Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor maboc » 14 sep 2009 12:28

refo schreef:
maboc schreef:
elbert schreef:Laat de gemeente waartoe ik behoor nu een behoorlijke oud-papier ophaaldienst hebben. Je mag raden waar de Wachttorens bij belanden. Zo is het toch nog ergens goed voor. :mrgreen:

Gaan we nu JG's lopen bashen? Mooie christelijke gedachte.
Dat ze (JH's) over verschillende zaken heel anders denken dan ik, wil natuurlijk nog niet meteen betekenen dat ik ze maar mogen gaan afkatten.

Aangezien ze verkondigen dat Jezus niet God is, zijn ze niet als christenen aan te merken.
Van afkatten of bashen is geen sprake.

Daar denken ze zelf aanzienlijk anders over.
(hun lectuur a priori aanmerken als alleen geschikt voor OPA (OudPapierActie) lijkt me niet erg vriendelijk)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2009 12:42

maboc schreef:Gaan we nu JG's lopen bashen? Mooie christelijke gedachte.
Dat ze (JH's) over verschillende zaken heel anders denken dan ik, wil natuurlijk nog niet meteen betekenen dat ik ze maar mogen gaan afkatten.

Hmm, het was als grapje bedoeld. Of JG's het waarderen, is een andere vraag natuurlijk.
Inderdaad: ik heb ernstige bezwaren tegen zowel hun organisatie als hun leer.
Overigens heb ik hun blaadje aandachtig doorgelezen en kwam het daarna pas bij het oud papier terecht.
Want als ik ergens bezwaren tegen heb, weet ik meestal wel waarom ik die heb.
Er is dus geen a priori.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 14 sep 2009 13:01

elbert schreef:
maboc schreef:Gaan we nu JG's lopen bashen? Mooie christelijke gedachte.

Hmm, het was als grapje bedoeld. Of JG's het waarderen, is een andere vraag natuurlijk.
Inderdaad: ik heb ernstige bezwaren tegen zowel hun organisatie als hun leer.
Overigens heb ik hun blaadje aandachtig doorgelezen en kwam het daarna pas bij het oud papier terecht.
Want als ik ergens bezwaren tegen heb, weet ik meestal wel waarom ik die heb.
Er is dus geen a priori.

Ah.... ik ben dan ook met het verkeerde been uit bed gestapt...dus wellicht wat te gevoelig :oops:

geen a priori OPA vulling : mijn dag klaart al op :-)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 sep 2009 13:04

maboc schreef:
kwebbel schreef:ik heb ze de deur gewezen, kwamen al heel lang. Kwam er achter dat ze geen Kerst vieren.
Toen ik vroeg waarom gaf ze het antwoord: "De herdertjes lagen helemaal niet in het veld als het december was, want dan zou het veel te koud geweest zijn."
Toen (eigenlijk veel eerder) was de maat vol. De groeten met die lui.

Vieren ze het niet of erkennen ze uberhaupt kerst niet?

Ik zou het overigens schadelijker vinden als ze Pasen niet vieren. Dat is toch in mijn beleving het hoogtepunt van het kerkelijk jaar.

Hoe kan je nu pasen vieren als je niets aan kerst doet.
Daarbij vraag ik mij af of ze wat aan pasen doen als ze Jezus niet als Gods Zoon zien.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 18 sep 2009 12:27

Gerdien B. schreef:
maboc schreef:
kwebbel schreef:ik heb ze de deur gewezen, kwamen al heel lang. Kwam er achter dat ze geen Kerst vieren.
Toen ik vroeg waarom gaf ze het antwoord: "De herdertjes lagen helemaal niet in het veld als het december was, want dan zou het veel te koud geweest zijn."
Toen (eigenlijk veel eerder) was de maat vol. De groeten met die lui.

Vieren ze het niet of erkennen ze uberhaupt kerst niet?

Ik zou het overigens schadelijker vinden als ze Pasen niet vieren. Dat is toch in mijn beleving het hoogtepunt van het kerkelijk jaar.

