Wullimpie schreef:Je zegt het zelf al, veel wetenschap is ook gebaseerd op aannames.
Maar wat maakt het nu dat wetenschappelijke aannamen altijd juist zijn, en bijbelse aannames altijd onjuist.
Of ben je bereid om toe te geven dat bijbelse aannames evengoed juist zouden kunnen zijn dan wetenschappelijke.
Ik zeg helemaal niet dat wetenschappelijke aannames altijd juist zijn, en Bijbelse altijd onjuist zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de Bijbel een natuurkundeboek is.
Overigens kunnen bijbelse aannames ook best wetenschappelijk zijn, alleen wil de gevestigde wetenschap daar niet aan om dat dit niet in hun plaatje past, stel je voor dat enkele aannames van hun toch niet juist zouden zijn.
Dan zou de wetenschapper in kwestie de Nobelprijs voor de desbetreffende categorie winnen. Het beeld wordt vaak geschapen dat wetenschappers maar een stelletje suffe ja-knikkers zijn, bange schapen die belang hebben bij het status-quo. Verder van de werkelijkheid kun je niet komen! Het is de droom van elke (jonge) wetenschapper om iconen als Einstein, Schrödinger en Darwin omver te werpen. Je kunt je nauwelijks voorstellen hoe beroemd iemand zou worden als ie een icoon omver werpt. Nou ja, kijk maar naar Einstein. Die verving met zijn theorie de theorie van Newton, en er is haast niemand die niet van Einstein gehoord heeft.
Maar goed, het idee van beeldenstormende jonge wetenschappers past weer niet in het gewenste plaatje van creationisten, stel je voor etc, etc.
Hier nog iets over koolstofdatering, die blijkt helemaal niet zo betrouwbaar als men wil doen geloven.Confrontatie met historische gebeurtenissen
Er zijn monsters genomen uit afgekoelde lavastromen, ontstaan door uitbarstingen van de Nieuw-Zeelandse vulkaan Mount Ngauruhoe in 1949, 1954 en 1975. De ouderdom van deze gesteenten is dus nauwkeurig bekend. Maar de metingen, blanco (zonder kennis van de herkomst van de monsters) uitgevoerd door gerenommeerde laboratoria, lieten de in tabel 2 genoemde uitkomsten zien:
Tabel 2. Mt. Ngauruhoe, Nieuw-Zeeland (Andesite)
Methode type Ouderdom in
miljoenen jaren
min. max.Code: Selecteer alles
K-Ar (Kalium-Argon) beta < 0,27 3,5 ± 0,2
Rb-Sr (Rubidium-Strontium) alfa 133 ± 87
Sm-Nd (Samarium-Neodynium) alfa 197 ± 160
Pb-Pb (Lood-Lood) alfa 3.908 ± 390
Het behoeft geen uitleg, dat deze uitkomsten in het geheel niet overeenstemmen met de werkelijkheid. De lava’s zijn immers maar enkele decennia oud. Er moet dus wel degelijk iets mis zijn met de gehanteerde vooronderstellingen. Dat zou tot voorzichtigheid moeten manen wanneer bijv. de Kalium-Argon methode wordt gebruikt om de ouderdom van menselijke/apelijke resten vast te stellen die in vulkanisch gesteente zijn ingebed. Dus ook de bêta-methode K-Ar leidt tot veel te hoge ouderdommen
Geen idee wat dit met KOOLSTOFdatering te maken heeft, maar elke enigszins onderlegde geoloog zal je kunnen vertellen dat je geen betrouwbare metingen kunt doen aan stollend of recent gestold gesteente. Het is een beetje hetzelfde als ik jouw lengte wil gaan meten in kilo's. Dan krijg je ook een onzinnig antwoord, maar dat ligt niet aan de maat voor gewicht, enkel met het feit dat ik het verkeerd toepas.
Daar komt nog eens bij dat het voor een goede meting zeer belangrijk is dat de meter weet waar het monster vandaan komt. Simpelweg een envelopje met wat gruis opsturen en zeggen: "meet eens hoe oud dit is!", is onzinnig.
Wetenschap is een zeer zorgvuldige bezigheid, die over de jaren verfijnd en verfijnd is. Als er ineens iemand (een creationist?) begint te roepen dat er hele andere antwoorden uitkomen, is het eerste wat je doet, heel goed kijken naar de omstandigheden. Ik durf er mijn geld wel op in te zetten dat de fout dáár zal zitten, en niet in de onderliggende theorie. Wat dat betreft zouden crea's wel eens wat kritischer mogen zijn naar hun eigen ideëen, zeg maar ongeveer net zo kritisch als wetenschappers zijn over het werk van hun collega's.
[/quote]Zeer opmerkelijk is de uitkomst van metingen aan verschillende diamanten, o.a. afkomstig uit oeroud pre-Cambrisch gesteente in de Kimberley-velden in Zuid-Afrika. Met behulp van de gebruikelijke koolstof-methode (inclusief de daarbij behorende vooronderstellingen) komen deze diamanten dan op 44.000 – 57.000 jaar, in gesteente dat verondersteld wordt 1,5 miljard jaar oud te zijn. Diamanten die koolstof-14 bevatten kunnen onmogelijk 1,5 miljard jaar oud zijn.
Idem. Koolstofdatering is nuttig voor het bepalen van leeftijden tot ongeveer 50.000 jaar terug (nu kan ik daar een paar duizend jaar naast zitten). Met koolstofdatering iets meten dat een miljoen of meer jaar ouder is, is volledig onzinnig. Dat ligt niet aan de methode, maar aan het feit dat degene die de meting doet blijkbaar geen idee heeft waar hij/zij mee bezig is.