Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Huis kopen!

Berichtdoor ajl » 24 sep 2009 08:19

Precies en vroeger kon je dan nog een huis kopen. Tegewoordig is het minimumsalaris rond €1300,00 bruto. Dus brutojaarinkomen ongeveer €17.000,00. Hypotheekverstrekking 4/5 x brutojaarinkomen ( grofweg genomen) betekent dat het mogelijk is een huis te kopen tussen de €68000 en en €85000. Dat gaat je tegenwoordig dus echt niet lukken.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 sep 2009 08:24

Dat was toen inderdaad wel een béétje anders.
Wij gaan op zeer korte termijn ook een afspraak maken om te kijken wat we kunnen kopen.
Gelukkig kunnen we allebei werken. Minder gelukkig is dat er van mijn loon niet zoveel te halen valt, dus ik ben zeer benieuwd wat de mogelijkheden gaan worden op alleen het loon van Marnix...
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 sep 2009 09:02

Nu een hypotheek krijgen is een ramp inderdaad. Wat zijn ze streng zeg! Dit huis waar we nu wonen konden we 2 jaar geleden 'gewoon' op 1 loon kopen, nou, dat is nu echt niet meer denkbaar. De hypotheek voor ons nieuwe huis is een heel gedoe geweest. Mijn man moest zelfs zijn KvK vermelding opgeven, ook mag je op geen enkele rekening meer rood kunnen staan. Allemaal door het NHG. En banken geven geen hypotheek meer zonder NHG. Ik ben dolblij dat het bij ons eindelijk echt rond is, maar het was een heel gedoe. Terwijl wij echt geen gruwelijk duur huis hebben gekocht en allebei werken.

Wij gaan zaterdag verhuizen. Dan gaan we naar ons tijdelijke appartement. Volgende week donderdag sleuteloverdrachten, ik heb er zo'n zin in! Ik ben gelukkig niet zo melancholiek aangelegd, en laat dit huis volgens mij best makkelijk achter me. Mijn man iets minder ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 sep 2009 12:02

Nou, banken geven echt nog wel hypotheken zónder NHG, hoor. Wij konden kiezen... met NHG was het gunstigst, dus dat hebben we gedaan, maar zonder had voor de bank ook gekund. En of wel of geen roodstanden op reguliere bankrekeningen worden toegelaten, hangt natuurlijk helemaal af van je totale financiële positie (inkomen, overige schulden).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 sep 2009 14:30

De hypotheker dacht ook dat dat nog kon, wij mochten ook kiezen. Maar een week erna belde hij dat het nu zo is dat zonder NHG sowieso niet meer kan sinds een paar weken. Wij hadden sowieso al wel met NHG gedaan dus hadden er geen last van gelukkig.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 25 sep 2009 06:35

@ MissF: zijn al die eisen niet omdat je man een eigen bedrijf heeft?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 sep 2009 08:02

Nee, want hij heeft geen eigen bedrijf. Hij heeft alleen nog zijn KvK nummer gehouden nadat hij zijn vorige bedrijf weggedaan heeft. Voor het geval hij nog eens iets begint. En nu loopt er een of andere site op. Hij werkt gewoon fulltime, ik wer 24 uur, en toch doen ze heel moeilijk. Maargoed, het zal deze tijd wel zijn. Het is nu wel gunstig om een huis te kopen natuurlijk :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 sep 2009 09:31

MissF schreef:De hypotheker dacht ook dat dat nog kon, wij mochten ook kiezen. Maar een week erna belde hij dat het nu zo is dat zonder NHG sowieso niet meer kan sinds een paar weken. Wij hadden sowieso al wel met NHG gedaan dus hadden er geen last van gelukkig.

In zijn algemeenheid niet of in jullie situatie niet? Weet je ook waar hij dat vandaan haalde? Als ik zo eens even op internet rondkijk, worden nog steeds hypotheken zonder NHG aangeboden, ook voor huizen beneden de 350.000 euro (het maximum voor NHG).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 sep 2009 11:07

De hypotheker zei dat het in het algemeen was. Nu hebben wij ook wel een max hypotheek (niet onze max, maar wel wat wij van mijn loon in wilden leggen). Met daarbij ook een deel eigen geld erin. Misschien dat dat dan voor gedoe zorgt ofzo.
Wat is een verhuizen een klus zeg! Ik snap nu dat mijn moeder zo gestrest was in die twee keer dat we verhuisden. Alleen mijn eigen kamer inpakken viel wel mee, nu zijn het toch wel wat meer spullen :) Maargoed, het komt vast allemaal goed. En ik zie erg uit naar donderdag als we de sleutel van ons nieuwe stekkie krijgen :D

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 26 sep 2009 09:10

Whoehoe :mrgreen: we hebben een bezichtiging gehad en de mensen waren heel positief.
Ze hopen volgende week terug te komen.
Als het doorgaat willen ze er met de kerstvakantie in dus dat word inpakken :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 sep 2009 12:28

Wat superfijn Tuinfluiter! Dan is het nog best snel verkocht toch? Als ik zie hoe lang dure huizen te koop staan...
Wij zijn helemaal verhuisd.In 1 dagje tijd was alles over. Het meerdendeel naar mijn schoonouders voor opslag, de rest naar ons tijdelijke huis. We zitten daar best, al is het een klein beetje behelpen. Een oven, bad, vaatwasser enzo wennen erg snel ;) Maar zo zonder lukt ook wel. Op naar donderdag :D

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 28 sep 2009 13:06

Gelukkig dat alles verhuisd is!
Zitten jullie nu in een vakantie huisje? Het kan altijd erger hoor bad enz is alleen maar luxe een poosje zonder kan best hoor :D
Suc6 met klussen in elk geval gaan jullie veel doen/laten doen?

Hopelijk wordt jullie huis verkocht tuinfluiter!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 28 sep 2009 18:00

Nou MissF, dat is wel super dat het overhuisen soepel verliep!
En ach, dan vind je het straks nog fijner als eerst om een bad en dat soort dingen te hebben in het nieuwe huis.

Het is nog even afwachten of we het over alles eens kunnen worden.
Want er zitten nog heel wat haken en ogen aan het verhuren van een woning en het dan daarna verkopen.
Maar morgen hopen de mensen weer te komen en we zullen zien of er iets te regelen is.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 sep 2009 18:03

Jullie huis is nu verhuurd dan, of willen zij het gaan (ver)huren?

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 28 sep 2009 18:22

De mensen waar we nu mee bezig zijn willen eerst ruim een halfjaar huren en dan na dat halfjaar kopen.
Maar ja, wie verzekerd ons dat ze het dan ook daadwerkelijk gaan kopen? want anders zitten we er nog mee.

Terug naar “Archief”