Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Samanthi

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Samanthi » 07 aug 2009 11:54

Tja ik doe het zo en ik doe het zo, ik zie heus wel eens dreinende kinderen in de winkel, en ik zie ook wel eens ouders die het heel onpedagogisch aanpakken, maar (ver)oordelen wil ik niet het is en blijft een moment opname. Met hele kleintjes is het vaak tobben, niet alle ouders hebben inzicht, geen enkel ouder heeft een opleiding gekregen! Bij de oudste kinderen was ik een opvoeder, met heel veel theorieen, nu ben ik moeder en heb geen theorieen meer.
Ik deel het nog steeds met Filosoof EEN OPVOEDCURSUS!!!
gr Samanthi

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 aug 2009 13:03

Ik vind het ook nog wel een verschil of je gaat winkelen of boodschappen gaat doen.
Winkelen duurt vaak wel langer en is voor een kind wat saaier. In een supermarkt weten ze op den duur wat er komt, dus kunnen ze op hun manier 'helpen'. Dat is toch juist leuk?
Ik kreeg een keer op m'n kop toen ik iets uit het rek pakte wat m'n nichtje altijd mag van mijn zus :mrgreen:
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 aug 2009 13:24

Ik kan me toch heel goed voorstellen dat al die mooie spulletjes in een winkel aantrekkelijk zijn voor een klein kind. Wij denken hier allemaal op ons niveau, maar als je je in zo'n kind verplaatst dan snap je toch wel dat al die kleuren, vormen, geuren ontzettend mooi zijn voor een kindje? Ik zie het nu al met Jurian, die amper 7 maanden is, alles is zo mooi voor hem, en hij wil alles pakken. Daarom zorg ik nu altijd al dat ik of gewoon niet met hem ga winkelen, of boodschappen doen, of dat ik speelgoed van thuis meeneem of zijn beker met sap. En niet elk kind is hetzelfde. Ik kan me zo goed voorstellen dat Jurian ehct niet na 2 keer niet meer aan de batterijen bij de kassa komt, omdat hij dat dan echt allang vergeten is, en het elke keer weer mooi is. Boodschappen doen is toch niks aan voor een kindje? Winkelen al helemaal niet. Daarom heeft Jurian ook een papa, die dan maar boodschappen moet doen, of die dan maar voor hem zorgt als ik de boodschappen haal of winkel. Daarom krijg je toch samen je kindje en niet jij alleen als moeder? En dan eten we in de toekomst maar wat later i.p.v. 6 uur, omdat ik dan pas om 6 uur verse groenten kan halen omdat mijn man dan thuis is. En als ze wat ouder zijn is een eigen karretje natuurlijk fantastisch en zeker als ze zelf iets mogen pakken uit de rekken. Volgens mij zijn de tikken op vingers zo makkelijk te omzeilen. (en op dit moment doe ik dat door spullen weg te leggen, zodra ik Jurian op de grond leg, check ik om me heen of er iets ligt waar hij kwaad mee kan, dat leg ik dan op tafel ofzo. En als ik bij iemand ben waar het niet netjes is om spulletjes hoger te leggen, dan moet hij maar in de wagen ofzo blijven zitten. Alles om te voorkomen dat ik zo geirriteerd raak dat ik hem ooit uit irritatie een tik geef wat niet de bedoeling was, ik hoop zo van harte dat ik dat kan voorkomen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 07 aug 2009 14:04

MissF schreef:Boodschappen doen is toch niks aan voor een kindje?

Nou, mijn meid vindt het anders erg leuk hoor. :)
Ik geef de (de meeste) boodschappen aan haar, zodat ze die in het karretje kan leggen (=gooien).
En ze vindt al die mensen zo leuk, gaat naar iedereen lachen, ze vindt het enig. :D

Zelfs al is haar papa thuis, ga ik graag met haar naar de winkel. ;)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 aug 2009 21:00

Die winkelwagen voor kinders werden door mijn jongens altijd als race wagens gebruikt, ook al van die pedagogische dingen. Ik keek even niet en de een zat erin en de ander sjeesde door de paden heen.

Je komt bij de kassa en er zit toch e.e.a. in wat ik er niet in had gedaan :mrgreen:

Waarom zou je niet voor je kind wat koekjes oid meenemen als je gaat winkelen? Als wij een lekker ijsje zien en we hebben daar zin in kopen we dat toch ook?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 11 aug 2009 10:01

Vind het altijd schitterend van die kinderen voor het koekjes en snoepjesvak en dan mogen ze één ding uitkiezen.
Daar leren ze van...... :D
Je kan niet alles kopen en alles meenemen, en je moet keuzes maken, leer ze dat maar vroeg genoeg en het hele aspect van betalen etc. Ja leuk kinderen mee naar de supermarkt / winkel.

Maar het lijkt me ook niet meest ideaal om met 4 kinders te gaan winkelen.
Vooral als de ene met zo'n klein wagentje aant sjezen is, de ander op de vloer begint te jammeren omdat hij iets niet krijgt etc.....
Soms is het ook wel ff heerlijk denk om ff alleen te gaan, maar om kinderen er nu weg te houden. Nee dat zou mijn ding niet zijn....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 aug 2009 22:39

aan de andere kant moet je die lessen ook goed timen. Ik herinner me een situatie dat ik langs een snackbar gelopen kwam, en een moeder met kind naar de poster met ijsjes aan het kijken waren.

