bidden in het openbaar.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: bidden in het openbaar.

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2009 16:26

tante-tortel schreef:
mohamed schreef:
Ik kan je cynisme wel plaatsten Mortlach en bovendien vinden we in de Bijbel het bidden en zingen in groepen niet terug. De vraag die we ook kunnen stellen is waar dat gedrag vandaan komt en wie het bedacht heeft. Om Jezus te citeren 'is het uit de mensen of uit God?'

Ik zou je willen adviseren om de Bijbel nog maar eens open te slaan.
En dan te denken aan: het gehele volk stond biddende te wachten op het tempelplein tot de Hogepriester naar buiten kwam om hen te zegenen.
Bij de overtocht door de Jordaan: mirjam zong en danste. En het volk deed mee.
De ark die binnen gehaald werd bij David: dansend en zingend!

En: Efe: 5: 18 En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest, 19 en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte, 20 dankt te allen tijde in de naam van onze Here Jezus Christus God, de Vader, voor alles, 21 en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus.

En:Kol. 3:16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten. 17 En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!

Ik denk dat als je goed leest je zelf nog wel meer voorbeelden zult kunnen vinden.

Je gelooft het misschien niet, maar je bent een van mijn favoriete tantes! :mrgreen:
Wat ik nog graag wil weten van je is op welke melodie we het horen te zingen?

Riska

Berichtdoor Riska » 05 okt 2009 16:31

Bidden binnen onze gemeente is voorbede. De voorganger/dominee dankt voor de bevrijding waaruit wij mogen leven, hij doet voorbede voor de nood in de wereld en voor zieken uit de eigen gemeente. Dan is er een periode van volstrekte stilte, ingeleid door woorden als: "wij brengen tot U wat diep in ons hart leeft en wij aan geen mens zouden durven zeggen".. die stilte duurt echt zo lang dat ieder woorden kan vinden voor zichzelf of gewoon alleen maar stil kan worden voor God. Gastpredikanten bij ons moeten daar nog wel eens aan wennen. Het gebed eindigt met het Onze Vader.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2009 16:49

Riska schreef:Dan is er een periode van volstrekte stilte, ingeleid door woorden als: "wij brengen tot U wat diep in ons hart leeft en wij aan geen mens zouden durven zeggen".. die stilte duurt echt zo lang dat ieder woorden kan vinden voor zichzelf of gewoon alleen maar stil kan worden voor God.

Ik ken ook een vrouwelijke dominee die dat doet, hakt er altijd wel in.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 okt 2009 16:59

mohamed schreef:Je gelooft het misschien niet, maar je bent een van mijn favoriete tantes! :mrgreen:

Dan ben je één van de weinige hier op het forum :mrgreen:
Maar in het echte leven zijn er velen die dat vinden.... :D
Nou ik zou zeggen welke vind jij?
Ik kan nergens terug lezen in de Bijbel op welke melodie dat was. Ook niet wat voor mooie melodieën David speelde op de harp.
Zou wel mooi zijn als we dat nog konden achterhalen.
Maar ik heb eens een uitvoering met het koor gegeven waarin we mirjams zegen gezang opvoerden. Prachtig was dat.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2009 20:37

Mortlach schreef:Natuurlijk zegt ie dat de huidige generatie de wederkomst nog gaat meemaken; dat zei Jezus zelf immers ook al van zíjn generatie, oh wacht...

Als je zin hebt, daar is al een hele interessante langlopende discussie over! Klik: de wederkomst van Jezus.

Wat Jezus hier leerde was het belang van een formule, een mantra zo je wilt. Het is zeker een gebed, maar niet wat ik precies bedoel.

Het bidden voor 'ons' vind ik zo mooi!
Ach, in geloof zit ook ontwikkeling, en zang is al millenia-lang onderdeel van het menselijke geloofsleven. En verder geloof ik heel erg in de uitspraak "alles van boven komt van onder".

Is ook zo en ik wil tante-tortel nog wel eens horen fluiten! :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 okt 2009 20:41

tante-tortel schreef:
mohamed schreef:Je gelooft het misschien niet, maar je bent een van mijn favoriete tantes! :mrgreen:

Dan ben je één van de weinige hier op het forum :mrgreen:
Maar in het echte leven zijn er velen die dat vinden.... :D
Nou ik zou zeggen welke vind jij?

Ik vind dat iedereen vrij is om wel of niet te zingen en te zingen wat men wil. Als het niet om aan te horen is loop ik wel even verder!
Ik kan nergens terug lezen in de Bijbel op welke melodie dat was. Ook niet wat voor mooie melodieën David speelde op de harp.
Zou wel mooi zijn als we dat nog konden achterhalen.
Maar ik heb eens een uitvoering met het koor gegeven waarin we mirjams zegen gezang opvoerden. Prachtig was dat.

Misschien niet voor te stellen, maar ik heb met kerst wel eens een goed rooms-katholiek koor gehoord ook! :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”