Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Tamerlan » 10 aug 2009 13:54

elbert schreef: In plaats daarvan krijgt hij het antwoord dat God God is en de mens Job een mens. Daar moest hij het mee doen en kon hij het ook mee doen.

En ik denk dat dat inderdaad de vaststelling is waarmee we het zullen moeten doen. Hetgeen aangeeft dat antwoorden in dit leven in ieder geval niet te verwachten zijn. Laten we dan ook maar niet te hard proberen die antwoorden toch te formuleren. Laat het maar aan de andere kant liggen. Ooit komen we er nog wel achter (of niet :mrgreen: ).

elbert schreef:
Tamerlan schreef:Lijden kan geen zin hebben, zolang je de bedoeling niet kent.

Met je laatste zin ben ik het oneens. Zin bestaat gelukkig niet bij de gratie van ons begrijpen. In dat geval moet je namelijk concluderen dat ons leven per definitie zinloos is. Want we doorgronden met ons verstand onszelf niet eens.

Ja, ik had al twee keer naar die zin gekeken, en was er niet helemaal blij mee. Waarschijnlijk probeer ik meer te zeggen, dat het zo moeilijk is om lijden een zinvolle plaats te geven in je leven, als je de bedoeling van dat lijden niet kent. De zingeving die mensen eraan geven, is in veel gevallen niet meer dan een overlevingsmechanisme. Het ligt nu eenmaal op je bord, en dan kun je maar beter proberen er nog iets goeds uit te halen. Maar dat blijft toch een soort 'second best option'.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 10 aug 2009 14:22

Tamerlan schreef:Zou je dat dan misschien nog een keer in 3 zinnen uit kunnen leggen? Want je bijdrage kon ik niet helemaal volgen. Volgens mij kwam het antwoord ongeveer neer op de 'zondeval.'. Maar daar zitten 2 problemen aan:

1) Eva wist niet wat de dood was, want er was nog niemand gestorven. Hoe kun je oprecht gehoorzamen of niet gehoorzamen als je de straf niet kent, of uberhaupt het begrip straf niet kent? Er had tenslotte nog niemand gezondigd.
2) Het paradijs heeft een ingebouwde 'faalknop' gekregen, namelijk de boom der kennis. Dat had God ook best anders kunnen doen; gewoon die boom niet neerzetten.

Eva zou het al kunnen weten omdat dieren wel doodgaan, en geen eeuwig leven in vooruitzicht hadden. Daarbij gaat het er niet om of ze wisten wat het teweeg zou brengen. Het gaat om het motief.
Ten eerste trok de Duivel Gods eerlijkheid in twijfel. Door te zeggen dat ze niet zouden sterven. Als God in deze kwestie niet de waarheid had gesproken, zou hij dan in enige andere zaak nog te vertrouwen zijn?

Bovendien beweerde Satan dat mensen het zonder God konden stellen, dat zij zichzelf konden en dienden te regeren. Daardoor werd voor mensen en engelen de vraag opgeworpen: Kunnen mensen onafhankelijk van God met succes zelf regeren?

En die faalknop is het zeker niet! God wil niet dat we hem zomaar dienen. Hij wil dat we het vrijwillig doen. Door die boom kon de mens juist laten zien dat ze God respecteerden, en dat ze hem zouden gehoorzamen.

Daarbij is het ook zo, je kiest of voor God of voor Satan: „Niemand kan twee meesters als slaaf dienen, want hij zal of de een haten en de ander liefhebben, of zich aan de een hechten en de ander verachten.” — Matth. 6:24a.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2009 15:26

Krukje schreef:Eva zou het al kunnen weten omdat dieren wel doodgaan, en geen eeuwig leven in vooruitzicht hadden.
???????? Waar haal jij vandaan dat dieren in het Paradijs al doodgingen?
Tamerlan schreef:De zingeving die mensen eraan geven, is in veel gevallen niet meer dan een overlevingsmechanisme. Het ligt nu eenmaal op je bord, en dan kun je maar beter proberen er nog iets goeds uit te halen.

