Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Re: Huis kopen!

Berichtdoor liefie » 28 sep 2009 18:32

Dat zou ik ook niet vertrouwen eigenlijk straks zitten jullie nog met je huis. Suc6 ermee!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 sep 2009 18:58

Als ze nu al een koopcontract zonder allerlei voorbehouden tekenen met als beoogde leverdatum over een halfjaar is er toch weinig aan de hand?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 29 sep 2009 08:19

Het zit eigenlijk zo:
De mensen die dus evt willen kopen/huren hebben een niet zo'n prettige indruk achtergelaten hier in het dorp toen ze 1,5 jaar geleden hals over kop hun toemalige huis moesten verlaten en vertrokken naar elders in het land.
En van daaruit gezien is het heel belangrijk om alles goed 'dicht te spijkeren' zodat we in elk geval zeker zijn van ons huurgeld.
We weten wat voor vlees we in de kuip hebben :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 sep 2009 09:06

Er bestaat iets als een sleutelcontract geloof ik. Dan mogen ze al wel in het huis wonen etc. (evt. tegen betaling van huur) maar mag er niets verbouwd en geklust worden tot het officieel is gekocht. Maar om daar zekerheid over te hebben zou ik gewoon goed met je makelaar gaan praten!
pobody's nerfect

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 sep 2009 21:18

Een sleutelverklaring (want zo heet dat) is juíst bedoeld om wel te kunnen klussen.

VEH meldt dienaangaande: Bij verkoop wordt een bestaand huis meestal pas na enige maanden overgedragen aan de koper. Vaak staat het huis in de tussentijd al leeg, omdat de verkoper naar zijn nieuwe huis is vertrokken. De koper wil die periode soms graag benutten om alvast wat werk te verrichten. Via een sleutelverklaring verleent de verkoper hem daar toestemming toe. In principe gaat het om ondergeschikte werkzaamheden (bijvoorbeeld schilderen).
De sleutelverklaring legt het risico van schade door de werkzaamheden bij de koper. Ook wordt geregeld wie het pand verzekert tijdens deze periode. Wij adviseren de verkoper het huis te blijven verzekeren tot het moment van overdracht. De opstalverzekering dekt echter niet altijd schade die voortvloeit uit werkzaamheden van de opvolgende eigenaar. De verkoper doet er verstandig aan even bij zijn verzekeraar te informeren hoe dit precies is geregeld.

Enne, wat juridisch sluitende contracten betreft zou ik niet op een makelaar vertrouwen. Als het om forse bedragen en huizen uit de duurdere klasse gaat, zou ik gedegener juridisch advies inwinnen. Die kosten is het dan wel waard.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 okt 2009 08:29

Dan is het niet de sleutelverklaring maar iets anders.
Mijn ouders waren met zoiets bezig, omdat de man die hun huis kocht zijn tijdelijke huurwoning uit moest.
In principe was de koop toen al zo goed als rond, maar de overdrachtsdatum was nog twee maanden verder.
Het huis was dus nog van mijn ouders, maar hij wilde er alvast slapen en eten.
Daar kun je dan een contract voor laten sluiten. Mijn ouders hadden niet zulke goede ervaringen namelijk met 'bijna-rond-kopers'...
pobody's nerfect

denon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor denon » 06 okt 2009 21:50

weet iemand hoe je het beste met spaargeld om kun gaan bij een hypotheek ? ben rond de 30 en bij de bank geweest voor een lening , kon niet zo apart veel lenen op basis van inkomen,terwijl ik toch modaal verdien , wel iets meer zelfs.
iig , van wat ik kon lenen kun je niet veel bijzonders kopen .
Maar nu het spaargeld : volgens de bank moet je dat niet gebruiken om het huis te financieren maar voor verbouwen enzo , dat snap ik niet , stel dat je iets koopt wat bijna niet verbouwd moet worden , dan kun je je eigen geld toch gewoon in het huis stoppen ?(alles wat je niet leent scheelt toch ?) of is het gunstiger met belasting ed om het spaargeld op rente te zetten en ieder jaar een gedeelte te gebruiken om af te lossen ? wie weet hier meer van te vertellen ?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 okt 2009 22:28

denon schreef:weet iemand hoe je het beste met spaargeld om kun gaan bij een hypotheek ? ben rond de 30 en bij de bank geweest voor een lening , kon niet zo apart veel lenen op basis van inkomen,terwijl ik toch modaal verdien , wel iets meer zelfs.
iig , van wat ik kon lenen kun je niet veel bijzonders kopen .
Maar nu het spaargeld : volgens de bank moet je dat niet gebruiken om het huis te financieren maar voor verbouwen enzo , dat snap ik niet , stel dat je iets koopt wat bijna niet verbouwd moet worden , dan kun je je eigen geld toch gewoon in het huis stoppen ?(alles wat je niet leent scheelt toch ?) of is het gunstiger met belasting ed om het spaargeld op rente te zetten en ieder jaar een gedeelte te gebruiken om af te lossen ? wie weet hier meer van te vertellen ?

Het is m.i. het beste om in geval van spaargeld het hele bedrag tijdens de gehele looptijd van de hypotheek te lenen, zodat je ook de hele tijd hypotheekrenteaftrek hebt. Je spaargeld kun je dan op een spaarrekenin zetten, waarop je vermogen opbouwt, zodat je aan het einde van de looptijd (normaal gesproken 30 jaar), de hypotheek geheel of gedeeltelijk af kunt lossen. In deze constructie ben je goedkoper uit dan wanneer je minder leent, en een deel van je spaargeld gebruikt om de aankoopprijs te financieren.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 07 okt 2009 14:19

Maar ik zou niet aflossen vanaf een gewone spaarrekening, maar gaan banksparen, interessant nu de rente nog vrij hoog is!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 09 okt 2009 07:28

Wij hebben een moment naar dit huis gekeken. Helaas ging de prijs net iets boven onze pet, en geen zekerheid dat we ons eigen huis kwijtraken in deze tijd.. Helaas. Het is van vrienden van ons die het ook graag willen verkopen ;-)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 okt 2009 08:36

wij hebben - onder voorbehoud van de financiering 8-[ - een appartement gekocht! ::))

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 okt 2009 08:46

Superleuk Jamilla! Dan kunnen je kids wel heel makkelijk zelf naar school lopen ;)
Misschien kom ik er wel wonen, hebben we de toekomstige ellende met een school voor Jurian zoeken ook niet :D Helaas moet ik dan wel zonder man, dus ik denk dat het niet doorgaat :(

Gefeliciteerd Jannoek! Wat leuk!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 09 okt 2009 09:04

En je ouders willen ook nog niet terug? :wink:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 09 okt 2009 11:14

Gaaf Jannoek het wordt steeds echter zo.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 okt 2009 12:15

als alles doorgaat krijgen we 1 december de sleutel al!

Terug naar “Archief”