Jerommel schreef:Ik begrijp het punt dat je wilt maken heus wel. Je hebt er deels ook gewoon gelijk in, vind ik. Maar je houdt er een beetje naieve visie op na wat betreft de gang van zaken in de praktijk, denk ik. Je vergeet even (maar je zal het ook ontkennen) dat er een sterke lobby is die het evo idee (een idee zonder ID hihi) promoot en bijkans de mensen ermee brainwasht. Want het is best een plausibel idee, maar zeker niet zo gegrond als hoe je het van jongs af aan door je strotje krijgt geduwd.
Van jongs af aan door de strot geduwd? Het enige dat mij door de strot is geduwd is het christendom en dat je je ellebogen niet op tafel houdt bij het eten. Voor zover ik me herinner komt evolutie heel eventjes aan bod tijdens middelbare school biologie en is het daarna weer gewoon plantjes determineren en koeienogen ontleden. Big Bang theorie komt helemaal niet aan de orde, omdat die newtoniaanse mechanica al lastig genoeg is.
Dat is een van de dingen waar ons idool Hovind

wel een beetje gelijk in heeft.
"Hovind" en "gelijk hebben" kunnen alleen naast elkaar in een zin bestaan als er een ontkenning tussen staat. ik heb de meeste van zijn youtube video's bekeken en de enige uitspraken die misschien waar kunnen zijn is wanneer hij zich voorstelt (ik geloof best dat die man Hovind heet) en als ie over zijn gezin vertelt. Voor de rest: zijn lippen bewegen? Dan vertelt ie een halve waarheid of zelfs een regelrechte leugen.
En het 'crea-kamp' bekritiseert niet de gangbare wetenschap, zoals je nu toch wel eens zou moeten weten, na dat tig keer uitgelegd te hebben gekregen, maar bekritiseert de vermenging van een geloof met de wetenschap. "Ja, maar...!!!" Nee, niks. Breng het dan niet als wetenschap en plak er het predicaat 'theorie' niet aan. Dat is het punt van discussie dus. Niet dat er iets mis is met wetenschap dus.
en toch komt er een ja maar... eigenlijk een simpelweg nee, omdat...
De taal van de wetenschap is de wiskunde. Dat is een feit. Nu is het een aanname dat we wiskunde kunnen gebruiken om de werkelijkheid mee te beschrijven. Het lijkt er verdacht veel op dat dat inderdaad zo is, maar bewijzen kunnen we het niet. In jullie ogen is "je kunt de werkelijkheid mbv wiskunde beschrijven" dus een geloof, en daarmee zou de TOTALE wetenschap vervallen, OOK het herhaalbare, de praktijk van koelkasten, automobielen en vliegtuigen.
Aannames zijn simpelweg geen probleem binnen de wetenschap, mits je ze juist toepast. Verder is het volslagen onredelijk om de activiteit van het zoeken naar kennis te verwijten dat die kennis niet compleet is. Nee, natuurlijk niet, daarom zoeken we nog steeds.
Verder het geijkte voorbeeld dat je de uitgangssituatie niet hoeft te kennen om die te kunnen reconstrueren met behulp van aanwijzingen in het heden. Elk moordonderzoek verloopt op die manier. Daarom heet het een onderzoek. Je onderzoekt de feiten; sporen, je bekijkt het lijk, je checkt het alibi, etc, en niemand heeft er problemen mee dan na een gedegen onderzoek een rechter besluit dat de verdachte ook echt de dader is, die dan levenslang wordt opgesloten. Zo veel vertrouwen hebben wij als maatschappij in de methode van het onderzoeken en dan conclusies trekken op basis van dat onderzoek.
En ja, wetenschappers houden zich begrijpelijkerwijs vast aan een theorie totdat er een betere is.
Maar in dit geval is dat geen argument, want alles dat leeft bestaat al, en de planeten zijn er ook al.
Het is hier dus wetenschap over wat er onomkeerbaar, onherhaalbaar gebeurd is. Dus er hoeft niet mee gewerkt te worden, het werk is al gedaan.
Uhh... hoe bedoel je? Omdat de aarde en de zon al bestaan, hoeven we niet meer te onderzoeken HOE die zijn ontstaan? Wat is dat voor een aparte redenatie. Ach, laat dat moordonderzoek maar zitten, het slachtoffer is toch al dood?