Michael schreef:Wat jij wilt jongen
Ja, ik wil misverstanden wel voorkomen en seculier zionisme is volgens mij geen tegenspraak maar een pleonasme.

Moderator: Moderafo's
Michael schreef:Wat jij wilt jongen
Michael schreef:Maar seculier zionisme is een tegenspraak omdat zionisme nooit seculier is..
Weet je het zeker van dat pleonasme?
mohamed schreef:Michael schreef:Maar seculier zionisme is een tegenspraak omdat zionisme nooit seculier is..![]()
Theodor Herzl was zo seculier als het maar kan en dat is één van de grondleggers.
Weet je het zeker van dat pleonasme?
Ja dat weet ik zeker want ik heb mij er in verdiept en jij klaarblijkelijk niet.
Michael schreef:mohamed schreef:Michael schreef:Maar seculier zionisme is een tegenspraak omdat zionisme nooit seculier is..![]()
Theodor Herzl was zo seculier als het maar kan en dat is één van de grondleggers.
Ik denk dat je dat wilt herformuleren als "Theodoor Herzl was Jood. Maar hij had het toch over seculier Zionisme."
Klaarblijkelijk...
Je stelt dus dat een pleonasme een tegenspraak is?
Ik noem seculier zionisme een tegenspraak. Jij verbetert me en zegt dat ik een pleonasme bedoel.
Een pleonasme is echter geen tegenspraak. En seculier zionisme is ook geen pleonasme omdat seculier geen duidelijk inherente eigenschap van zionisme is.
Vandaar:
Weet je het nog steeds zeker, van dat pleonasme?
mohamed schreef:Herzl analyseerde antisemitisme op een hoogst opmerkelijke manier en vergeleek zijn idee over de emigratie van de Joden naar de nieuwe staat met de exodus uit Egypte. Nee, het zionisme is geen stroming, maar een uitgewerkt plan van mensen die zich Joden noemen en uit zijn op geld en macht.
mohamed schreef:Ik vind seculier zionisme een pleonasme omdat het zionisme in beginsel is bedacht door een seculiere Jood, dus ja ik weet het nog steeds zeker!
Sabra schreef:mohamed schreef:Herzl analyseerde antisemitisme op een hoogst opmerkelijke manier en vergeleek zijn idee over de emigratie van de Joden naar de nieuwe staat met de exodus uit Egypte. Nee, het zionisme is geen stroming, maar een uitgewerkt plan van mensen die zich Joden noemen en uit zijn op geld en macht.
Weet je wel wat de aanleiding was voor Herzl om te komen tot zijn plan, zoals geformuleerd in ´De Jodenstaat´?
Michael schreef:mohamed schreef:Ik vind seculier zionisme een pleonasme omdat het zionisme in beginsel is bedacht door een seculiere Jood, dus ja ik weet het nog steeds zeker!
Tjeempie,
Nog een vraagje dan... Was het een deel van het woordenspel vanaf het begin om dit slimme puntje te maken? Of begon het met een misverstand... Ik heb behoorlijk moeten zwemmen om je te volgen. Ik ben in ieder geval blij dat ik er niet van uit ging dat je dom bent lol![]()
Maarruh, het blijft voor mij een tegenspraak onafhankelijk van Herzl zijn mening
Ik ben het met Sabra eens, ik weet niet veel van Herzl, enkel wat ik online over hem vond, ik denk dat hij de onderdrukking zat was veel eerder dan dat hij uit was op geld en macht. Hij klinkt meer als een idealist dan een duivel. Daarbij, rijk of machtig is hij er niet bepaald van geworden. Hij heeft wel een mooie grafsteen van Israel gekregen.
Het lijkt me duidelijk dat Israel opgericht is vanuit duizenden idealen en sommigen daarvan zijn logischerwijs duisterder dan anderen.... Ik ben kritisch dat weet je. Maar laten we wel objectief proberen te blijven. Ik zie geen reden om uit te gaan van slechte motieven.
mohamed schreef:Maarruh, het blijft voor mij een tegenspraak onafhankelijk van Herzl zijn mening
Herzl was een seculiere Jood en de grondlegger van het moderne zionisme, maar desondanks vind jij seculier zionisme een tegenspraak? Nu ben ik ook verward! Herzl is van grote invloed op de staat Israël geweest.
