Broek/rok n.a.v. artikel Ds van Aalst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Broek/rok n.a.v. artikel Ds van Aalst

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2009 01:12

Andere Jas schreef:Hoeft ook niet, als je je in je exegese beroept op de geschiedenis van kleding bouw je werken van vlees. Plus dat als iets vroeger gebeurde, dat niet automatisch betekent dat dat goed is. En ik heb zo'n vermoeden dat ook al er in de middeleeuwen een tuniek door man en vrouw werden gedragen, er toch een verschil was tussen een man en een vrouw tuniek.

Ds. Van Aalst beroept zich op de schrift toegepast op wat ieder willekeurig persoon 's ochtends aantrekt om zich vreemdeling te weten in de hedendaagse wereld. Ik zie in de openingspost ook het woord farizeïsme staan, ik geloof niet dat het stukje van Ds. Van Aalst farizeïsme is, sterker nog, hij betoogt op profetische wijze een terugkeer naar bijbelse normen, de uitholling van de christelijke leer, het hellende vlak waarop schijnbaar vrouwen zich op bevinden als ze zich in een legging kleden kan je beter farizeïsme noemen, uiteindelijk zijn zij degene die de christelijke leer nuanceren en vervangen door extra normen, denkkaders en bijdragen uit wetenschappen anders dan uit de vruchten van de Geest. Veel farizeërderder dan dat wordt het niet.

Zeg nou zelf, wat is christelijker? Je kleden zoals je gelooft dat de bijbel het leert, of jezelf kleden zoals je leuk vindt omdat het allemaal toch wat dichter naar de grens kan? Welke heeft zijn fundament in geloof en welke holt de christelijke leer uit?

Beste Andere Jas,

De tuniek was voor dames en heren gelijk, zeker bij de lagere standen. Lees het boek "Kleidung des Mittelalters selbst anfertigen: Grundausstattung für den Mann" eens. Hierin staat een duidelijk historisch overzicht van de kleding van destijds. Je vermoeden klopt dus niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2009 08:22

Wat betreft die lange haren, Paulus zegt dat de natuur leert dat dat een schande is. Maar in de tijd van het oude testament was het juist heel normaal. En Nazareners mochten hun haar zelfs niet afknippen / scheren. Gaan we wat verder in de tijd, dan zijn er talloze oudvaders die behoorlijk lang haar hebben. Terwijl ze de Bijbelse regels toch doorgaans erg serieus nemen. En op de bekende afbeelding van Calvijn heeft hij een flinke baard (zet men nu nog wel eens vraagtekens bij... en jawel, een hoofddeksel. Terwijl er in het hoofdstuk over lang / kort haar en hoofdbedekking staat: 7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is.

Als je Matthew Henry bijvoorbeeld er op naslaat, zie je dat hij duidelijk aankaart in die cultuur, hoofdbedekking een teken van onderwerping was en het niet dragen van hoofdbedekking het teken van gezag. Een vrouw zonder bedekt hoofd stelde zich in die tijd dus op als superieur... En daar gaat Paulus tegenin want de man is het hoofd van de vrouw.

Wie het na wil lezen:

http://www.ccel.org/ccel/henry/mhc6.iCor.xii.html
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 06 aug 2009 08:58

Andere Jas schreef:
Hoeft ook niet, als je je in je exegese beroept op de geschiedenis van kleding bouw je werken van vlees. Plus dat als iets vroeger gebeurde, dat niet automatisch betekent dat dat goed is. En ik heb zo'n vermoeden dat ook al er in de middeleeuwen een tuniek door man en vrouw werden gedragen, er toch een verschil was tussen een man en een vrouw tuniek.

Ds. Van Aalst beroept zich op de schrift toegepast op wat ieder willekeurig persoon 's ochtends aantrekt om zich vreemdeling te weten in de hedendaagse wereld. Ik zie in de openingspost ook het woord farizeïsme staan, ik geloof niet dat het stukje van Ds. Van Aalst farizeïsme is, sterker nog, hij betoogt op profetische wijze een terugkeer naar bijbelse normen, de uitholling van de christelijke leer, het hellende vlak waarop schijnbaar vrouwen zich op bevinden als ze zich in een legging kleden kan je beter farizeïsme noemen, uiteindelijk zijn zij degene die de christelijke leer nuanceren en vervangen door extra normen, denkkaders en bijdragen uit wetenschappen anders dan uit de vruchten van de Geest. Veel farizeërderder dan dat wordt het niet.

Zeg nou zelf, wat is christelijker? Je kleden zoals je gelooft dat de bijbel het leert, of jezelf kleden zoals je leuk vindt omdat het allemaal toch wat dichter naar de grens kan? Welke heeft zijn fundament in geloof en welke holt de christelijke leer uit?

