Scheppingsmodel op eigen merites.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martien
Kapitein
Kapitein

Re: Scheppingsmodel op eigen merites.

Berichtdoor martien » 01 okt 2009 10:05

Beste jammie,

Deze discussie over de dateringsmethodes heeft al een lange geschiedenis.

Nou heb ik de indruk dat er gemorreld wordt aan deze methodes vanuit de creationistische wereld, OMDAT de uitkomsten volgens hun strijdig zijn me de bijbel. Het ICR instituut heeft in haar statuten staan dat onderzoek TOT DOEL heeft de creationistische visie te ondersteunen.

Nou zit er een beetje verschil tussen de ouderdom, zoals die nu bepaald wordt en de creationistische visie.

Nu geaccepteerde ouderdom : 4.5 Miljard jaar.
Creationistische visie: 6000 jaar.

Die twee getallen liggen maar liefst (pakweg) een factor een MILJOEN uit elkaar.
Dus niet een paar procenten, ook niet tientallen procenten, nee een factor een miljoen.

Ik vraag me af of dan ene discussie over de nauwkeurigheid van ouderdomsbepaling zoals we dat nu doen zin heeft. We gaan NIET via de nauwkeurigheid ter discussie te stellen een factor een MILJOEN oplossen.

Begrijp me goed, alles kan en mag onderzocht worden, de validiteit van alle methodes ter discussie gesteld worden, op jacht gaan naar waarom er helium is wanneer het er niet zou moeten zijn, maar dat zijn m.i. geen discussies die aan de vraag "hou oud is de aarde" een bijdrage gaan leveren. Daarvoor liggen de twee standputen te ver uiteen.

Maar goed, het zou hier gaan om het scheppingsmodel en niet de validiteit daarvan.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 01 okt 2009 19:00

martien schreef:Deze discussie over de dateringsmethodes heeft al een lange geschiedenis.

Zeker, ze worden al bekritiseerd zo lang ze oud zijn.

martien schreef:Nou heb ik de indruk dat er gemorreld wordt aan deze methodes vanuit de creationistische wereld, OMDAT de uitkomsten volgens hun strijdig zijn me de bijbel. Het ICR instituut heeft in haar statuten staan dat onderzoek TOT DOEL heeft de creationistische visie te ondersteunen.

Ik heb juist meer de indruk dat dateringen die niet overeenstemming zijn met het evolutionistische paradigma doodgezwegen worden. Maar goed aan zulke beschuldigingen ga je niets aan hebben, wordt op een gegeven moment een welles-nietes spelletje. Natuurlijk zou dat het doel zijn, je doet onderzoek binnen je paradigma en je probeert je gegevens in het raamwerk te passen. Het is dus net puzzelen.

martien schreef:Nou zit er een beetje verschil tussen de ouderdom, zoals die nu bepaald wordt en de creationistische visie.
Die twee getallen liggen maar liefst (pakweg) een factor een MILJOEN uit elkaar.
Dus niet een paar procenten, ook niet tientallen procenten, nee een factor een miljoen.

Niet helemaal :d 1.000.000 keer 6.000 is 6.000.000.000 maar 4.500.000.000 gedeeld door 6.000 is 750.000. Dus een factor van 750 duizend. Inderdaad is dat nog erg veel, ik weet niet wat voor een invloeden catastrofen, aardbevingen, impacts, vulkanisme e.d. hebben op de dateringssnelheid. Maar die factor ligt nog lager als je bedenkt dat het gesteente waar we het nu over hebben 1,5 miljard jaar oud is, terwijl de creationisten dit toeschrijven aan de zondvloedgebeurtenis zo'n 4400 jaar geleden, dan wordt de factor 341 duizend, nog steeds veel maar toch al wat minder. En ik weet ook de beginhoeveelheid van de elementen niet, omdat ik toen nog niet leefde om dat te testen.

martien schreef:Ik vraag me af of dan ene discussie over de nauwkeurigheid van ouderdomsbepaling zoals we dat nu doen zin heeft. We gaan NIET via de nauwkeurigheid ter discussie te stellen een factor een MILJOEN oplossen. Begrijp me goed, alles kan en mag onderzocht worden, de validiteit van alle methodes ter discussie gesteld worden, op jacht gaan naar waarom er helium is wanneer het er niet zou moeten zijn, maar dat zijn m.i. geen discussies die aan de vraag "hou oud is de aarde" een bijdrage gaan leveren. Daarvoor liggen de twee standputen te ver uiteen.

Natuurlijk lost een discussie over de nauwkeurigheid van ouderdomsbepalingen de factor 750 duizend niet op maar dat heb ik hierboven al genoemd. Natuurlijk is het helium-probleem een probleem. Als de ene auto 50 km p/u rijdt op de snelweg Arnhem-Den Haag en de andere auto rijdt 120 km p/u maar ze komen toch beide tegelijk in Den Haag aan dan is daar iets vreemds aan de hand. Zo is het ook met Helium-Diffusie en Uranium/Lood-dateringen. Er is wat aan de hand Martien dat kun je niet ontkennen. Mijn conclusie: Er is nog helium dus de aarde is eigenlijk jong. Ik ga kijken of er mechanismen bekend zijn die de verhoudingen Uranium/Lood beïnvloeden en of ik de problemen op kan lossen Jou conclusie: Ik baseer me op Uranium/Lood en helium diffusie doet niet ter zake dus de aarde is oud

martien schreef:Maar goed, het zou hier gaan om het scheppingsmodel en niet de validiteit daarvan.

Het zou gaan om het scheppingsmodel maar ook om de validiteit. De waarnemingen moeten de juiste uitkomst hebben. Daar gaat het om. Je moet metingen weer reproduceren om te kijken of je kan zien of wat we gemeten hebben correct is. Ik wil geen meningen horen maar concrete feiten. Deze pas ik in mijn eigen raamwerk, daar ben ik naar op zoek.
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 02 okt 2009 08:46

Jammie schreef:
martien schreef:Nou heb ik de indruk dat er gemorreld wordt aan deze methodes vanuit de creationistische wereld, OMDAT de uitkomsten volgens hun strijdig zijn me de bijbel. Het ICR instituut heeft in haar statuten staan dat onderzoek TOT DOEL heeft de creationistische visie te ondersteunen.

Ik heb juist meer de indruk dat dateringen die niet overeenstemming zijn met het evolutionistische paradigma doodgezwegen worden. Maar goed aan zulke beschuldigingen ga je niets aan hebben, wordt op een gegeven moment een welles-nietes spelletje.

Hm.... Heb je en voorbeeld van dat "doodzwijgen"?

Jammie schreef:
martien schreef:Nou zit er een beetje verschil tussen de ouderdom, zoals die nu bepaald wordt en de creationistische visie.

Niet helemaal :d 1.000.000 keer 6.000 is 6.000.000.000 maar 4.500.000.000 gedeeld door 6.000 is 750.000. Dus een factor van 750 duizend.

Ach, of het nou 1M is of 0.75M, de factor is niet met "onnauwkeurigheden" weg te werken. Op geen kilometers na.

Inderdaad is dat nog erg veel, ik weet niet wat voor een invloeden catastrofen, aardbevingen, impacts, vulkanisme e.d. hebben op de dateringssnelheid. Maar die factor ligt nog lager als je bedenkt dat het gesteente waar we het nu over hebben 1,5 miljard jaar oud is,

Ik neem aan dat als de datering gebaseerd zou zijn op gesteenten van 1.5 Miljard, dat dat dan ook de ouderdom zou zijn. Niet dus.

De grap is nu juist dat die op radioactiviteit gebaseerde dateringsmethodes gebruik maken van het feit, dat de halfwaardetijd van radio actieven isotopen niet vernadert door aardbevingen, impacts(?), vulcanisme e.d.
ALS die invloeden er zouden zijn, dan zouden de dateringen "all over the place" moeten zijn. Immers, afhankelijk van de geschiedenis van een monster, zou je dan allerlei verschillende waarden moeten krijgen. Dat blijkt dis niet zo te zijn.

terwijl de creationisten dit toeschrijven aan de zondvloedgebeurtenis zo'n 4400 jaar geleden, dan wordt de factor 341 duizend, nog steeds veel maar toch al wat minder.

??? 4400??? Dat is wel veel later dan zoals andere creationistische stromingen dat zien. Ik heb getallen tussen de 10.000 en 4000 jaar geleden gezien. (niet de laatste 2000 jaar vergeten er bij te tellen?)

En ik weet ook de beginhoeveelheid van de elementen niet, omdat ik toen nog niet leefde om dat te testen.

Er zijn verschillende technieken om daar achter te komen. Als het element uiteenvalt in een isotoop die "normaal" niet in de natuur voorkomt, kun je de beginsituatie herleiden.
Voor de C14 methode, die dus TOTAAL ongeschikt is om iets te zeggen over de ouderdom van de aarde, kunnen we de beginsituatie gewoon meten. Die meting is zelfs in staat de invloed van onze kernproeven te verrekenen.

jammie schreef:
martien schreef:Ik vraag me af of dan ene discussie over de nauwkeurigheid van ouderdomsbepaling zoals we dat nu doen zin heeft. We gaan NIET via de nauwkeurigheid ter discussie te stellen een factor een MILJOEN oplossen. Begrijp me goed, alles kan en mag onderzocht worden, de validiteit van alle methodes ter discussie gesteld worden, op jacht gaan naar waarom er helium is wanneer het er niet zou moeten zijn, maar dat zijn m.i. geen discussies die aan de vraag "hou oud is de aarde" een bijdrage gaan leveren. Daarvoor liggen de twee standputen te ver uiteen.

Natuurlijk lost een discussie over de nauwkeurigheid van ouderdomsbepalingen de factor 750 duizend niet op maar dat heb ik hierboven al genoemd. Natuurlijk is het helium-probleem een probleem. Als de ene auto 50 km p/u rijdt op de snelweg Arnhem-Den Haag en de andere auto rijdt 120 km p/u maar ze komen toch beide tegelijk in Den Haag aan dan is daar iets vreemds aan de hand. Zo is het ook met Helium-Diffusie en Uranium/Lood-dateringen. Er is wat aan de hand Martien dat kun je niet ontkennen.

Wat er aan de hand is, is dat er mensen zijn die zich erg opwinden over de hoeveelheid Helium in een kristal Zirconium. Die bevinding wordt misbruikt om zogenaamd een "jonge aarde" te postuleren.
Het tast namelijk de dateringsmethode ZELF niet aan, omdat niet de helium, maar de lood hoeveelheid gebruikt wordt. Je hebt een punt ALS de verhouding uranium/Helium gebruikt zou worden, maar dat is dus niet zo.
Er is een 1op1 relatie tussen de hoeveelheid lood en helium. Voor ieder atoom uranium dat uiteenvalt ontstaat 1 atoom helium EN 1 atoom lood. DUS kun je vaststellen hoeveel helium het radioactieve verval heeft opgelevert.
Nu is er een VERONDERSTELLING hoe snel dat helium uit het kristal zou moeten lekken, en op basis daatvan wordt dan gesteld dat er te veel helium in zit.
Met name de invloed van druk is een discussiepunt.