Ik ben het met Sabra eens, ik weet niet veel van Herzl, enkel wat ik online over hem vond, ik denk dat hij de onderdrukking zat was veel eerder dan dat hij uit was op geld en macht. Hij klinkt meer als een idealist dan een duivel. Daarbij, rijk of machtig is hij er niet bepaald van geworden. Hij heeft wel een mooie grafsteen van Israel gekregen.
Het is fijn dat je van het goede in de mens uitgaat, maar is het niet eerlijker om de Jodenstaat eerst te lezen alvorens je een mening over Herzl vormt?
Het lijkt me duidelijk dat Israel opgericht is vanuit duizenden idealen en sommigen daarvan zijn logischerwijs duisterder dan anderen.... Ik ben kritisch dat weet je. Maar laten we wel objectief proberen te blijven. Ik zie geen reden om uit te gaan van slechte motieven.
Objectiviteit heb ik hoog in het vaandel en dat je kritisch bent weet ik en daarom verbaas je me nu een beetje. Ik vrees dat alles er op wijst dat de staat Israël niet koosjer is.
Michael schreef:Ja maar seculier betekent "Niets met religie te maken hebbend" een seculiere Jood is dus net zoiets als een seculiere kerk. Of een vegetarisch kippepootje.
Een tegenspraak, het bestaat niet of is bedoeld als analogie. Uiteindelijk werkt het mijn inziens enkel verwarrend. Ik denk dat Herzl met seculier bedoelde onafhankelijk van wat voor jood je bent. Zo ook erkennend dat er vele verschillen zijn.
Ik noem dat echter niet seculier, maar heb verder geen bezwaren tegen die intentie. Zolang we hem benoemen zoals ze is. Als het enkel een woestijn was en niemand anders er aanspraak op zou kunnen maken zou ik geen enkel bezwaar tegen zionisme hebben.
Nou, ik geef je door dit te zeggen de kans om je mening te onderbouwen. Ik heb niet de tijd gehad om het boek te lezen. Ik heb wat stukjes over de man gelezen, wat kritieken en wat israelisch lof. En een paar stukken uit verschillende van zijn teksten.
Nogmaals ik weet dus niet veel van hem, maar hij lijkt mij tot dusverre een idealist. Dat sluit verborgen motieven niet uit, maar ik ga daar inderdaad niet direct vanuit. En verder weet iedereen dat Idealisten met de beste intenties net zo vaak aan de wieg van iets verschikkelijks staan als aan de wieg van iets moois. Mijn mening over herzl is niet belangerijk in mijn uiteindelijke mening over Israel.
Je bekijkt het nu zwart wit denk ik, niet perse objectief... Verborgen motieven bij de oprichting van Israel zijn niet koosjer. Het gedrag in de laatste oorlogen is niet koosjer. Haar destabilizerende houding is niet koosjer. De rellen in de politiek zijn niet koosjer, het racisme is niet koosjer. Er is heel veel wat niet koosjer is.
Maar dan heb je nog miljoenen burgers die gewoon mensen zijn met goede en slechte punten. Mensen die naar Israel gekomen zijn om iets op te bouwen. Mensen die hopen op een positieve verandering. Mensen die willen vechten voor hun land. Er is niets mis met nationalisme (zolang het in balans blijft) er is niets mis met het jodendom. En onafhankelijk van de regering en de inteligentia is een land in eerste instantie van de burgers. Dus ook van alle wensen die er zijn die niet negatief zijn.
