oke een vraag die bij mij boven komt
Had de verloren zoon geen Vader?
Moderator: Moderafo's
Kaw schreef:Wat wij bedoelen is dat de verloren zoon ook zoon was toen hij weg liep.
Dat is ten diepste ook de boodschap van zondag 1.
Wat wij bedoelen is dat de verloren zoon ook zoon was toen hij weg liep.
Dat is ten diepste ook de boodschap van zondag 1.
Marnix schreef:Wat wij bedoelen is dat de verloren zoon ook zoon was toen hij weg liep.
Dat is ten diepste ook de boodschap van zondag 1.
Maar wat als hij nooit meer was teruggegaan naar zijn vader dan? Is dat niet de essentie? De Vader staat te wachten totdatde zoon, maar als die nou helemaal niet meer terugkomt?
hijwel schreef:Kaw schreef:Wat wij bedoelen is dat de verloren zoon ook zoon was toen hij weg liep.
Dat is ten diepste ook de boodschap van zondag 1.
en als je zegt dat we allemaal weggelopen zijn bij de Vader in het paradijs. kun je dus zeggen dat we allemaal verloren zonen en dochters zijn op de aarde. Dus dat God onze Vader is, van wie dan ook.
maare ik hoor ook wel eens:
de vader der leugenen is onze vader geworden in het paradijs (ik weet alleen niet of dit bijbel onderbouwt is)
dus verschillende visies (vandaar die verschillende kerken)
Kaw schreef:1. In de doop heeft Hij ons tot kinderen aangenomen.
2. Een zoon die niet meer terugkeert tot de vader pleegt technisch gezien verbondsbreuk.
janp schreef:Kaw schreef:1. In de doop heeft Hij ons tot kinderen aangenomen.
2. Een zoon die niet meer terugkeert tot de vader pleegt technisch gezien verbondsbreuk.
Betekent 1 dat voor iemand die niet (als baby) gedoopt is, deze gelijkenis niet geldt?
2. Als je vanuit de 3-verbondsleer redeneert, dan is dat zo.
Vanaf onze geboorte plegen wij al verbondsbreuk. Het genadeverbond is een eenzijdig verbond. Vanuit de 2-verbondsleer kom je op deze redenering.
Kaw schreef:janp schreef:Kaw schreef:1. In de doop heeft Hij ons tot kinderen aangenomen.
2. Een zoon die niet meer terugkeert tot de vader pleegt technisch gezien verbondsbreuk.
Betekent 1 dat voor iemand die niet (als baby) gedoopt is, deze gelijkenis niet geldt?
2. Als je vanuit de 3-verbondsleer redeneert, dan is dat zo.
Vanaf onze geboorte plegen wij al verbondsbreuk. Het genadeverbond is een eenzijdig verbond. Vanuit de 2-verbondsleer kom je op deze redenering.
1. Ik redeneer vanuit de kinderdoop. Dat klopt, maar ik behoor ook uit dit oogpunt te redeneren, want ik wordt geacht hier in te geloven.
2. En 2-verbonders kunnen de mogelijkheid van verbondsbreuk niet ontkennen wanneer men discusseert met een 3verbonder, maar geloven er niet in.
De doop is een eenzijdige daad van God aan de gedoopte. Het is God die het kind tot Zijn kind aanneemt.
Misschien kan je dit wat toelichten?Kaw schreef:De doop is een eenzijdige daad van God aan de gedoopte. Het is God die het kind tot Zijn kind aanneemt.
Hebreen 12:14-29 schreef:14 Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal;
15 Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.
16 Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.
17 Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beerven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.
18 Want gij zijt niet gekomen tot den tastelijken berg, en het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis, en onweder,
19 En tot het geklank der bazuin, en de stem der woorden; welke die ze hoorden, baden, dat het woord tot hen niet meer zou gedaan worden.
20 (Want zij konden niet dragen, hetgeen er geboden werd: Indien ook een gedierte den berg aanraakt, het zal gestenigd of met een pijl doorschoten worden.
21 En Mozes, zo vreselijk was het gezicht, zeide: Ik ben gans bevreesd en bevende).
22 Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen;
23 Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;
24 En tot den Middelaar des nieuwen testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.
25 Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt; want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen, welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer [zullen] wij niet [ontvlieden], zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen [is;]
26 Wiens stem toen de aarde bewoog; maar nu heeft Hij verkondigd, zeggende: Nog eenmaal zal Ik bewegen niet alleen de aarde, maar ook den hemel.
27 En dit [woord:] Nog eenmaal, wijst aan de verandering der bewegelijke dingen, als welke gemaakt waren, opdat blijven zouden de dingen, die niet bewegelijk zijn.
28 Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koninkrijk ontvangen, laat ons de genade [vast] houden, door dewelke wij welbehagelijk Gode mogen dienen, met eerbied en godvruchtigheid.
29 Want onze God is een verterend vuur.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten