Riska schreef:Trouw schreef:Arie Boomsma:
"Gelovige kijkers krijgen een spiegel voorgehouden en niet-gelovigen worden aan het denken gezet over die bijzondere figuur: Jezus"
Dat was ook de bedoeling van Guido Weijers, de cabaretier in de eerste show: "Sommigen veroordelen het programma voordat het uit is. Daarom is in mijn show niet zozeer Jezus de pineut, maar richt ik mij op sommigen van zijn volgelingen".
In een grijs verleden was er een cabaretier die volle zalen trok met zijn show "De lachende kerk", Fons Jansen. Hij wist haarscherp de grens te trekken dus alle zin en onzin van de kerk (in zijn geval de RK) en geloof.
Ik ken ook tenminste twee predikanten die cabaret bedrijven: Kees van der Zwaard en René van den Beld. Ja, over geloof, over dogma's.
Maar zij zullen nooit datgene aantasten waar het werkelijk om gaat. Alleen je aan het denken zetten: 'wat wij voor waar aannemen'.
De EO zou nimmer hebben toegelaten dat Jezus bespot zou worden. Ik vrees dat men bang is geweest voor ledenverlies, door iemand die heel hard schreeuwt voor hij maar iets gezien heeft: de heer Dorenbos. Als hij het niet eens is met iets zal iedereen doen wat hij zegt, anders blijft hij schreeuwen. Van nuancering heeft de man nooit gehoord.
Ik weet niet of je kan spreken van "toelaten". Hij wordt bespot. Zeker door cabaretiers. Laten we daar eens mee beginnen. Natuurlijk valt er te discussieren of dit nou de manier zou zijn geweest. Moet je die mensen een platform bieden om de discussie met ze aan te gaan? Maar het idee was niet om Hem te bespotten maar juist met mensen die dat doen (en talloze anderen ermee beinvloeden) daarover in discussie te gaan.
AikonGirl schreef:Oh, wat jammer nou zeg..
Ik denk dat God het zó gewaardeed zou hebben, als er programma zou komen,
die Hem en het christendom ontzettend belachelijk zou maken.
Prachtig toch dat mensen volledig de vrijheid krijgen om alles te zeggen. Ongecensureerd God te bespotten, te vloeken.
Dat mensen zendtijd zouden krijgen om 'zieltjes te winnen'. ( maar dan vast niet voor het christendom.. )
Jammer nou zeg,
balen.
Je doet alsof het programma is bedacht om Hem belachelijk te maken terwijl het juist het tegendeel was. Nogmaals, het doel heiligt niet alle middelen, maar je haalt het doel en de middelen wel heel erg door elkaar. En je haalt er wat onjuiste dingen bij zoals "ongecensureerd God bespotten". Dat was sowieso niet gebeurd. Blijf wel even bij de feiten....
AikonGirl schreef:Ik heb de bijbel gelezen, jij ook? Dan heb je wel door dat ik niet verzín dat God dit niet leuk vindt.
God is niet echt lovend over spotters. Over mensen die Hem belachelijk maken.
Ik heb geen programma gezien, maar ik heb artikelen er over gelezen.
En wat ik net heb geschreven, komt allemaal in die artikelen voor. Zijn de woorden van de cabaretier zelf.
Maar goed, ik snap ook wel dat jij er anders over denkt. Jij bent ook geen christen toch?
Misschien heb je een vriendin? Of kind?
Ik zou echt verdrietig/boos worden als iemand mijn kind belachelijk maakt.
En ik heb God nog meer lief dan haar. Dus ja, ben zeker blij dat het niet doorgaat.
En wat nou als iemand structureel je kind belachelijk maakt? Op basis van allerlei vooroordelen en onjuistheden? Leg je je daar dan maar bij neer? Of ga je dan de discussie aan? Om dit beeld door te trekken, dan zou je het volgende doen. Je gaat naar die persoon toe en je zegt: Wat je zegt klopt totaal niet. Verdiep je eens echt in wie mijn kind is. Geef dan je mening. En als die niet klopt ga ik er tegenin, ga ik die vooroordelen weerleggen, ga ik de discussie met je aan. Dat is wel een andere insteek dan die jij er aan geeft.
Overigens zou het me niets verbazen als de reden om te stoppen terug te vinden is in de reactie van Guido Weijers:
"Sommigen veroordelen het programma voordat het uit is. Daarom is in mijn show niet zozeer Jezus de pineut, maar richt ik mij op sommigen van zijn volgelingen".
De discussie gaat dan misschien vooral over christenen en over hoe die zich gedragen... in plaats van over Christus. Dat laatste was het doel en dat is blijkbaar niet bereikt.
Mortlach, er zijn nog geen opnamen gemaakt dus iets van een samenvatting geven is niet mogelijk.