Te verwerken gebeurtenissen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Te verwerken gebeurtenissen

Berichtdoor Riska » 27 sep 2009 17:09

Maryem schreef:ik denk dat je als gelovig persoon (welk geloof je dan ook hebt) het misschien ook makkelijker hebt

Of juist niet, omdat je je afvraagt waar Hij was en waarom Hij niet ingreep...

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 27 sep 2009 19:28

Riska schreef:
Maryem schreef:ik denk dat je als gelovig persoon (welk geloof je dan ook hebt) het misschien ook makkelijker hebt

Of juist niet, omdat je je afvraagt waar Hij was en waarom Hij niet ingreep...

Dat denk ik ook Riska...Ik merk het zelf nu ook, nu wij thuis in een 'lastige/hele nare situatie' zitten, twijfel ik enorm, je weet dat het Gods' weg is, maar toch vreet het aan me, en kan ik me er heeel moeilijk bij neerleggen!

Riska

Berichtdoor Riska » 27 sep 2009 19:58

Zeg Hem, wat je dwars zit.
Er is een lied dat de woorden gebruikt: "ik bestorm Hem met mijn vragen".
Dat mag, je mag zelfs boos zijn, al wordt ons dat niet geleerd.
Mijn ervaring is geweest dat hoe harder ik bij Hem aanklopte en Hem vroeg waar Hij was, hoe dichter God - uiteindelijk - bij me was...

In feite - al leggen velen het zo uit - was God ook niet kwaad op Job. Hij liet alleen zien wie en wat Hij was: de Schepper van alles. En dat was voor Job genoeg: God was bij Hem.

maryem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maryem » 27 sep 2009 20:01

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 sep 2009 20:04

Dan wordt de een wel erg beproefd in vergelijking tot een ander. En soms zijn dat 'gewoon' gelovige mensen die het zwaar te verduren hebben.

maryem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maryem » 27 sep 2009 20:18

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 sep 2009 21:26

Sorry hoor, maar bepaalde zaken kan ik niet zien als een beproeving die van God komt.
Als ik aangeef dat je je soms afvraagt waarom God niet ingreep of ingrijpt dan gaat het om dingen, die NIET van Hem komen, maar van mensen. Als het van God zou komen zou ik persoonlijk mijn geloof verloren hebben.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 27 sep 2009 23:13

Er is mij ook wel gezegd dat je niet moet kijken naar waarom God er niet is op de moeilijke momenten. Maar zien wij Hem wel op de goede momenten? Danken wij Hem daar wel voor? Er werd me ook gezegd probeer 's avonds 3 positieve dingen te bedenken van die dag en dank God daarvoor. En niet denken aan het negatieve.
Het heeft me op die momenten wel geholpen, maar dan moest ik me er soms wel toe zetten.
Leef je droom.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 sep 2009 08:22

Dat is natuurlijk een heel mooie gedachte. Maar soms klopt dat wat je geleerd hebt niet met de werkelijkheid. Dat botsen leer en leven met elkaar.
Ik bots steeds meer met het dogma van de almacht. Vroeger (?) kenden wij de zonde van de nalatigheid. Je zou iets hebben moeten doen en je doet het niet.
Als God niet ingrijpt, maakt Hij zich dan niet schuldig aan nalatigheid? (Het is niet bedoeld als spot, als Godslastering, integendeel!)
Ik denk aan de holocaust. Miljoenen mensen uit Zijn volk werden vermoord, en vaak op gruwelijke wijze. Waarom liet Hij na in te grijpen? En kom me alsjeblieft niet aan met ongehoorzaamheid, of afdwalen... dat doen we allemaal, ook zij die zich christen noemen.

Al die mensen die beschadigd worden door andere mensen (nee, daar geef ik God niet de schuld van). Maar: waarom laat Hij het toe?
Dat zijn de vragen waar ik mee bezig ben - niet altijd, maar soms is er weer zo'n periode. En dan vallen alle gemakkelijke antwoorden weg, die ontstaan zijn uit de leer dat je beproefd wordt en zo. Dan kloppen dingen niet meer.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 04 okt 2009 22:39

maryem schreef:
Riska schreef:Dan wordt de een wel erg beproefd in vergelijking tot een ander. En soms zijn dat 'gewoon' gelovige mensen die het zwaar te verduren hebben.

ja dat bedoel ik ook, juist gelovige mensen worden ook beproeft, van beproevingen word je alleen maar sterker..als het zo is dat mensen bij een beproeving gelijk zoiets hebben van waar is God nu en boosheid krijgen, dan zijn ze toch niet zo heel goed gelovig, geduld is een schone zaak, en gewoon blijven bidden
En ben je ernstig ziek en heb je hoge koorts dan worden ook zondes gewist(in de Islam)

Er is natuurlijk een verschil tussen wat je geloof leert en wat je zelf ervaart, dat is heel menselijk. Je mag geloven dat God er is en op Hem vertrouwen, maar dat neemt niet weg dat je in bepaalde situaties aanvechting kan hebben. (ik neem aan dat riska het zo ook bedoelt) Als de islam anders leert, of dat in die zin 'niet mag' (en in je eigen woorden 'niet goed gelovig zijn' (whatever that may be)) is het een wel heel statisch geloof. En eigenlijk is dat heel onmenselijk als dat nie zou mogen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”