Hoe kan je nu pasen vieren als je niets aan kerst doet.
Daarbij vraag ik mij af of ze wat aan pasen doen als ze Jezus niet als Gods Zoon zien.

Ik heb een tijd een Jehova Getuige als collega gehad en die vierde geen één christelijke feestdag. Gewoon omdat zij wel geloven dat Jezus geleefd heeft maar dat Hij verder geen bijzonder Persoon was ofzo. Dus met Kerst en Pasen enzo had ze ook wel gewoon altijd vrij maar ging ze niets bijzonders doen want 'het was een dag net als alle andere dagen'.
Verjaardag idem. Er werd niet gefeliciteerd, niet getrakteerd, niets. En als anderen jarig waren nam zij ook echt geen traktatie aan.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 18 sep 2009 16:04

Merisja schreef:Verjaardag idem. Er werd niet gefeliciteerd, niet getrakteerd, niets. En als anderen jarig waren nam zij ook echt geen traktatie aan.

Waarom eigenlijk niet? Volgens mij vierden ze 40 jaar geleden nog wel verjaardagen...
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 18 sep 2009 18:45

filia schreef:
Merisja schreef:Verjaardag idem. Er werd niet gefeliciteerd, niet getrakteerd, niets. En als anderen jarig waren nam zij ook echt geen traktatie aan.

Waarom eigenlijk niet? Volgens mij vierden ze 40 jaar geleden nog wel verjaardagen...

Haar uitleg was altijd dat de verjaardagen die in de Bijbel staan beschreven slecht afliepen. En dat zij daarom geen verjaardagen vieren. Ik weet niet of er binnen de Jehova Getuigen nog verschillende stromingen zijn of mensen die er anders over denken ofzo, maar zo vertelde zij het altijd.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 sep 2009 19:13

ik heb idd wel gehoord dat ze niet aan verjaardagen doen. Lijkt mij een rare gedachte....... Het is nl ook een geschenk van God dat je op de wereld bent gezet.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 18 sep 2009 22:42

Merisja schreef:
filia schreef:

Haar uitleg was altijd dat de verjaardagen die in de Bijbel staan beschreven slecht afliepen. En dat zij daarom geen verjaardagen vieren. Ik weet niet of er binnen de Jehova Getuigen nog verschillende stromingen zijn of mensen die er anders over denken ofzo, maar zo vertelde zij het altijd.

De enige verjaardag in de Bijbel die ik weet, is die van Herodes, toen werd Johannes de Doper onthoofd. Dat is inderdaad wel een slechte afloop, maar toch niet meteen een reden om meteen alle verjaardagen af te schaffen?

En... waarom vierden ze tot 35/40 jaar geleden dan wél gewoon de verjaardagen? Nieuwe inzichten?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 sep 2009 22:43

tja... dat schijnt ook de reden te zijn waarom er niet gedanst mag worden in de reformatorische wereld

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 18 sep 2009 22:52

Serieus? Weer wat geleerd. :D

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 sep 2009 22:57

Dat is de enige reden (buiten de gebruikelijke opmerking: "dat is nu eenmaal zo") die ik ooit gehoord heb als argumentatie.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 sep 2009 12:11

Nee, Gerdien, dansen werd op één lijn gesteld met de kroeg en met kermis. Dat was allemaal zondig. Tenminste in mijn tijd, toen alle kerken nog wat 'strikter in de leer' waren. Kijk, bij dansen ontkom je niet aan lichamelijk contact, elkaar vasthouden en tegen elkaar aan, dat was de kat op het spek binden... :mrgreen:

De JG leggen dingen vaak heel anders uit dan binnen de kerken gebruikelijk is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2009 18:28

Zullen we dan maar gaan jodelen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Appaloosa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Appaloosa » 28 sep 2009 18:01

Wist ik ook niet :)
De Here houdt van jou en mij, vergeet dat nooit.

Terug naar “Archief”