Mijn conclusie: Er is nog helium dus de aarde is eigenlijk jong.

Waarom niet "er is zo en zoveel lood en dus is de aarde oud? Blijft de vraag waarom ik meer helium meet dan wat ik veronderstel dat gebeurd is"?

Ik ga kijken of er mechanismen bekend zijn die de verhoudingen Uranium/Lood beïnvloeden en of ik de problemen op kan lossen Jou conclusie: Ik baseer me op Uranium/Lood en helium diffusie doet niet ter zake dus de aarde is oud

Omdat nu juist dat lood goed vast zit in het Zircoon en minder beinvloedbaar is door omstandigheden.
Daarnaast zijn er een heel bos andere methodes die dezelfde uitkomsten geven. Wil je in den brede iets doen aan ALLE methodes dan kan dat alleen met wijziging van de fundamentele kernkrachten (meer precies, het gaat om een kwantum mechanisch proces "tunneling").
Het idee van 600 MILJOEN graden is een beetje raar. De kern van de zon is pakweg 17 miljoen graden. Het gaat dan om een factor 30 maal heter. Ik begrijp niet dat iemand zoiets opschrijft. Dat kan toch niet serieus gemeend worden?

jammie schreef:
martien schreef:Maar goed, het zou hier gaan om het scheppingsmodel en niet de validiteit daarvan.

Het zou gaan om het scheppingsmodel maar ook om de validiteit. De waarnemingen moeten de juiste uitkomst hebben. Daar gaat het om. Je moet metingen weer reproduceren om te kijken of je kan zien of wat we gemeten hebben correct is. Ik wil geen meningen horen maar concrete feiten. Deze pas ik in mijn eigen raamwerk, daar ben ik naar op zoek.

De feiten zijn dat de dateringsmethodes met elkaar in overeenstemming zijn en dat de verhouding lood/uranium daar uitstekend mee overeenkomt. Een factor zevenhonderdvijftig duizend fout voor ALLE methodes is ondenkbaar.
Goed onderzoek zal wel uitwijzen wat de ins en outs zijn rond het helium. De kritiek op het onderzoek vanuit wetenschappelijke hoek op het werk van Humphrey is luid er duidelijk.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 02 okt 2009 08:47

Jammie schreef:

Ik heb juist meer de indruk dat dateringen die niet overeenstemming zijn met het evolutionistische paradigma doodgezwegen worden. Maar goed aan zulke beschuldigingen ga je niets aan hebben, wordt op een gegeven moment een welles-nietes spelletje.

Hm.... Heb je en voorbeeld van dat "doodzwijgen"?

Jammie schreef:

Niet helemaal :d 1.000.000 keer 6.000 is 6.000.000.000 maar 4.500.000.000 gedeeld door 6.000 is 750.000. Dus een factor van 750 duizend.

Ach, of het nou 1M is of 0.75M, de factor is niet met "onnauwkeurigheden" weg te werken. Op geen kilometers na.

Inderdaad is dat nog erg veel, ik weet niet wat voor een invloeden catastrofen, aardbevingen, impacts, vulkanisme e.d. hebben op de dateringssnelheid. Maar die factor ligt nog lager als je bedenkt dat het gesteente waar we het nu over hebben 1,5 miljard jaar oud is,

Ik neem aan dat als de datering gebaseerd zou zijn op gesteenten van 1.5 Miljard, dat dat dan ook de ouderdom zou zijn. Niet dus.

De grap is nu juist dat die op radioactiviteit gebaseerde dateringsmethodes gebruik maken van het feit, dat de halfwaardetijd van radio actieven isotopen niet vernadert door aardbevingen, impacts(?), vulcanisme e.d.
ALS die invloeden er zouden zijn, dan zouden de dateringen "all over the place" moeten zijn. Immers, afhankelijk van de geschiedenis van een monster, zou je dan allerlei verschillende waarden moeten krijgen. Dat blijkt dis niet zo te zijn.

terwijl de creationisten dit toeschrijven aan de zondvloedgebeurtenis zo'n 4400 jaar geleden, dan wordt de factor 341 duizend, nog steeds veel maar toch al wat minder.

??? 4400??? Dat is wel veel later dan zoals andere creationistische stromingen dat zien. Ik heb getallen tussen de 10.000 en 4000 jaar geleden gezien. (niet de laatste 2000 jaar vergeten er bij te tellen?)

En ik weet ook de beginhoeveelheid van de elementen niet, omdat ik toen nog niet leefde om dat te testen.

Er zijn verschillende technieken om daar achter te komen. Als het element uiteenvalt in een isotoop die "normaal" niet in de natuur voorkomt, kun je de beginsituatie herleiden.
Voor de C14 methode, die dus TOTAAL ongeschikt is om iets te zeggen over de ouderdom van de aarde, kunnen we de beginsituatie gewoon meten. Die meting is zelfs in staat de invloed van onze kernproeven te verrekenen.

jammie schreef:

Natuurlijk lost een discussie over de nauwkeurigheid van ouderdomsbepalingen de factor 750 duizend niet op maar dat heb ik hierboven al genoemd. Natuurlijk is het helium-probleem een probleem. Als de ene auto 50 km p/u rijdt op de snelweg Arnhem-Den Haag en de andere auto rijdt 120 km p/u maar ze komen toch beide tegelijk in Den Haag aan dan is daar iets vreemds aan de hand. Zo is het ook met Helium-Diffusie en Uranium/Lood-dateringen. Er is wat aan de hand Martien dat kun je niet ontkennen.

