tante-tortel schreef:Filosoof schreef:tante-tortel schreef:Ook vanuit Bijbels oogpunt is tikken geven nodig. En dan gewoon in de juiste proporties.
Deuteronomium 21:18-21Wanneer iemand een moedwilligen en wederspannigen zoon heeft, die de stem zijns vaders en de stem zijner moeder niet gehoorzaam is; en zij hem gekastijd zullen hebben, en hij naar hen niet horen zal, zo zullen zijn vader en zijn moeder hem grijpen, en zij zullen hem uitbrengen tot de oudsten zijner stad, en tot de poorte zijner plaats. En zij zullen zeggen tot de oudsten zijner stad: Deze onze zoon is afwijkende en wederspannig, hij is onze stem niet gehoorzaam; hij is een brasser en zuiper. Dan zullen alle lieden zijner stad hem met stenen overwerpen, dat hij sterve; en gij zult het boze uit het midden van u wegdoen; dat het gans Israël hore, en vreze. Dat vanuit Bijbels oogpunt 'tikken' geven nodig is, lijkt me wel duidelijk ja.
Jammer alleen dat het niet 'gewoon in de juiste proporties' blijft. Laten we de Bijbel dus maar niet als leidraad zien voor de opvoeding van onze kinderen.
Dat was voor ouders dus een enorme last. Als hun zoon niet wilde luisteren dan moest dat volgen. Dus ze deden er alles aan om die zoon goed op te voeden, want het ergste wil je toch niet voor je kind. Dan maar af en toe een tik.
En ik geloof best dan Samanthi het zwaar heeft met haar gezin. Want één met ADHD is al moeilijk, maar meerdere die versterkken elkaar. Zeker als je dan ook nog een groot gezin hebt. Maar ik kan me niet voorstellen dat je ze nooit een tik op de billen geeft. Ik had de afgelopen drie weken mijn twee adhd kleinzoons veel over de vloer, en soms verduidelijkt dat meer dan iets zeggen. Ze zijn dan zo over de rooie dat ze gewoon niet meer luisteren kunnen en niets helpt. Dan krijgen ze van mij ook echt wel eens een tik. Zeker als er iets gebeurd wat gevaarlijk is. Ik hou niet zo van schreeuwen. Misschien doe jij dat wel. Laat mij dan maar ze af en toe gewoon een tik verkopen dan is de zaak gelijk weer opgehelderd.
En misschien krijgen jou kinderen met ADHD wel medicijnen?
Beste TT
Ik sta erachter nu, mijn kinderen zijn van 26 tot 13 jaar, zoals ik al zei heb ik de oudsten wel tikken gegeven, maar ik kwam er gelukkig op tijd achter dat een positieve benadering meer uithaald dat de al dan niet pedagogische tik, ik heb de bijbelteksten over tuchtigen e.d. uit de treuren moeten horen.
Ook de tien geboden, vooral Eert uw vader en uw moeder!
Ja ja maar er wordt van ouders ook iets verwacht... opvoeden, met angst voor slaag of om verbaal afgemaakt te worden?
Denk je dat nu echt?
Bij sommige ADHDers kun je blijven zeggen af blijven stilzitten en dat ja een pets, maar het begint gewoon weer opnieuw, opvoeden is afleren van ongewenst gedrag en aanleren van gewenst gedrag. Brengen op het goede pad, een oud boek heet: aan moeders hand naar Jezus. Met de zweep? echt niet, ik weet de bijbelse lijnen, als een persoon gekastijd of gestenigd werd, was dit om een vergrijp, dit waren geen peuters en ook geen pubers, maar volwassen mensen ( denk aan de zonen van Eli), dit gaat niet over een kind dat een vaas omgooit terwijl je al 20 x gezegd hebt dat ie er af moet blijven.
Over mijn kinderen er zijn perioden geweest waarin zijn medicijnen hebben geslikt en een slikt het nog, anders kan die zijn werk niet doen, twee willen hun medicijnen niet meer van wege bijwerkingen.
Het is voor mij een heel pijnlijk onderwerp, zoalsje ws al begrepen hebt, ik blijf me verzetten tegen het slaan van kinderen, ik heb genoeg gezien en gevoeld, wij moesten zeggen dat we alleen slaag krregen als we het verdiend hadden en in de ogen van mijn familie had je het al gauw verdiend.
gr Samanthi