Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor tante-tortel » 18 sep 2009 22:25

Riska schreef:Voor een tik gebruikt iemand echt gewoon zijn/haar hand.
Ik noemde de slipper, je had alle andere dingen waarmee geslagen kan worden mogen invullen (roe, riem, etc.) Het gebeurt - nog steeds.
En de paniek in je lijf lijkt echt verdacht veel op wat er gebeurt als er gevrijd wordt...alleen is het vervolg bij het laatste wat plezieriger dan het eerste... :wink:
Ik denk dat mensen die het hebben ervaren in hun jeugd (dat - regelmatige - pak slaag) het wel herkennen.

Ik herken er ook niets van. Ik snap ook niet je vergelijking met vrijen. Kan me er niets bij voorstellen.
En zoals ik al eens heb gezegd: ik kreeg op mijn 18 nog een enorm pak slaag van mijn oudste broer in opdracht van mijn moeder omdat mijn vader toen te ziek was! Dat was dan ook wel de laatste aangezien ik na het pak slaag een stok ben gaan pakken en gezegd heb dat de eerste die nog zou durven mij te slaan er verzekerd van kon zijn dat ik terug zou slaan.

Maar ik vond de eenzame opsluiting erger. Of in een donkere kast. Daar heb ik wel claustrofobie aan overgehouden. Of het dagenlang negeren van je, daar kan ik nu nog niet tegen. Ik had liever een keer een tik dan dat.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 sep 2009 23:00

tante-tortel schreef:Ik weet het, jij kunt ook niet lezen en maakt er dingen bij die mensen niet zeggen maar die jij er in meent te moeten lezenl.
Ook al schrijf je dan dat je dat helemaal niet zegt dan blijven jullie er over door zeuren.
Ook voor jou dan nog even het advies om dit HELE topic door te lezen en dan te zeggen waar ik zeg dat je kinderen mag SLAAN, en waar ik zeg dat je er gewoon op los moet meppen.

Me dunkt dat madame ofwel moeite heeft zichzelve nauwkeurliglijk uit te drukken dan wel teveel ruimte voor interpretatie geeft.

Ik heb een duidelijk voorbeeld gegeven waarbij het geven van een tik van toepassing kan zijn (namelijk de dreiging van ernstige brandwonden). Ik gaf laatst de hond een mep en had daar meteen spijt van - het was een teken van onmacht. Daarbij is Sier eigenlijk best lief (als hij niet in moddersloten springt).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 sep 2009 07:03

Weet je: je zoekt het maar uit! Het zal mij een worst wezen wat jij meent te moeten denken of zeggen over mij. Beter dat jij het zegt dan iemand die mij werkelijk kent of die er verstand van heeft. :-oo

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 sep 2009 09:24

Ajax-supporter?

In het algemeen: die dominee die deze discussie heeft veroorzaakt, heeft het christendom wel weer eens een fijne naam bezorgd. Ik heb z'n verhaal eens gelezen, het is echt te schandelijk voor woorden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 sep 2009 10:45

tante-tortel schreef:Maar ik vond de eenzame opsluiting erger. Of in een donkere kast. Daar heb ik wel claustrofobie aan overgehouden. Of het dagenlang negeren van je, daar kan ik nu nog niet tegen. Ik had liever een keer een tik dan dat.

Dat is ook vreselijk. Werkelijk barbaarse manieren om een kind te straffen, daar geen discussie over. Maar verder het komt een beetje neer op dat je liever Hepatitis oploopt, dan syfillis of AIDS.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 sep 2009 10:51

doe liever alles maar niet ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 sep 2009 11:16

Nee, inderdaad, precies mijn punt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 19 sep 2009 12:32

Riska schreef:Inderdaad, prijs jezelf maar gelukkig. Want de herinnering eraan is al vervelend genoeg...

tante-tortel schreef:Maar ik vond de eenzame opsluiting erger. Of in een donkere kast. Daar heb ik wel claustrofobie aan overgehouden. Of het dagenlang negeren van je, daar kan ik nu nog niet tegen. Ik had liever een keer een tik dan dat.

