elbert schreef:@mohamed: volgens mij praten we langs elkaar heen.
Als je met 1 Kor. 15:44 wilt aangeven dat ons geestelijke lichaam al klaarligt in de hemel (vgl. 2 Kor. 5:2-4), heb ik daar geen enkel probleem mee.
In de NBV staat '....Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam.' En in vers 48 'Ieder stoffelijk mens is als de eerste mens, ieder hemels mens is als de tweede.'
Of we langs elkaar heen praten weet ik niet, maar nergens lees ik dat ons geestelijke lichaam in de hemel klaar ligt, kortom waar baseer je dat op?
Daar gaat het me ook niet om. Waar het me wel om gaat, is dat we in onze opstanding delen in Christus' opstanding, ook in lichamelijke zin. Want Hij is de Eersteling, een oogstterm. Waar de Eerste is opgestaan, zullen er meerdere volgen (1 Kor. 15:20-23).
Let wel, ik ontken de opstanding niet en evenmin de lichamelijke!

Wat er staat is dat het vergankelijke het onvergankelijke niet niet beërven zullen en Paulus laat er geen misverstand over bestaan:
'Zoals we nu de gestalte van de stoffelijke mens hebben, zo zullen we straks de gestalte van de hemelse mens hebben.' (1 Kor 15,49)
Kortom, vlees en bloed duidt niet uitsluitend op zondaars, maar op alle mensen op aarde.