Wat er aan de hand is, is dat er mensen zijn die zich erg opwinden over de hoeveelheid Helium in een kristal Zirconium. Die bevinding wordt misbruikt om zogenaamd een "jonge aarde" te postuleren.
Het tast namelijk de dateringsmethode ZELF niet aan, omdat niet de helium, maar de lood hoeveelheid gebruikt wordt. Je hebt een punt ALS de verhouding uranium/Helium gebruikt zou worden, maar dat is dus niet zo.
Er is een 1op1 relatie tussen de hoeveelheid lood en helium. Voor ieder atoom uranium dat uiteenvalt ontstaat 1 atoom helium EN 1 atoom lood. DUS kun je vaststellen hoeveel helium het radioactieve verval heeft opgelevert.
Nu is er een VERONDERSTELLING hoe snel dat helium uit het kristal zou moeten lekken, en op basis daatvan wordt dan gesteld dat er te veel helium in zit.
Met name de invloed van druk is een discussiepunt.

Mijn conclusie: Er is nog helium dus de aarde is eigenlijk jong.

Waarom niet "er is zo en zoveel lood en dus is de aarde oud? Blijft de vraag waarom ik meer helium meet dan wat ik veronderstel dat gebeurd is"?

Ik ga kijken of er mechanismen bekend zijn die de verhoudingen Uranium/Lood beïnvloeden en of ik de problemen op kan lossen Jou conclusie: Ik baseer me op Uranium/Lood en helium diffusie doet niet ter zake dus de aarde is oud

Omdat nu juist dat lood goed vast zit in het Zircoon en minder beinvloedbaar is door omstandigheden.
Daarnaast zijn er een heel bos andere methodes die dezelfde uitkomsten geven. Wil je in den brede iets doen aan ALLE methodes dan kan dat alleen met wijziging van de fundamentele kernkrachten (meer precies, het gaat om een kwantum mechanisch proces "tunneling").
Het idee van 600 MILJOEN graden is een beetje raar. De kern van de zon is pakweg 17 miljoen graden. Het gaat dan om een factor 30 maal heter. Ik begrijp niet dat iemand zoiets opschrijft. Dat kan toch niet serieus gemeend worden?

jammie schreef:

De feiten zijn dat de dateringsmethodes met elkaar in overeenstemming zijn en dat de verhouding lood/uranium daar uitstekend mee overeenkomt. Een factor zevenhonderdvijftig duizend fout voor ALLE methodes is ondenkbaar.
Goed onderzoek zal wel uitwijzen wat de ins en outs zijn rond het helium. De kritiek op het onderzoek vanuit wetenschappelijke hoek op het werk van Humphrey is luid er duidelijk.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 02 okt 2009 10:46

jammie schreef:En ik weet ook de beginhoeveelheid van de elementen niet, omdat ik toen nog niet leefde om dat te testen.

Uranium-lead dating is usually performed on the mineral zircon (ZrSiO4), though it can be used on other minerals such as monazite, titanite, and baddeleyite. Zircon incorporates uranium and thorium atoms into its crystalline structure, but strongly rejects lead. Therefore we can assume that the entire lead content of the zircon is radiogenic.

Bron(=Wiki)
DUS kan je de oorspronkelijke hoeveelheid uranium terugrekenen aan de hand van de hoeveelheid lood.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 02 okt 2009 13:01

martien schreef:Hm.... Heb je en voorbeeld van dat "doodzwijgen"?

Ik zeg zo ik heb de indruk, heb geen voorbeeld, want alles wat doodgezwegen wordt is niet bekend. Daarom ben ik zo benieuwd naar Forbidden Geology- boeken maar ik weet niet of deze er zijn.

martien schreef:Ach, of het nou 1M is of 0.75M, de factor is niet met "onnauwkeurigheden" weg te werken. Op geen kilometers na.

Ik zeg ook niet dat ik het nu ter plekke kan wegwerken, maar er zullen vast mechanismen zijn die dat wel kunnen.

martien schreef:Ik neem aan dat als de datering gebaseerd zou zijn op gesteenten van 1.5 Miljard, dat dat dan ook de ouderdom zou zijn. Niet dus.

Lees mijn voorbeeld met de auto eens, en vergelijk dat met deze materie.

martien schreef:De grap is nu juist dat die op radioactiviteit gebaseerde dateringsmethodes gebruik maken van het feit, dat de halfwaardetijd van radio actieven isotopen niet vernadert door aardbevingen, impacts(?), vulcanisme e.d. ALS die invloeden er zouden zijn, dan zouden de dateringen "all over the place" moeten zijn. Immers, afhankelijk van de geschiedenis van een monster, zou je dan allerlei verschillende waarden moeten krijgen. Dat blijkt dis niet zo te zijn.

Ik geloof je graag, is het bekeken door de wetenschap of heb je het uit de dikke duim? Heb je referenties dat impacts (inslagen), aardbevingen en vulkanen geen invloed hebben op de radioactieve isotopen? Want daar gaat het ook een beetje in deze discussie om, zijn er aanwijzingen welke de ratio beïnvloeden.

martien schreef:??? 4400??? Dat is wel veel later dan zoals andere creationistische stromingen dat zien. Ik heb getallen tussen de 10.000 en 4000 jaar geleden gezien. (niet de laatste 2000 jaar vergeten er bij te tellen?)

Inderdaad zijn er creationisten die 10.000 jaar noemen. Dit getal zit toch in jou ratio? 10.000 tot 4.000 Dus niets vreemds.

martien schreef:Er zijn verschillende technieken om daar achter te komen. Als het element uiteenvalt in een isotoop die "normaal" niet in de natuur voorkomt, kun je de beginsituatie herleiden.