Het spijt mij werkelijk oprecht dat jullie herinneringen hebben aan zulke dingen. Gelukkig (voor mij dan) kan ik me er niks bij voorstellen.

Voor "sterkte" oid. is het natuurlijk te laat, dus ik wens jullie zonniger tijden en Gods zegen toe.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 19 sep 2009 15:32

De optie om niet bij mij te komen was niet mogelijk. Ze had geen keus.
Verder zeg ik zelf als dat je juist positief gedrag moet belonen dat wordt ook echt wel gedaan.
Daarin zijn ze misschien zelfs wel eens in het overdrevene. Maar oma's dikke duim vind hij geweldig!
Aangezien we zelf een ADHD dochter hebben en wij zelf daar heel veel manieren voor hebben moeten uitzoeken en uitvinden hoe er mee om te gaan, hoef ik niet echt een boek te lezen. Het grappigs is zelfs dat mijn dochter van hun begeleiding adviezen krijgen die ze al doen, omdat ze dat nog weet van onze dochter. (eierwekker b.v.)
En het is inderdaad voor mijn dochter een hele opgaaf. Daarom komen hier vaak om de beurt de jongens logeren. Zo is nu de oudste voor een aantal dagen hier. Dat de ander ongezeglijk was kwam ook inderdaad door de ongewone situatie. Daar kan hij echt niet tegen.
Maar hij is ook meestal heel lief. Zeker als hij gewoon op dinsdag hier is om met hetzelfde meisje te spelen. Maar dan zijn ze samen en hebben ze samen de grootste pret. En verzinnen ze de leukste spelletjes met zijn tweeën. Het meisje vind het altijd erg als mijn kleinzoon er niet is.
Behalve afgelopen donderdag........
(maar dan zegt ze: ik vond joran even niet lief hoor oma Joke, maar straks wel weer)

Ik wil niet cynisch doen hoor, maar ik dacht meteen goed zeg dat je dat allemaal zomaar uit jezelf weet, maar dit zijn ook de woorden van mijn moeder en doen heel erg pijn, ik had wel hulp van buitenaf nodig, (ook voor de trauma's van mijn moeders goede opvoeding) om mijn kinderen met ADHD op de goede mnier te begeleiden, ik heb wel het boek ZIT STIL gelezen, mijn moeder had het niet nodig, dus kreeg ik de "pedagogische tikken". wwes voorzichtig met die uitdrukkingen, de beste ouders roepen niet ik doe het goed, maar kijken naar hun eigen gedrag, to hun kinderen en schaven niet alleen hun kinderen bij, maar ook zichzelf.
gr Samanthi

Riska

Berichtdoor Riska » 19 sep 2009 16:01

Ik denk dat het van diverse omstandigheden afhangt hoe iets bij kinderen overkomt en of iemand er in de volwassenheid nog last van heeft.
Voor de een geldt dat een pak slaag traumatiserend is, voor een ander het opsluiten in een kelder of kamer en voor een derde zijn beide traumatiserend.
Het gaat er daarbij ook om welke boodschap de ouder aan het kind meegeeft.
Is het: 'je gedrag' deugt niet of is het 'jij, als mens' deugt niet.

Een straf wordt tot mishandeling wanneer een kind erdoor getraumatiseerd wordt. En dat kan lichamelijke straf zijn, maar ook opsluiten in een kelder, de huid volschelden en bij alles wat het kind doet of zegt aangeven dat het een stomkop is. Zoiets.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 sep 2009 10:40

Uit dagblad Trouw van 19 september 2009 de volgende artikelen:

Trouw schreef:’Religieuze toon keurt kindermishandeling goed’

„Een pak slaag past als een kind ons uitdaagt met brutale opmerkingen als: ’Dat doe ik niet’ of ’Houd je bek’.” De uiterst conservatieve kinderpsycholoog James Dobson doet scherpe uitspraken in zijn boeken. De strekking ervan echoot door in het optreden van pinkstervoorganger Gertjan Goldschmeding.

