Verzoek tot losmaking predikant GGiN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Verzoek tot losmaking predikant GGiN

Berichtdoor Jantjes » 13 aug 2009 21:08

CHILLIWACK – De kerkenraad en de predikant van de reformed congregation te Chilliwack (Canada) hebben besloten een gezamenlijk verzoek tot losmaking in te dienen bij de classis.

Dat meldt ds. J. Roos in het jongste nummer van De Wachter Sions, het weekblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De reformed congregation in Chilliwack is een zusterkerk.

De kerkenraad en de predikant van de gemeente in Chilliwack, ds. T. R. Treur, hebben het curatorium van het kerkverband gevraagd een advies te geven over de „verstoorde verhouding tussen beiden.”

De classis zal op 23 september het losmakingsverzoek in behandeling nemen. Mocht ze daarmee instemmen, dan „bestaat het voornemen” dat ds. Treur „de gemeenten in Nederland zal gaan dienen.”

Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1426028/Ve ... Treur.html

De letterlijke tekst uit De Wachter Sions van 20 mei 2009:

Mededeling inzake ds. T.R. Treur

Ds. T.R. Treur heeft afgelopen zondag aan de gemeente van Chilliwack meegedeeld dat hij heeft besloten zich tijdelijk terug te trekken van al zijn ambtelijke arbeid. Ds. Treur acht voor zichzelf een periode van rust en bezinning nodig, gezien alle verwikkelingen die er in de gemeente hebben plaatsgevonden en die hem ook persoonlijk raken.
Hiermee vervallen alle toegezegde predikbeurten van ds. Treur voor de periode van zijn verblijf in Holland.
De Heere gedenke onze ambtsbroeder met de gemeente van Chilliwack in deze zo onbegrepen weg en geve dat de Koning der Kerk de weg zal willen wijzen die hierin moet worden gegaan. We wensen ook zijn vrouw en kinderen van harte sterkte toe in deze moeilijke omstandigheden.

Ds. J. Roos

Ja, dan vraag je je af wat voor een verstoorde verhouding?

Denkertje21

Re: Verzoek tot losmaking predikant GGiN

Berichtdoor Denkertje21 » 13 aug 2009 22:05

Ik ben absoluut niet voor censuur op een forum, maar met een topic als dit past ons wel heel grote terughoudendheid. En gebed!!
En de slotvraag "dan vraag je je af wat voor een verstoorde verhouding" ? komt heel dichtbij nieuwsgierigheid die in geen enkel opzicht de zaak van God en Zijn gemeente dient.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 aug 2009 08:06

Nieuwsgierig: heeft veelal een ongunstige betekenis. Het geeft de zucht te kennen om dingen te vernemen, waarmee men niet nodig heeft, of die geen belang voor ons hebben.

Benieuwd: ziet op het verlangen naar bericht aangaande de zaak, die we òf verwachten dat gebeuren zal, òf van welke afloop we nog onkundig zijn en daarover te discussiëren in dit topic.

Ik verwacht van jou @denkertje21 dat je waarmaakt wat je gezegd hebt namelijk:
heel grote terughoudendheid. En gebed!!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 aug 2009 08:33

Het lijkt mij vrij normaal dat men zich na het lezen van zo'n summier bericht afvraagt wat men er nou eigenlijk mee bedoeld. Wat die verstoorde verstandhoudingen dan eigenlijk inhouden. Ik zie geen gegronde reden waarom daar geen duidelijkheid over verschaft mag worden.

Wellicht kan iemand voor de buitenstaanders uitleggen wat er allemaal aan de hand is.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 aug 2009 08:37

Ik heb het bericht ook gehoord, maar wat er precies gaande is, weet ik niet.
Afbeelding

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 14 aug 2009 08:55

Een dergelijke summier bericht werkt speculatie in de hand. Nu is dat natuurlijk niet de bedoeling, maar bijna iedereen wil denk ik toch even weten wat er aan de hand is. Dat zit volgens mij in de mens.

Dus mijn strategie zou zijn, of niet wereldkundig maken (lijkt me lastig want zoiets komt altijd naar buiten), of meer informatie verschaffen om allemaal speculatie en geroddel te voorkomen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2009 13:17

Op een ander forum las ik dat Ds.Treur moeite heeft met de Engelse taal, waardoor de prediking soms wat aan diepgang mist.
Dit tot ongenoegen van een deel van de gemeente.

Als dit klopt lijkt me het voor beide partijen inderdaad het beste als de wegen zich scheiden, hoe moeilijk dit misschien ook is.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 aug 2009 19:20

Ik weet dat met verlangen naar zijn komst naar Nederland wordt uitgezien. En verder dat bovengenoemde reden inderdaad vaker genoemd wordt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 sep 2009 18:43

Het schijnt dat ds. Treur een erg behoudende predikant is. En in Canada denkt men over een aantal zaken nu eenmaal anders dan in Nederland (denk aan de witte trouwjurk etc). Als je met je Nederlandse waarden daarheen gaat, moet je je wel realiseren dat dat in een ander land weleens heel anders kan zijn. Misschien speelt dit ook mee?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 sep 2009 18:44

TheKeimpe schreef:Ik weet dat met verlangen naar zijn komst naar Nederland wordt uitgezien.

Dat lijkt me logisch bij zo'n zeer ernstig tekort aan predikanten.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 sep 2009 17:44

@Race406
Ik vernam van enkele personen dat er inderdaad ook een taalprobleem is. De predikant kan niet zo goed Engels, maar er zijn dieper oorzaken die men liever verzwijgt.

Ik las pas een boekrecensie van het boek ‘Hoe bestaat het?’. De recensie was door Ds. Roos van de Gem.Gem.Ned. geschreven. http://www.creatie.info/recensies/479-h ... t-het.html De zin: Het had dit boek meer gesierd wanneer de auteurs inhoudelijk dieper waren ingegaan op het feit dat God naar Zijn eeuwig welbehagen een volk verkoren heeft tot zaligheid voor wie Christus op aarde is gekomen Ik dacht ja, een typische uitspraak van de Ger.Gem.Ned. de uitverkiezing voorop. Ik zou er niet raar van op kijken dat ook dit probleem bij Ds. Treur in Canada speelt. In Canada zijn ze inderdaad ruimer dan de Nederlandse gemeentes.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 sep 2009 10:58

Ik hoop dat ze de vrede weten te bewaren. Geruzie in de wijngaard heeft nog nooit een rijke oogst opgeleverd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”