Mijn schoonmoeder heeft liever niet dat ik haar 'ma' noem maar 'mam', dan is het probleem voor mij ook opgelost

Moderator: Moderafo's
MissF schreef:Het zijn mijn vader en moeder wel. Ik ben getrouwd met mijn man, en toen werden zijn broers/zussen de mijne, en zijn ouders ook. Zo zie ik het tenminste. MAar ik ben wel blij dat ik mijn ouders absoluut nooit pa of ma noem, dan is de stap om schoonouders pa en ma te noemen weer wat simpelen.
Al zeg ik aan de telefoon nog wel eens of ik bijv de heer des huizes mag hebben of 'uw vrouw'. Ik ben trouwens wel de enige van de (schoon) kinderen die 'u' zegt tegen hen. Dat ben ik van huis uit zo gewend en ze hebben nooit gezegd dat ze willen dat ik 'je' zeg, dus ik hou dat maar mooi zo
pannenkoek schreef:MissF schreef:Het zijn mijn vader en moeder wel. Ik ben getrouwd met mijn man, en toen werden zijn broers/zussen de mijne, en zijn ouders ook. Zo zie ik het tenminste. MAar ik ben wel blij dat ik mijn ouders absoluut nooit pa of ma noem, dan is de stap om schoonouders pa en ma te noemen weer wat simpelen.
Al zeg ik aan de telefoon nog wel eens of ik bijv de heer des huizes mag hebben of 'uw vrouw'. Ik ben trouwens wel de enige van de (schoon) kinderen die 'u' zegt tegen hen. Dat ben ik van huis uit zo gewend en ze hebben nooit gezegd dat ze willen dat ik 'je' zeg, dus ik hou dat maar mooi zo
Onze kinderen zeggen ook 'u' tegen ons, maar daar ben je haast ook al een uitzondering in. En als je dan ergens ben, en andere mensen horen dat zeggen ze wel dat ze het mooi vinden als kinderen de ouders aanspreken met 'u'
Marnix schreef: Zelfde heb je bijvoorbeeld bij dominees, sommigen zeggen altijd dominee "achternaam" terwijl ik meestal gewoon Gert en Jan zeg. Maar ja, ik weet dat ze dat prima en zelfs prettig vinden. Als ik dat niet weet kies ik ook wel de veilige weg, maar vaak hoor je wel snel wat ze fijn vinden...
ik zeg ook 'u' tegen mijn schoonouders! Tegen mijn ouders, opa & oma's, tante en oom's ook nog.... ook aangetrouwd alles aanspreken met 'u'. Mijn zwager zegt dan weer vaak 'jij' tegen zijn schoonouders en zelfs ouders maar ik ben het niet gewend. Ik vertik het ook om 'jij' te zeggen.pannenkoek schreef:MissF schreef:Het zijn mijn vader en moeder wel. Ik ben getrouwd met mijn man, en toen werden zijn broers/zussen de mijne, en zijn ouders ook. Zo zie ik het tenminste. MAar ik ben wel blij dat ik mijn ouders absoluut nooit pa of ma noem, dan is de stap om schoonouders pa en ma te noemen weer wat simpelen.
Onze kinderen zeggen ook 'u' tegen ons, maar daar ben je haast ook al een uitzondering in. En als je dan ergens ben, en andere mensen horen dat zeggen ze wel dat ze het mooi vinden als kinderen de ouders aanspreken met 'u'
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten