Scheppingsmodel op eigen merites.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jammie
Mineur
Mineur

Re: Scheppingsmodel op eigen merites.

Berichtdoor Jammie » 11 sep 2009 13:34

Mortlach schreef:Ik bedacht me gisterenavond ineens dat we het helemaal verkeerd aanpakken met deze discussies. Het gaat er altijd maar om waarom evolutie niet klopt en wetenschap onbetrouwbaar is.

Het gaat mij er helemaal niet om dat wetenschap onbetrouwbaar is, het gaat mij erom dat de evolutiebiologie/geologie en astronomie niet betrouwbaar is. Ik heb geen hekel aan wetenschappers. Het vraagt nogal wat tijd alle vragen te gaan verklaren, daarom laat ik het bij die ene topic, als er iemand anders is die hier allemaal op wil reageren, dan moet hij of zij dat maar doen. In het ene topic zeggen de evo's dat zij alles niet kunnen verklaren en een theorie van alles bestaat niet, en nu wordt je hier uitgedaagd dat crea's wel alles moeten verklaren, anders vouw je je handen niet en ga niet naar de kerk. Het doet me denken aan het verhaal van Jezus aan het kruis. De farizeeërs die zeiden tegen Jezus kom af dan zullen we je geloven. Maar Jezus deed het niet. En als Jezus het deed dan zouden ze nog niet geloven. Geloven in God hangt niet af van een creationistisch model. Gelukkig niet, andersom klopt wel.

Om de eerste reden heb ik mijn tijd er niet voor over, ik heb veel andere dingen te doen, ten tweede heb ik niet eens zin omte reageren als er zo'n hoge verwachting van mij gevraagd wordt: Als je het niet kan verklaren dan kunnen we voor altijd naar dit topic wijzen, als je het wel kan verklaren dan ga ik naar de kerk. Wie denk je dat ik ben, een soort god ofzo die alles kan verklaren, ik ben slechts een mens! Het kan mij niets schelen of je wel of niet naar de kerk gaat, dat ligt voor jezelf. Er staan er ook vragen bij waar ik niet eens interesse in heb en er staan vragen bij die en voor de evo's als voor de crea's even lastig zijn.
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 13:52

Prima hoor. Eerst wordt er gezegd dat er eerlijk naar het scheppingsmodel gekeken moet worden, en dan maak je daar een topic voor, dan zijn ze ineens niet thuis. Ik heb begrip voor het feit dat je de tijd niet hebt om al mijn vragen gedetailleerd te beantwoorden, maar kan je je mijn gevoel voorstellen als je wél tijd hebt om uitgebreid evolutie te bashen, maar géén tijd hebt je eigen standpunten positief toe te lichten? Dat is op zijn zachtst gezegd nogal verdacht, alsof dat hele scheppingsmodel geen ene drol voorstelt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 11 sep 2009 14:08

Mortlach schreef:Eerst wordt er gezegd dat er eerlijk naar het scheppingsmodel gekeken moet worden, en dan maak je daar een topic voor, dan zijn ze ineens niet thuis.

Ik bedoelde niet hier op dit forum, ik bedoelde in de maatschappij, wetenschap en op de scholen. Daar wil ik wel voor lobbyen
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 11 sep 2009 20:10

Mortlach schreef:
Jerommel schreef:Oeioei, vooralsnog blijft het angstwekkend stil vanuit de crea-hoek...
Zitten wel goeie vragen bij, Mortlach, en een goed initiatief om het eens zo te proberen.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er niet genoeg kennis over heb om ze te beantwoorden zonder me er eerst meer in te verdiepen, dus ik hou me nog even (een jaartje?) afzijdig.
De vraag - Waarom komen buideldieren uitsluitend voor in Australië? is een van de lastigste, denk ik.