Beste Andere Jas
Ik deel de zorg van Ds van Aalst over de kleding van in dit geval de vrouwen, maar het is een beetje krom, het vervelende thema over die rokken, dat hoort, geen legging dat hoort niet, hoofdbedekking dat hoort, haar afknippen dat hoort niet, Het natuurlijke verschil tussen man en vrouw, maar ik heb al heel veel keren geschreven, hoe zit dat nu met de baard van ds van Aalst? En jij scheer jij je natuurlijke verschil tussen man en vrouw eraf? of heb je een lange ruige baard? Natuurlijk niet zo'n stoppel of net een randje zoals de wereld dat heeft!

Ik maak me bezorgd over de kleding van sommige jonge meisjes, als ze fietsen zie je hun onderbroek, als ze hun armen bewegen zie je net wel net niet hun buik of rug, op de school waar ik gewerkt heb ( een refoschool) ging ik met deze meisjes in gesprek, ik legde hen uit dat het bij mannen anders werkte als bij vrouwen, dat zij op deze manier mannen en jongens prikkelde, ik vertelde dat de Heere het bloot verbiedt dat Hij dat zeker ook als bescherming gedaan heeft. dat ook natuurlijke schaamte een bescherming is en dat zij over die grens gaan. Met een legging en een rok over de knie blijf je ver bij deze grens vandaan! Met een niet strakke lange broek even eens!

In de tijd van Paulus had je een feministische beweging, deze vrouwen spraken in het openbaar met ongedekte hoofden, deze vrouwen scheerde hun hoofd kaal en hadden veelal naast hun huwelijk een relatie met een vrouw. Deze beweging had ook invloed op de massa, Ik denk dat Paulus daar zeker op gedoeld heeft.
gr van Samanthi

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 aug 2009 09:44

Samanthi schreef:In de tijd van Paulus had je een feministische beweging, deze vrouwen spraken in het openbaar met ongedekte hoofden, deze vrouwen scheerde hun hoofd kaal en hadden veelal naast hun huwelijk een relatie met een vrouw. Deze beweging had ook invloed op de massa, Ik denk dat Paulus daar zeker op gedoeld heeft.
gr van Samanthi
van waar deze wijsheid?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 06 aug 2009 09:54

Jantjes schreef:
Samanthi schreef:In de tijd van Paulus had je een feministische beweging, deze vrouwen spraken in het openbaar met ongedekte hoofden, deze vrouwen scheerde hun hoofd kaal en hadden veelal naast hun huwelijk een relatie met een vrouw. Deze beweging had ook invloed op de massa, Ik denk dat Paulus daar zeker op gedoeld heeft.
gr van Samanthi
van waar deze wijsheid?

Uit verschillende historishe romans... Maar nu hoop ik dat deze ook betrouwbaar waren anders ga ik me diep schamen :oops:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 aug 2009 11:29

Ds. Van Aalst schreef:
De christelijke ‘zede’, een eenvoudige Bijbelse levensstijl zijn we aan het verliezen. Het beslag van het Woord is aan het wijken.
Als Ds. Van Aalst nu over ‘de Christelijke zede’ had willen schrijven heeft dat dan met een bepaald benoemd kleding type te maken en vind dat een legging niet past?
Deze dominee schreef er ook over viewtopic.php?f=1&t=19729
Het zit erg hoog bij de refo’s volgt het maar: http://www.refdag.nl/dossier/3347/Chris ... eding.html

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 06 aug 2009 11:55

Samanthi schreef:
Beste Andere Jas
Ik deel de zorg van Ds van Aalst over de kleding van in dit geval de vrouwen, maar het is een beetje krom, het vervelende thema over die rokken, dat hoort, geen legging dat hoort niet, hoofdbedekking dat hoort, haar afknippen dat hoort niet, Het natuurlijke verschil tussen man en vrouw, maar ik heb al heel veel keren geschreven, hoe zit dat nu met de baard van ds van Aalst? En jij scheer jij je natuurlijke verschil tussen man en vrouw eraf? of heb je een lange ruige baard? Natuurlijk niet zo'n stoppel of net een randje zoals de wereld dat heeft!

Ik maak me bezorgd over de kleding van sommige jonge meisjes, als ze fietsen zie je hun onderbroek, als ze hun armen bewegen zie je net wel net niet hun buik of rug, op de school waar ik gewerkt heb ( een refoschool) ging ik met deze meisjes in gesprek, ik legde hen uit dat het bij mannen anders werkte als bij vrouwen, dat zij op deze manier mannen en jongens prikkelde, ik vertelde dat de Heere het bloot verbiedt dat Hij dat zeker ook als bescherming gedaan heeft. dat ook natuurlijke schaamte een bescherming is en dat zij over die grens gaan. Met een legging en een rok over de knie blijf je ver bij deze grens vandaan! Met een niet strakke lange broek even eens!