Het is goed, meent evangelical Dobson, kinderen tot een jaar of tien af en toe te slaan, niet heel hard maar wel zo „dat het kind er echt van huilen moet”. Huilt een kind daarna langer dan vijf minuten, geef het dan „nog een kleine portie van wat de tranen veroorzaakte”. De citaten komen uit Dobsons ’Liefde en discipline’.

’Wat er ook met je is, bel, chat of mail Chris’, is de slogan van de landelijke christelijke kinder- en jeugdhulpverlening Chris. Deze organisatie valt onder een andere, ook in Dordrecht gevestigde stichting, De Hoop, die evangelische hulp aan verslaafden en psychiatrisch hulp aan onder anderen kinderen en jeugdigen biedt.

Samen besloten ze enige jaren geleden een Nederlandse afdeling van Dobsons ’Focus on the Family’ op te zetten, want men gebruikte met graagte diens werk. Dobson ’maakt zich hard voor traditionele waarden en het gezin’. Inmiddels is ’Focus Nederland’ ter ziele; voorman Rob Hondsmerk is directeur kinder- en jeugdhulpverlening van Chris en De Hoop geworden. Chris en De Hoop bevelen nog steeds twee boeken van harte aan: Dobsons ’Liefde en discipline’ en ’Eigenzinnige kinderen’.

Het laatste boek vergelijkt het opvoeden van kinderen met dat van honden. Want een kind daagt net als een hond zijn baas uit, ’maar dan vaker’. Eigenzinnige kinderen „vragen erom geslagen te worden, en die vraag dient gehonoreerd”.

In 2004 confronteerde Trouw uitgever Kok Voorhoeve met de uitspraken in ’zijn’ boeken. Daarop nam deze de boeken, waar nog flink vraag naar was, uit de handel; slaan is immers strafbaar in Nederland.

Maar de verkoop ervan gaat gewoon door. Op de internetpostorderboekhandel van Focus on the Family biedt men 31 titels van Dobson aan, in verschillende talen. De Nederlandse vertaling is ’niet meer leverbaar’, maar het Engelstalige origineel en buitenlandse vertalingen zijn wel gewoon te bestellen. De lectuur dient voor ’toerusting en pastoraat aan gezinnen’. De site van De Hoop beveelt beide boeken aan voor wie meer wil weten over ’Een eigenzinnig kind... en dan?!’

Vijf jaar geleden oordeelde emeritus hoogleraar Preventie en Hulpverlening inzake Kindermishandeling Herman Baartman vernietigend over de combinatie Dobson en hulpverlening. „De roede promoten én hulp bieden aan kinderen die daar te hardhandig kennis mee hebben gemaakt. Als buitenstaander vraag je je af hoe zoiets kan, zó reactionair. Wat ik het ergste vind is het misbruik van moreel gezag – ’wij zijn bijbelgetrouw’ – en andere opvoedkundige ontwikkelingen buitensluiten.”

Nu voegt hoogleraar praktische theologie Ruard Ganzevoort zich bij de critici. „Chris en De Hoop moeten meteen afstand doen van Dobsons standpunten over lijfstraffen. Dat zijn schadelijke, abjecte visies die haaks staan op goede hulpverlening. Het kán niet, dat men zulke boeken propageert.” Binnen De Hoop leven ook andere, omstreden ideeën. Ganzevoort: „In hun Centrum voor pastorale counseling zeggen ze dat een mishandelde vrouw door gehoorzaamheid haar man voor zich moet herwinnen. Zo’n uitspraak zouden we van een imam niet pikken.”

De Hoop wil niet reageren op vragen. Een Dordtse CDA-wethouder zit in de raad van toezicht van De Hoop; zijn collega laat weten dat de gemeente Dordrecht „geen mening heeft over opvattingen binnen De Hoop”.

