Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Okee.Filosoof schreef:Ik denk dat Mortlach dat prima begrijpt, maar dat hij gewoon veronderstelt dat een geboorte an sich genoeg is om iemand tijdens de opvoeding tot een gelovige te kneden.
Filosoof schreef:Michael schreef:Is dit werkelijk je ervaring of is het je oppervlakkige indruk
Het is werkelijk mijn ervaring, Michael. Niet mijn oppervlakkige indruk. Sterker nog: mijn indruk is heel diepgaand en veelvuldig, wat dit onderwerp betreft. Ik ben opgegroeid in een milieu vol fundamentalistische protestanten, en ken er genoeg om hun gedachtegang door en door te kennen.
Michael schreef:....volgens mij kun je niet blind op de bijbel varen juist omdat hij zoveel interpretatie nodig heeft.
Jerommel schreef:Vraag me dus af of je iemand tot wedergeboorte kan kneden. Denk het niet.
Er zijn genoeg verhalen van mensen die door te zoeken tot de conclusie komen (verstandelijk dus) dat de Bijbel de waarheid bevat.Filosoof schreef:Jerommel schreef:Vraag me dus af of je iemand tot wedergeboorte kan kneden. Denk het niet.
Dat komt omdat jij gelooft dat daar de hand van God in is, terwijl Mortlach en ik geloven dat 'wedergeboorte' een illusionair bijproduct is van het christelijk geloof, en gezien dat geloof is geïnjecteerd door de ouders, is de 'wedergeboorte' dat bijgevolg ook.
Jerommel schreef:Er zijn genoeg verhalen van mensen die door te zoeken tot de conclusie komen (verstandelijk dus) dat de Bijbel de waarheid bevat.
Jerommel schreef:Dan begint de bekering en de wens (gebed) voor Gods 'assistentie' en uiteindelijk wellicht een punt dat je besluit het roer om te gooien, belijdt met je tong en met je hart en je oude ik aan het kruis nagelt en wederopstaat in Christus.
Ja, die conclusie trok ik voorheen ook. Maar het spoor waar ik op zat bleek onjuist, en mijn zoektocht bleek vanuit vooringestelde ideeen en wensen te zijn geweest. Oftewel, de vraag was "Hoe groei ik?" en later pas "Hoe zit het?" Tot mijn verbazing en deels tot mijn teleurstelling (omdat de conclusie is dat het niet om mij draait, maar om God) kom ik op de good old Bible uit.Er zijn er anders ook genoeg die door hun zoektocht tot de conclusie zijn gekomen dat de Bijbel juist geen waarheid bevat.
Yep, meesten blijven hangen in de "Hoe groei ik?"-queeste... Je eigen god zijn in je eigen realiteit. Dat willen we allemaal. Maar hoe reeel is dat?Bij die 'andere groep' begint het bij de wens om autonoom te denken en verder te kijken dan de grenzen van het godsgeloof. Er zijn horizonnen, daarachter, gindse velden die velen niet onverkend willen laten.
Jerommel schreef:Ja, die conclusie trok ik voorheen ook. Maar het spoor waar ik op zat bleek onjuist, en mijn zoektocht bleek vanuit vooringestelde ideeen en wensen te zijn geweest. Oftewel, de vraag was "Hoe groei ik?" en later pas "Hoe zit het?" Tot mijn verbazing en deels tot mijn teleurstelling (omdat de conclusie is dat het niet om mij draait, maar om God) kom ik op de good old Bible uit.
Jerommel schreef:Yep, meesten blijven hangen in de "Hoe groei ik?"-queeste... Je eigen god zijn in je eigen realiteit. Dat willen we allemaal. Maar hoe reeel is dat?
Was niet arrogant bedoeld hoor. Ik wil eigenlijk ook mijn eigen god zijn in mijn eigen realiteit. Volgens mij wil iedereen dat wel. (zoals ik al schreef dus...)filosoof schreef:Nee, het gaat er niet om dat je je eigen God bent. Daarmee geef je er een zwaai aan die het gelijk op een niveau van arrogantie tilt waar de meeste rationalisten zich niet mee willen identificeren.
Niet lullig of wijsneuzig bedoeld hoor, maar ik heb het ook erg moeilijk gehad met mijn arrogantie, mijn eigengemaakte ethiek zegmaar. (Ik noem het dus wel arrogantie, alleen ik geloof dus dat dat menselijk en natuurlijk is, maar niet "goed"...)Je kunt dat geen arrogantie noemen, want ik heb het daar erg moeilijk mee gehad.
Ben inmiddels op zoek naar een gemeente, broeders en zusters. Ben op kerken-tour met een 'oudere broeder'. Zo pik ik wel weer de mooie (levende) kant op van het geloof. Een gemeente waar je je thuis voelt geeft substantie aan je geloof.Filosoof schreef:Jerommel, ik vind het in elk geval dapper dat je je standpunt verdedigt, en tevens eerlijk bent over het feit dat het niet altijd even makkelijk is om dat te doen.
Hulde en respect, wat dat betreft.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten