Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Riska » 05 aug 2009 13:34

Ja en als de heren het wel eens worden is er wel weer een club die niet mee kan of wil gaan en komt er weer een scheuring. Voorbeeld is wat dat betreft de PKN; Hervormd, Gereformeerd en Luthers samen. En "dus".... de Hersteld Hervormde Kerk.

Ik denk ook niet dat het zo bedoeld is - dat er maar één kerk zou moeten zijn. Ik moet er niet aan denken om in een gemeenschap te komen waar mensen dansen en met handen omhoog staan te zingen en te bidden. Niet, omdat ik het afkeur, integendeel zelfs, maar omdat het totaal niet bij mijn karakter hoort.
Dus: laten de Pinksterkerken en de kerken van Afrikaanse gelovigen maar lekker zoals ze zijn en de mijne ook - dan voel ik me thuis.

Het gaat om één ding: dat de basis hetzelfde is: de prediking van de gekruisigde en opgestane Heer, als enige weg ten leven.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 aug 2009 14:07

Riska schreef:Ja en als de heren het wel eens worden is er wel weer een club die niet mee kan of wil gaan en komt er weer een scheuring. Voorbeeld is wat dat betreft de PKN; Hervormd, Gereformeerd en Luthers samen. En "dus".... de Hersteld Hervormde Kerk.

Vergeet de Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland niet..! :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 aug 2009 14:14

Riska schreef:Ja en als de heren het wel eens worden is er wel weer een club die niet mee kan of wil gaan en komt er weer een scheuring. Voorbeeld is wat dat betreft de PKN; Hervormd, Gereformeerd en Luthers samen. En "dus".... de Hersteld Hervormde Kerk.

Daar hoef je niet zo laagdunkend en respectloos over te doen Riska!

Het blijft altijd nog de vraag wie de Hervormde kerk voortgezet heeft, maar alla.
De meesten die niet mee zijn gegaan in de PKN hebben de stap naar de HHK heus niet vrijwillig gemaakt. Mensen zitten niet te wachten op een scheuring.
Overigens geldt dit ook voor de scheuring in de GKV.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 05 aug 2009 14:49

em_ma schreef:

Daar hoef je niet zo laagdunkend en respectloos over te doen Riska!

Het blijft altijd nog de vraag wie de Hervormde kerk voortgezet heeft, maar alla.
De meesten die niet mee zijn gegaan in de PKN hebben de stap naar de HHK heus niet vrijwillig gemaakt. Mensen zitten niet te wachten op een scheuring.
Overigens geldt dit ook voor de scheuring in de GKV.

Inderdaad!
Afbeelding

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 05 aug 2009 14:59

Zonder laatdunkend en respectloos te willen zijn, moet me toch van het hart dat ik uitermate treurig word van alle scheuringen en de omgevallen kaartenbak aan kerkverbanden in Nederland. Hoe staat dit in verhouding tot de volgende Bijbelteksten:

Joh. 17:11b "Heilige Vader, bewaar hen door Uw naam, zodat zij EEN zijn zoals wij EEN zijn."

Efeze 4:3-6: "Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: EEN lichaam en EEN geest, zoals u EEN hoop hebt op grond van uw roeping, EEN Heer, EEN geloof, EEN doop, EEN God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is."

Filippenzen 2:2-4: "maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, EEN in liefde, EEN in streven, EEN van geest. Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander."

Hiermee wil ik absoluut niet (nou ja, een klein beetje toch wel :mrgreen: )sneren naar het ene kerkverband of het ander; ik probeer alleen maar te zeggen dat het kerkelijk schervenveld in Nederland volgens mij niet de bedoeling KAN zijn....
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 aug 2009 15:08

Tamerlan schreef:Zonder laatdunkend en respectloos te willen zijn, moet me toch van het hart dat ik uitermate treurig word van alle scheuringen en de omgevallen kaartenbak aan kerkverbanden in Nederland. Hoe staat dit in verhouding tot de volgende Bijbelteksten:

Joh. 17:11b "Heilige Vader, bewaar hen door Uw naam, zodat zij EEN zijn zoals wij EEN zijn."

