Riska schreef:Voor mij is er maar één vraag in deze: "waarom grijpt/greep God niet in?"
Optie 1: omdat God niet bestaat
Optie 2: omdat Hij het blijkbaar als rechtvaardig beschouwd om honderden mensen de dood in te jagen. Ja, inclusief dieren, baby's, kindertjes en gehandicapten.
Maar mensen die stellen dat dergelijke gruwelen een nuttig doel dienen, bezorgen mij kippenvel. Zowel van verontwaardiging als van ergernis. Iets dergelijks als een tsunami zou ik dan ook nooit even gemakkelijk wegzetten als een 'straf' voor de mensheid. Het is natuurlijk belachelijk om zoiets ook maar te denken. Alsof de mens zo verdorven en slecht is dat hij verzopen moet worden. Die mensen daar in het getroffen gebied waren ook gewoon kinderen die naar school gingen, vaders die werkten voor de kost, moeders die hun kroost opvoedden, opa's en oma's die blij waren als hun kleinkinderen op bezoek kwamen, vrienden die onderling een drankje deden bij het vallen van de avond, mensen met de ambitie iets van hun leven te maken, etc.
Dat is waar mensen mee bezig zijn: met
leven. En dat is wat hen nu is afgenomen. Niets straf, niets verdiende loon. Het is ronduit ondenkbaar en gruwelijk wat daar heeft plaatsgevonden. Het is mensonwaardig om te stellen dat dit een straf op de zonde betreft. Bah.