Het illustreert meteen wel een beetje het punt dat ik wilde maken. Ik heb het idee dat veel creationisten op leken-niveau zeer weinig kennis hebben van het eigen model. "God heeft het gedaan" en voor de rest richten populair-creationistische sites zich vooral op het bekritiseren van de gangbare wetenschap. Niet echt constructief, als je het mij vraagt. En dat terwijl ze veel meer indruk zouden maken als ze het anders zouden doen. Dus wél eigen onderzoek doen; wél eigen experimenten opztten om eigen hypothesen te testen. Dat is dé manier om je gelijk te halen. Want zoals ik al in andere posts zei: de wetenschap schudt pas een theorie van zich af, als er een betere theorie is om aan te nemen. Men kan nog zo fel de evolutie afbranden, totdat men met een alternatief komt, blijft de theorie in gebruik.
Ik begrijp het punt dat je wilt maken heus wel. Je hebt er deels ook gewoon gelijk in, vind ik. Maar je houdt er een beetje naieve visie op na wat betreft de gang van zaken in de praktijk, denk ik. Je vergeet even (maar je zal het ook ontkennen) dat er een sterke lobby is die het evo idee (een idee zonder ID hihi) promoot en bijkans de mensen ermee brainwasht. Want het is best een plausibel idee, maar zeker niet zo gegrond als hoe je het van jongs af aan door je strotje krijgt geduwd. Dat is een van de dingen waar ons idool Hovind :-& wel een beetje gelijk in heeft. En het 'crea-kamp' bekritiseert niet de gangbare wetenschap, zoals je nu toch wel eens zou moeten weten, na dat tig keer uitgelegd te hebben gekregen, maar bekritiseert de vermenging van een geloof met de wetenschap. "Ja, maar...!!!" Nee, niks. Breng het dan niet als wetenschap en plak er het predicaat 'theorie' niet aan. Dat is het punt van discussie dus. Niet dat er iets mis is met wetenschap dus.
En ja, wetenschappers houden zich begrijpelijkerwijs vast aan een theorie totdat er een betere is.
Maar in dit geval is dat geen argument, want alles dat leeft bestaat al, en de planeten zijn er ook al.
Het is hier dus wetenschap over wat er onomkeerbaar, onherhaalbaar gebeurd is. Dus er hoeft niet mee gewerkt te worden, het werk is al gedaan.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 11 sep 2009 20:26

Jammie schreef:
Mortlach schreef:Eerst wordt er gezegd dat er eerlijk naar het scheppingsmodel gekeken moet worden, en dan maak je daar een topic voor, dan zijn ze ineens niet thuis.

Ik bedoelde niet hier op dit forum, ik bedoelde in de maatschappij, wetenschap en op de scholen. Daar wil ik wel voor lobbyen

Mjeh.. Toch een beetje jammer Jammie... Ik hoopte stiekum dat je wel een aantal van de (overdadig veel) punten (in een keer) wilde gaan aanpakken.
Maar, evengoed kan je dan weer een berg doelloze discussies verwachten... Maar, so be it dan maar, dacht ik.
"We" 'mogen' hier immers gewoon God als antwoord gebruiken, dus dat scheelt alweer een paar vragen, niewaar?

Ik denk overigens dat de meeste vragen wel te tackelen zijn door iemand, maar ik betwijfel of die iemand hier op dit forum rondhangt...
Bovendien is de sfeer hier ook niet al te uitnodigend... Ja, dat telt ook mee.
Men is er hier op uit om af te dingen op de Bijbel. Begrijpelijk, jammer (voor een chr. forum) en 2Tim2:14-17 komt hier bij me op...
(edit:) In geval van de Schepping twijfel ik persoonlijk wel nogal aan de 6000 jaar die men aanhoudt.

Misschien waag ik me nog eens aan een aantal van de gestelde vragen, maar misschien ook niet...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 22:46

Jerommel schreef:Ik begrijp het punt dat je wilt maken heus wel. Je hebt er deels ook gewoon gelijk in, vind ik. Maar je houdt er een beetje naieve visie op na wat betreft de gang van zaken in de praktijk, denk ik. Je vergeet even (maar je zal het ook ontkennen) dat er een sterke lobby is die het evo idee (een idee zonder ID hihi) promoot en bijkans de mensen ermee brainwasht. Want het is best een plausibel idee, maar zeker niet zo gegrond als hoe je het van jongs af aan door je strotje krijgt geduwd.

Van jongs af aan door de strot geduwd? Het enige dat mij door de strot is geduwd is het christendom en dat je je ellebogen niet op tafel houdt bij het eten. Voor zover ik me herinner komt evolutie heel eventjes aan bod tijdens middelbare school biologie en is het daarna weer gewoon plantjes determineren en koeienogen ontleden. Big Bang theorie komt helemaal niet aan de orde, omdat die newtoniaanse mechanica al lastig genoeg is.

Dat is een van de dingen waar ons idool Hovind :-& wel een beetje gelijk in heeft.

"Hovind" en "gelijk hebben" kunnen alleen naast elkaar in een zin bestaan als er een ontkenning tussen staat. ik heb de meeste van zijn youtube video's bekeken en de enige uitspraken die misschien waar kunnen zijn is wanneer hij zich voorstelt (ik geloof best dat die man Hovind heet) en als ie over zijn gezin vertelt. Voor de rest: zijn lippen bewegen? Dan vertelt ie een halve waarheid of zelfs een regelrechte leugen.

En het 'crea-kamp' bekritiseert niet de gangbare wetenschap, zoals je nu toch wel eens zou moeten weten, na dat tig keer uitgelegd te hebben gekregen, maar bekritiseert de vermenging van een geloof met de wetenschap. "Ja, maar...!!!" Nee, niks. Breng het dan niet als wetenschap en plak er het predicaat 'theorie' niet aan. Dat is het punt van discussie dus. Niet dat er iets mis is met wetenschap dus.

en toch komt er een ja maar... eigenlijk een simpelweg nee, omdat...

De taal van de wetenschap is de wiskunde. Dat is een feit. Nu is het een aanname dat we wiskunde kunnen gebruiken om de werkelijkheid mee te beschrijven. Het lijkt er verdacht veel op dat dat inderdaad zo is, maar bewijzen kunnen we het niet. In jullie ogen is "je kunt de werkelijkheid mbv wiskunde beschrijven" dus een geloof, en daarmee zou de TOTALE wetenschap vervallen, OOK het herhaalbare, de praktijk van koelkasten, automobielen en vliegtuigen.

Aannames zijn simpelweg geen probleem binnen de wetenschap, mits je ze juist toepast. Verder is het volslagen onredelijk om de activiteit van het zoeken naar kennis te verwijten dat die kennis niet compleet is. Nee, natuurlijk niet, daarom zoeken we nog steeds.

Verder het geijkte voorbeeld dat je de uitgangssituatie niet hoeft te kennen om die te kunnen reconstrueren met behulp van aanwijzingen in het heden. Elk moordonderzoek verloopt op die manier. Daarom heet het een onderzoek. Je onderzoekt de feiten; sporen, je bekijkt het lijk, je checkt het alibi, etc, en niemand heeft er problemen mee dan na een gedegen onderzoek een rechter besluit dat de verdachte ook echt de dader is, die dan levenslang wordt opgesloten. Zo veel vertrouwen hebben wij als maatschappij in de methode van het onderzoeken en dan conclusies trekken op basis van dat onderzoek.

En ja, wetenschappers houden zich begrijpelijkerwijs vast aan een theorie totdat er een betere is.
Maar in dit geval is dat geen argument, want alles dat leeft bestaat al, en de planeten zijn er ook al.
Het is hier dus wetenschap over wat er onomkeerbaar, onherhaalbaar gebeurd is. Dus er hoeft niet mee gewerkt te worden, het werk is al gedaan.

Uhh... hoe bedoel je? Omdat de aarde en de zon al bestaan, hoeven we niet meer te onderzoeken HOE die zijn ontstaan? Wat is dat voor een aparte redenatie. Ach, laat dat moordonderzoek maar zitten, het slachtoffer is toch al dood?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 22:55

Jerommel schreef:Mjeh.. Toch een beetje jammer Jammie... Ik hoopte stiekum dat je wel een aantal van de (overdadig veel) punten (in een keer) wilde gaan aanpakken.
Maar, evengoed kan je dan weer een berg doelloze discussies verwachten... Maar, so be it dan maar, dacht ik.
"We" 'mogen' hier immers gewoon God als antwoord gebruiken, dus dat scheelt alweer een paar vragen, niewaar?

Sterker nog, het scheelt ALLE vragen, maar je zou er enkel de wetenschappelijk armoede van je "model" mee aantonen.

Bovendien is de sfeer hier ook niet al te uitnodigend... Ja, dat telt ook mee.

Ik wilde mijn motieven duidelijk maken, zodat ik dat later niet terug op mijn bordje krijg. Verder ben ik echt oprecht benieuwd naar de antwoorden hoor, want ik bespreek en lees al 15 jaar over dit soort onderwerpen en ik heb nog NOOIT serieuze, positieve verklaringen gezien. Ja, een hele hoop "het zou kunnen dat" en "misschien" en "de aanwijzingen lijken te suggereren dat", en weet je, op dat moment lijkt het nog het meeste op échte wetenschap. Helaas zie ik veel vaker "evolutie kan niet want... [vul in] DUS moet de schepping waar zijn"

Men is er hier op uit om af te dingen op de Bijbel. Begrijpelijk, jammer (voor een chr. forum) en 2Tim2:14-17 komt hier bij me op...
(edit:) In geval van de Schepping twijfel ik persoonlijk wel nogal aan de 6000 jaar die men aanhoudt.

Lees Jacobus 1:5-8 nog eens dan...

Misschien waag ik me nog eens aan een aantal van de gestelde vragen, maar misschien ook niet...

Ik wacht in spanning af.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 11 sep 2009 23:36

Ik wilde mijn motieven duidelijk maken, zodat ik dat later niet terug op mijn bordje krijg. Verder ben ik echt oprecht benieuwd naar de antwoorden hoor, want ik bespreek en lees al 15 jaar over dit soort onderwerpen en ik heb nog NOOIT serieuze, positieve verklaringen gezien. Ja, een hele hoop "het zou kunnen dat" en "misschien" en "de aanwijzingen lijken te suggereren dat", en weet je, op dat moment lijkt het nog het meeste op échte wetenschap. Helaas zie ik veel vaker "evolutie kan niet want... [vul in] DUS moet de schepping waar zijn"
Je vergeet m.i. een essentieel punt:
NUT (doel, reden, de waarom vraag, de 'raison d'etre')
Sterker nog, het scheelt ALLE vragen, maar je zou er enkel de wetenschappelijk armoede van je "model" mee aantonen.
Nou, niet ALLE. Maar jij zou er graag de amoede van het 'model' mee aantonen ja... (Is je goed recht en wellicht nog terecht ook.)
Lees Jacobus 1:5-8 nog eens dan...
Gaat over wijsheid, niet over 'aardse kennis'. Wat zal er met wijsheid bedoeld worden?
Maar het was ook niet zo aardig om met die 2Tim2 aan te komen. Excuusjes...
(Maarre, lees anders ook eens 1 Cor 3:18-19 dan)
Ik wacht in spanning af.
Okee, maar ik ben momenteel meer bezig met andere kwesties die me moe in m'n hoofd maken... Dus ik beloof niks.
Het is namelijk met deze onderwerpen zo dat de benodigde kennis bij mij vaak tekort schiet om het sowieso goed onder woorden te brengen, en om het zelf goed genoeg te begrijpen.
Ja, het is inderdaad 'gemakkelijker' om gaten te vinden (of te schieten) in andermans stellingen dan zelf met iets beters te komen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 23:48

Jerommel schreef:Je vergeet m.i. een essentieel punt:
NUT (doel, reden, de waarom vraag, de 'raison d'etre')

Dat is nou net de vraag die de wetenschap niet kan beantwoorden en ook nooit zal beantwoorden. We weten prima HOE het heelal is ontstaan; maar het DOEL van het heelal? Dat is een totaal onwetenschappelijke vraag. Wat de wetenschap betreft is er geen doel, en mensen die met de waarom-vraag blijven zitten kunnen zich wenden tot een eindeloze reeks geloven in alle soorten en maten.

Ik wil het best over NUT en DOEL hebben, maar dan moeten we allebei beseffen dat we de wetenschap dan ver, heel ver achter ons laten. Geeft verder niks, die gesprekken zijn ook leuk en leerzaam, maar niet de wetenschap verwijten dat het geen antwoorden geeft op vragen waar ze niet voor bedoeld is.

Gaat over wijsheid, niet over 'aardse kennis'. Wat zal er met wijsheid bedoeld worden?

Sorry, het was flauw van me. Er staan vast meer voorbeelden in de Bijbel dat je helemaal niet hoort te twijfelen. "Ongelovige thomas?"

Ja, het is inderdaad 'gemakkelijker' om gaten te vinden (of te schieten) in andermans stellingen dan zelf met iets beters te komen.

Vandaar ook dat ik dit topic geopend heb; draaien we de rollen een keertje om...

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 12 sep 2009 00:49

Dat is nou net de vraag die de wetenschap niet kan beantwoorden en ook nooit zal beantwoorden. We weten prima HOE het heelal is ontstaan; maar het DOEL van het heelal? Dat is een totaal onwetenschappelijke vraag. Wat de wetenschap betreft is er geen doel, en mensen die met de waarom-vraag blijven zitten kunnen zich wenden tot een eindeloze reeks geloven in alle soorten en maten.
Je hebt best gelijk hier in hoor, maar de vraag over het leven en de rol van de mens, die duidelijk hele andere dingen doet en kan dan een dier roept nogal een waarom-vraag op. Dan hebben we een oud boek, de bijbel, dat over 1000en jaren is ontstaan, met bijzondere kenmerken aangaande de inhoud en de opbouw, en dat boek zegt: Daarom!
Binnen de levensvormen is de mens bijzonder zoals binnen de boeken de Bijbel byzonder is.
Anyway, het geeft al met al een goede reden, ook zonder Bijbel trouwens, om je vragen te stellen over het waarom van het leven, het zijn.
Om verschillende goede redenen wil het er bij veel mensen niet in dat het antwoord "Nou, zomaar" is.
Als we dan ook nog dmv wetenschappelijk onderzoek ontdekken hoe fenomenaal en onbegrijpelijk het leven technisch gezien werkt, komt de gedachte aan een schepper niet zomaar de kop op steken. Toeval (natuurwetten en kansen) is dan niet toereikend als verklaring.
Okee, de meningen zullen verschillen, maar je begrijpt m'n punt.
Sorry, het was flauw van me. Er staan vast meer voorbeelden in de Bijbel dat je helemaal niet hoort te twijfelen. "Ongelovige thomas?"
Niet hoort te twijfelen? Niemand WIL twijfelen, doch iedereen twijfelt... Tja, behalve, schijnbaar, een aantal "reborns". Maar die twijfelen ongetwijfeld weer over andere dingen.
Mortlach schreef:
Jerommel schreef:Ja, het is inderdaad 'gemakkelijker' om gaten te vinden (of te schieten) in andermans stellingen dan zelf met iets beters te komen.

Vandaar ook dat ik dit topic geopend heb; draaien we de rollen een keertje om...
Haha! Alsof jullie niet in de andere topics schieten!

Ik weet overigens niet goed hoe de genesis moet worden geinterpreteerd hoor, en ik denk dat niemand dat goed weet. Althans, wel qua strekking, betekenis en implicaties voor het leven op aarde (en daar buiten?) in het algemeen en de mens en God in het byzonder, maar niet als 'logboek' van de schepping.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2009 10:53

Jerommel schreef:Je hebt best gelijk hier in hoor, maar de vraag over het leven en de rol van de mens, die duidelijk hele andere dingen doet en kan dan een dier roept nogal een waarom-vraag op.

Vanwege ons brein en onze oponeerbare duimen. Het doel? Gewoon zo veel mogelijk genen doorgeven, net als elk ander organisme op deze wereld.

Dan hebben we een oud boek, de bijbel, dat over 1000en jaren is ontstaan, met bijzondere kenmerken aangaande de inhoud en de opbouw, en dat boek zegt: Daarom!

Er zijn meer oude boeken waar vanalles instaat, en geen van allen lezen we als een biologieboek. Waarom een uitzondering maken voor de Bijbel?

Binnen de levensvormen is de mens bijzonder zoals binnen de boeken de Bijbel byzonder is.

De mens heeft een paar bijzondere eigenschappen. Struisvogels hebben ook bijzondere eigenschappen; griep ook. We zijn allemaal bijzonder.

Anyway, het geeft al met al een goede reden, ook zonder Bijbel trouwens, om je vragen te stellen over het waarom van het leven, het zijn. Om verschillende goede redenen wil het er bij veel mensen niet in dat het antwoord "Nou, zomaar" is.

Ik heb er volledig vrede mee dat het antwoord: "omdat het kan!" is. Het feit dat mensen een antwoord niet willen accepteren, betekent niet dat het antwoord fout is.

