conclusie kunnen maken. Bekende rotsformatie is ontstaan in 1949 door vulkanische uitbarsting. Hij wordt gedateerd (laagste datering) op 133 miljoen jaar. Dus 133 miljoen jaar verval kan in 60 jaar plaatsvinden.

Ik had toch al opgemerkt dat het dateren van nieuwe vulkanische aardlagen een hele onbetrouwbare uitkomst geeft? Heb ik die opmerking dan voor niks gemaakt? 50 jaar is in de geologie niet eens te onderscheiden van 0.

1,5 miljard jaar kan dus in 676 jaar plaats vinden, ik zeg niet dat dit gebeurt is, let daar wel op. 4,6 miljard jaar kan 2075 jaar plaatsvinden. Wat is de kronkel in mijn redenering? Dus 133 miljoen jaar wat eigenlijk in 60 jaar moest zijn omdat we betrouwbare bronnen hebben van de uitbarsting. Geeft te denken.

Het geeft vooral te denken dat creationisten maar metingen blíjven uitvoeren waarvan de rest van de wereld allang heeft bewezen dat het onbetrouwbare gegevens oplevert.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2009 12:01

Jammie schreef:Dat de aarde en platte schijf is op olifanten, is natuurlijk een mythe een onzinverhaaltje.

Oei, jij beweert dat myhtes onzinverhaaltjes zijn.... oeioei. En daarnaast heb ik ongeveer een 40-tal boeken in de kast staan die precies gaan over die Schijfwereld op de rug van A'tuin de ruimteschildpad.

Evolutie (van amoebe tot mens) is geen feit, het is een interpretatie van de gegevens (Maar hierover genoeg in dit topic). Of het quote-mining is kan ik niet controleren, heb Devils Chaplain niet in mijn boekenkast. Maar waarom zou Alister McGrath dat doen. Hij heeft respect voor Dawkins en bewondert zijn schrijfkunst. Hij werkt in Oxford als ik me niet vergis op dezelfde Universiteit. Alister is geen creationist, maar (naar ik geloof) accepteerd hij de evolutietheorie (amoebe tot mens) maar ziet dat God een rol speelt in het evolutieproces. Hij wijdt zelfs een boek aan hem, dan moet je uitkijken voor quote-mining anders sta je een stuk zwakker met je argumenten. Mijn conclusie: "Ik geloof niet in je quote-mining argument, Ik denk dat je moet uitkijken om iemand zomaar te beschuldigen van quote-mining.

Als ik de kans krijg zal ik het eens nazoeken; maar het geeft te denken wat McGrath dan wél precies bedoelt met dit citaatje buiten de indruk te willen wekken dat zelfs de grootste voorvechter Dawkins niet 100% zeker is. Quote-minen is - helaas - aan de orde van de dag in Kamp Crea.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2009 12:05

martien schreef:
Ik zou trouwens een logische conclusie kunnen maken. Bekende rotsformatie is ontstaan in 1949 door vulkanische uitbarsting. Hij wordt gedateerd (laagste datering) op 133 miljoen jaar. Dus 133 miljoen jaar verval kan in 60 jaar plaatsvinden.

???? Hoe?

Voornamelijk hoe het bestaat dat die aardlaag in het proces niet verdampt is vanwege de warmteontwikkeling die factor 2 miljoen keer is vergroot.

1,5 miljard jaar kan dus in 676 jaar plaats vinden, ik zeg niet dat dit gebeurt is, let daar wel op. 4,6 miljard jaar kan 2075 jaar plaatsvinden.

Niet zonder de aarde te laten verdampen.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 06 okt 2009 12:37

Mortlach schreef:Oei, jij beweert dat myhtes onzinverhaaltjes zijn.... oeioei. En daarnaast heb ik ongeveer een 40-tal boeken in de kast staan die precies gaan over die Schijfwereld op de rug van A'tuin de ruimteschildpad.

Beste boekenkast vol dan. Hou je van sciencefiction?

Mortlach schreef:Als ik de kans krijg zal ik het eens nazoeken; maar het geeft te denken wat McGrath dan wél precies bedoelt met dit citaatje buiten de indruk te willen wekken dat zelfs de grootste voorvechter Dawkins niet 100% zeker is. Quote-minen is - helaas - aan de orde van de dag in Kamp Crea.

Doe dat dan zijn we er gelijk uit. Uitkijken Mortlach met valse beschuldigingen. Quote-minen zullen beide kampen wel doen denk ik, maar zonder hard 'bewijs' is dat niet zomaar te zeggen. Verder hoort Alister McGrath niet tot het crea-kamp. Maar tot het kamp dat tussen crea en evo in ligt nl. een door God gestuurde evolutie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2009 12:42

Jammie schreef:
Mortlach schreef:Oei, jij beweert dat myhtes onzinverhaaltjes zijn.... oeioei. En daarnaast heb ik ongeveer een 40-tal boeken in de kast staan die precies gaan over die Schijfwereld op de rug van A'tuin de ruimteschildpad.

Beste boekenkast vol dan. Hou je van sciencefiction?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Discworld

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 06 okt 2009 12:45

Mortlach schreef:???? Hoe?

That's the question. Hoe? Hoe kan het dat een gesteente van 60 jaar oud (laagste datering) gedateerd wordt op 133 miljoen jaar. Dat moet toch ook al genoeg warmte afgeven? Omdat we allemaal nog leven en ik niet met een zware handicap als gevolg van de radioactieve straling ter wereld gekomen ben is het duidelijk dat dit geen schadelijke gevolgen heeft gehad voor de mensheid. Alhoewel ik ben nog lang geen 60 :)

Mortlach schreef:Voornamelijk hoe het bestaat dat die aardlaag in het proces niet verdampt is vanwege de warmteontwikkeling die factor 2 miljoen keer is vergroot.

Zijn er aanwijzingen dat wanneer je bijvoorbeeld de vervalsnelheid 20 keer versneld dat er dan teveel warmte vrijkomt?

Mortlach schreef:Niet zonder de aarde te laten verdampen.

Ik rekende vanuit die 133 miljoen jaar. Ik zie ook wel in dat je zo niet kan rekenen. Maar het gesteente wat gedateerd is met die methode van 133 miljoen jaar is ook gedateerd met de Pb-Pb-methode en die dateerde het op 3,9 miljard. Waarom is dat zo? Ik wil toch niet beweren dat de wereld met deze methode slechts 80 jaar oud is. Maar het dient een verklaring te hebben. Ik ben namelijk nog steeds niet verdampt, en Nieuw-Zeeland heeft ook nog steeds inwoners die gezond zijn :) duss....

Terug naar “Archief”