mohamed schreef:elbert schreef:Ook dit is appels met peren vergelijken. In 1 Joh. 3:2 en zeker in 1 Kor. 15 gaat het juist wel over het lichamelijke. In de teksten die je aandraagt niet.
Teksten door elkaar klutsen geeft nog geen goede uitleg, ook niet als je het steeds herhaalt.
Nee hoor, die teksten gaan over de opstanding en dat het over een lichamelijke gaat verzin je er zelf bij. Blijkbaar heeft het voor jou een emotionele waarde waardoor je niet objectief blijft, want wat Paulus is glashelder over deze heikele kwestie.
1 Kor 15,44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid,
een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.
We lezen dat de mens
twee lichamen heeft waarvan
één opgewekt wordt, te weten het
geestelijke lichaam. Het spijt me Elbert, maar dat sluit de fysieke opstanding waar jij in gelooft volkomen uit!
Mijn vraag is of je wel begrijpt wat je leest.
Want Paulus heeft het in dit hele hoofdstuk over een
lichamelijke opstanding.
Dat verzin ik niet erbij, dat staat er gewoon.
Er gaat een natuurlijk lichaam het graf in en er staat een geestelijk lichaam uit op.
Er gaat geen natuur het graf in, maar een natuurlijk lichaam.
Evenzo staat er geen geest op uit het graf, maar een geestelijk lichaam.
Lichaam is hier het zelfstandig naamwoord en natuurlijk en geestelijk zijn hier de adjectieven.
Dit dan nog maar even ten overvloede: een lichamelijke opstanding dus.
De tegenstelling die je hanteert is deze: natuurlijk is fysiek, geestelijk is niet-fysiek.
Maar natuurlijk is niet hetzelfde als fysiek en geestelijk is niet hetzelfde als niet-fysiek.
De tegenstelling die de Bijbel hanteert is deze: natuurlijk is met zonde bevlekt en is vergankelijk, geestelijk is niet met zonde bevlekt en is onvergankelijk. Dat onderscheid legt de apostel uit in 1 Kor. 15 en dat is ook de uitleg van de uitdrukking dat "vlees en bloed het Koninkrijk niet kunnen beerven".
P.Strootman schreef:Dus dan is het volgens jou tóch nog een sterfelijk lichaam?
Ik heb het helemaal niet over spoken, maar over wat de Schrift zegt, namelijk dat vlees en bloed het Koningkrijk Gods niet zullen beérven. De buik en de spijze zal dan ook teniet gedaan zijn. Geen groei meer en verval als van stoffelijke mensen. Onvoorstelbaar? Jazeker, maar wij zullen dan weer geestelijke wezens zijn!
Tegenvraag: kwalificeer je de opgestane Jezus van Nazareth onder het kopje "vlees en bloed" of onder "geestelijk"?
In het geval van het eerste: betekent dat dat Hij Zijn eigen Koninkrijk niet beerfd heeft?
Krukje schreef:Daarbij is Christus niet God. Maar dat is een andere discussie.
Inderdaad, maar dit heeft dan ook als consequentie dat Jehova's getuigen geen Christus-getuigen zijn, terwijl de Schrift dit wel als opdracht geeft (Hand. 1:8).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)