Het is een dunne lijn die we bewandelen. Laten we dus vooral bleed blijven kijken en ons niet blindstaren op iets. Dat is het grote gevaar, tunnelvisie. Zowel het "Alles aan israel is goed" als het "Alles aan israel is fout" idee is uiteindelijk niet objectief. Het is een complexe kwestie waar we echt niet uit komen met een of andere vorm van tunnelvisie.
mohamed schreef:Michael schreef:Ja maar seculier betekent "Niets met religie te maken hebbend" een seculiere Jood is dus net zoiets als een seculiere kerk. Of een vegetarisch kippepootje.
Lol een seculiere kerk, misschien bestaan ze wel!![]()
Nee, een seculiere Jood slaat op de Joodse etniciteit zoals bijvoorbeeld een seculiere Nederlander.
Een tegenspraak, het bestaat niet of is bedoeld als analogie. Uiteindelijk werkt het mijn inziens enkel verwarrend. Ik denk dat Herzl met seculier bedoelde onafhankelijk van wat voor jood je bent. Zo ook erkennend dat er vele verschillen zijn.
Nee, het is geen tegenspraak, maar jij bent van mening dat Joden geen ras zijn en daardoor maak jij er een tegenspraak van. Ook ik heb lang gedacht dat de Joden geen ras waren, maar ik ben daar door kennisname van feiten toch anders over gaan denken. Wanneer ik met een donker meisje zou huwen wat hier geboren is, zouden onze kinderen dan geen Nederlanders zijn ongeacht hun religie?
Ik noem dat echter niet seculier, maar heb verder geen bezwaren tegen die intentie. Zolang we hem benoemen zoals ze is. Als het enkel een woestijn was en niemand anders er aanspraak op zou kunnen maken zou ik geen enkel bezwaar tegen zionisme hebben.
Ik vind het raar om antisemitisme als harnas te gebruiken, maar dat zal wel aan mij liggen!
Nou, ik geef je door dit te zeggen de kans om je mening te onderbouwen. Ik heb niet de tijd gehad om het boek te lezen. Ik heb wat stukjes over de man gelezen, wat kritieken en wat israelisch lof. En een paar stukken uit verschillende van zijn teksten.
Ja en dat heb ik gedaan, ik heb je de schrijver, het boek en het ISBN nummer genoemd, maar uiteraard kun je er voor kiezen het niet te lezen.
Je bekijkt het nu zwart wit denk ik, niet perse objectief... Verborgen motieven bij de oprichting van Israel zijn niet koosjer. Het gedrag in de laatste oorlogen is niet koosjer. Haar destabilizerende houding is niet koosjer. De rellen in de politiek zijn niet koosjer, het racisme is niet koosjer. Er is heel veel wat niet koosjer is.
Dat klopt en daarom vind ik het vreemd dat men geen kritiek zou mogen hebben op de staat Israël! De manier waarop Herzl over de gewone Joden zal ik maar zeggen schreef, zou men antisemitisch kunnen noemen en daarom stel ik jou bij deze een wedervraag als ik mag, bestaat er zoiets als Joods antisemitisme denk je?
Maar dan heb je nog miljoenen burgers die gewoon mensen zijn met goede en slechte punten. Mensen die naar Israel gekomen zijn om iets op te bouwen. Mensen die hopen op een positieve verandering. Mensen die willen vechten voor hun land. Er is niets mis met nationalisme (zolang het in balans blijft) er is niets mis met het jodendom. En onafhankelijk van de regering en de inteligentia is een land in eerste instantie van de burgers. Dus ook van alle wensen die er zijn die niet negatief zijn.
Als er niets mis is met het Jodendom, waarom hamerde Paulus er dan zo op dat de heidenen zich absoluut niet (Gal 5,2) moesten laten besnijden?
Het is een dunne lijn die we bewandelen. Laten we dus vooral bleed blijven kijken en ons niet blindstaren op iets. Dat is het grote gevaar, tunnelvisie. Zowel het "Alles aan israel is goed" als het "Alles aan israel is fout" idee is uiteindelijk niet objectief. Het is een complexe kwestie waar we echt niet uit komen met een of andere vorm van tunnelvisie.
Nee klopt, maar het is jammer dat zoveel mensen denken dat het iets religieus' is, dat druist tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in.
