Electrische auto'sVoorserie en massaproductie van de Quicc Diva"Na het redesign wil Duracar van februari tot en met juni 2010 een voorserie van 325 exemplaren bouwen.
Minstens 5 ervan zullen door de RDW worden gebruikt voor crashtests in het lab in Helmond. Deze week
wordt erover gesproken met een consortium bestaande uit huidige en nieuwe investeerders. De voorserie
biedt nog ruimte om het ontwerp te optimaliseren voor de start van de grootschalige serieproductie na
de zomer van 2010. Dan wil Duracar 10.000 tot 15.000 exemplaren maken op jaarbasis."
Overgenomen van ZerAuto.Enkele gegevens:
- 3,70 meter lang (30 cm meer dan het prototype)
- 850 kg zwaar
- bijna geheel opgebouwd uit kunststof (kreukelzones van metaal)
- laadvolume 3000 ltr (was 2200)
- topsnelheid 120 km/h
- actieradius (110 - 150 km, afhankelijk van soort accu)
- de prijs wordt geschat op €30.000 - €35.000 (excl. BTW)
Een hoge prijs voor zo'n bestelautootje lijkt mij. De verbruikskosten maken
dat mogelijk voor een deel goed (gratis electriciteit, en geen belasting).
Recycling
"De rode Toyota Starlet op de brug is net ontdaan van zijn levenssappen
(olie, benzine, ed. Rolf).
Morgen gaan de andere verplichte onderdelen eraf, en dan moet het wrak naar het schredderbedrijf om te worden vermalen.
De bruikbare onderdelen laat Patrich van Gils (35) zitten. Want hij kan er niets aan verdienen. "Daar komt straks niemand meer
voor, want de occasions waarvoor ze zijn bedoeld rijden straks niet meer." Tien tot vijftien auto's per week krijgen de broers Van
Gils extra binnen sinds de invoering van de sloopregeling voor de oude auto's begin juni.
Voor de sloperijen is de slooppremie geen vetpot. Het oud ijzer van de Starlet brengt €35 op, en uit het fonds met verwijderingsbijdragen
komt nog eens €60. Voor dat bedrag moeten de demonteurs ("Noem ons geen slopers.") negentien stoffen verplicht verwijderen.
Na de olie worden de accu, de rubberstrips, PUR-schuim, vulling van de stoelen, de wielen, de banden en de bumpers verwijderd.
Het dashboard blijft zitten. Vol trots meld ARN (Auto Recycling Nederland) dat nu al meer dan 85% wordt gerecycled. Complete
onderdelen worden opnieuw gebruikt (25%), en materialen krijgen een nieuwe toepassing (60%).
Sloperijen profiteren niet van de slooppremie, en de markt voor de afzet wordt kleiner. Tien jaar terug waren er nog 950 sloperijen
in Nederland, nu nog ongeveer 500. Vroeger was het makkelijk een sloperij te beginnen. Nu zijn er vele regels en is
het veel moeilijker. De broers Van Gils hebben het bedrijf van vader overgenomen. Zij zien het positief in voor de toekomst. Over een
aantal jaren bestaat de ouderwetse sloper niet meer, volgens hen."
Uit de Stentor, za 25 juli 2009.