Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Evelien » 11 sep 2009 13:16

Evelien schreef:Kom op mensen.. zo gaan we niet met elkaar om.

jakobmarin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jakobmarin » 11 sep 2009 13:30

MissF schreef:ten eerste zullen kinderen elkaar zeker wel eens slaan, maar ik hoop toch echt wel dat je als vader of moeder je kind daar zeer streng op aanspreekt en zegt dat dat absoluut niet mag. Ik zou echt niet willen dat mijn kind iemand slaat, en of dat nou een kind of volwassene is, dat maakt me niks uit.
Het alternatief voor een tik is niet alleen praten, er zijn veel meer maatregelen die zich heel ver houden van elke vorm van schrik of pijn, maar die niets met praten te maken hebben. Gelukkig maar :D
Uiteraard staat praten en nog eens praten op nr. 1. Maar soms heeft dat geen zin en is een simpele tik gewoon de beste oplossing. Dit heeft niets, maar dan ook niets met mishandeling te maken.

MissF schreef:En ik weet ook niet waar je die 'feiten' uit onderzoeken vandaan haalt, want ik werk met een bepaalde doelgroep waar soms wel duidelijk wordt welke jongere wel een tik kreeg en welke niet, waarbij het wel een tik gekregen hebben negatief is.
Zie http://www.trouw.nl/krantenarchief/2002 ... _tijd.html

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 11 sep 2009 13:55

tante-tortel schreef:Ik verwacht dat jij je daar dan ook gewoon voor verontschuldigt.
Je denkt gewoon alles te mogen zeggen.

Ik verontschuldig me helemaal nergens voor.
Jij bent degene die zich hier ongenuanceerd over de 'pedagogische tik' uitlaat, en dat brengt herinneringen in me naar boven die niet makkelijk te slikken zijn. De manier waarop jij erover praat is zeer stuitend voor mensen die de 'pedagogische tik' zelf (te) vaak hebben gevoeld.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Soraya
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Soraya » 11 sep 2009 14:59

Ik denk dat er helaas genoeg ouders zijn die om de meest waanzinnige redenen hun (kleine) kinderen een klap geven. Vaak voldoet een waarschuwing ook al. Geloof ook dat ouders heel veel kapot kunnen maken door zo'n harde manier van opvoeden. Als je als kind een keer ontzettend vervelend was of iets heel stouts gedaan had, dan kon je er op rekenen dat je straf kreeg en een pak slaag op je achterste en op je kamer zitten vind ik dan ook wel gepast. Je hoeft niet alles te dogen van je kinderen, want daarmee leren ze niet. Maar er zijn zeker grenzen, en ik denk dat ouders zich daar zeker in moeten verdiepen wat wel en wat niet schadelijk kan zijn voor hun kroost.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 sep 2009 15:32

Filosoof schreef:
tante-tortel schreef:Ik verwacht dat jij je daar dan ook gewoon voor verontschuldigt.
Je denkt gewoon alles te mogen zeggen.

Ik verontschuldig me helemaal nergens voor.
Jij bent degene die zich hier ongenuanceerd over de 'pedagogische tik' uitlaat, en dat brengt herinneringen in me naar boven die niet makkelijk te slikken zijn. De manier waarop jij erover praat is zeer stuitend voor mensen die de 'pedagogische tik' zelf (te) vaak hebben gevoeld.

Dan zou ik als ik jou was nog maar eens het hele topic doorlezen want je hebt het over iemand anders dan mij.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 11 sep 2009 15:51

Evelien schreef:Jammer dat de media de waarheid weer eens niet verteld!

Dat was met het gezin uit Kampen net zo...

alles wordt verdraaid door de media.

Erg jammer.

wat is verdraaid?
vertel eens
gr samanthi

Riska

Berichtdoor Riska » 11 sep 2009 16:24

„Het moment van de roede is een moment van liefde, rust, ontspanning. Daar komt helemaal geen boosheid bij kijken.” Wie de roede niet gebruikt heeft, moet zijn oudere kinderen om vergeving vragen, vindt de voorganger.

Ja, hoor heeeeeeel ontspannend. Kind wordt meegenomen of naar een kamer gestuurd en wacht heeeel ontspannen tot de roede op z'n billen terecht komt.

Ik heb mijn kinderen nooit geslagen en hoe is het mogelijk: ze zijn gewoon volwassen geworden en functioneren goed in de maatschappij, alle 'wetenschappers' ten spijt.

En Evelin: er wordt niks verdraaid in het artikel. Het is bijna woordelijk wat de man in een interview van de week bij "Een vandaag" zei.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 11 sep 2009 17:24

jakobmarin schreef:
Mortlach schreef:
jakobmarin schreef: En volg ik om die reden de wijste man op aarde, geïnspireerd door de Alwijze God, die zegt om de roede niet te sparen (spr 23) en ik daarom mijn kinderen, indien nodig, wel eens een tik geef in alle liefde.

Gebruik je daar ook een stok voor?
Nope, gewoon met mijn blote handen

Dat is niet bijbels je moeteen roede gebruiken, [-X [-( maar hoe zit het dan met Gods slaande had? Of met het kastijden? Moet je dat ook zo letterlijk nemen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 17:56

Samanthi schreef:
jakobmarin schreef:
Mortlach schreef:Gebruik je daar ook een stok voor?
Nope, gewoon met mijn blote handen

Dat is niet bijbels; je moet een roede gebruiken.

Inderdaad; "roede" betekent niet "hand". Als je het dan toch Bijbels wilt doen, doe het dan goed. Met een stok dus (eventueel een zweep). En als je zoon daarna nog niet luistert moet je ermee naar de autoriteiten (B&W?) om hem bij de gemeentegrenzen te laten stenigen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 sep 2009 18:19

Samanthi schreef:
Evelien schreef:Jammer dat de media de waarheid weer eens niet verteld!

Dat was met het gezin uit Kampen net zo...

alles wordt verdraaid door de media.

Erg jammer.

wat is verdraaid?
vertel eens
gr samanthi

Alles wordt opgeblazen......zo is de media nou eenmaal.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 sep 2009 18:35

Evelien schreef:Alles wordt opgeblazen......zo is de media nou eenmaal.

Evelien, het is bijna een letterlijke tekst die hij zelf gezegd heeft bij Een Vandaag. Dus ik weet niet wat er opgeblazen aan is?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 sep 2009 18:57

Riska schreef:
Evelien schreef:Alles wordt opgeblazen......zo is de media nou eenmaal.

Evelien, het is bijna een letterlijke tekst die hij zelf gezegd heeft bij Een Vandaag. Dus ik weet niet wat er opgeblazen aan is?

Ik ben heel wat artikelen tegengekomen over deze zaak. Ook dat zijn kinderen mishandelt zijn door hem en z'n vrouw (wat gewoon niet waar is).

En ik begin deze topic toch wel heel erg beu aan het worden.

Laat een ieder zelf bepalen hoe hij of zij hun kinderen opvoedt (en dan heb ik het niet over mishandeling. Een pedagogische tik is geen mishandeling).

Ik snap nog steeds niet waarvoor deze topic voor dient!

Er wordt zowat elkaars hersenpan in geslagen (= geen pedagogische tik) en er wordt NIET gelezen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 11 sep 2009 19:17

Deze topic dient het stoppen met slaan. er wordt idd niet gelezen want dan zou ieder weten dat het roede of kastijden opvoeden betekend Gods slaande hand neem je toch ook niet letterlijk?
Je zou de pijn proeven van de posters ed
gr samanthi

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 11 sep 2009 21:04

Mensen, dit topic is niet bedoelt om op personen te gaan vitten. Iedereen mag zijn of haar mening vertellen, voor of tegen de pedagogische tik.

jakobmarin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jakobmarin » 12 sep 2009 20:00

Mortlach schreef:Inderdaad; "roede" betekent niet "hand". Als je het dan toch Bijbels wilt doen, doe het dan goed. Met een stok dus (eventueel een zweep). En als je zoon daarna nog niet luistert moet je ermee naar de autoriteiten (B&W?) om hem bij de gemeentegrenzen te laten stenigen.
Nu heb jij een draai om je oren verdient :lol: Deze reactie is schromelijk overdreven...

Het is nog niet zo heel lang geleden dat een schoolmeester een vervelend kind uit de klas een tik gaf met een stok, en iedereen dit heel normaal vond.

Deze overtrokken reacties komen o.a. voort uit een maatschappij waar per jaar 30.000 onschuldige kindertjes worden gedood in de moederschoot... :-& Deze kindertjes worden inderdaad 'gestenigd' door de 'autoriteiten'. Wat een walgelijke inconsequentie.

Terug naar “Archief”