Hier kan ik mee uit de voeten. Zolang het maar door de mens die het lijden zelf ondergaat op deze manier geduid wordt.
Zodra iemand anders het duidt, helpt dat niet meer. Dan is het op zijn zachtst gezegd een goedkope troost of dooddoener.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 aug 2009 20:54

Moderator opmerking: er zijn een aantal offtopic posts verwijderd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 10 aug 2009 21:01

Ok, excuus voor mijn twee off-topic berichten.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 11 aug 2009 11:23

Krukje schreef:Het gaat om het motief. Ten eerste trok de Duivel Gods eerlijkheid in twijfel. Door te zeggen dat ze niet zouden sterven. Als God in deze kwestie niet de waarheid had gesproken, zou hij dan in enige andere zaak nog te vertrouwen zijn?

Dat kon de mens nog niet beoordelen. Want er was een verbod geinstalleerd (eigenlijk is dat de oorsprong van het kwaad, want God creeert de mogelijkheid tot zondigen, ergo: de zonde zelf.) zonder dat de mens de consequentie kende (God zegt tegen de mens: "Eet niet van die boom, want dan zul je ";alsdkfa;sdklj". Komt vervolgens de slang die zegt: "nee hoor, je zult niet "a;sdkja;lsdkfj".)

Krukje schreef:En die faalknop is het zeker niet! God wil niet dat we hem zomaar dienen. Hij wil dat we het vrijwillig doen. Door die boom kon de mens juist laten zien dat ze God respecteerden, en dat ze hem zouden gehoorzamen.

God is almachtig en alwetend, dus Hij moet geweten hebben dat als Hij die boom erin zou zetten, het mis zou gaan. Of je moet Satan zo'n enorme rol toekennen (die ik in de Bijbel overigens niet terug kan vinden) dat hij de wereld effectief in tweeen deelt (maar dan begeef je je al snel op het terrein van oude ketterijen :mrgreen: ).
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 21 aug 2009 19:51

Hallo allemaal,

Ik voel een heel eind mee met Filosoof, ik heb de zelfde struikelblokken die mij weerhouden van het liefhebben van God.
Maar Gerritse op pagina 2 gaf toch een mooi lichtje op de zaak. (en niemand reageerde :wink: )

Maar nu het toch over Eva en de verleiding gaat (en laten we de hap van Adam, die bij haar was, ook niet vergeten) even het volgende:

Ik denk dat de grootste fout en de oorzaak van de toornige reaktie van God is geweest dat Adam noch Eva spijt hadden of berouw toonden. Adam gaf Eva de schuld, Eva gaf de slang de schuld.
Ze schaamden zich wel, maar niet om wat ze gedaan hadden.

Vreemd genoeg hoor je (althans ik, tot nu toe) bijna nooit iets over het gebrek aan berouw van A + E.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 aug 2009 20:21

Krukje schreef:En die faalknop is het zeker niet! God wil niet dat we hem zomaar dienen. Hij wil dat we het vrijwillig doen. Door die boom kon de mens juist laten zien dat ze God respecteerden, en dat ze hem zouden gehoorzamen.

Ik vraag me altijd af hoe dat dan later gaat, op een nieuwe aarde, of in de hemel. Is er dan ook weer een boom? kunnen we dan nog steeds kiezen? Of zijn we dan automatisch gehoorzamend?
Ook gif is geschapen.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 22 aug 2009 20:33

hettys schreef:

Ik vraag me altijd af hoe dat dan later gaat, op een nieuwe aarde, of in de hemel. Is er dan ook weer een boom? kunnen we dan nog steeds kiezen? Of zijn we dan automatisch gehoorzamend?

Dan zal in ieder geval iedereen weten dat de mens zichzelf niet kan regeren. En zullen ze ook niet aan Gods heerschappij twijfelen. Dus zal ook niemand van de boom eten mocht deze er weer komen.

Als iemand het toch doet, tja wat dan? Dan wordt hij misschien meteen gedood, omdat het gebod was, op de dag dat gij ervan eet zult gij sterven. En wat God zegt, doet hij, dus hij had ook geen keus dan Adam en Eva tot stof terug te laten keren. Zijn woord is waarheid.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2009 23:25

Krukje schreef:Dan zal in ieder geval iedereen weten dat de mens zichzelf niet kan regeren. En zullen ze ook niet aan Gods heerschappij twijfelen. Dus zal ook niemand van de boom eten mocht deze er weer komen.

Geloof je het zelf? Een ieder die een appel steelt eet ook van de vrucht.

