Psalm 116:15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Psalm 116:15

Berichtdoor maboc » 13 aug 2009 17:42

1) Psalm 116:15 volgens de Staten vertaling:
Kostelijk is in de ogen des HEEREN de dood Zijner gunstgenoten.

2) Psalm 116:15 volgens de Nieuwe bijbelvertaling:
Met pijn ziet de HEER de dood van zijn getrouwen.

3) Psalm 116:15 volgens de NBG (1951):
Kostbaar is in de ogen des HEREN de dood van zijn gunstgenoten.

4) Psalm 116:15 volgens de Willibrordus vertaling (1995):
Zwaar valt de HEER het sterven van zijn getrouwen.

1) en 3) staan volgens mij zo'n beetje haaks op 2) en 4).

Niet geremd door enige kennis van de grondtekst, gaat mijn voorkeur uit naar 2) en 4)

Kan iemand hier wat licht op schijnen? Wat wordt er nu bedoeld?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: Psalm 116:15

Berichtdoor Wullimpie » 13 aug 2009 17:57

De kanttekening zegt het volgende.
24 Dat is, God zal den dood Zijner uitverkorenen niet gering achten noch ongewroken laten. Zie Ps. 72:14.

En Ps 72:14 (incl kanttekening) luid:
14 Hij zal hun zielen van(29) list en geweld bevrijden, en hun (30)bloed zal dierbaar zijn in Zijn ogen.

29 Dat is, van degenen die zij met list en geweld verdrukken.

30 Wat de goddeloze zoekt te vergieten, acht Hij zo waardig, dat Hij de uitstorting niet lichtelijk zal toelaten, of Hij zal het zwaarlijk wreken. Vgl. Ps. 116:15.

De 4 vertalingen bedoelen dus hetzelfde, maar in de SV is dit wat moeilijker te zien.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 aug 2009 20:13

Het woord kostelijk betekende vroeger blijkbaar iets anders. Ik heb me ook wel eens over deze tekst verbaasd, totdat ik begreep dat het een verouderd woord was, en dat het iets van "het heeft een hoge prijs, het kost veel" in zich heeft.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 14 aug 2009 08:22

Wullimpie schreef:De kanttekening zegt het volgende.
24 Dat is, God zal den dood Zijner uitverkorenen niet gering achten noch ongewroken laten. Zie Ps. 72:14.

En Ps 72:14 (incl kanttekening) luid:
14 Hij zal hun zielen van(29) list en geweld bevrijden, en hun (30)bloed zal dierbaar zijn in Zijn ogen.

29 Dat is, van degenen die zij met list en geweld verdrukken.

30 Wat de goddeloze zoekt te vergieten, acht Hij zo waardig, dat Hij de uitstorting niet lichtelijk zal toelaten, of Hij zal het zwaarlijk wreken. Vgl. Ps. 116:15.

De 4 vertalingen bedoelen dus hetzelfde, maar in de SV is dit wat moeilijker te zien.

Uh......Is die kanttekening ergens online terug te vinden?
Na het lezen van je antwoord wordt het er voor mij helaas nauwelijks duidelijker op :-(

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 14 aug 2009 08:25

TheKeimpe schreef:Het woord kostelijk betekende vroeger blijkbaar iets anders. Ik heb me ook wel eens over deze tekst verbaasd, totdat ik begreep dat het een verouderd woord was, en dat het iets van "het heeft een hoge prijs, het kost veel" in zich heeft.

mmm dat zou kunnen. In die zin is het dan wel ongelukkig dat je wel heel erg goed moet weten wat er geschreven staat om het inderdaad zo te begrijpen.
Aaan de andere kant...als je dagelijks uit de SV leest is het misschien helemaal niet zo moeilijk en is het meteen duidelijk.

(Wullimpie : Is dit nu ook wat jij bedoelde?)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 aug 2009 09:14

maboc schreef:Uh......Is die kanttekening ergens online terug te vinden?
Na het lezen van je antwoord wordt het er voor mij helaas nauwelijks duidelijker op :-(

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Ps116.htm
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 14 aug 2009 09:23

elbert schreef:
maboc schreef:Uh......Is die kanttekening ergens online terug te vinden?

