Afslanken (deel 3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Afslanken (deel 3)

Berichtdoor marierose » 17 sep 2009 20:49

zodra ze uit school komen drinken en een snoepje of koekje en vraag ik de jongste meteen met wie ze wil spelen en/of ze al met iemand heeft afgesproken om te spelen die middag en bij mooi weer stuur ik ze zoveel mogelijk naar buiten en is hier vaak een grote groep kinderen aan het spelen buiten en op internet en/of tv kijken mogen ze alleen even voordat we gaan eten en eventueel even voordat ze naar bed gaan.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 18 sep 2009 19:18

Vanmiddag hoorde ik het ook weer hoor:

Ah lieverd, ben je gevallen. Wil je een snoepje??

'Jaaaa' klonk het huilerig!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 sep 2009 21:17

Nou en? Ik zie dat kwade echt niet hoor. Hier zeurt iedereen in de omgeving dat Jurian te mager is, dat hij meer moet eten. Het kind eet zich ongans, maar beweegt gewoon ontzettend veel.
Lekker een kidn blijven troosten met een snoepje, en gewoon veel buiten laten spelen i.p.v. tv en computer. Ik denk dat dat heel wat beter werkt. Snoepjes zijn toch gewoon lekker, en het hielp echt als ik een zere knie had :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 19 sep 2009 08:49

De kans is aanwezig dat als een kind altíjd getroost wordt met snoep/lekkers, het zichzelf daar ook mee blijft troosten. Dat zijn de mensen die later hun verdriet/eenzaamheid/wat ook weg proberen te eten. Het is best moeilijk om jezelf dat als volwassene af te leren.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 sep 2009 09:17

Het hoeft ook niet te pas en te onpas. Maar als ik gevallen was en ik had een open knie, dan werd er een snoepje (al is het maar een tumtummetje) bij gehouden, en over was de pijn. Lekker psychologisch natuurlijk, maar wat geeft het als het in het idee van het kind helpt?
Ik vind het echt onzin, al die discussies over overgewicht bij kinderen. Dat komt echt niet door het troosten met een snoepje, eens per 2 dagen hoor, maar door het weinige bewegen wat een kind doet.
En als je een kind dat gevallen is troost met een snoepje, dan is het echt niet meteen zo dat het dat als volwassene ook gaat doen. Ik denk dat de mensen die dat niet gaan doen in de volle meerderheid zijn.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 19 sep 2009 16:16

Ik denk juist dat dat soort gewoontes wel jong geleerd zijn, zoals zoveel dingen van jongsafaan erin groeien.
Het is puur conditioneren: pijn = snoep. Pas als je dat als ouder of als kind doorbreekt kom je van zo'n aangeleerde 'reflex' af.
Zou jij moeten weten als SPH'er, MissF ;)

Daarbij vind ik het ook gewoon onzin: snoep helpt niet tegen pijn, ik zou voor een dikke knuffel gaan. Snoep is daarnaast ook nog slecht voor je tanden. Arme kidz.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 sep 2009 16:56

Juist, jong geleerd is oud gedaan.
Daar komen volgens mij emotie eters van...

Probeer het kind gewoon af leiden met iets anders.

En het overgewicht komt wel degelijk van het eten, zie het in m'n klas echt zo duidelijk!
De 'dikkere' kinderen krijgen ook veel meer eten mee, en wat voor eten?!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 19 sep 2009 17:13

In een ander topic wordt de associatie tussen een pedagogische tik - i.c.m. eventuele op latere leeftijd (mogelijk) daar door ontstane problemen weer ontkent.

Voor als nog wordt: "Het is puur conditioneren: pijn = snoep", hier wel geaccepteerd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 sep 2009 18:03