Tot hier zeg je dingen waar ik het allemaal mee eens ben. En ik moet meteen denken aan het liedje 'Al die willen te kaap'ren varen' :mrgreen:
In de tijd van Paulus had je een feministische beweging, deze vrouwen spraken in het openbaar met ongedekte hoofden, deze vrouwen scheerde hun hoofd kaal en hadden veelal naast hun huwelijk een relatie met een vrouw. Deze beweging had ook invloed op de massa, Ik denk dat Paulus daar zeker op gedoeld heeft.
gr van Samanthi

Maar waarom zegt Paulus in dat stukje dan niks over deze mensen? Hij schaamt zich er niet voor om in andere brieven wel de vinger op de zere plek te leggen.
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 06 aug 2009 14:34

Andere Jas schreef:
Samanthi schreef:
Beste Andere Jas

Tot hier zeg je dingen waar ik het allemaal mee eens ben. En ik moet meteen denken aan het liedje 'Al die willen te kaap'ren varen' :mrgreen:
gr van Samanthi

Maar waarom zegt Paulus in dat stukje dan niks over deze mensen? Hij schaamt zich er niet voor om in andere brieven wel de vinger op de zere plek te leggen.

Het is maar een gedachte van mij en ik neem het even terug omdat ik niet helemaal zeker van de historische waarheid hiervan ben en dat wil ik eerst even uitzoeken.
En uh heb je een baard? :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2009 15:37

Andere Jas, zou je zo goed willen zijn mijn laatste antwoord ook nog even te bestuderen?

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 06 aug 2009 15:50

Optimatus schreef:Andere Jas, zou je zo goed willen zijn mijn laatste antwoord ook nog even te bestuderen?

Ja, was er niet van gekomen tijdens de lunchpauze...
Mijn volgende vraag was, wat bracht de Reformatie in de eerste instantie teweeg dan? Middeleeuwse mensen kregen ook niet echt onderwijs. Weet je of er een duidelijk punt is waar er dan opeens er een scherp onderscheid kwam tussen mannen en vrouwen?

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 06 aug 2009 15:51

Samanthi schreef:

Het is maar een gedachte van mij en ik neem het even terug omdat ik niet helemaal zeker van de historische waarheid hiervan ben en dat wil ik eerst even uitzoeken.
En uh heb je een baard? :wink:

Ik heb normaal een sik en ik heb me een week bijna een week niet meer geschoren, ik heb nu iets wat baard zou kunnen heten. :p

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2009 15:54

Andere Jas schreef:
Optimatus schreef:Andere Jas, zou je zo goed willen zijn mijn laatste antwoord ook nog even te bestuderen?

Ja, was er niet van gekomen tijdens de lunchpauze...
Mijn volgende vraag was, wat bracht de Reformatie in de eerste instantie teweeg dan? Middeleeuwse mensen kregen ook niet echt onderwijs. Weet je of er een duidelijk punt is waar er dan opeens er een scherp onderscheid kwam tussen mannen en vrouwen?

Onder de hogere standen was het onderscheid in kleding veel groter, maar die konden dat zich dan ook veroorloven.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 aug 2009 18:06

Samanthi schreef:... Met een legging en een rok over de knie blijf je ver bij deze grens vandaan! Met een niet strakke lange broek even eens!
Goede uitleg denk ik. Met kleding kunnen allerlei gedachten opgeroepen worden.
Netheid, sier, een beetje gepaste fleur, dat roept aangename
gedachten op voor christenen, tenminste zo zie ik het. Met je
'lichaam te koop lopen' is m.i. geestelijk en ook lichamelijk niet gezond.

Een echt fijn gevoel is niet vooral lichamelijk, maar geestelijk. Reine
en aangename gedachten, dat is echte vreugde en blijdschap.
Daar kan gepaste kleding aan meewerken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2009 10:25

Samanthi schreef:
Jantjes schreef:
gr van Samanthi
van waar deze wijsheid?

Uit verschillende historishe romans... Maar nu hoop ik dat deze ook betrouwbaar waren anders ga ik me diep schamen :oops:

Ik heb het ook eens gelezen in een verklaring van 1 Korinthe, waar ik helaas de titel niet meer van weet. Overigens zijn historische romans dan misschien nog wel betrouwbaarder omdat die auteurs zich doorgaans erg in de cultuur van toen verdiepen voor ze ergens over gaan schrijven.

Wat betreft die kleding, op zich voor een deel wel mee eens... maar moeten alle vormen maar gemaskeerd worden? Waarom mag een broek niet te strak zijn? Omdat je dan vormen ziet? Zolang er het niet zo strak is dat het afknelt of de vetrollen er overheen hangen vind ik daar niks aanstootgevends aan. Maar misschien denk ik bij "een niet te strakke broek" wel teveel aan wijde slobberbroeken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 07 aug 2009 12:01

Maar misschien denk ik bij "een niet te strakke broek" wel teveel aan wijde slobberbroeken

Ik doel vooral op skinnylegs, een meisje staat er in uitgetekend, doet ze er een jurk of rok over wordt het weer anders, ik heb drie dochters en ben er heel erg zuinig op, maar ja dat zien (zagen) ze ws niet en dat levert(de) ernorme discussie's op.
Ds W. Pieters schreef eens kleding moet verhullend zijn en niet onthullend!
Daar kan ik heel goed mee mee komen! gr Samanthi.

Terug naar “Archief”