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Ps116.htm

Oh super....dank je wel.
(weer wat geleerd)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 aug 2009 13:19

maboc schreef:
TheKeimpe schreef:Het woord kostelijk betekende vroeger blijkbaar iets anders. Ik heb me ook wel eens over deze tekst verbaasd, totdat ik begreep dat het een verouderd woord was, en dat het iets van "het heeft een hoge prijs, het kost veel" in zich heeft.

mmm dat zou kunnen. In die zin is het dan wel ongelukkig dat je wel heel erg goed moet weten wat er geschreven staat om het inderdaad zo te begrijpen.
Aaan de andere kant...als je dagelijks uit de SV leest is het misschien helemaal niet zo moeilijk en is het meteen duidelijk.

Dat bedoelde ik inderdaad.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 14 aug 2009 14:07

Wullimpie schreef:
maboc schreef:

Dat bedoelde ik inderdaad.

Ah mooi ....dank voor de uitleg

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 aug 2009 15:56

Toen ik pas Filippensen 2 met kanttekeningen las, moest ik ineens aan dit topic denken. Bij vers
Paulus schreef:17 Ja, indien ik ook tot een drankoffer geofferd worde over de offerande en bediening uws geloofs, zo verblijde ik mij, en verblijde mij met u allen.

wordt aangetekend:
Statenvertaler schreef:tot een drankoffer
Het Griekse woord betekent zo geofferd te worden, gelijk in het Oude Testament, benevens het offer van meel, ook wijn tot drankoffer opgeofferd werd. De apostel ziet hier op het storten zijns bloeds; want het bloed der martelaren is den Heere een aangename offerande; Ps. 116:15.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 21 aug 2009 16:21

TheKeimpe schreef:Toen ik pas Filippensen 2 met kanttekeningen las, moest ik ineens aan dit topic denken. Bij vers
Paulus schreef:17 Ja, indien ik ook tot een drankoffer geofferd worde over de offerande en bediening uws geloofs, zo verblijde ik mij, en verblijde mij met u allen.

wordt aangetekend:
Statenvertaler schreef:tot een drankoffer
Het Griekse woord betekent zo geofferd te worden, gelijk in het Oude Testament, benevens het offer van meel, ook wijn tot drankoffer opgeofferd werd. De apostel ziet hier op het storten zijns bloeds; want het bloed der martelaren is den Heere een aangename offerande; Ps. 116:15.

Ja zo heb ik het ook altijd opgevat, misschien is dierbaar een betere vertaling?
gr Samanthi

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 02 sep 2009 21:11

Er was wat bevreemding over Psalm 116 v 15.

In de NBV staat:

"Met pijn ziet de Heer
de dood van zijn getrouwen".

Er zijn hierover al waardevolle dingen gezegd. Maar ik zie als een illustratie: Stefanus´terechtstelling.
Ik lees daarover in Handelingen 7 v 56:

Stefanus zei:
" Ik zie de hemel geopend en de Mensenzoon, die aan Gods rechterhand STAAT".

En dat woord ' staat' maakte zo'n indruk op mij.
Wij weten, dat Jezus is gezeten aan de rechterhand van God.

Maar hier, waar een dappere getuige wordt gestenigd, is hij opgestaan van zijn zetel en kijkt vol spanning toe.

De kanttekeningen zeggen bij deze tekst:
" Niet gemakkelijk gaat de Heer ertoe over een der zijnen,( die immers zijn lof moeten zingen) aan de dood over te geven".

Weinige ogenblikken later is Stefanus bij Jezus en worden zijn tranen weggewist.

Voor ons allen ligt in dit schriftgedeelte een diepe gedachte. God kijkt ook naar ons leven...

De grote Schepper aller dingen
ziet uit het ongenaakbaar licht,
het gans gedrag der stervelingen,
niets is bedekt voor zijn gezicht".

Laten wij in en door ons leven Gods lof verkondigen. Dan ziet hij ons met blijdschap..
En of Jezus nu vol spanning opstaat bij óns verscheiden. Dat is niet het belangrijkste.

Maar het belangrijkste is wel dit.....en nu heb ik even een oud, sentimenteel poëzie-albumversje:

"Jij schreide en elk juichte,
toen je op aard verscheen.
Leef zo, dat als je scheiden gaat,
jíj juicht en ieder weent".

De gelovigen bedreven bij Stefanus'dood grote rouw, ( Hand 8 v 3).
Laat je leven voor de achtergebleven gelovigen een reden zijn om je dankbaar te gedenken. Hierbeneden rouw, daarboven gejuich.

Daag
Ger

Terug naar “Archief”