Je hebt met bepaalde aannamens te maken:
- De vervalsnelheid is altijd hetzelfde geweest
- De hoeveelheid moeder- en dochterelement hebben altijd een gestaag afnemende of oplopende hoeveelheid gehad, zodat er geen moederelement bijgevoegd af eraf gegaan is en zo ook met het dochterelement.
- De hoeveelheid was aan het begin 0 en liep op tot honderd bij het dochterelement. Bij het moederelement was het andersom.

Niemand kan mij de bovenstaande punten garanderen.Maar de bovenstaande punten zijn wel nodig om de tot de conclusie te komen dat de aarde oud is. Creationisten hechten waarde aan een jonge aarde, daarom zijn ze gaan zoeken naar een verklaring, Helium Diffusie is daar een mooi voorbeeld van. Er zijn mooie voorbeelden van lava wat net uit de krater kwam, wat gedateerd werd en het werd gedateerd op zo'n 300.000 jaar en een vulkaan waarvan de tijd bekend was dat die uitbarstte die 3 miljoen jaar was. Ik geloof dat die vulkaan 200 jaar oud was. Nou dat is een factor van 15 duizend, dat is ook een grootte hoeveelheid

martien schreef:Wat er aan de hand is, is dat er mensen zijn die zich erg opwinden over de hoeveelheid Helium in een kristal Zirconium. Die bevinding wordt misbruikt om zogenaamd een "jonge aarde" te postuleren.

Je tast de methode zelf niet aan maar wel het Ziconium wat gedateerd wordt. Als er via het helium gedateerd wordt dan is het Zirconium 6.000 jaar oud en als er via uranium/lood gedateerd wordt 1,5 miljard jaar. Wie heeft het bij het rechte eind? Ik zeg natuurlijk Helium omdat dit bij het plaatje past. Jij zegt natuurlijk Uranium/Lood omdat het bij het oude-aarde-paradigma past. Deze woorden heb ik al 3 keer geschreven. Dat is logisch dat je conclusies trekt naar je eigen paradigma. Maar het gaat mij erom, zijn er krachten van buitenaf die invloed hebben op de Radio-actieve elementen? Jij zegt van niet....oké geef mee wetenschappelijke referenties die dat aantonen.

martien schreef:Omdat nu juist dat lood goed vast zit in het Zircoon en minder beinvloedbaar is door omstandigheden.

Maar misschien is het toch wel beïnvloedbaar. Daarom referenties die aantonen dat het niet beïnvloedbaar is.

martien schreef:Daarnaast zijn er een heel bos andere methodes die dezelfde uitkomsten geven. Wil je in den brede iets doen aan ALLE methodes dan kan dat alleen met wijziging van de fundamentele kernkrachten (meer precies, het gaat om een kwantum mechanisch proces "tunneling").

De meeste methoden geven naast elkaar een andere ratio aan. Ze zijn dus helemaal niet in overeenstemming met elkaar. Heeft het aardmagnetisch veld ook nog iets met radiometrische dateringen te maken? Misschien zit daar de oorzaak in maar dat weet ik niet.

martien schreef:Het idee van 600 MILJOEN graden is een beetje raar. De kern van de zon is pakweg 17 miljoen graden. Het gaat dan om een factor 30 maal heter. Ik begrijp niet dat iemand zoiets opschrijft. Dat kan toch niet serieus gemeend worden?

Je haalt dat argument steeds aan, maar ik heb dat helemaal niet gezegd. Dus mij pak je hier niet mee. Dat was John Woodmorrappe in 2001 toen RATE nog niet eens afgesloten was, forget that argument!

jammie schreef:De feiten zijn dat de dateringsmethodes met elkaar in overeenstemming zijn en dat de verhouding lood/uranium daar uitstekend mee overeenkomt. Een factor zevenhonderdvijftig duizend fout voor ALLE methodes is ondenkbaar.

Voor jou is het ondenkbaar omdat je in het oude-aarde-paradigma zit en daar stellen ze de methoden niet ter discussie. Omdat deze gewoon waar zijn, ik lees dat ook uit mijn universiteitsboek. Omschakelen is moeilijk, van het ondenkbare naar het bedenkbare.

martien schreef:Goed onderzoek zal wel uitwijzen wat de ins en outs zijn rond het helium. De kritiek op het onderzoek vanuit wetenschappelijke hoek op het werk van Humphrey is luid er duidelijk.

Fijn dat die kritiek er is, dat maakt het smeuïg. En ik hoop inderdaad op goed onderzoek naar de ins en outs rondom helium.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 okt 2009 13:21

Jammie schreef: Creationisten hechten waarde aan een jonge aarde, daarom zijn ze gaan zoeken naar een verklaring, Helium Diffusie is daar een mooi voorbeeld van. Er zijn mooie voorbeelden van lava wat net uit de krater kwam, wat gedateerd werd en het werd gedateerd op zo'n 300.000 jaar en een vulkaan waarvan de tijd bekend was dat die uitbarstte die 3 miljoen jaar was. Ik geloof dat die vulkaan 200 jaar oud was. Nou dat is een factor van 15 duizend, dat is ook een grootte hoeveelheid

Dit is nou precies zo'n voorbeeld waardoor creationisten zich onsterfelijk belachelijk maken. Iedere eerstejaars geologie student weet dat je lava (stollingsgesteente) niet radiometrisch kunt dateren. Doe je het toch, ja, dan krijg je gegarandeerd hele vreemde uitkomsten. Alsof je je lengte in kilogrammen probeert uit te drukken; dat gaat ook niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 02 okt 2009 13:58

Mortlach schreef:Dit is nou precies zo'n voorbeeld waardoor creationisten zich onsterfelijk belachelijk maken. Iedere eerstejaars geologie student weet dat je lava (stollingsgesteente) niet radiometrisch kunt dateren. Doe je het toch, ja, dan krijg je gegarandeerd hele vreemde uitkomsten. Alsof je je lengte in kilogrammen probeert uit te drukken; dat gaat ook niet.

