Geen geld voor Sinterklaas optocht ....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Geen geld voor Sinterklaas optocht ....

Berichtdoor Spons » 08 sep 2009 22:35

AMSTERDAM - De intocht van Sinterklaas in Amsterdam dreigt dit jaar te stranden. De sponsors laten het na zeventig jaar afweten, schrijft De Telegraaf dinsdag.
© ANP

Voor de jaarlijkse intocht van de goedheiligman is driehonderdduizend euro nodig. De helft bestaat uit giften in natura, maar de andere helft moet door sponsors bij elkaar worden gebracht.

Een particuliere sponsor die jaarlijks 33 duizend euro stort, heeft zich teruggetrokken. Ook veel kleinere geldschieters zouden dit jaar niet bijdragen.

Ingrijpen

Tot nu toe zouden sponsors nog maar vijftigduizend euro hebben toegezegd. De gemeente draagt nog eens dertigduizend euro bij, waardoor er nog een gat van zeventigduizend euro overblijft.

Het Amsterdamse gemeenteraadslid Daniel Sajet (PvdA) zegt in de krant dat burgemeester Job Cohen moet ingrijpen.

Volgens hem willen sponsors steeds vaker een tegenprestatie, bijvoorbeeld dat een spandoek met hun bedrijfsnaam wordt opgehangen. Dat is bij de intocht niet gebruikelijk en dat wil Sajet zo houden.

tsss waarom moet dat zoveel kosten vraag ik me af... politie ? en wie verdient er dan aan ....

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Geen geld voor Sinterklaas optocht ....

Berichtdoor hamlap » 09 sep 2009 05:02

Mijn eerste gedachte: organiseer geen GayPride, dan houd je als gemeente Amsterdam genoeg geld over voor een andere optocht met de goedheiligman voorop.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2009 09:29

Pfff, dan gaan de hardcore orthodoxen wel weer klagen dat zo'n intocht maar aanzet tot afgoderij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 sep 2009 15:47

hamlap schreef:Mijn eerste gedachte: organiseer geen GayPride, dan houd je als gemeente Amsterdam genoeg geld over voor een andere optocht met de goedheiligman voorop.

wat is dat nu weer voor stompzinnige opmerking , dat jij nu geen sympathie op hebt met homo's al dan niet of wel vanwege je geloofsovertuiging, is jou probleem, "heb uw naaste lief als u zelf "

wat niet zegt dat ik de manier waarop daar het Homo zijn gedemonstreerd wordt goed keur of de juiste wijze vindt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 sep 2009 17:14

Mortlach schreef:Pfff, dan gaan de hardcore orthodoxen wel weer klagen dat zo'n intocht maar aanzet tot afgoderij.

zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 09 sep 2009 17:30

Jammer hoor. Dit moet echt niet verdwijnen, ik kan zo genieten van die intocht!
Kun je de kids toch niet aandoen?

Dan maar wat kosten van voetbal verminderen, liefst nog de hele betaalde voetbal afschaffen, die kostenpost irriteert mij mateloos.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 09 sep 2009 17:54

em_ma schreef:Jammer hoor. Dit moet echt niet verdwijnen, ik kan zo genieten van die intocht!

Dan maar wat kosten van voetbal verminderen, liefst nog de hele betaalde voetbal afschaffen, die kostenpost irriteert mij mateloos.

Ik verbaas mij regelmatig over zulke opmerkingen op een christelijk forum.
In een ander topic lees ik net dat je juist de wil van God wilt uitdragen en zeggen.
Wat is er Christelijk aan het voorliegen van je kinderen over een eens vroeer bestaande man, die dan ook nog eens door de paus is heilig verklaard?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 09 sep 2009 18:00

tante-tortel schreef:
em_ma schreef:Jammer hoor. Dit moet echt niet verdwijnen, ik kan zo genieten van die intocht!

In een ander topic lees ik net dat je juist de wil van God wilt uitdragen en zeggen.
Wat is er Christelijk aan het voorliegen van je kinderen over een eens vroeer bestaande man, die dan ook nog eens door de paus is heilig verklaard?

Ik zal mijn kinderen er nooit over voorliegen. Ik doel meer op de humor van de pieten/Sinterklaas en staartjes. Daar geniet ik van!
Verder is het een gezellige tijd zo met elkaar, maar dat kan toch zonder in Sinterklaas te geloven?

HEERE, leer mij Uw weg

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 sep 2009 18:17

Veel tradities in het huidige Sinterklaasfeest gaan terug tot Nicolaas van Myra, de Lycische bisschop uit de door Grieken bewoonde antieke stad Myra (thans gelegen in Turkije), hoewel er ook oudere elementen zijn.

Oorspronkelijk werd Sint Nicolaas alleen in het oosten van Europa geëerd. In de 13e eeuw werd besloten dat zijn naamdag ook in het westen een van de belangrijkste feestdagen was; in die tijd werd het Sinterklaasfeest in Utrecht al gevierd door de schoen van vier arme kinderen te vullen met geldstukken, in andere steden werd ook iets voor de armen gedaan.

Na de Nederlandse Opstand probeerden calvinistische predikanten het Sinterklaasfeest af te schaffen, omdat het te veel heidense en vooral paapse (katholieke) elementen zou bevatten. Het Sinterklaasfeest was in grotere steden inderdaad een woelig volksfeest met kermis dat vaak tot opstootjes en openbare dronkenschap leidde. Het was echter zo populair dat dit streven weinig succes heeft gehad, zelfs niet bij het protestantse volksdeel.

[bewerken]
Modern kinderfeest

De oorsprong van het moderne Sinterklaasfeest voor kinderen ligt in de 19e eeuw. De Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman (1806 - 1863) schreef het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht (Amsterdam, 1850 en latere herdrukken 1880, 1885, 190? en 1907) met de tekst van het liedje Zie ginds komt de stoomboot. De moderne tijd deed zijn intree met de stoomboot. De afkomst Spanje werd ingevoerd, net als de roe en zak van Zwarte Piet als pedagogische straf. Sint reed voor het eerst op een schimmel over de daken en cadeaus gingen voor het eerst door de schoorsteen.

Ook Jan Pieter Heije (1809-1876) beïnvloedde het Sinterklaasfeest. Het lied Zie de maan schijnt door de boomen werd voor het eerst gepubliceerd in 1843 in de bundel Kinderliederen.

Sedert begin jaren '90 van de vorige eeuw heeft het paard in Nederland een naam: Amerigo. In België heet het paard Slecht Weer Vandaag.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 09 sep 2009 18:29

em_ma schreef:
tante-tortel schreef:

Ik zal mijn kinderen er nooit over voorliegen. Ik doel meer op de humor van de pieten/Sinterklaas en staartjes. Daar geniet ik van!
Verder is het een gezellige tijd zo met elkaar, maar dat kan toch zonder in Sinterklaas te geloven?

Het is ook best een gezellige tijd. Maar dat is kerst ook.
En waarom zou je elkaar dan geen kadotjes geven en het gezellig maken?
Vertellen jullie al vanaf het begin dat het een verkleedde man is, en dat het gewoon om het toneelspelen gaat?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2009 18:41

Er is een heleboel waar ik niks om geef, maar waar anderen van genieten. Ik vind het prima dat zo te laten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 09 sep 2009 18:53

@ TT: ik heb geen kinderen, maar als ze zouden vragen waar Sinterklaas vandaan komt zal ik dat uitleggen. Maar ik zal er niet over liegen of ze bang gaan maken. Sinterklaas bestaat dus gewoon niet. Zo hebben mijn ouders het ook gedaan, vanaf het moment dat we er naar vroegen, en ik vond dat een prima voorbeeld. Verder vierden wij het altijd, maar niet buitensporig, zo genoten we er echt van.

@ Mortlach: ieder zn feestje jah, ik zou het liever aan Sinterklaas besteden dan aan voetbal. Ik vind de bedragen die aan voetbal uit worden gegeven exorbitant.
Maar idd, ieder zn smaak!

HEERE, leer mij Uw weg

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 sep 2009 19:20

tante-tortel schreef:Ik verbaas mij regelmatig over zulke opmerkingen op een christelijk forum.

Een ieder verbaast zich wel eens over een onderwerp op een christelijk forum.
Er is niets christelijks aan het voorliegen van je kinderen. Maar om het zo zwart wit te zien getuigt van bijzonder weinig inlevingsvermogen van zowel de traditie als de leefwereld van het kind.
Overigens als je het zo stelt denk ik niet helemaal dat je een proces van heiligverklaring snapt of doorhebt wat er eigenlijk gebeurt. Daarnaast is de paus de vertegenwoordiger van meer dan de helft van de christenheid op aarde, dat zou juist een christelijk forum moeten aanspreken dus.
tante-tortel schreef:Het is ook best een gezellige tijd. Maar dat is kerst ook.
En waarom zou je elkaar dan geen kadotjes geven en het gezellig maken?

Welja, van kerst een commercieel feestje maken. Daar verbaas ik me dan weer over op een christelijk forum.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 09 sep 2009 20:14

Ik denk dat kerst al een commercieel feestje is hoor, maar ik was maar een beetje aan het prikkelen.
Maak je geen zorgen, ik vind sinterklaas een leuk feest al hoewel er te veel commercie bij komt kijken tegenwordig.
En ik moet ook zeggen dat ik de intocht te veel weggegooid geld vind.
Ik kijk er ook nooit naar. Maar als ik mijn zoon hoor over hoeveel geld er in de speelgoed zaken omgaat dan geloof ik mijn oren ook soms niet.
Ik hoop toch dat we daar als Christenen voor waken.

En wij hebben altijd aan onze kinderen verteld dat het een groot verkleedfeest is. Waarbij mensen elkaar een beetje mogen plagen door middel van surprises en gedichten. En ik merk dat onze kinderen het ook zo aan hun kinderen vertellen. Het is niet echt, maar alsof.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 sep 2009 21:15

tante-tortel schreef:Ik denk dat kerst al een commercieel feestje is hoor, maar ik was maar een beetje aan het prikkelen.
Maak je geen zorgen, ik vind sinterklaas een leuk feest al hoewel er te veel commercie bij komt kijken tegenwordig.
En ik moet ook zeggen dat ik de intocht te veel weggegooid geld vind.
Ik kijk er ook nooit naar. Maar als ik mijn zoon hoor over hoeveel geld er in de speelgoed zaken omgaat dan geloof ik mijn oren ook soms niet.
Ik hoop toch dat we daar als Christenen voor waken.

En wij hebben altijd aan onze kinderen verteld dat het een groot verkleedfeest is. Waarbij mensen elkaar een beetje mogen plagen door middel van surprises en gedichten. En ik merk dat onze kinderen het ook zo aan hun kinderen vertellen. Het is niet echt, maar alsof.

Tsja zal ik dan ook maar prikkelen ? Als ik dan toch kijk naar hoeveel geld er uitgegeven wordt aan hoeden voor in de kerk... dan denk ik ook wel eens van dat zou minder kunnen ! En dan de rokken op zondag, de een is nog meer een modepop dan de ander, en elkaar maar de ogen uitsteken met dure kleding, kijk eens hoe ik er bij loop, de laatste trend van College Style ! Ook in Kerken speelt de commercie van de achterban een grote rol !

Sinterklaas is bovendien een traditie, maar van veel tradities is men de oorsprong vergeten, daarom is het wel eens goed als dat weer wat naar voren komt.

Persoonlijk zie ik Sinterklaas absoluut niet als een heidense traditie zoals ook wel eens geroepen wordt door sommige mensen. Waar ik me dan wel weer aan erger is dat er nu al kruidnootjes in de winkel liggen (augustus as of we speak ! ) dat is dan weer commercie ten op....helaas...

Sinterklaas kan je overigens zelf zo duur maken als je wil, :) net zoals met kleding,

Terug naar “Archief”