bindingsangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 31 mar 2006 22:04

Ik heb denk ik ook geen angst en geen behoefte :D Overigens heb ik het idee dat een aantal dames in dit topic nogal generaliseerd door uitspraken in het kader van 'alle mannen zijn rotzakken'. Bij mijn ervaringen was het namelijk precies andersom! (of misschien komt dat door het gegeven dat ik ook een man ben en mezelf niet als ordinaire rotzak durf te bestempelen :mrgreen: :wink: Er zijn zeker veel mannen die huichelachtig vertrouwen winnen om daar eens goed misbruik van te maken maar ik ontkom niet aan de indruk dat een deel van het vrouwelijk geslacht zich daar ook schuldig aan maakt. Het ligt denk ik gewoon aan de persoon die je treft, helaas is niet iedereen even betrouwbaar op dit gebied en dat egoïstische gedrag veroorzaakt helaas heel wat leed in onze samenleving :(

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 30 mei 2006 20:38

sletten en players gebruiken bindingsangst volgens mij niet echt als smoes.. Want dan zou je het toch niet weer met een ander proberen??

Gretchen

Re: bindingsangst

Berichtdoor Gretchen » 28 sep 2009 20:09

Wat ik me een beetje zit af te vragen... Zijn hier ook mensen die behoorlijk last van bindingsangst hebben gehad, maar uiteindelijk toch een relatie "vol hebben kunnen houden" en zijn getrouwd? Hoe gaat dat dan? Kan je die angst ook nog hebben als je eenmaal getrouwd bent?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 sep 2009 21:16

Heeft bindingsangst niet te maken met het feit dat de man of vrouw waarmee je een relatie hebt, gewoon niet de juiste is voor jou?
Dat er een stem in je zegt: dit is hem of haar niet en dat dat voor bindingsangst zorgt? Omdat je diep van binnen weet dat het niet goed zit tussen jullie?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Riska

Berichtdoor Riska » 28 sep 2009 22:13

Nee, dat heeft er niets mee te maken. Bindingsangst ontstaat in de jeugd, als een kind verlaten is/in de steek gelaten is door een of twee ouders.
Bindingsangst heeft te maken met een groot verlies in de jongere jaren.
Mensen die je laten vallen en zo'n ervaring een aantal keren hebben.
Er zijn wel mensen die toch uiteindelijk gehuwd zijn, maar het vraagt behoorlijk wat inzet van de partner. In ieder geval begrip, waarom iemand zich niet durft te binden.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 28 sep 2009 22:28

Wordt de term bindingsangst niet al te gemakkelijk gebruikt? Of zijn er daadwerkelijk veel mensen met bindingsangst? En hebben kinderen van gescheiden ouders meer kans om bindingsangst te ontwikkelen dan kinderen met gehuwde ouders?
Laatst gewijzigd door filia op 28 sep 2009 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 sep 2009 22:36

Riska schreef:Nee, dat heeft er niets mee te maken. Bindingsangst ontstaat in de jeugd, als een kind verlaten is/in de steek gelaten is door een of twee ouders.
Bindingsangst heeft te maken met een groot verlies in de jongere jaren.
Mensen die je laten vallen en zo'n ervaring een aantal keren hebben.
Er zijn wel mensen die toch uiteindelijk gehuwd zijn, maar het vraagt behoorlijk wat inzet van de partner. In ieder geval begrip, waarom iemand zich niet durft te binden.

Hmmm, zou dat alijd de oorzaak zijn van bindingsangst? Ik geloof daar niet zo in, maar dat bleek ook al uit mijn visie/gedachtengang :wink:

Ieder mens maakt vervelende dingen mee in zn jeugd (ik wil niet bagatalliseren hoor!, want je kan traumatische dingen meemaken), maar is niet de manier waarop je ermee omgaat (er bovenop kunnen komen ja of nee) bepalend voor het wel of niet ontwikkelen van bindingsangst?
Iedereen kan dan wel zaken uit zn verleden naar voren schuiven als oorzaak van bindingsangst. Ik vind dat nogal makkelijk gezegd.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2009 06:53

Bepaald niet. Kijk, als iemand zegt dat hij een beroerde jeugd heeft gehad, en "dus" het verkeerde pad is opgegaan, heb je gelijk. Ik word altijd woest als men daarop wijst. Ik heb het niet gemakkelijk gehad in mijn jeugd ( om het zacht uit te drukken) maar ik ben niet me gaan misdragen, zodat er politie aan te pas moest komen. Integendeel.

Bindingsangst en hechtingsstoornissen liggen veel dieper, je weet het in eerste instantie gewoon niet. Het heeft te maken met vertrouwen. Vertrouwen dat er nu iemand is die je niet laat vallen, die je niet in de steek laat. En als dat vertrouwen heel fundamenteel is aangetast, ontstaat er iets als bindingsangst.
De (toekomstige) partner heeft een heel grote verantwoordelijkheid wat dat betreft. Je zult dit samen moeten bevechten.

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 29 sep 2009 08:03

@ Riska: Dan zou iedereen dus die bindingsangst heeft in het verleden iets traumatisch hebben meegemaakt? Dat vraag ik me af... Ik denk dat er ook mensen zijn met angst die geen idee hebben waar het vandaan komt. En dat is het lastige ervan.

Het zal vast veel inzet vergen van de partner, maar ook van de persoon zelf natuurlijk. Het is moeilijk om je in bindingsangst in te leven als je het zelf niet hebt.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2009 08:12

Daar heb je gelijk in. Niet alles is terug te brengen tot jeugdproblemen.
Maar em_ma ging er o.a. van uit dat je niet zeker zou zijn van je toekomstige partner en dat dat tot bindingsangst zou kunnen leiden. Dat is natuurlijk zo, als je relatie nog niet uitgekristalliseerd is, maar het is niet de enige reden en dat heb ik willen aangeven.

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 29 sep 2009 08:25

Ja, je hebt ook gelijk. :wink: Het heeft niet alleen te maken met problemen in het verleden. En ook niet alleen met dat je partner niet de juiste zou zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2009 09:06

Soms zou het handig zijn als je zeker wist waar iets vandaan kwam... :wink: Maar helaas spelen vaak heel veel dingen mee waarvan we ons niet eens bewust zijn...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 09:37

Liggen binding- en verlatingsangst niet heel dicht bij elkaar?

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2009 11:08

zeker weten...

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 29 sep 2009 15:20

Maar zal er ook wat aan te doen zijn? Heeft iemand ervaring mee, dat het is 'genezen'?

Terug naar “Archief”