Waarom zou dat niet kunnen? Het was niet vloeibaar meer, het was gesteente. Ik snap het, heb het niet duidelijk uitgelegd, het ging om gestolde lava niet iets wat net uit de krater kwam, sorry wrong :| Hoezo krijg je dan vreemde uitkomsten? Je kan het niet dateren omdat het niet binnen het straatje past? :D Lengte in kilogrammen is anders dan dateren van gesteente. Het precambrium wordt ook gedateerd en dat zijn volgens gangbare geologie toch ook stollingsgesteenten? Ben ik gek of ben jij t? :roll:

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 02 okt 2009 14:02

Zo zijn er vele voorbeelden van (opzettelijk?) verkeerd dateren van materiaal terwijl het buiten de scope van die methode valt. Mortlach noemde al het dateren van de C14 methode.

Ik noem het argument juist OMDAT het duidelijk maakt dat er maar wat geroepen wordt. Alles in het kadr van "t zou toch kunnen"? En nee, het kan dus NIET.

En NEE, ik heb geen "oude aarde paradigma". Ik heb een tiental VERSCHILLENDE methodieken die allemaal met elkaar in overeenstemming zijn. ZELFS de Uranium lood datering. Jij wil graag dateren met iets wat daar niet geschikt voor is (de diffusie is o.a. afhankelijk van druk) en ja, dan komt daar iets raars uit. Maar dan ben je niet bezig met iets wat te maken heeft met een dateringsmethode.

Vulkanisme? Zie de opmerking van Mortlach. Aardbeving? Het tunneling effect is niet gevoelig voor aardschokken. Zie de bespreking van dit effect in de "papers". Als je wil zoek ik t wel op.

T zou niet bewezen zijn dat t constant was in t verleden? Maar dan ligt de bewijslast bij jou, niet bij mij. Ik kan aannemelijk maken dat t constant is geweest, vanwege de ENORME impact die een afwijking van de kernkrachten op ons universum zouden hebben. En nogmaals, dan zou dat tunneling effect honderdduizenden malen (miljoen?) maal sterker of zwakker moeten zijn. Dus ook de bijbehorende effecten. ONDENKBAAR.
Enerzijds beschouwen de creationisten de "fine tuning" van die constanten als ene Godsbewijs, maar als diezelfde constanten gebruikt worden voor het dateren van de aarde, dan is het plots niet meer zo bijzonder en misschien zelfs wel in t verleden anders geweest.

Kijk, je kan best om de "wetenschappelijke" bewijzen van van alles en nogwat vragen. Prima natuurlijk. Maar het heeft niet zo veel zin een discussie te voeren over hoe je een 4000 of 10.000 jaar oude wereld moet gaan matchen met het beschikbare bewijsmateriaal. Er is geen enkel bewijs voor een jonge aarde, er is heel veel bewijs voor een oude aarde. Het enige wat de creationisten klaar kunnne maken is "je weet niet hoe het toen was, dus het KAN anders geweest zijn".
Maar wetenschappelijk bewijs bestaat uit meer dan rechtstreekse waarneming. We bepalen de snelheid van een ster op basis van de roodverschuiving. De spectraallijnen zijn verschoven en dan is de CONCLUSIE dat er een bepaalde snelheid bij hoort. Nee, we zijn niet op die ster geweest, en TOCH denken we daar iets over te kunnen zeggen.

Dit geldt voor heel veel kwesties. We boren in de permafrost en halen ijs boven. In dat ijs vinden we aanwijzingen over het klimaat in de afgelopen miljoen jaar. We waren er niet bij maar de ijslaag wel.

Wat je doet als je je op dat helium concentreert is alle andere materiaal wegschuiven en dan alleen dat detail er uit halen. Kan natuurlijk, maar het is nou juist zo dat het GEHEEL een volsterkt onontkoombare conclusie oplevert. Je had t al eerder over "fileren" maar dan ontken je de samenhang van de wetenschap.
Laatst gewijzigd door martien op 02 okt 2009 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 02 okt 2009 14:07

Jammie schreef:
Mortlach schreef:Dit is nou precies zo'n voorbeeld waardoor creationisten zich onsterfelijk belachelijk maken. Iedere eerstejaars geologie student weet dat je lava (stollingsgesteente) niet radiometrisch kunt dateren. Doe je het toch, ja, dan krijg je gegarandeerd hele vreemde uitkomsten. Alsof je je lengte in kilogrammen probeert uit te drukken; dat gaat ook niet.

