Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor jamillah » 23 aug 2009 14:35

Jerommel schreef:Tja, een tik is wel eens nodig, helaas.
Het geeft de grens aan. Grenzen moeten duidelijk zijn toch?
Hierarchie moet er toch zijn binnen een ouder-kind relatie.

Pcies,

en missF, het doet wel eens goed, na regelmatig die anti-tik mensen aan te horen, ook eens mee te maken dat er heel veel mensen zijn die er (gelukkig) ook anders over denken.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 23 aug 2009 14:37

Maar je hebt gelijk, het boeit niet hoe andere mensen erover denken. Net zoals het mij niet boeit hoe jij (en de rest van de anti-tik-club) erover denkt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2009 14:57

Gelukkig maar :)

En ik blijf een tik dus niet nodig vinden, ik vind het totaal onnodig om een goede ouder-kind relatie op te bouwen of om grenzen aan te geven.
Maar dat was ondertussen wel duidelijk :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 23 aug 2009 15:57

jamillah schreef:
Jerommel schreef:Tja, een tik is wel eens nodig, helaas.
Het geeft de grens aan. Grenzen moeten duidelijk zijn toch?
Hierarchie moet er toch zijn binnen een ouder-kind relatie.

Pcies,

en missF, het doet wel eens goed, na regelmatig die anti-tik mensen aan te horen, ook eens mee te maken dat er heel veel mensen zijn die er (gelukkig) ook anders over denken.

BAH!!!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 23 aug 2009 16:04

jamillah schreef:Hmz, ik gaf Boudin afgelopen week ook een draai om zn oren in de winkel. Hij gaf mij een klap en wilde perse in de kar zitten.. Ze proberen je lekker uit in de winkel, mama wordt hier toch niet boos. Het gezanik was meteen over en ik kreeg nog goedkeurende blikken ook. Aanpakken die gasten 8)

Ow, ben ik nu ontaard? :-k [-XMaar je hebt gelijk, het boeit niet hoe andere mensen erover denken. Net zoals het mij niet boeit hoe jij (en de rest van de anti-tik-club) erover denkt.

O nee je schreef het anders wel op!
Je vond het maar al te leuk die goedkeurende blikken, aan pakken die gasten!!!
gaaf hoor dat machtsvertoon!!!!
midden in de winkel!!!
Die kan nog eens kinderen opvoeden... en het was meteen over... knap hoor!!!
gr Samanthi

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 23 aug 2009 16:46

MissF schreef:Gelukkig maar :)

En ik blijf een tik dus niet nodig vinden, ik vind het totaal onnodig om een goede ouder-kind relatie op te bouwen of om grenzen aan te geven.
In de perfecte omstandigheden is het niet nodig.
Maarja...
We kennen allemaal wel taferelen waarbij een tik veel zou oplossen.
"Nee, .... , mama heeft toch gezegd dat dat niet mag?" werkt niet altijd.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 23 aug 2009 17:25

Jerommel schreef:
MissF schreef:Gelukkig maar :)

In de perfecte omstandigheden is het niet nodig.
Maarja...
We kennen allemaal wel taferelen waarbij een tik veel zou oplossen.
"Nee, .... , mama heeft toch gezegd dat dat niet mag?" werkt niet altijd.

Beste Jerommel
Ik mijn gezin heersen beslist GEEN perfecte omstandigheden!
Duidelijk regels zijn voor mijn kinderen heel erg nodig, als je vorige postings leest kun je zien dat inmiddels 4 van onze kinderen de diagnose ADHD hebben en dat van de andere drie die erover zijn er maar 1 die symptonen helemaal niet heeft.
Klappen geven werkt averechts, duidelijke regels en strakke grenzen werkt goed, van te voren afspraken maken! des noods op papier!
Ik heb de oudste 3 wel eens tikken gegeven, maar heb daar nu nog steeds spijt van!!!
Ik heb een rommelig druk gezin, weinig concentratie, dus je moet steeds de aandacht vangen. vaak te laat. enz enz, maar tikken zijn NIET NODIG!!!
gr van Samanthi

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 23 aug 2009 17:41

Hm... Goed dat te lezen, goede punten.

Overigens, voor de duidelijkheid, tikken moeten geen manier van opvoeden zijn, lijkt me.
Maar soms werkt het wel.

Trouwens, hebben we het over een tik in het gezicht, op het hoofd, op de vingers, billen, of een por in je zij of schouder?
Een pak slaag is natuurlijk wat anders dan een pets of por.

Enfin, what do I know... Heb geen kids, dus.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 23 aug 2009 21:27

Jerommel, zo als je ook hebt kunnen lezen ben ik het totaal niet eens met samanthi.
Ook vanuit Bijbels oogpunt is tikken geven nodig. En dan gewoon in de juiste proporties.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 23 aug 2009 21:43

tante-tortel schreef:Ook vanuit Bijbels oogpunt is tikken geven nodig. En dan gewoon in de juiste proporties.