Michael schreef:mohamed schreef:Nee, een seculiere Jood slaat op de Joodse etniciteit zoals bijvoorbeeld een seculiere Nederlander.
Ja, ik weet dat je gelooft in die mythe
Ze zijn niet joods als jij een jood zou zijn. Hoewel men daar vaak heel soepel in is. Enkel als je donkere dame dat is.
Die keuze is inderdaad aan mij. Ik heb verschillende fragmenten gelezen. Je kunt argumenten geven als je wilt. Ik wil best aannemen dat je geen fan bent van de man en ik ga hem mede daarom niet verdedigen. Maar zelfs als het een duivel blijkt te zijn ipv een idealist blijft het feit staan dat hij niet de enige input voor de joodse staat is, miljoenen anderen hebben er ook wat over te zeggen.
Ik vind hem gewoon niet belangerijk genoeg. En ik heb geen zeeen van tijd
Ik geloof dat antisemitisme gedefinieerd is als "Haat tegenover joodse mensen" dus als een Jood joden haat is de definitie van toepassing. Maar uiteindelijk is dat schermen met woorden. Wat wil je zeggen, dat hij een anti semiet was? En volgens die definitie, wat betekent dat dan, niet veel toch? Hij kan nog steeds ook in joden geloven. En dat deed hij natuurlijk ook.
Ik weet het niet... Gokje: Omdat Paulus een hekel had aan Joden? Maar als dat zo was. Moet ik dat dan ook hebben? Ik ben helemaal niet overtuigd van Paulus. Jezus was altijd open accepterend en liberaal. Paulus is dat niet. Wat mij betreft is wat paulus over het christendom zegt enkel waar als het Jezus zijn woorden bevestigd. Bij elke tegenspraak heeft Paulus het bij het verkeerde eind.
Als het religieus is is het een rotte variant van wat de bedoeling was. Besides, religie geeft geen rechten in mijn inzicht. Als ik geloof in de God mokole mmembe dan heb ik ook niet plots recht op centraal afrika, wat mijn heilig boek er ook over zegt. Israel is een land vanwege de toestemming van de wereld. Niet vanwege de torah. De joden zijn een volk vanwege hun eigen keuze.
Michael schreef:Als nuancering op mijn verhaal: strikt genomen ben je automatisch een jood als je moeders genetische lijn rechtstreeks naar Abraham leidt. Dit is niet dezelfde definitie als een ras. En hoewel het ook zeker niet waar is voor alle Joden. Zullen veel meer mensen op die manier in ieder geval theoretisch verbonden zijn dan puur vanuit het rassen idee mogelijk is... Maar dan moet je dus de religieuze interpretatie en niet de etnische interpretatie volgen. Die religieuze interpretatie komt overigens wel met de feiten overeen. De meeste Joden hebben Israelisch genetisch materiaal in hun lichaam. Maar dat is dus niet hetzelfde als een ras zijn. Wij zijn allemaal een smeltpot van genetisch materiaal van diverse origine. Dat is normaal. En als je iedereen die israelisch genetisch materiaal heeft als Jood rekent zijn er enkele orden groten meer joden op deze wereld dan we denken. De moeder lijn kunnen we niet goed controleren geloof ik. Maar ook als we dat konden, dat maakt nog geen etnische groep.
Wat het betekent dat Theodor Herzl een antisemiet was, is een hele interessante vraag! Herzl had een uitgesproken hekel aan Joodse kooplui die de markten afschuimden met hun koopwaar en wilde voorkomen dat deze mensen in het nieuwe land hun oude handel weer oppakten! Daar spreekt nogal wat antisemitisme uit vind ik en daaruit blijkt ook duidelijk dat Herzl de Joden niet als een gelijkwaardig geheel zag. Om een staat te vormen op een nieuw stuk land zijn vele mensen nodig en om de mensen daar te krijgen zijn vervoersmiddelen benodigd. Ook hier had Herzl een oplossing voor! In mijn optiek is het veelzeggend dat Herzl een antisemiet was.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten