Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor ajl » 25 aug 2009 13:16

Deze discussie verzandt mijns inziens sowieso in een wat grimmige sfeer. Dat is ook de reden dat ik niet meer inhoudelijk op dit onderwerp inga. Dat mensen het niet met elkaar eens zijn....prima, maar het wordt steeds meer op de man afspelen en stellingen duidelijk maken met hoofdletters en uitroeptekens.....niet zo heel erg netjes.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 25 aug 2009 14:44

jamillah schreef:Goed van jou, mijn familie schopt en slaat en zien mekaar nooit. Mijn kinderen zijn harteloze wezens die voor de duvel niet bang zijn en ik weet het zeker, ooit in de bak belanden voor zinloos geweld.

En nu ga ik dit topic verlaten voor ik echt agressief word [-X

Nee Jamillah, ik probeer steeds duidelijk te maken dat je sneer niet leuk was je schreef er lacherig over, terwijl je zelf nog maar vier jaar moeder bent en het resultaat van je opvoeding nog moet afwachten, ik vertel je wat de uitkomst van de opvoeding is en je wordt meteen weer grimmig.
je gaat niet op de feiten van anderen in, maar ver dedigt ten bloede je PT.
Ik veroordeel de PT jij veroordeelt iemand die het niet doet !
we staan Quiet
gr Smanthi

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 25 aug 2009 14:48

tante-tortel schreef:Ik begrijp best dat het voor jou een pijnlijk onderwerp is.
Maar je vergelijkt een tik met slaan. En dat is heel iets anders.
En ik ben het met je eens dat positief benaderen heel belangrijk is.
Maar soms werkt dat niet en is een tik gewoon nodig.

Ook ik heb hetzelfde in mijn leven meegemaakt. Geslagen, en vernederd, ik kreeg op mijn 18 de nog een pak slaag van mijn oudste broer omdat mijn vader het toen niet kon. En ja, ook ik hoorde tot in de treure: eert uw vader en uw moeder.
Maar ik las ook zelf de Bijbel en daar staat nog iets achter: maar ouders verbitterd uw kinderen niet.
En met dat in het achterhoofd moet je dus je kinderen opvoeden.
En dat gaat heel gewoon met vallen en opstaan, soms helpt praten of wat voor soort straffen met ook bedenken kan, maar soms is heel gewoon een tik nodig.
En dat is iets anders dan slaan. (Met de matteklopper kreeg ik)

Beste Tante Toertel
Heel naar voor je deze ervaringen, ik hoop niet dat ik je ergens mee gekwets heb, ik ben erg fel als het gaat om kinderen slaan, bij mij thuis was echt machtsvertoon, vooral als er visite was moest je oppassen, met verjaardagen die gepaard gingen met alcohol ging de rem er helmaal af, ik hhop dat je me vergeven wilt als ik je pijn gedaan hebt en ik denk aan je.
gr van Samanthi

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2009 17:13

MissF schreef:Nee, ik denk idd dat je nooit een kind slaat uit liefde. Straf geven op zich zou voor een ouder al erg moeten zijn, maar een mep of tik geven helemaal. En erg irritant dat je zegt: kom, doe eens realistisch, want dat is erg kinderachtig tijdens een discussie, en het zorgt ervoor dat er geen enkele discussie meer over kan blijven, wat ik jammer zou vinden, misschien moet jij als volwassen opvoeder juist het goede discussie voorbeeld geven, ik heb alleen erg goede plannen en ideeen (al zeg ik het zelf :mrgreen: ) maar heb nog geen volwassen kinderen, dus kan nog niet vertellen wat mijn conclusie is.

Ik heb al met de teksten uit de Bijbel laten zien dat die iets heel anders leert.
Een tik uit liefde is iets anders dan slaan uit onmacht.
En de Bijbel vergelijks het tuchtigen van God aan zijn kinderen met het tuchtigen van de vader met zijn zoon.
Uit liefde.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 aug 2009 17:54

Is tuchtigen slaan dan? Dat staat er volgens mij niet. En het is ook nog eens het oude testament (tenminste, een tekst die je eerder aanhaalde wel), en daar hebben we lang niet alles van overgenomen.
God 'slaat' Zijn kinderen figuurlijk, met ellende, maar niet letterlijk. Als ik mijn kind straf geef (zoals op de gang zetten) tuchtig ik hem wel, maar geef ik hem geen tik (waarom vinden zoveel mensen het trouwens zo erg als je slaan zegt i.p.v. een tik? Het doet toch allebei pijn en veroorzaakt een schrikreactie, ik zie het verschil niet, en een tik is mijns inziens ook altijd uit onmacht)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2009 18:59

Nee, er is een duidelijk verschil tussen een tik en slaan. Een tik is een korte aanraking en bij slaan moet je denken aan enige malen achter elkaar met de vlakke hand slaan.

En ik haalde niet een tekst uit het OT aan maar het NT.
En God slaat wel degelijk zijn kinderen.
Paulus noemt de doorn in het vlees, om mij met vuisten te slaan opdat ik mij niet te zeer verheffe. b.v.
En zo zal iedereen in zijn eigen leven waarschijnlijk wel iets kunnen noemen wat als slaan gezien kan worden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 aug 2009 20:16

De spijker op zijn kop: wat iemand als slaan kan zien. Maar niet letterlijk slaan dus. Dan zijn we het eens :)

(en ach, zo kunnen we lang doorgaan, ik vind mijn kind een tik geven echt te ver gaan, en iemand anders mag het al helemaal niet. Als mijn moeder of schoonmoeder mijn kind ooit een tik geeft, dan kom ik daar niet meer binnen voor er excuses zijn gemaakt, gelukkig weten ze dit beiden ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2009 20:21

Het lijkt me nogal logisch dat God je niet letterlijk kan slaan zoals wij mensen dat doen met de handen.
Maar slaan doe Hij wel degelijk.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 sep 2009 09:35

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 10 sep 2009 09:48

Het komt bij mij heel vreemd over om een eigen kind wat uit liefde uit jou en je man is voortgekomen om die te gaan 'slaan' :-k
Je gaat toch niet een kind waar je van houd een tik of mep geven, dat staat zo machteloos.
Het is veel fijner om het kind even apart te zetten en later uit te leggen over het waarom straf krijgen, dat werkt veel beter, hier in ieder geval wel.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 10 sep 2009 11:37

Daar ben ik het mee eens. Zo doen wij het thuis ook en het werkt nog steeds goed.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 sep 2009 13:21

Bumba schreef:Daar ben ik het mee eens. Zo doen wij het thuis ook en het werkt nog steeds goed.

Prachtig en goed zo, maar soms werkt het gewoon niet zo.
Ben het ook helemaal met deze predikant eens: God heeft twee van die zachte kussentjes geschapen en daar kun je best een pedagogische tik op geven.
Hij heeft het prima verwoord.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 sep 2009 13:37

tante-tortel schreef:God heeft twee van die zachte kussentjes geschapen en daar kun je best een pedagogische tik op geven.

Wat is dat nou weer voor logica? Dan kun je ook zeggen: God heeft van die handige oorlelletjes geschapen en daar kun je best aan trekken :roll: Zo kun je er nog wel een paar verzinnen... daar zit toch totaal geen verband tussen?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 10 sep 2009 13:41

tante-tortel schreef:God heeft twee van die zachte kussentjes geschapen en daar kun je best een pedagogische tik op geven.

Ik krijg soms gewoon de kriebels van jou, tante-tortel. Huiveringen, welteverstaan.
Ik ben dan ook dolblij dat het leeuwendeel van de kinderen op deze planeet niet bij jou in huis wonen.

Brrr... luguber, deze drang naar fysieke strafmethoden.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 sep 2009 13:53

Dat krijg ik van jou ook filosoof dus daarin kunnen we elkaar de hand geven. :-oo
Ik vond het prachtig gevonden.
En inderdaad het is maar goed dat niet alle kinderen hier in huis wonen.
Maar ik zal maar niet opnoemen van hoeveel kinderen ik de medeopvoedster ben geweest en nog steeds ben.....

Terug naar “Archief”