Maar mij maak je echt niet wijs dat een kind dik word van eens per 2 dagen een snoepje als het gevallen is. Dat geloof ik gewoon echt niet. Als je een kind elke dag bergen snoep meegeeft naar school, ja. Maar daar gaat het nu helemaal niet over.
Ik kan nog zo'n goede SPH_er zijn, ik beloon een jongere op mijn werk als hij onverwachts niet opgehaald wordt voor het weekend ook met een film huren. Als troost. Of ik beloon een meisje dat goed geholpen heeft met een extra koekje als ze dat lekker vindt. Op die manier kun je positief gedrag ook in stand houden. En dat zal ik heus niet continu doen (net als ik eerder al zei: eens in de 2 dagen vind ik prima), maar af en toe vind ik absoluut niet verkeerd.
Ik denk dat jonge mensen juist door al die gezondheidsfreakachtige artikelen eetproblemen krijgen. Alles wordt zo opgeblazen, geen drupje suiker mag meer. Daarnaast worden ook nog eens dunne modellen getoond, en het plaatje is rond.
Ik hoop mijn zoontje op te voeden met fruit en groenten, maar zeker ook met snoepjes. Ik zag al toen Jurian een klein hapje chocoladevla kreeg ( :oops: ) dat hij dat vele malen lekkerder vond dan yoghurt. Niet dat ik het hem dan elke dag zal geven, maar ik zal hem wel opvoeden met het feit dat het gewoon onwijs lekker is (uhm, da's geen feit :D ), en dat het met mate eten helemaal geen probleem is. Ik vind dat er tegewoordig echt doorgeslagen word in gezondheid. Al dat sporten dat kinderen al MOETEN, al die waarschuwingen tegen snoepjes en koekjes, ik denk dat het daar mis gaat, en dat tieners daardoor bij ons terecht komen met hun eetproblemen (nouja, dat is erg zwart-wit, het zal wel iets grijzer zijn).

En ondertussen ben ik weer een halve kilo meer kwijt :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 sep 2009 18:14

En een aanvulling: een kind zal vast meerdere keren per dag pijn hebben, dus ik heb het niet over steeds een snoepje bij pijn, dus dat pijn=snoep gaat niet op.
Net als dat ik niet wil dat mijn kind gaat leren dat hij doet alsof hij pijn heeft en dan aandacht krijgt. Op dit moment als Jurian valt als hij probeert te gaan staan (wat zo lief is trouwens :8> ), roep ik meestal: oooh, gevallen, kom, nog een keer proberen. Dat zal ik met een ouder kind ook proberen. Want bij heel veel dingen conditioneer je een kind. En dat lijkt mij helemaal niet fout, mits het maar binnen de perken blijft, en dat is met alles zo.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 sep 2009 19:05

mee eens met MissF, als je iedere keer als een kind pijn heeft een snoepje geeft, tsja dan zal het vast wel dik worden ja. Maar bij een gat in de knie, of een dikke schaafwond kan een snoepje heus geen kwaad.
Kinderen willen tegenwoordig niet meer bewegen, gaat met tegenzin naar zwemles. Er zijn ouders die dan hun kind vaak thuishouden als het geen zin heeft. Discipline ?
Sport is niet alleen goed tegen overgewicht, ook goed voor hart en bloedvaten, stimuleren van bloedsomloop, beperken van ziektes zoals diabetes in combinatie met overgewicht, etc.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 19 sep 2009 20:52

Het schijnt wel echt zo te zijn dat suiker pijn verlicht. Daarom krijgen baby's als er bloed geprikt moet worden een beetje suikerwater. Dus troosten met een snoepje is echt niet zo'n gek idee :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 sep 2009 14:05

Harm-J schreef:In een ander topic wordt de associatie tussen een pedagogische tik - i.c.m. eventuele op latere leeftijd (mogelijk) daar door ontstane problemen weer ontkent.

Voor als nog wordt: "Het is puur conditioneren: pijn = snoep", hier wel geaccepteerd.

Wellicht als je de tegenstanders op een softijsje trakteert dat ook zij gaan inzien dat suiker wel degelijk tegen pijn helpt. Ook het drinken van bier helpt tegen hartepijn en dat wordt volgens mij ook omgezet in suikers! ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 sep 2009 19:37

Acire schreef:Ik denk juist dat dat soort gewoontes wel jong geleerd zijn, zoals zoveel dingen van jongsafaan erin groeien.
Het is puur conditioneren: pijn = snoep. Pas als je dat als ouder of als kind doorbreekt kom je van zo'n aangeleerde 'reflex' af.
Zou jij moeten weten als SPH'er, MissF ;)

Daarbij vind ik het ook gewoon onzin: snoep helpt niet tegen pijn, ik zou voor een dikke knuffel gaan. Snoep is daarnaast ook nog slecht voor je tanden. Arme kidz.

Als een snoepje niet helpt, helpt een dikke knuffel dan wel?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 22 sep 2009 13:55

Onze brokkenpiloot heeft nog nooit een snoepje gekregen als hij zich (weer eens) pijn heeft gedaan. Een dikke knuffel is hier voldoende en dat hoop ik zo te houden ;). (Wij hebben niet eens snoepjes in huis :oops: slechte ontaarde moeder)

Terug naar “Archief”