Moeder vraagt: "Wil je een ijsje?"
Kind: "Jah"
M: "Wil je deze?"
K: "IJsje"
M: "Of deze?"
M: "Of toch deze?
etc., etc.

Oftewel, dat kind was hartstikke trots dat hij iedere keer wist wat moeder aanwees, en de moeder had totaal niet door dat het een tweejarig kind niks uitmaakt welk ijsje hij krijgt. Gewoon, de goedkoopste! Proeft ie toch niet ;-)

Maar inderdaad, vanaf een jaartje of 4 a 5 kun je ze inderdaad leren dat ze soms moeten kiezen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 aug 2009 23:41

Nou mijn kleindochter van 1 jaar en drie maanden wilde echt het limonadeijsje niet. Maar het chocolade ijsje wel!
Ze wist heel goed dat wij een ander ijsje hadden dan haar en at haar ijsje dus niet op maar zei: NEE, die en wees dan met haar vingertje ons ijsje aan.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 aug 2009 10:18

Haha TT inderdaad, ze zijn echt niet dom :lol:

Ik doe eens per week de boodschappen en dan neem ik echt geen kind mee. Niet omdat ze vervelend zijn maar omdat ik 10 keer sneller thuis ben. Verder ga ik bijna elke dag nog wel naar de plaatselijke super. Ze krijgen allebei een mandje en hobbelen een beetje door de winkel. Boudin weet bijna alles te vinden dus die stuur ik steeds voor een boodschap. En dan alles op de band mikken, mandje weer terug brengen en dan een snoepje ontvangen bij de kassa. No problemskies.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 13 aug 2009 12:23

jamillah schreef:Haha TT inderdaad, ze zijn echt niet dom :lol:

Ik doe eens per week de boodschappen en dan neem ik echt geen kind mee. Niet omdat ze vervelend zijn maar omdat ik 10 keer sneller thuis ben. Verder ga ik bijna elke dag nog wel naar de plaatselijke super. Ze krijgen allebei een mandje en hobbelen een beetje door de winkel. Boudin weet bijna alles te vinden dus die stuur ik steeds voor een boodschap. En dan alles op de band mikken, mandje weer terug brengen en dan een snoepje ontvangen bij de kassa. No problemskies.

Ik neem Michael uit noodzaak mee met de wekelijkse boodschappen, maar ik heb eigenlijk nooit problemskies (dank u Jamillah). Gewoon een doosje met soepstengels en de autosleutels en meneer is zoet. Ik heb hem al vanaf dat we hem kregen meegenomen dus hopelijk is hij eraan gewend tegen de tijd dat hij echt 'loos gaat'.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 aug 2009 12:35

Wij doen altijd op donderdag avond de boodschappen.. en ik ga dan met 1 kind naar de Jumbo en de ander gaat met het andere ind naar de Aldi.. Gaat altijd perfect.. Door de weeks ga ik ook regelmatig naar de supermarkt met beide kinderen.. Dan krijgen ze allebei een karretje en doen we de boodschappen! Hier nooit problemen!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 23 aug 2009 10:19

Gistermorgen was ik bij AH, een moeder met 2 kleintjes. Een zat in het karretje, de ander liep te zaniken en mocht iets niet. Dus gaf ze haar moeder een klap op haar billen. Kind kreeg een tik want: ze mocht haar moeder niet slaan :shock: Even later hoorde ik die moeder weer zeuren en naar mijn zoon en mijn idee kreeg dat kind weer een tik. Waarom neem je dan beide kinderen mee naar de winkel? Ooit zal er toch wel een vader of beschikbare oppas zijn om je boodschappen te kunnen doen?
ja, dat is mijn mening dan he.....

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 23 aug 2009 10:27

Hmz, ik gaf Boudin afgelopen week ook een draai om zn oren in de winkel. Hij gaf mij een klap en wilde perse in de kar zitten.. Ze proberen je lekker uit in de winkel, mama wordt hier toch niet boos. Het gezanik was meteen over en ik kreeg nog goedkeurende blikken ook. Aanpakken die gasten 8)

Ow, ben ik nu ontaard? :-k [-X

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2009 10:53

Ik vind het wel jammer dat mensen soms hun kind hardhandig aanpakken omdat anders de mensen om haar heen zich irriteren. Wat boeit die goedkeurende knikjes nou? Laat ze lekker denken, het is toch jouw kind en jouw opvoeding?
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik pas een erg irritant kind zag, die steeds alles gedaan kreeg, dan krijg ik wel medelijden met het kind, omdat het voor hem ook niet goed is dat hij steeds zijn zin krijgt, en geen consequentie, maar het komt niet in me op om dan goedkeurend te knikken als ze hem een tik geven. Daar heb ik toch niks mee te maken?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 23 aug 2009 14:24

Tja, een tik is wel eens nodig, helaas.
Het geeft de grens aan. Grenzen moeten duidelijk zijn toch?
Hierarchie moet er toch zijn binnen een ouder-kind relatie.

Terug naar “Archief”