Waarom zou dat niet kunnen? Het was niet vloeibaar meer, het was gesteente. Ik snap het, heb het niet duidelijk uitgelegd, het ging om gestolde lava niet iets wat net uit de krater kwam, sorry wrong :| Hoezo krijg je dan vreemde uitkomsten? Je kan het niet dateren omdat het niet binnen het straatje past? :D Lengte in kilogrammen is anders dan dateren van gesteente. Het precambrium wordt ook gedateerd en dat zijn volgens gangbare geologie toch ook stollingsgesteenten? Ben ik gek of ben jij t? :roll:

Dit zijn kwesties die toch al JAREN geleden afgehandeld zijn.. Moet dat hier opnieuw? Al die hele lange baarden weer oprollen? Wil je die discussies hier herhalen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 okt 2009 14:10

Jammie schreef:Waarom zou dat niet kunnen? Het was niet vloeibaar meer, het was gesteente. Ik snap het, heb het niet duidelijk uitgelegd, het ging om gestolde lava niet iets wat net uit de krater kwam, sorry wrong

Dus dit "Er zijn mooie voorbeelden van lava wat net uit de krater kwam" klopte niet?

:| Hoezo krijg je dan vreemde uitkomsten? Je kan het niet dateren omdat het niet binnen het straatje past? :D Lengte in kilogrammen is anders dan dateren van gesteente.

Het precambrium wordt ook gedateerd en dat zijn volgens gangbare geologie toch ook stollingsgesteenten? Ben ik gek of ben jij t? :roll:

Nou vooruit dan maar. Lava is inderdaad te dateren als het al een hele tijd (op geologische schaal) is afgekoeld. Maar dan meet je dus hoe lang het geleden is dat het gestold is, niet wanneer het ontstaan is. Het ligt er niet aan dat het niet in het straatje past; het ligt eraan dat creationisten er nogal een handje van hebben prima meetmethoden verkeerd toe te passen en dan te roepen dat de methode niet klopt. Daar erger ik me nog wel eens aan.

Hoezo zou alle steen uit het pre-cambrium stolligsgesteente zijn? Ok, omdat de aardkorst afkoelde, bedoel je dat? Dat is wel even wat anders natuurlijk dan lava die net nog uit de krater kwam lopen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 02 okt 2009 15:22

martien schreef:Zo zijn er vele voorbeelden van (opzettelijk?) verkeerd dateren van materiaal terwijl het buiten de scope van die methode valt. Mortlach noemde al het dateren van de C14 methode.

Wie bepaalt of het buiten de scope valt? Mortlach had het over diamanten. Evolutionisten: nee die dateren we niet omdat daar toch geen C-14 in zit. Creationisten: O nee, eerst testen dan aannemen, warempel er zit C-14 in, valt het toch per ongeluk niet binnen de scope? Objectief kijken Martien!

martien schreef:Ik noem het argument juist OMDAT het duidelijk maakt dat er maar wat geroepen wordt. Alles in het kadr van "t zou toch kunnen"? En nee, het kan dus NIET.

Noem 3 argumenten waarom het niet kan, we blijven aan de oppervlakte. Dan kunnen we er dieper in.

martien schreef:En NEE, ik heb geen "oude aarde paradigma".

Niet? Jonge aarde dan? 2 wegen mogelijk Martien

martien schreef:Ik heb een tiental VERSCHILLENDE methodieken die allemaal met elkaar in overeenstemming zijn. ZELFS de Uranium lood datering. Jij wil graag dateren met iets wat daar niet geschikt voor is (de diffusie is o.a. afhankelijk van druk) en ja, dan komt daar iets raars uit. Maar dan ben je niet bezig met iets wat te maken heeft met een dateringsmethode.

Laat zien dat die verschillende methodieken met elkaar in overeenstemming zijn. Niet wat roepen, eerst wat laten zien. Ik ben niet met een speciale methode bezig maar ik ben bezig met een Zirkoon die helium bevat die zegt met 6.000 jaar oud en uranium/lood 1,5 miljoen jaar oud, dit is de 4e keer dat ik het al noem. Daar is een verklaring voor nodig! Ik hoop dat die komt.

martien schreef:T zou niet bewezen zijn dat t constant was in t verleden? Maar dan ligt de bewijslast bij jou, niet bij mij. Ik kan aannemelijk maken dat t constant is geweest, vanwege de ENORME impact die een afwijking van de kernkrachten op ons universum zouden hebben.

Jij kan het niet aannemelijk maken, ik daag je uit om het aannemelijk te maken. Wat aannemelijk maken? De voorgaande genoemde punten.

martien schreef:En nogmaals, dan zou dat tunneling effect honderdduizenden malen (miljoen?) maal sterker of zwakker moeten zijn. Dus ook de bijbehorende effecten. ONDENKBAAR.

En nogmaals voor jou oude-aarde-paradigma ondenkbaar.

martien schreef:Enerzijds beschouwen de creationisten de "fine tuning" van die constanten als ene Godsbewijs, maar als diezelfde constanten gebruikt worden voor het dateren van de aarde, dan is het plots niet meer zo bijzonder en misschien zelfs wel in t verleden zo geweest.

Ik ben helemaal niet uit op een Godsbewijs, God is er gewoon. Dat is mijn geloof. Ik heb ook nooit gezegd dat dit een Gods-bewijs is. Ik vraag je alleen maar, wie zegt dat de constanten die nu constant zijn in het verleden zo geweest zijn. Dat kan ik niet garanderen en de wetenschappers ook niet. En anders kom met argumenten

martien schreef:Kijk, je kan best om de "wetenschappelijke" bewijzen van van alles en nogwat vragen. Prima natuurlijk. Maar het heeft niet zo veel zin een discussie te voeren over hoe je een 4000 of 10.000 jaar oude wereld moet gaan matchen met het beschikbare bewijsmateriaal.Er is geen enkel bewijs voor een jonge aarde, er is heel veel bewijs voor een oude aarde. Het enige wat de creationisten klaar kunnne maken is "je weet niet hoe het toen was, dus het KAN anders geweest zijn".

