Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2009 15:04

Respect is misschien een groot woord. Maar wat bereik je er mee om hier je mening weer tegen waarmee je toch een soort van vooroordeel gaat geven.

Kijk er zijn genoeg mensen die bepaalde zaken er op na houden waar jij een andere mening over heb. Dat heb ik ook, maar moet ik dat dan open op een forum, straat etc.. gaan lopen verkondigen? Lijkt mij niet echt. Ik krijg al een rare kronkel in m'n maag als ik zie dat er weer gereageerd is op dit topic.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 15:05

Evelien schreef:Ik krijg al een rare kronkel in m'n maag als ik zie dat er weer gereageerd is op dit topic.

Waarom lees je het dan?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2009 15:07

mohamed schreef:
Evelien schreef:Ik krijg al een rare kronkel in m'n maag als ik zie dat er weer gereageerd is op dit topic.

Waarom lees je het dan?

ik lees het niet... Maar ik zie wel dat er weer een geel vlaggetje wimpelt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 sep 2009 15:25

mohamed schreef:
Evelien schreef:We kunnen allemaal wel lekker met bijbelteksten gaan gooien. Maar laten we gewoon naar het onderwerp gaan en geen mensen er bij te halen die iets zeggen (dmv een preek of iets dergelijks). Laten we elkaar met liefde omringen en elkaar positief benaderen. Laat ieder in zijn of eigen waarde, en respecteer dr ander z'n mening.

Nee, ik gooi nergens mee maar verwijs naar een relevant vers en op een christelijk forum moet dat geen probleem zijn lijkt me.

Dan ook nog maar eens een tekst die erop slaat van mij: hebr. 7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. 9 Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven? 10 Want zíj hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Híj doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan zijn heiligheid. 11 Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid.

Al meerder malen geplaatst maar blijkbaar kunnen we daar niets mee.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 21 sep 2009 15:36

tante-tortel schreef:
mohamed schreef:
Evelien schreef:We kunnen allemaal wel lekker met bijbelteksten gaan gooien. Maar laten we gewoon naar het onderwerp gaan en geen mensen er bij te halen die iets zeggen (dmv een preek of iets dergelijks). Laten we elkaar met liefde omringen en elkaar positief benaderen. Laat ieder in zijn of eigen waarde, en respecteer dr ander z'n mening.

Nee, ik gooi nergens mee maar verwijs naar een relevant vers en op een christelijk forum moet dat geen probleem zijn lijkt me.

Dan ook nog maar eens een tekst die erop slaat van mij: hebr. 7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. 9 Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven? 10 Want zíj hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Híj doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan zijn heiligheid. 11 Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid.

Geeft God dan ook klappen met Zijn hand of met een roede letterlijk?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 sep 2009 15:47

Nu, je kunt behoorlijk hard geslagen worden door God. Met Zijn hand.
Ook al moet je die hand figuurlijk zien, de Bijbel zelf maakt de vergelijking naar de aardse vaders die je tuchtigen naar het VLEES.
Dat is dus wel degelijk een pak slaag.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 15:53

tante-tortel schreef:de Bijbel zelf maakt de vergelijking naar de aardse vaders die je tuchtigen naar het VLEES.
Dat is dus wel degelijk een pak slaag.

Nee, dat is dus niet persé de betekenis, want ik ben nooit geslagen door mijn ouders, maar wel degelijk getuchtigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 15:55

tante-tortel schreef:
mohamed schreef:

Als je denkt dat de Bijbel een boek is met verzen die elkaar tegenspreken en opheffen is elke discussie erover zinloos.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 sep 2009 17:27

Tante-Tortel, waaruit bestaat die tuchtiging van God dan in deze tijd, bij mij persoonlijk?
Waarom is er willekeur lijkt het wel? Tenminste als je allerlei dingen ziet als komende van God? Iemand die diepgelovig is en slag op slag te verduren krijgt? Terwijl iemand die er maar op los leeft en zich van God noch gebod iets aantrekt, voorspoed heeft. Hoe zit dat dan?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 sep 2009 17:40

Als God ''slaat'' slaat Hij naar zich toe en niet van Hem af.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 sep 2009 17:58

Amen zegt mijn ziel daarop...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 sep 2009 19:48

En zo (dit bedoel ik niet profaan) hoop ik dat mijn kinderen later zullen zeggen: "pa, je had gelijk dat je me een pak op mijn falie gaf."

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 sep 2009 21:21

En zo hoop ik dat mijn zoon later zal zeggen: 'mam, pap, wat ontzettend fijn dat jullie mij opgevoed hebben zonder schrifeffecten, zonder tik.'
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 sep 2009 21:51

Enige tijd geleden, een jaar misschien, of meer, had ik een zeer heftige discussie hierover op een heel ander forum. Toen ik daar aan tafel over sprak, (de jongste was toen een jaar of 15) zei dit jongste kind tegen mij: "Hoezo zou jij me slaan. Ik sla jou toch ook niet ? ".

Dit spreekt voor mij boekdelen. Wij hebben een prettige 'ouder-zoon-relatie' met dit jongste kind. met leuke gesprekken, die wij soms 'sturen'. Maar er is respect voor elkaars persoonlijkheid. wederzijds. Vanaf hun geboorte. (vier kinderen)
(alle vier zonder slaan opgevoed)

Een wil moet niet gebroken worden, maar gestimuleerd.
Ook gif is geschapen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 sep 2009 07:53

Ik ben een gastouder en pas op het kind van mijn vriendin. Ze zit in een fase dat ze alles zelf wil doen (is prima, geen probleem) maar ook echt niet wil luisteren. Dan pak ik haar wel even stevig vast en kijk haar wel even aan. Zoals pas ook: We gingen naar de speeltuin toe, op haar fiets (met zo'n stang), ze zette netjes haar voetjes op de plankjes die daar voor dienden (dus niet de trappers). Op een gegeven moment gaat ze je uitdagen en laat ze haar voetjes hangen (waardoor er steeds een blokkade komt), ik zeg tegen haar: nee, zet je voetjes maar weer op het plankje (3 keer gezegd, en toen heb ik haar voetjes op de plankjes gezet en gezegd: die blijven op het plankje want....). Toen wilde ze nog niet luisteren en heb haar voet even stevig vast gehouden en op het plankje gezet en tegen gehouden en vertel dat we niet meer naar de speeltuin gaan. Brullen en krijssen.

Terug naar “Archief”