Jezus en Allah

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Jezus en Allah

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2009 19:07

Volgens de definitie van de Koran is het aanbidden van Jezus in strijd met het monotheïsme.

'Ken daarom geen deelgenoten aan Allah toe terwijl jullie weten dat hij alleen het recht heeft aangebeden te worden' (Baqarah 2,22b)

Dit is binnen de islam geen lichte zaak, want iemand die knielt voor Christus en Allah deelgenoten toekent, wordt tot de verliezers gerekend evenals een moordenaar!

'En voorwaar aan u zoals aan hen die vòòr u waren is geopenbaard Als u deelgenoten aan God toeschrijft zal uw werk stellig vruchteloos blijken en u zult zeker tot de verliezers behoren' (Zomar 39,65)

'Maar zijn kwade neiging dreef hem er toe zijn broeder te doden dus doodde hij hem en werd een der verliezers' (Maidah 5,30)

Dit topic is niet bedoeld om de islam af te kraken, maar ik ben benieuwd hoe men hier over denkt. Is het aanbidden van Jezus in strijd met het monotheïsme wat niet alleen de Koran - maar ook de Bijbel leert?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2009 22:25

De H. Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, is één van Wezen. Dat moet niet worden vergeten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 25 sep 2009 09:31

Ik kies een historische insteek en ga dus niet van te voren uit van het eenswezens zijn van de drievoudigheid.

In het jodendom rond het begin van de jaartelling waren er in de religieuze voorstellingen wél deelgenoten van God. Zoals de (ideale) koning in Kronieken, die op de troon van de Eeuwige in Jeruzalem zit, als zijn zoon geldt en de aanbidding voor de Eeuwige in ontvangst neemt.

In apocalyptische kringen is er de voorstelling van de eschatologische, laatste en beslissende, gezant van Godswege, die namens God optreedt en uit dien hoofde (Zoon van) God is. Omdat deze gezant in naam van God optreedt, is het ook mogelijk om in of via hem God te aanbidden.

In de ogen van Jezus' volgelingen en waarschijnlijk ook in zijn eigen ogen was Jezus deze laatste, beslissende gezant van God.

Toch is het opmerkelijk dat in het NT (bijna) nergens tot Jezus wordt gebeden. Volgens een passage in Marcus wees Jezus altijd van zichzelf af ('Waarom noem je mij goed? Niemand is goed dan alleen God.'). In de latere evangeliën zoals Matteüs zie je wel dat Jezus huldebetoon ontvangt (proskynese). Dat Jezus dezelfde eredienst (latreia) waardig wordt geacht als God, is pas een latere ontwikkeling uit de vroege kerk.
Volgens het NT komt Jezus de hoogste positie toe onder God: aan God gelijk zijn. Steeds kom je die spanning tegen tussen enerzijds de identificatie tussen Jezus en God, en anderzijds een onderschikking van Jezus aan God.

Waar de islam mijns inziens terecht tegen protesteert, is het ongedifferentieerd bidden en vereren van Jezus en God. Zorgvuldiger is m.i. de volgende formule: wij vereren de Vader door de Zoon in de Geest. Deze formule heeft oudere papieren dan de nevenschikkende versie: Vader + Zoon + Geest.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 26 sep 2009 14:56

Het woord deelgenoot kennen we niet binnen de christelijke theologie. Ik heb wel een vermoeden wat er mee bedoeld wordt, maar met vermoedens kom je niet ver in een gesprek cq. discussie.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 26 sep 2009 18:20

Hm... Is Allah wel dezelfde als YHWH?
Ik betwijfel het...
En is YHWH de Vader of de Zoon of allebei?
Anyway, nee. M.i. is Jezus geen deelgenoot van Allah.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 sep 2009 19:06

Jerommel schreef:Hm... Is Allah wel dezelfde als YHWH?
Ik betwijfel het...

Waarom betwijfel je dat?
En is YHWH de Vader of de Zoon of allebei?

Als dat niet zo is, hoe kan men dan de Zoon aanbidden zonder de Vader te lasteren?

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 26 sep 2009 19:34

Waarom betwijfel je dat?
Omdat ik geloof dat Mohammed een oude heidense religie in een nieuw jasje heeft gestoken.
Als dat niet zo is, hoe kan men dan de Zoon aanbidden zonder de Vader te lasteren?
Als wat niet zo is?
En waarom zou ik de Vader lasteren als ik de Zoon aanbid? Ze zijn immers 1

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 sep 2009 19:44

Jerommel schreef:Omdat ik geloof dat Mohammed een oude heidense religie in een nieuw jasje heeft gestoken.

Welke heidense religie bedoel je?
Als wat niet zo is?
En waarom zou ik de Vader lasteren als ik de Zoon aanbid? Ze zijn immers 1

Akkoord.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 26 sep 2009 19:54

Die van voor de Koran, uit de gebieden rond Mekka enzo. Ik meen dat dat de god "Sin" a.k.a. "Al Ilah" is. Alleen nu zonder de 3 dochters en zonder vrouw. Veel is hetzelfde gebleven. Beetje losjes aangekleed met stukjes Tora en NT.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 26 sep 2009 21:43

Je mag als christen toch geen Koran lezen of in huis hebben??????
Het is dus niet mogelijk islamitische denkwijze te vergelijken met de christelijke denkwijze over de visie van Jezus
Nosce te ipsum

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2009 09:10

Jerommel schreef:
Die van voor de Koran, uit de gebieden rond Mekka enzo. Ik meen dat dat de god "Sin" a.k.a. "Al Ilah" is. Alleen nu zonder de 3 dochters en zonder vrouw. Veel is hetzelfde gebleven. Beetje losjes aangekleed met stukjes Tora en NT.

Zegt mij helemaal niks moet ik tot mij spijt bekennen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 sep 2009 09:12

ostrogoot schreef:Je mag als christen toch geen Koran lezen of in huis hebben??????
Het is dus niet mogelijk islamitische denkwijze te vergelijken met de christelijke denkwijze over de visie van Jezus

Hoe kom je daar bij?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2009 11:29

ostrogoot schreef:Je mag als christen toch geen Koran lezen of in huis hebben??????

Wat is dat voor een waanzin? Een stap verder en we kunnen weer boekverbrandingen gaan houden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 27 sep 2009 14:47

mohamed schreef:
Jerommel schreef:

Zegt mij helemaal niks moet ik tot mij spijt bekennen.
Het is een controversieel onderwerp, zoals je je kunt voorstellen. Je kan zeggen dat moslims over het algemeen niet zo gecharmeerd zijn van dergelijke theorieën.
Evengoed is er wel onderzoek naar (geweest) en het lijkt er op dat het toch zo is.
Ik vond deze (al wat oudere) lezing wel duidelijk:
Pre Islamic origin of Islam Exposed

maryem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maryem » 27 sep 2009 15:01

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”