Jaja, nu ineens op die tour. Er is geen enkel bewijs voor....maar veel bewijs voor... Ik heb het niet over argumenten voor of tegen een jonge aarde gehad. Ik heb het gehad over radiometrie. Over het RATE-project. Het doel van het RATE-project was niet om alle argumenten voor een jonge aarde op een rijtje te zetten. Het doel was Radio Isotopes and The Age of the Earth. Ik ga je dus niet vragen naar bewijzen voor een oude aarde, dat is voor dit moment off-topic. Zal later wel terug komen.

martien schreef:Maar wetenschappelijk bewijs bestaat uit meer dan rechtstreekse waarneming. We bepalen de snelheid van een ster op basis van de roodverschuiving. De spectraallijnen zijn verschoven en dan is de CONCLUSIE dat er een bepaalde snelheid bij hoort. Nee, we zijn niet op die ster geweest, en TOCH denken we daar iets over te kunnen zeggen.

Off-topic. Het is nu RATE

martien schreef:Dit geldt voor heel veel kwesties. We boren in de permafrost en halen ijs boven. In dat ijs vinden we aanwijzingen over het klimaat in de afgelopen miljoen jaar. We waren er niet bij maar de ijslaag wel.

IJskerndatering is geen goede datering, maar dit gaat ook niet over RATE

martien schreef:Wat je doet als je je op dat helium concentreert is alle andere materiaal wegschuiven en dan alleen dat detail er uit halen. Kan natuurlijk, maar het is nou juist zo dat het GEHEEL een volsterkt onontkoombare conclusie oplevert. Je had t al eerder over "fileren" maar dan ontken je de samenhang van de wetenschap.

Misschien ga ik de samenhang binnen de historische wetenschap --> De wetenschap die wat zegt over het verleden ontkennen. Maar dat is natuurlijk volkomen logisch als de gangbare wetenschap aannamen maakt die ze niet hard kunnen maken. Historische Wetenschap gaat altijd uit van uitgangspunten. In jullie geval oude-aarde, in mijn geval jonge-aarde. Niets aan te doen. Met dat fileren bedoelde ik niet dat ik de samenhang ging fileren maar dat ik de argumenten die aangedragen worden ga fileren.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 02 okt 2009 15:27

Mortlach schreef:Dus dit "Er zijn mooie voorbeelden van lava wat net uit de krater kwam" klopte niet?

Ha Mortlach, idd. het lag er al een tijdje.

mortlach schreef:Nou vooruit dan maar. Lava is inderdaad te dateren als het al een hele tijd (op geologische schaal) is afgekoeld. Maar dan meet je dus hoe lang het geleden is dat het gestold is, niet wanneer het ontstaan is. Het ligt er niet aan dat het niet in het straatje past; het ligt eraan dat creationisten er nogal een handje van hebben prima meetmethoden verkeerd toe te passen en dan te roepen dat de methode niet klopt. Daar erger ik me nog wel eens aan.

Goed, dan meet je hoe lang het geleden is dat het gestold is. Dus 200 jaar geleden loopt ineens in de miljoenen? Vreemd, we weten uit geschiedenisbronnen dat het 200 jaar geleden is, dateringsmethoden die meten 3,3 miljoen jaar. Dus de geschiedenisbron liegt of de dateringsmethode klopt niet. Wat bedoel je met verkeerd toepassen? Lab's hebben het gedateerd, oude-aarde-paradigma-lab's.

mortlach schreef:Hoezo zou alle steen uit het pre-cambrium stolligsgesteente zijn? Ok, omdat de aardkorst afkoelde, bedoel je dat? Dat is wel even wat anders natuurlijk dan lava die net nog uit de krater kwam lopen.

Idd. Ik zeg dus het was een vergissing van me om dat laatste te zeggen, klopte niet. Inderdaad bedoel ik dat, maar het is dezelfde aarde. Of het nu eruit komt of in een verleden.
Laatst gewijzigd door Jammie op 02 okt 2009 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 02 okt 2009 15:32

martien schreef:Dit zijn kwesties die toch al JAREN geleden afgehandeld zijn.. Moet dat hier opnieuw? Al die hele lange baarden weer oprollen? Wil je die discussies hier herhalen?

Ik heb nog geen goed argument gezien, en daar ben ik benieuwd naar. JAREN geleden deed ik niet mee aan het debat, interesseerde het me voor geen ene knal. Nu ben ik daar geïnteresseerd in, lees veel creationistische maar ook evolutionistische boeken, en zie de argumenten langsvliegen die oude-aarde-mensen gebruiken. Verder krijg ik op mijn uni-opleiding wat geologie en die doen net of het een wet van Meden en Perzen is dat dateringsmethoden zo werken. En dat ze de miljoenen jaren zomaar laten spreken of het niets is. Ik stel dat aan de kaak. Mag dat niet? Het is afgesloten dus niet meer aanzitten, anders komt onze heilige datering aan het wankelen? Ik geloof niet dat jij zo denkt Martien, daarom laten we het er over hebben omdat we het over RATE hebben die deze dateringsmethode aan de kaak stelt.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 02 okt 2009 18:25

martien schreef:DUS kan je de oorspronkelijke hoeveelheid uranium terugrekenen aan de hand van de hoeveelheid lood.

Het gaat mij niet om de hoeveelheid lood, die geeft inderdaad een bepaalde waarde aan. Het gaat mij om de vervalsnelheid, hoe weet je dat deze constant is. Het is een aanname dat, dit zo is, maar dat geeft niets hoor. Ik heb een aanname dat het niet zo is en ga op zoek naar factoren die de vervalsnelheid zouden kunnen beïnvloeden.

Terug naar “Archief”