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 23 aug 2009 09:49

ben er achter dat lijden maar tijdelijk maar is
en dan het echte LEVEN begint

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 23 aug 2009 12:11

ik denk dat we zeer veel lijden aan ons zelf te danken hebben, kijk maar eens hoe we de wereld aan het slopen zijn, kernproeven, ontbossing, het milieu in het algemeen.

ik geloof zeker dat alle ellende die we de aarde aandoen weer terugkomt naar ons, aardbevingen, tsunami, overstromingen noem maar op.

en dat heb je ook nog alle straling door mobiele telefoons, mobiel internet enz enz enz..
die zorgen er flink voor dat er mensen ziek worden, het is wel niet aangetoond misschien maar ja... er gaat zoveel geld in om..

er komen steeds meer mensen op aarde die er flink aan meewerken om de aarde te slopen, en dan maar klagen dat de aarde kapot gaat, misschien moeten we wat minder mensen op deze aarde zetten, er zijn er al meer dan genoeg, vooral van die grote gezinnen moeten eerst eens nadenken voordat ze zo'n fokkerij beginnen!

god de schuld geven van de ellende vind ik niet eerlijk we moeten het meer bij ons zelf zoeken, en ja ik heb ook een auto en mobiele telefoon, dus ik ben zeker niet onschuldig.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 aug 2009 12:31

Filosoof schreef:Onschuldige mensen die overhoop worden geschoten. Tsunami's, orkanen, aardbevingen... Alsof dat een doel dient. Laat staan een 'goed' doel.

Hier wil ik nog even op terugkomen, want ik las toevallig een artikel wat er op aansluit.
Afbeelding
Tilly Smith is een Brits meisje dat op 10-jarige leeftijd honderden toeristen van de dood heeft gered op het Maikhao Beach, op het Thaise eiland Phuket, door een paar minuten voor de dodelijke tsunami van 26 december 2004 alarm te slaan.

Tijdens een aardrijkskundeles op school in Oxhott, Surrey, had ze twee weken voor het toeslaan van de ramp voortekenen geleerd van een tsunami. Tilly liep op 26 december 2004 over het strand toen ze de voortekenen van een tsunami herkende, zoals bellen op het water en knetterend schuim. Ze waarschuwde toen direct het hotel, dat alle badgasten van het strand haalde. Daardoor was Tilly’s strand een van de weinige op Phuket waar de tsunami geen slachtoffers maakte.

Een tsunami kan een Brits kind klaarblijkelijk niet verassen en een volwassene uit Thailand wel. Daaruit blijkt dat er in Thailand vraag naar kennis is die levens kan redden. Kan je het je voorstellen dat hier in Nederland de dijken doorbreken voordat de media er al dagen bovenop zit met een weeralarm en de vingers in de scheurtjes?
Hoe ontstaat een tsunami en waaraan is gebrek aan basiskennis te wijten? Waarom wist een Brits meisje van 10 wat duizenden volwassenen uit Thailand niet wisten? Dat lijken mij een aantal zeer legitieme vragen om te stellen alvorens naar God met de wijzende wijsvinger te wijzen. ;)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 23 aug 2009 15:29

hettys schreef:

Dan zijn we alsnog 'robots', ofwel datgene wat God zo graag wilde vermijden tijdens de Schepping.
Had Hij net zo goed gelijk kunnen doen. Maar ach, daar kun je tegenin brengen dat de mens dan al gekozen heeft voor het Goede. Alsof dat de miljoenen zielen in de hel en alle troosteloosheid en ellende door de geschiedenis heen ook maar enigszins verzacht.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 23 aug 2009 15:32

mohamed schreef:Waarom wist een Brits meisje van 10 wat duizenden volwassenen uit Thailand niet wisten? Dat lijken mij een aantal zeer legitieme vragen om te stellen alvorens naar God met de wijzende wijsvinger te wijzen. ;)

Wat je nu zegt slaat nergens op, mohamed. Het is ronduit belachelijk.
Dus God kan gewoon even een tsunami op dat land afsturen en dan zeggen: 'Ja, rijke slimme westerlingen, hadden jullie de mensen in Thailand maar moeten vertellen hoe ze tijdig een vloedgolf kunnen ontdekken.'?
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “[Religie] - Open forum”