Efeze 4:3-6: "Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft: EEN lichaam en EEN geest, zoals u EEN hoop hebt op grond van uw roeping, EEN Heer, EEN geloof, EEN doop, EEN God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is."

Filippenzen 2:2-4: "maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, EEN in liefde, EEN in streven, EEN van geest. Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander."

Hiermee wil ik absoluut niet (nou ja, een klein beetje toch wel :mrgreen: )sneren naar het ene kerkverband of het ander; ik probeer alleen maar te zeggen dat het kerkelijk schervenveld in Nederland volgens mij niet de bedoeling KAN zijn....

Nee, daar heb je gelijk in. Dat KAN ook niet de bedoeling zijn.
Maar de kerkmensen op aarde zijn niet volmaakt, verschillen in visies over vraagstukken mbt. het geloof.
Overigens vinden er soms zulke veranderingen in een gemeente plaats dat een kerkscheuring onoverkomelijk lijkt, hoe pijnlijk dat ook is. En dan doel ik bv. op de GKV die in de afgelopen decennia toch wel wat veranderd is.
Niet iedereen kan daar in mee en ik kan dat goed begrijpen.
Tijden veranderen zeker, maar dat wil niet zeggen dat er met geloofsvraagstukken dus luchtiger om gegaan moet worden.

Maar ik bedoelde maar te zeggen, dat ik verdrietig word van het stukje wat Riska schreef, dat raakt mij persoonlijk omdat ik er genoeg vanaf weet hoe het voelt om een kerkscheuring mee te maken en dit door Riska afgedaan wordt als gezeur. Alsof er verder niets bij komt kijken! Lekker simpel gezegd.
Laatst gewijzigd door em_ma op 05 aug 2009 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 aug 2009 15:16

ik heb menig dominee horen zeggen dat, als ze spreken over de genade van God e.d. dat ze altijd op 1 lijn komen. Alleen dat het andere zaken zijn (vorm van doop, avondmaal, e.d.) maken de verschillen. Als we nou is meer bezig zouden houden met de kern van het geloof, dan zal dat heel wat kerkmuren schelen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 05 aug 2009 15:20

Gerdien B. schreef:ik heb menig dominee horen zeggen dat, als ze spreken over de genade van God e.d. dat ze altijd op 1 lijn komen. Alleen dat het andere zaken zijn (vorm van doop, avondmaal, e.d.) maken de verschillen. Als we nou is meer bezig zouden houden met de kern van het geloof, dan zal dat heel wat kerkmuren schelen.

Maar die zaken zijn alleen af te leiden van de genade, de zaken zijn weliswaar secundair, maar niet los te zien van het Offer en de daarbijkomende genade. Maar volgens mij zijn de theologische kwesties meer substraat voor de ware reden achter kerkscheidingen, hoogmoed, gebrek aan nederigheid en verbitterdheid.
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2009 15:32

Gerdien B. schreef:ik heb menig dominee horen zeggen dat, als ze spreken over de genade van God e.d. dat ze altijd op 1 lijn komen. Alleen dat het andere zaken zijn (vorm van doop, avondmaal, e.d.) maken de verschillen. Als we nou is meer bezig zouden houden met de kern van het geloof, dan zal dat heel wat kerkmuren schelen.

Precies. Dan krijg je eenheid, in verscheidenheid... in plaats van waar wij vaak naar streven: Een eenheidsworst waarbij er geen plaats is voor verscheidenheid. Ieder moet worden als wij. Zelfde vormen, tradities, dogmatiek. En anders ook geen eenheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 05 aug 2009 16:47

Em_ma schreef:Daar hoef je niet zo laagdunkend en respectloos over te doen Riska!
Dat is geenszins de bedoeling geweest.
Ik heb begrepen dat er veel pijn is geweest vanwege de scheuring. Dat ik die scheuring op zich totaal niet begrepen heb is een andere zaak.

