bindingsangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Re: bindingsangst

Berichtdoor Filosoof » 29 sep 2009 16:19

Riska schreef:Daar heb je gelijk in. Niet alles is terug te brengen tot jeugdproblemen.

Verkijk je daar niet op.
Complicaties in de kindertijd en jeugd - oftewel: de tijd waarin je leven constant allerlei bizarre wendingen neemt - zijn vaak de bron van je levens(on)geluk.

Het is bijzonder lastig om die complicaties in kaart te brengen en vervolgens op te lossen.
Niet onmogelijk natuurlijk, maar het vergt gigantisch veel van een mens.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 16:34

Gretchen schreef:Maar zal er ook wat aan te doen zijn? Heeft iemand ervaring mee, dat het is 'genezen'?

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het te genezen is door de juiste persoon te treffen!

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2009 17:57

Filosoof schreef:
Riska schreef:Daar heb je gelijk in. Niet alles is terug te brengen tot jeugdproblemen.

Verkijk je daar niet op.
Complicaties in de kindertijd en jeugd - oftewel: de tijd waarin je leven constant allerlei bizarre wendingen neemt - zijn vaak de bron van je levens(on)geluk.

Het is bijzonder lastig om die complicaties in kaart te brengen en vervolgens op te lossen.
Niet onmogelijk natuurlijk, maar het vergt gigantisch veel van een mens.

Ten diepste ben ik het volledig met je eens. Ik heb hierboven een aantal malen getracht dat uit te leggen, maar 'men' wil er niet aan. Ik ben wat dat betreft 'ervaringsdeskundige', het is vaak niet te geloven hoe gedrag in de volwassenheid wortels blijkt te hebben in de vroege kinderjaren.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 29 sep 2009 18:52

Psychologisch onderzoek wijst uit dat je het volledig bij het rechte eind hebt.
Dat is ook precies de reden dat Goed en Kwaad zoveel gecompliceerder liggen dan men aanvankelijk vermoedt.

Hitler zag geen slecht mens toen hij zijn eigen spiegelbeeld zag.
Zelfde geldt voor Bin Laden en welke andere schurk dan ook.
Als zelfs zij het slachtoffer zijn geworden van een mislukte jeugd, dan geldt dat zeker voor iemand met bijv. bindingsangst.
-Friedrich Nietzsche-

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 30 sep 2009 11:33

@ Mohamed: Hm :-k dat vind ik wel heel simpel klinken.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 sep 2009 15:45

Dat heb je goed gezien, zo simpel ligt het niet...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 10:52

Gretchen schreef:@ Mohamed: Hm :-k dat vind ik wel heel simpel klinken.

De waarheid is niet moeilijk! ;)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 01 okt 2009 12:07

Door iemand te treffen die heel goed bij je past, loop je juist het risico dat je bindingsangst buitenproportionele vormen begint te vertonen. Er hangt veel meer vanaf, er zijn veel meer spoken, monsters, skeletten in de kast. De oplossing voor zulke diepgewortelde psychische problemen ligt veel genuanceerder dan het treffen van de juiste persoon op het juiste moment.
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 18:56

Filosoof schreef:Door iemand te treffen die heel goed bij je past, loop je juist het risico dat je bindingsangst buitenproportionele vormen begint te vertonen. Er hangt veel meer vanaf, er zijn veel meer spoken, monsters, skeletten in de kast. De oplossing voor zulke diepgewortelde psychische problemen ligt veel genuanceerder dan het treffen van de juiste persoon op het juiste moment.

Daar denk ik dus anders over als eenvoudig mens zijnde! :lol:

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 01 okt 2009 19:07

Probeer het dan eens te ontkrachten, mohamed.
Want ik ben er vrij zeker van dat mijn bevindingen correct zijn.

Hoe perfecter de persoon in kwestie is, hoe enger het is om je eraan te binden. Je hebt meer te bewijzen en er valt meer te verliezen, dus hangt er meer vanaf, wat betekent dat er meer risico's in het spel zijn.
Een product van logica, lijkt me?
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 19:16

Filosoof schreef:Probeer het dan eens te ontkrachten, mohamed.
Want ik ben er vrij zeker van dat mijn bevindingen correct zijn.

Hoe perfecter de persoon in kwestie is, hoe enger het is om je eraan te binden. Je hebt meer te bewijzen en er valt meer te verliezen, dus hangt er meer vanaf, wat betekent dat er meer risico's in het spel zijn.
Een product van logica, lijkt me?

Bindingsangst kan ook uit een laag zelfbeeld ontstaan en zolang die persoon je dat gevoel geeft mag je je afvragen of je je wel wilt binden. In mijn optiek is het zeker te genezen door elkaars liefde te blijven bevestigen als dat nodig is en als je je niet wilt binden is het geen angst maar een keuze.

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 01 okt 2009 19:18

Er wordt nogal verschillend gedacht over bindingsangst. Dat is niet erg hoor, het zet me aan denken wat ik meer waar vind. Ik heb er zelf geen last van, maar mijn verkering is er wel door uitgegaan.

@ Filosoof: hoe perfecter iemand bij je past, zie je denk ik pas later in je relatie. Maar na 1 dag verkering kan de bindingsangst blijkbaar ook al opspelen...

Ik vind het maar een vaag iets eigenlijk...

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 01 okt 2009 19:22

@ Mohamed: Bedoel je nu (in je eerste zin) dat de persoon die géén bindingsangst heeft er voor zorgt dat de ander zich angstig gaat voelen? Een laag zelfbeeld héb je, dat krijg je niet als je verkering krijgt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 19:36

Gretchen schreef:@ Mohamed: Bedoel je nu (in je eerste zin) dat de persoon die géén bindingsangst heeft er voor zorgt dat de ander zich angstig gaat voelen?

Nee, dat bedoel ik zeker niet. Naar mijn idee is er geen enkele reden voor angst als het goed zit tussen twee mensen.
Een laag zelfbeeld héb je, dat krijg je niet als je verkering krijgt.

Dat hoeft niet altijd, want je kan zeer tevreden met jezelf zijn tot je een relatie krijgt met iemand die aanvankelijk lief leek, maar je later systematisch naar beneden haalt tot je er in gaat geloven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 okt 2009 19:37

Gretchen schreef:Ik heb er zelf geen last van, maar mijn verkering is er wel door uitgegaan..

Dat is spijt me voor je, maar blijkbaar was het niet de juiste persoon, want anders was dat niet gebeurd.

Terug naar “Archief”