Trouw schreef:
Goldschmeding en Dobson zijn eensgezind over ’Gods methode’: Soms moet je kinderen slaan.

Justitie vervolgt voorganger Gertjan Goldschmeding van de ACCJouwkerk in Amersfoort en Amsterdam, voor opruiing en kindermishandeling. Aanleiding: uitspraken in preken en tijdens conferenties. De opvattingen van Goldschmeding lijken precies op die van de evangelische kinderpsycholoog James Dobson. Zijn boeken, goed verkocht in evangelische en refokringen, zijn bekend bij ACCJouwkerk; men weet niet of Goldschmeding eruit geput heeft. Goldschmeding over milde lijfstraffen: „Het is een belangrijk middel in de opvoeding dat niet frequent moet worden toegepast, maar wel erg kan helpen”. Dobson: „Een pak slaag kan te zacht zijn. Pijn is een uitstekend reinigingsmiddel. Als lijfstraf wordt verboden is dat een trieste dag voor gezinnen en vooral voor hun kinderen.” Beiden vinden slaan een bijbelse opdracht, want ’wie zijn kind liefheeft, spaart het de roede niet’. Dat slaan „een schadelijk effect heeft gehad op vele kinderen die niet goed zijn geslagen, is geen reden voor ons om de Bijbel een paar pagina’s dunner te maken”, zegt Goldschmeding. Hij noemt slaan ’Gods methode’ en bepleit daarbij het gebruik van een stok. „Met je hand mag je niet slaan. Je hand is voor liefde, geborgenheid en tederheid.”

Dat vindt Dobson ook, al prefereert de Amerikaan als roede een pollepel of een twijg.

Goldschmeding: „Als je níet met je kind op de commode de confrontatie aangaat, krijg je problemen als hij 14 is”. Dobson roemt de moeder die haar kind van anderhalf jaar tot negen keer toe slaat omdat het een snoepje wilde pakken.

Opmerkelijk is hun kijk op het slaan van het kind dat al huilt. „Daarmee mag je doorgaan tot de wil van het kind is gebroken”, zegt Goldschmeding in een preek uit 2007, aldus het AD dat de opname bekeek.

Ook dat is in de geest van Dobson: de wil moet ’gevormd’. Maar het onderscheid is moeilijk te maken. In ’Eigenzinnige kinderen’ beveelt Dobson aan om kinderen die huilen uit protest tegen een pak slaag, extra klappen te geven om hun verzet te breken. „Kinderen met een eigen wil vragen erom geslagen te worden en die vraag dient te worden gehonoreerd”. Op zijn blog ontkent Goldschmeding inmiddels de wil van het kind te willen breken.

Volgens Goldschmeding zijn billen prima doelwitten; Dobson vindt dat ook, maar heeft een alternatief: „De schouderspier levert verrassend veel nut. Ik ga zelfs zover om te beweren dat hij speciaal gemaakt is voor onderwijzers.”

Volgens Dobson en Goldschmeding heeft verbieden van lijfstraf een averechts effect: dan ontaardt opgekropte opvoederswoede in kindermishandeling.
Niet alleen de pedagogische opvattingen, ook andere overtuigingen die vanuit De Hoop en Chris worden geventileerd, stuiten Ganzevoort tegen de borst. „Volgens het Centrum voor pastorale couseling – onderdeel van De Hoop – moet een vrouw die in elkaar geslagen is, door gehoorzaamheid haar man voor zich herwinnen. Zo’n uitspraak zouden we van een imam niet pikken.”

Maar zij zullen het zelf wel geen contradictie vinden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 sep 2009 11:18

Lekker menselijk beeld van God creëer je dan, als je Dobson en Goldschmeding volgt.