Als we dan ook nog dmv wetenschappelijk onderzoek ontdekken hoe fenomenaal en onbegrijpelijk het leven technisch gezien werkt, komt de gedachte aan een schepper niet zomaar de kop op steken. Toeval (natuurwetten en kansen) is dan niet toereikend als verklaring.

We zijn al 150 jaar bezig aan te tonen dat het dat wél is.

Ik weet overigens niet goed hoe de genesis moet worden geinterpreteerd hoor, en ik denk dat niemand dat goed weet. Althans, wel qua strekking, betekenis en implicaties voor het leven op aarde (en daar buiten?) in het algemeen en de mens en God in het byzonder, maar niet als 'logboek' van de schepping.

Dan zijn we al een heel eind...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 sep 2009 21:10

Jerommel schreef:Als we dan ook nog dmv wetenschappelijk onderzoek ontdekken hoe fenomenaal en onbegrijpelijk het leven technisch gezien werkt, komt de gedachte aan een schepper niet zomaar de kop op steken. Toeval (natuurwetten en kansen) is dan niet toereikend als verklaring.

Het gaat mij er nu niet om, om mee te doen aan deze discussie. Maar ik was dit even aan het lezen, en ik kon het even niet laten om op te merken, dat ik het hier hartgrondig mee eens ben. Toeval ligt inderdaad niet erg voor de hand, in het ontstaan van onze wereld en ons bestaan.
Sinds het slagen van het verklaren van allerlei zaken door natuurwetten en zo - ik denk aan de natuurkundige wetten van Isaäc Newton bijvoorbeeld - het slagen daarvan, is het begrijpelijk dat die verklaringsmethode een grotere plaats is gaan innemen. Dat krijg je als blijkt dat men meer kan verklaren dan dat men eerder deed. Daar is niks mis mee.
Maar dat betekent nog niet dat àlles daarmee dan ook verklaard kan worden. De gedachte dat dat wel zo zou zijn, is een vooroordeel, een ongegronde extrapolatie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2009 23:37

Boekenlezer schreef:Sinds het slagen van het verklaren van allerlei zaken door natuurwetten en zo - ik denk aan de natuurkundige wetten van Isaäc Newton bijvoorbeeld - het slagen daarvan, is het begrijpelijk dat die verklaringsmethode een grotere plaats is gaan innemen. Dat krijg je als blijkt dat men meer kan verklaren dan dat men eerder deed. Daar is niks mis mee.
Maar dat betekent nog niet dat àlles daarmee dan ook verklaard kan worden. De gedachte dat dat wel zo zou zijn, is een vooroordeel, een ongegronde extrapolatie.

Klopt, er zullen wellicht dingen zijn die niet verklaard kunnen worden. Echter, daar kom je alleen maar achter als je ze keihard, en jaren, zo niet eeuwenlang probeert te verklaren. Tenzij je kunt bewijzen (en dan denk ik aan wiskundige bewijzen) dat iets onverklaarbaar is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het feit dat je nooit precies de positie én de snelheid van een deeltje kunt bepalen in de quantum mechanica (Heisenberg's onzekerheidsprincipe), of aan het feit dat elk wiskundig systeem stellingen zal hebben die wél waar zijn, maar die niet bewijsbaar zijn. (Gödel). En zelfs dit soort bewijzen ontsluit meer eigenschappen van de werkelijkheid.

Je kunt nu eenmaal niet van te voren bepalen of iets onverklaarbaar is of niet. Misschien zijn we nu simpelweg nog niet slim genoeg om X te verklaren, of missen we de experimentele finesse of simpelweg de wiskundige gereedschappen die nodig zijn.

Wat veel belangrijker is, is volgens mij dat we ons blijven verwonderen over het verklaarbare. Dat je iets volledig en fundamenteel kunt verklaren en dan nog steeds denken "Wauw!". Helaas gaat voor veel mensen de verklaring samen met het verlies van verwondering. Hoewel het ook weer andersom kan, hoe meer verklaringen er zijn, hoe wonderlijker het allemaal blijkt te zijn.

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 13 sep 2009 20:34

Dan lijken de antwoorden 'god did it' en 'natural selection did it' nog best wel veel op elkaar...
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2009 21:27

... sinds wanneer is de delete-functie verdwenen?

Terug naar “Archief”