Maar ik heb bedoeld te zeggen dat bij elke samenvoeging kennelijk weer een scheuring ontstaat. En dat er steeds weer nieuwe scheuringen ontstaan. De Gergems net zo goed als andere kerkgenootschappen.
Ik heb de laatste 30 jaar gekerkt in - en was lid van - de GKN. Bij het ontstaan van de PKN is niet alleen de HHK ontstaan, maar ook een kerk met verontruste gereformeerden.
En daar kan ik met mijn verstand niet bij.
Ieder probeert oprecht zijn/haar geloof te belijden en ernaar te leven.
Maar wij oordelen op grond van wat wij gewend zijn en wat wij geleerd hebben.
God ziet het hart aan en alleen dat al zou moeten betekenen dat er geen scheuringen plaatsvinden.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 aug 2009 17:36

De eerste kerkscheuring was al bij Paulus. Dus er is wat dat betrefd niets nieuws onder de zon.....

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 05 aug 2009 17:39

tante-tortel schreef:De eerste kerkscheuring was al bij Paulus. Dus er is wat dat betrefd niets nieuws onder de zon.....

Dat wel, maar om nou te zeggen dat het christendom er veel van heeft geleerd.
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 05 aug 2009 19:10

Riska schreef:Maar wij oordelen op grond van wat wij gewend zijn en wat wij geleerd hebben.

Juist, om over de dogma's maar te zwijgen. :mrgreen:

Riska schreef:God ziet het hart aan en alleen dat al zou moeten betekenen dat er geen scheuringen plaatsvinden.

Amen.

Gelukkig zie ik toch ook in veel kerken, dat men tracht meer open te staan voor elkaar, met een andere (zijn afwijkende) mening. Één en ander hoeft niet te betekenen dat men elkaars mening overneemt. Wel dat men elkaars mening respecteert.

Elders op het www schreef ik: "Dat men het samen aan Hem voor kan leggen met de woorden: 'Heer, samen komen wij er niet uit, hij of zij is wel of mijn broeder, zuster, helpt U ons om elkaar te blijven verstaan', zonder dat één of ander probeert boven de ander te gaan staan, of zijn/haar mening als belangrijkste te willen laten gelden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 05 aug 2009 23:57

Precies. Maar waarom slagen we er dan niet in om die eenheid te bewerkstelligen! Op deze manier maken we ons belachelijk voor de buitenkerkelijke wereld, die geen touw kan vastknopen aan het kerkelijk landschap in Nederland. Hoe kunnen we geloofwaardig zijn, wanneer we vaak zelf niet weten (persoonlijk kan ik bijvoorbeeld - hoewel ik mezelf als redelijk ingevoerd beschouw - echt de wezenlijke verschillen niet benoemen tussen GKV, CGK, GG, GGiN, OGG, etcetera) waarom die scheidingsmuur daar staat? Waarom kunnen we niet over die schaduw heenstappen; we zijn er tenslotte toch zelf bij? Of nemen we de oproep van Paulus dan toch niet serieus? Terwijl we over zoveel onderwerpen elkaar de les weten te lezen, en kunnen vertellen waarom de ander fout zit of wat er bij de EO of bij de buren niet deugt. Maar deze onversneden en niet mis te verstane oproep weten we niet na te volgen? Te vaak lees ik dan de gemeenplaats dat de verschillen uiteindelijk niet zo groot zijn, omdat God over kerkmuren heengaat, en dat het uiteindelijk niet zozeer uitmaakt in welk kerkverband je zit, als het Woord er maar gepredikt wordt, etcetera. Maar waarom breken we ze dan niet gewoon af??!!
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 aug 2009 08:37

Nederland heeft zó'n raar kerklandschap. Dat is echt belachelijk vergeleken met andere landen hoor :)
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”