Deuteronomium 21:18-21
Wanneer iemand een moedwilligen en wederspannigen zoon heeft, die de stem zijns vaders en de stem zijner moeder niet gehoorzaam is; en zij hem gekastijd zullen hebben, en hij naar hen niet horen zal, zo zullen zijn vader en zijn moeder hem grijpen, en zij zullen hem uitbrengen tot de oudsten zijner stad, en tot de poorte zijner plaats. En zij zullen zeggen tot de oudsten zijner stad: Deze onze zoon is afwijkende en wederspannig, hij is onze stem niet gehoorzaam; hij is een brasser en zuiper. Dan zullen alle lieden zijner stad hem met stenen overwerpen, dat hij sterve; en gij zult het boze uit het midden van u wegdoen; dat het gans Israël hore, en vreze.

Dat vanuit Bijbels oogpunt 'tikken' geven nodig is, lijkt me wel duidelijk ja.
Jammer alleen dat het niet 'gewoon in de juiste proporties' blijft. Laten we de Bijbel dus maar niet als leidraad zien voor de opvoeding van onze kinderen.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 24 aug 2009 00:40

Samanthi schreef:
jamillah schreef:Hmz, ik gaf Boudin afgelopen week ook een draai om zn oren in de winkel. Hij gaf mij een klap en wilde perse in de kar zitten.. Ze proberen je lekker uit in de winkel, mama wordt hier toch niet boos. Het gezanik was meteen over en ik kreeg nog goedkeurende blikken ook. Aanpakken die gasten 8)

Ow, ben ik nu ontaard? :-k [-XMaar je hebt gelijk, het boeit niet hoe andere mensen erover denken. Net zoals het mij niet boeit hoe jij (en de rest van de anti-tik-club) erover denkt.

O nee je schreef het anders wel op!
Je vond het maar al te leuk die goedkeurende blikken, aan pakken die gasten!!!
gaaf hoor dat machtsvertoon!!!!
midden in de winkel!!!
Die kan nog eens kinderen opvoeden... en het was meteen over... knap hoor!!!
gr Samanthi

Hee, ik snap die ADHD-ers uit jou gezin wel. Als een ouder al 13 uitroeptekens nodig denkt te hebben om iets duidelijk te maken...

Rustig aan dame, kalmte zal u redden, ook in je gezin. Want als ik het zo lees, drie ADHD-ers (lekker stempeltje ook) daar heeft een rustige ouder misschien meer invloed dan zoveel geschreeuw... Ik ben de rust zelve, misschien dat ik daardoor met 1 enkele tik en zonder geschreeuw de orde wel kan handhaven. En goedkeurende blikken, dat heb ik uitgelegd, (rustig, zonder uitroeptekens) dat ik daar geen voldoening uit haal maar wel een beetje respect proef. Wat ook ik nodig heb daar ik de perfecte opvoedingsmethode niet heb. Ik heb het woord machtsvertoon niet gebruikt en vind het jammer dat jij dat wel gebruikt daar je me helemaal niet kent. Zonde. Ben tenslotte ook maar een mens.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 aug 2009 06:57

eens

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 aug 2009 07:15

het blijft wel staan dat het niet waar IS dat een tik nodig is. Ik ben al 1 voorbeeld van het gezin waarbij het niet nodig was. En ik was absoluut geen perfect kind, en we waren echt geen perfect gezin, al denken buitenstaanders soms wel dat mijn ouders het nogal makkelijk hadden met hun kinderen, dat was echt niet altijd zo). Dus ga nu niet zeggen dat een tik nodig IS, want dat is dus niet zo.

Verder moet iedereen opvoeden zoals hij/zij wil, hoor, en ik zal me er ook zeker niet tegenaan bemoeien als ik iemand een kind een tik zie geven, maar geef dan wel goede argumenten waarom je iets doet, in plaats van dingen als 'het moet nu eenmaal' (dat is niet aan 1 iemand gericht hoor, maar dingen die ik vaak hoor :) )

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 24 aug 2009 08:32

Misschien waren jullie, als jullie met een tik waren opgevoed, wel een perfect gezin geweest. :clown:

Je kan het ene gezin toch niet met het andere vergelijken?
Dat jullie het niet nodig hebben gehad, wil niet zeggen dat anderen het dus ook niet nodig hebben.
Het ene gezin is het andere niet.

Verder eens met Jam.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 aug 2009 08:57

Nee, niet elk gezin is hetzelfde, dat klopt.
En ik wilde dus duidelijk maken dat het niet klopt als iemand zegt dat een tik nodig is (om welke reden dan ook). Want dat is niet zo, omdat er voorbeelden zijn waarin het niet nodig is, dus dan kun je het al niet meer over 1 kam scheren.
Dan nog vind ik dat geen enkel kind het echt nodig heeft. Jaren geleden werden jongeren zoals die op mijn werk zijn (en die zijn over het algemeen echt wel heel moeilijk en lastig), geslagen, zodat ze deden wat ze moesten doen. Nu gebeurt dat echt niet meer, en toch komen er veel jongeren toch weer op het goede pad. Zal wel niet voor niets zijn, dat dat hele slaan in de hulpverlening er afgehaald is. Blijkbaar zijn er methodes die beter of ook werken. Nou, dan ga ik daar met alle liefde op over, want ik denk dat pijn of schrikreacties niet goed zijn voor een kind.

Terug naar “Archief”