Andere Jas schreef:Hoeft ook niet, als je je in je exegese beroept op de geschiedenis van kleding bouw je werken van vlees. Plus dat als iets vroeger gebeurde, dat niet automatisch betekent dat dat goed is. En ik heb zo'n vermoeden dat ook al er in de middeleeuwen een tuniek door man en vrouw werden gedragen, er toch een verschil was tussen een man en een vrouw tuniek.
Ds. Van Aalst beroept zich op de schrift toegepast op wat ieder willekeurig persoon 's ochtends aantrekt om zich vreemdeling te weten in de hedendaagse wereld. Ik zie in de openingspost ook het woord farizeïsme staan, ik geloof niet dat het stukje van Ds. Van Aalst farizeïsme is, sterker nog, hij betoogt op profetische wijze een terugkeer naar bijbelse normen, de uitholling van de christelijke leer, het hellende vlak waarop schijnbaar vrouwen zich op bevinden als ze zich in een legging kleden kan je beter farizeïsme noemen, uiteindelijk zijn zij degene die de christelijke leer nuanceren en vervangen door extra normen, denkkaders en bijdragen uit wetenschappen anders dan uit de vruchten van de Geest. Veel farizeërderder dan dat wordt het niet.
Zeg nou zelf, wat is christelijker? Je kleden zoals je gelooft dat de bijbel het leert, of jezelf kleden zoals je leuk vindt omdat het allemaal toch wat dichter naar de grens kan? Welke heeft zijn fundament in geloof en welke holt de christelijke leer uit?
Beste Andere Jas,
De tuniek was voor dames en heren gelijk, zeker bij de lagere standen. Lees het boek "Kleidung des Mittelalters selbst anfertigen: Grundausstattung für den Mann" eens. Hierin staat een duidelijk historisch overzicht van de kleding van destijds. Je vermoeden klopt dus niet.