Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2009 12:30

De roede hanteren had niet alleen een letterlijke - maar vooral een symbolische betekenis.

1 Kor 4,21
Wat wilt gij? Zal ik met de roede tot u komen, of in liefde en in de geest der zachtmoedigheid?

Zou Paulus soms bedoeld hebben dat hij de Korinthiërs in elkaar zou komen meppen als ze niet wilden luisteren? Natuurlijk niet en het is tekenend voor een predikant als Goldschmeding dat hem blijkbaar de geestelijke betekenis van de roede ontgaan is!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 20 sep 2009 15:26

mohamed schreef:De roede hanteren had niet alleen een letterlijke - maar vooral een symbolische betekenis.

1 Kor 4,21
Wat wilt gij? Zal ik met de roede tot u komen, of in liefde en in de geest der zachtmoedigheid?

Zou Paulus soms bedoeld hebben dat hij de Korinthiërs in elkaar zou komen meppen als ze niet wilden luisteren? Natuurlijk niet en het is tekenend voor een predikant als Goldschmeding dat hem blijkbaar de geestelijke betekenis van de roede ontgaan is!

Dat heb ik al heel vaak gezegd, maar dit willen de voorstanders niet begrijpen helaas!
gr Samanthi

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 20 sep 2009 19:11

Samanthi schreef:
mohamed schreef:De roede hanteren had niet alleen een letterlijke - maar vooral een symbolische betekenis.

1 Kor 4,21

Dat heb ik al heel vaak gezegd, maar dit willen de voorstanders niet begrijpen helaas!
gr Samanthi

mensen die de tekst uit spreuken liefst letterlijk opvatten, daar ook nog es een flinke preek over kunnen produceren (hard slaan, doorslaan, striemen etc) dat zijn hele enge mensen die graag willen slaan.
Ze misbruiken de bijbel om dit te rechtvaardigen.
Wat kan anders de motivatie van een dominee zijn om aan gemeenteleden uit te leggen wanneer, hoelang hoe hard en waarmee hun kinderen geslagen dienen te worden??
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2009 19:53

Samanthi schreef:

1 Kor 4,21

gr Samanthi

Moedwillige onwetendheid is de ergste soort. ](*,)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2009 19:54

hettys schreef:mensen die de tekst uit spreuken liefst letterlijk opvatten, daar ook nog es een flinke preek over kunnen produceren (hard slaan, doorslaan, striemen etc) dat zijn hele enge mensen die graag willen slaan.
Wat kan anders de motivatie van een dominee zijn om aan gemeenteleden uit te leggen wanneer, hoelang hoe hard en waarmee hun kinderen geslagen dienen te worden??

Op staande voet ontslag en een pak op zijn donder met de roede, tot de dwaasheid van zijn kont spat!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 sep 2009 20:13

Moeilijk uit te voeren als iemand zelf een kerk gesticht heeft...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 sep 2009 20:15

hettys schreef:mensen die de tekst uit spreuken liefst letterlijk opvatten, daar ook nog es een flinke preek over kunnen produceren (hard slaan, doorslaan, striemen etc) dat zijn hele enge mensen die graag willen slaan.

Of nog enger: mensen die er daadwerkelijk van overtuigd zijn dat ze er goed aan doen... Van dat slag lijkt die dominee er een te zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 sep 2009 20:16

Riska schreef:Moeilijk uit te voeren als iemand zelf een kerk gesticht heeft...

Inderdaad. Dan moet je eerst een theologisch debat met zo iemand voeren; en net als filosofen hebben theologen slechts zelden "gelijk"; je kunt alleen je argumenten met overtuiging presenteren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2009 20:57

Riska schreef:Moeilijk uit te voeren als iemand zelf een kerk gesticht heeft...

Ontslaan is in dit geval moeilijk uit te voeren ja, maar in de Bijbel staat dat de roede voor de rug van de zotten is (Spr 26,3) dus Gert Jan Goldschmeding mag de zijne alvast ontbloten! De beste man zou zelf in het zicht van zijn gehoor de genezende werking van een pak slaag moeten ervaren.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 sep 2009 13:33

Misschien moeten we maar gewoon afwachten wat er bij het onderzoek uit komt.
Iemand veroordelen is nogal makkelijk van een afstand. Het lijkt hier op dit forum af en toe het sanhedrin wel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 14:23

tante-tortel schreef:Misschien moeten we maar gewoon afwachten wat er bij het onderzoek uit komt.
Iemand veroordelen is nogal makkelijk van een afstand. Het lijkt hier op dit forum af en toe het sanhedrin wel.

:lol:
Ik vraag me af of Goldschmeding überhaupt wel veroordeeld zou worden door het sanhedrin*, want hij predikt iets totaal anders als Jezus!

Mat 18,6
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nuttiger, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

*Sanhedrin

In de oudheid het hoogste Joodse gerechtshof. Veroordeelt volgens de Bijbel de leraar en rebel Jezus. In oktober 2004 – na een afwezigheid van ruim 1.600 jaar - opnieuw geïnstalleerd. Neemt besluiten over de wettigheid van de regering-Sharon en de Palestijnse kwestie. Bron
Laatst gewijzigd door mohamed op 21 sep 2009 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 sep 2009 14:28

We kunnen allemaal wel lekker met bijbelteksten gaan gooien. Maar laten we gewoon naar het onderwerp gaan en geen mensen er bij te halen die iets zeggen (dmv een preek of iets dergelijks). Laten we elkaar met liefde omringen en elkaar positief benaderen. Laat ieder in zijn of eigen waarde, en respecteer dr ander z'n mening.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 14:36

Evelien schreef:We kunnen allemaal wel lekker met bijbelteksten gaan gooien. Maar laten we gewoon naar het onderwerp gaan en geen mensen er bij te halen die iets zeggen (dmv een preek of iets dergelijks). Laten we elkaar met liefde omringen en elkaar positief benaderen. Laat ieder in zijn of eigen waarde, en respecteer dr ander z'n mening.

Nee, ik gooi nergens mee maar verwijs naar een relevant vers en op een christelijk forum moet dat geen probleem zijn lijkt me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 sep 2009 14:41

Evelien schreef:We kunnen allemaal wel lekker met bijbelteksten gaan gooien. Maar laten we gewoon naar het onderwerp gaan en geen mensen er bij te halen die iets zeggen (dmv een preek of iets dergelijks). Laten we elkaar met liefde omringen en elkaar positief benaderen. Laat ieder in zijn of eigen waarde, en respecteer dr ander z'n mening.

Hmm, sorry maar ik heb wat moeite respect op te brengen voor de mening dat je kleine kinderen stokslagen moet geven.

Terug naar “Archief”