Terug naar de jaren 50, Vader, moeder, slaan kinderen, kinderen slaan later ook weer hun kinderen?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 20 sep 2009 11:29

Lees trouwens ook:

http://www.nd.nl/artikelen/2009/september/16/goed-opvoeden-kan-met-bijbel-en-zonder-slaan

Wanneer de interviewer hem echter een tekst uit Deuteronomium voorlegt, waarin de lezer wordt voorgehouden dat een ongehoorzaam kind steniging verdient, verklaart Goldschmeding opgelucht dat dat gelukkig niet meer voor ons geldt. Het is maar de vraag wie hier inconsequent is in het lezen van de Bijbel...
Ook gif is geschapen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 sep 2009 12:03

Samanthi schreef:
De optie om niet bij mij te komen was niet mogelijk. Ze had geen keus.
Verder zeg ik zelf als dat je juist positief gedrag moet belonen dat wordt ook echt wel gedaan.
Daarin zijn ze misschien zelfs wel eens in het overdrevene. Maar oma's dikke duim vind hij geweldig!
Aangezien we zelf een ADHD dochter hebben en wij zelf daar heel veel manieren voor hebben moeten uitzoeken en uitvinden hoe er mee om te gaan, hoef ik niet echt een boek te lezen. Het grappigs is zelfs dat mijn dochter van hun begeleiding adviezen krijgen die ze al doen, omdat ze dat nog weet van onze dochter. (eierwekker b.v.)
En het is inderdaad voor mijn dochter een hele opgaaf. Daarom komen hier vaak om de beurt de jongens logeren. Zo is nu de oudste voor een aantal dagen hier. Dat de ander ongezeglijk was kwam ook inderdaad door de ongewone situatie. Daar kan hij echt niet tegen.
Maar hij is ook meestal heel lief. Zeker als hij gewoon op dinsdag hier is om met hetzelfde meisje te spelen. Maar dan zijn ze samen en hebben ze samen de grootste pret. En verzinnen ze de leukste spelletjes met zijn tweeën. Het meisje vind het altijd erg als mijn kleinzoon er niet is.
Behalve afgelopen donderdag........
(maar dan zegt ze: ik vond joran even niet lief hoor oma Joke, maar straks wel weer)

Ik wil niet cynisch doen hoor, maar ik dacht meteen goed zeg dat je dat allemaal zomaar uit jezelf weet, maar dit zijn ook de woorden van mijn moeder en doen heel erg pijn, ik had wel hulp van buitenaf nodig, (ook voor de trauma's van mijn moeders goede opvoeding) om mijn kinderen met ADHD op de goede mnier te begeleiden, ik heb wel het boek ZIT STIL gelezen, mijn moeder had het niet nodig, dus kreeg ik de "pedagogische tikken". wwes voorzichtig met die uitdrukkingen, de beste ouders roepen niet ik doe het goed, maar kijken naar hun eigen gedrag, to hun kinderen en schaven niet alleen hun kinderen bij, maar ook zichzelf.
gr Samanthi

Ik begrijp niet waarom je het nu gelijk weer in het negatieve moet trekken. Misschien moet je dat eens bedenken.
Wij zien het juist helemaal niet negatief. Wie zegt dat ook wij niet met vallen en opstaan onze kinderen hebben opgevoed?
Je zou eens beter van iemand goede bedoelingen uit moeten gaan in plaats van alles op jezelf negatief te betrekken.
Als ik iets vertel over ons: gaat dat over ons en niet over jou!
En ik heb ook helemaal niet gezegd dat wij geen hulp hebben gehad of dat onze dochter geen krijgt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2009 12:20

hettys schreef:Lees trouwens ook:

http://www.nd.nl/artikelen/2009/september/16/goed-opvoeden-kan-met-bijbel-en-zonder-slaan

Wanneer de interviewer hem echter een tekst uit Deuteronomium voorlegt, waarin de lezer wordt voorgehouden dat een ongehoorzaam kind steniging verdient, verklaart Goldschmeding opgelucht dat dat gelukkig niet meer voor ons geldt. Het is maar de vraag wie hier inconsequent is in het lezen van de Bijbel...

:mrgreen:

Terug naar “Archief”